RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Vhodna vrtula pre ASP S15A
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=83732
Stránka 4 z 5

Autor:  VTjr [ stř 16.05.2018 10:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

Tomáši,
ale souhlasíš s tím, že pokud nezměří vnější charakteristiku toho svého spalovacího motoru, tak mu jsou ty vrtulové charakteristiky defacto nanic. :P

Pokud neví kde má ten jeho spalovák vrchol výkonu a v jakém rozmezí otáček je ten výkon použitelný a dostatečně velký, tak přece nemůže zvolit tu správnou vrtuli i kdyby měl k dispozici jejich naprosto přesné charakteristiky přímo od výrobce. :roll:
A jak jsem uvedl, někteří výrobci tyto charakteristiky naměřené a zveřejněné přece mají, takže zabývat se měřením charakteristik fabrických vrtulí má smysl až v druhé řadě. Má to pochopitelně smysl zejména tehdy, pokud by si vyráběl ty vrtule sám, či fabrické upravoval, nebo je měl od výrobce, který charakteristiky změřené nemá (což ale není případ ani APC, ani Master, nebo Graupner, či Aeronaut). Navíc pokud jsou ty vrtule podobného tvaru listů, tak se jejich charakteristiky zcela zásadně lišit nebudou. Osobně si taky myslím, že nic přesnějšího než naměřil výrobce on sám nenaměří a pomocí Dremelky už vůbec ne. :lol: A pokud najde známé charakteristiky podobných vrtulí, tak chyba mezi nimi bude menší než ta co vznikne při jeho amatérském měření.

Ale souhlasím s tím, že když ho to baví, tak aď si hraje. Má právo sám zjistit, že vyfukováním cigaretového kouře do vody zlato nevzniká. :lol:

Autor:  sky59 [ stř 16.05.2018 12:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

- lepsie porovnat v jednom bode charakteristiky ako neporovnat vobec.., a takto zistim, o kolko je "tazsia/lahsia" vrtula APC 8x4 pre motor oproti Master 9x4,
staci ak to porovnam dokonca len v jednom bode, uz to bude mat vysoku vypovednu hodnotu, napr pri 5000 ot
- pouzitie mensej vrtule ako napr 8x3 moze zvysit vykon, vdaka zvysenym otackam,
potom je otazka ci to ta mal vrtula prevedie do reality (ten vykon)
- pouzitie mensej vrtule zvysuje znacne riziko znicenia motora, pretoze otacky
zmerane na zemi v statickom tahu su nejake, ale za letu, ked ma vrtula dopredny pohyb
otacky idu hore
- vrtule rovnakeho AxB sa PODSTATNE lisia ked su od roznych vyrobcov
- charakteristiky NIE SU k dispozicii, ako sa tu uz spomina N-ty krat

Pisal som do Master Airscrew, zaroven som mal dotaz, ci je normalne ze hrany vrtule neboli
zahladene ale mali otrepky (ci to nie je fake), tak ani na treti email sa NIJAKO ani len slovne
charakteristik nedotkli, avsak som im musel dat adresu a posielaju mi nove, "perfektne" vrtule

a narazil som na jednu tabulku z jedneho zaujimaveho pdf

Příloha:
tabulka.png
tabulka.png
[ 92.44 KiB | Zobrazeno 2197 krát ]


Autor:  TomasC [ stř 16.05.2018 12:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

VTjr píše:
Pokud neví kde má ten jeho spalovák vrchol výkonu a v jakém rozmezí otáček je ten výkon použitelný a dostatečně velký, tak přece nemůže zvolit tu správnou vrtuli ....

Naprosto s tebou souhlasím. Charakteristika motoru, výfuku, vrtule, atd... musí fungovat v souladu. Extrémní příkladem jsou pylonové spalovací modely. Tam se motory přehazuji do různých letadle, zkoušejí se vrtule, atd... Vím o motorech, které byly na brděi a existují k nim grafy, ale to je spíše na potvrzení teorie. Jediné na čem záleží jsou stopky. Mechanik musí motor naladit, pilot model uřídit. Ale to je ale extrém.

