Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

čtv 12.07.2018 7:59

Ahoj všichni, prosím o názory a zkušenosti:

Ostruhové kolečko na hornoplošníku, řídit ho (svázat ho mechanicky s pohybem směrovky, nebo samostatným servem), nebo ho nechat volně otočné, ať se podrobí pohybům letadla ovládaného pouze směrovkou?

Totiž mám problém, chtěl bych do tohoto letadla osadit Spirita Aero (stabilizaci), a v současnosti mám zvlášť servo na směrovku a zvlášť na kolečko. To je