Za sebe bych vzal hrst vrtulí a ať si mlaďoch (vnuk) vybere, co mu nejvíce vyhovuje. To je dle mě nejdůležitější kritérium. Graf motoru, rozměr nebo vrtule není podstatný. Ale opravdová znalost teorie umožní rychlejší přiblížení výsledku a větší pokroky. Je tam příliš mnoho mocnin, než aby se šlo spolehnout na "selský rozum".

A něco o pylonech


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Autor:  DAF [ stř 16.05.2018 13:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

TomasC píše:
...Za sebe bych vzal hrst vrtulí a ať si mlaďoch (vnuk) vybere, co mu nejvíce vyhovuje. To je dle mě nejdůležitější kritérium. Graf motoru, rozměr nebo vrtule není podstatný. Ale opravdová znalost teorie umožní rychlejší přiblížení výsledku a větší pokroky. Je tam příliš mnoho mocnin, než aby se šlo spolehnout na "selský rozum".

Tato informace zde proběhla v různých obměnách mnohokrát. Výsledek? Ten vidíš sám.
Osobně se domnívám, že už jen sestavení měřící aparatury v domácích podmínkách je nesmysl, obrovská ztráta času (a také peněz). Lze dovodit, že ji víckrát nepoužije. Koupě několika vrtulí různých rozměrů a značek vyjde v podstatě levněji. Pak stačí jedno - dvě odpoledne na place.
Sky59, k jak starým motorům ta tabulka je? Dřívější motory netočily tolik a i proto se tam mohly dávat větší "klacky". Devítku bych na tenhle motor dal v případě nějakého historika a motor hnal v nižších otáčkách. Na akrobata to je něco jiného. Z jiného soudku, když vezmeš elektriku s řekněme 1400 KV (prcek mezi 30 - 40 g), dáš na to sedmičku, nejvýš osmičku s menším stoupáním. Na stejný motor, ale 1100 KV, dáš devítku, nebo i desítku. Když ale vezmeš desítku a dáš to na motor s 1400KV, něco spálíš. Zkus to už konečně pochopit. Zase jsi sehnal informaci bez dalších souvislostí, která takto samotná o ničem nevypovídá.

Autor:  VTjr [ stř 16.05.2018 18:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

sky59 píše:
- lepsie porovnat v jednom bode charakteristiky ako neporovnat vobec.., a takto zistim, o kolko je "tazsia/lahsia" vrtula APC 8x4 pre motor oproti Master 9x4, staci ak to porovnam dokonca len v jednom bode, uz to bude mat vysoku vypovednu hodnotu, napr pri 5000 ot ...

V jednom bode :o a ktorej charakteristiky? :?: :?: :?:
A čo zistíš? Že pri menšej APC 8x4" Ti na tých 5000 ot/min stačí povedzme 100W ale pri väčšej Master 9x4" možno až 200W výkonu (teda skôr príkonu, lebo výkon bez merania momentu aj tak nezmeriaš)?
Čo s čím chceš potom porovnávať?
Zistíš len to, že vrtule sú rôzne alebo podobné, nič viac. To je naozaj vysoká výpovedná hodnota pre ktorú sa oplatí stavať meracie zariadenie a investovať do wattmetra. Načo Ti to bude dobré, keď dopredu všetci vieme, že to tak nejako bude. :)

Ale bez znalosti vonkajšej charakteristiky motora aj tak nebudeš vedieť ktorú z nich vybrať. Nebudeš vedieť na aké otáčky Ti spaľovák tie vrtule roztočí.:P Lebo jedine pomocou tej vonkajšej charakteristiky konkrétného motora budeš môcť zistiť akým výkonom môžeš tento motor zaťažiť aby boli jeho otáčky 5000 ot/min, alebo naopak aké otáčky dá motor pri zaťažení nejakým výkonom, napr. 300W.
Myslím si, že už viac polopate som to nemohol napísať.

Ale prikláňam sa k ostatným. Zober si na letisko sadu rôznych vrtulí, a postupne ich všetky vyskúšaj za letu. Bude to rýchlejšie a spoľahlivejšie. A nezničíš pritom Dremelku. :wink:

Autor:  sky59 [ stř 16.05.2018 19:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

Tak aj ja polopate:
- menit vrtule a skusat si neviem predstavit, prilis zlozite
- investicia je 7usd za wattmeter
- vypovedna hodnota ktoru ocakavam je, ze Master 9x4 bude velmi podobny APC 8x4

Ak to tak bude, tak dostane 9x4

Skusanie na lietadle je subjektivne

Autor:  VTjr [ stř 16.05.2018 19:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

A ja tvrdím (a nielen ja), že nebude. :P

Pozeral si ten graf charakteristík vrtulí Graupner, ktorý zverejnil IgorB a na ktorý som Ti dal odkaz? Tak si pozri aký veľký je rozdiel medzi 8x4 a 9x4. Navyše APC majú pri koncoch tenšie listy než Masterky, takže očakávam, že ten rozdiel bude ešte väčší.

Ale najlepšie to zistíš ak bez merania tam rovno tú 9x4 namontuješ a skutočne "subjektívne" zistíš, aké to je. To predsa nestojí žiaden čas. Jedn let s jednou druhý s druhou vrtuľou, aj keď subjektívne ale hneďzistíš rozdiel. Nakoniec aj letová skúška sa predsa dá objektivizovať. Zober si 2 pomocníkov, vytýč si na dráhe dve bázy a nech zmerajú stopkami čas potrebný na prelet medzi nimi.

Ale rob ako myslíš.
Ja už nemám síl Ti niečo vysvetľovať.
Howgh
:mrgreen:

Autor:  DAF [ stř 16.05.2018 21:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

Takže výměna vrtule je složitější, než stavba měřící soustavy, která navíc měří něco zcela jiného, než bude v praxi realizováno.
Ano, máš pravdu, Země je velká rovná placka, ležící na hřbetech čtyř slonů, kteří stojí na krunýři obrovské želvy. Howgh!

Autor:  sky59 [ čtv 17.05.2018 6:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

DAF píše:
Takže výměna vrtule je složitější, než stavba měřící soustavy, která navíc měří něco zcela jiného, než bude v praxi realizováno.
Ano, máš pravdu, Země je velká rovná placka, ležící na hřbetech čtyř slonů, kteří stojí na krunýři obrovské želvy. Howgh!


Nechapem co stale splietas o stavbemeracej sustavy? To ze uchytim Dremel do zveraku pomocou obojstrannej lepiacej pasky? /pruzny a protismykovy element/

Ano, vymena vrtule je oproti tomu extremne zlozita a komplikovana, kedze kuzel sa blbo stahuje a aj strediaci kruzok mam iba jeden vhodnych rozmerov a tazko sa vybera z vrttule

Naviac, pilot si chce polietat a nie testovat vrtule

Autor:  DAF [ čtv 17.05.2018 6:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

Ty nechápeš víc věcí.

Autor:  HavelAircraft [ čtv 17.05.2018 7:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

Zjistíš úplné ho...
zkoušíš hledat parametry v otáčkách kde jsi tak na zvýšený volnoběh.
Jakékoliv měření v těhlech výkonech je opravdu k ničemu.

Jediné co zjistíš je že vrtule 9x4 potřebuje více energie než vrtule 8x4
Možná i to o kolik procent.
Výsledek pro praktické použití není žádný.

Kdo se bavil o tom že protřebuješ pilota ke zkouškám vrtule na modelu?
K tomu potřebuješ otáčkoměr a siloměr. Měříš otáčky motoru a statický tah.

Ale když tě to baví tak si hraj.

Autor:  BUBI [ čtv 17.05.2018 7:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

Silne mi to pripomína skladbu skupiny Slobodná európa s názvom "analýza dokázala hovno". 8)

Autor:  VTjr [ čtv 17.05.2018 8:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

sky59 píše:

Nazvi si to ako chceš, ja to považujem za meraciu sústavu - wattmeter - dremmel v zveráku - vrtuľa - otáčkomer. I keď je jednoduchá a nedokonalá a namerá sa ňou možno nanajvýš zavislosť otáčok a príkonu el. motora, tak to inak neviem nazvať a jej zostavenie bude určite časovo náročnejšie než niekoľko výmen vrtúľ.
Tou extrémnou zložitosťou a komplikovanosťou výmeny si ma dokonale zabil. :lol: :lol: :lol:
A aby si si dobre polietal tak nesmieš vahať obetovať pár skušobných letov. :wink:

Autor:  DAF [ čtv 17.05.2018 8:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

Aby mělo měření význam, chtělo by to změřit jednak otáčky, jednak potřebný výkon (v daném případě aspoň příkon) a tah. Takže to už sestava je. Navíc je otázkou její přesnost. Měření by mělo obsáhnout určitý rozsah, ne jen jeden bod, z toho nic nevyčtu. Čim víc měření, tím větší přesnost a vyloučení chyby. Z naměřených hodnot je možné sestavit graf, to samé s dalšími vrtulemi, a výsledky pak porovnat. U spalováků je třeba, kromě tahu, měřit krouťák a otáčky, z toho se vypočítává výkon. A to už fakt není sranda dělat na ponku v dílně, aby to mělo nějakou vypovídací hodnotu. Tam v podstatě změříš jen otáčky a tah. I když pro určité vyhodnocení by i to stačilo, budeš měřit na různých vrtulích nějaké porovnatelné údaje. A opět, vzniklé grafy se pak dají srovnat.
Osobně mi výměna vrtule, včetně kuželu, netrvá déle, než natankování bandy, takže zřejmě bude chyba mezi zemí a modelem. Mimochodem "pilot" by měl pochopit, že tohle je také součást záletu modelu. Je třeba mu to vysvětlit, a je to i součást obecné výchovy kluka. Navíc se také něco naučí o vlivech na letové vlastnosti. Takhle dostane do ruky něco, co sice bude fungovat, ale on nebude vědět proč. Až tady jednou nebudeš, kdo mu to bude ladit? Já ne, ani nikdo další odsud.
Ale z celkového obsahu této debaty si myslím, že to vysvětlování bude problém (my tobě, ty klukovi).
S ohledem na většinový názor zde se domnívám, řekl bych oprávněně, že chyba nebude na našich přijímačích.

Autor:  VTjr [ čtv 17.05.2018 12:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vhodna vrtula pre ASP S15A

DAFe, se vším cos napsal, souhlasím. Chyba bude opravdu někde uprostřed. :lol:
Ale nechme ho, ať si hraje. :wink: My si taky rádi hrajeme. 8)
Nakonec já bych ani neargumentoval tím, že většina musí mít vždy pravdu.
Ono většinou to tak opravdu je, ale z historie známe i situace, kdy osvícený jednotlivec, vědec, měl pravdu ale pletoucí se většina s ním nesouhlasila a ho za to dokonce i upálila (G. Bruno, G. Galilei a M. Koperník unikli jen o vlásek, L. Pasteur za své objevy musel taky dost bojovat). Jenže tehdy tito jednotlivci postupovali skutečně systematicky a vědeckými metodami, a měli na svá tvrzení docelá pádné argumenty a důkazy. Navíc oni skutečně prošlapávali úplně nové cestičky poznání a než se do toho pustili, tak měli předem velice důkladně prostudované práce svých předchůdců i oponentů. A ne jako tady, kde se někdo pořád snaží opakovaně objevovat Ameriku.

Stránka 4 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/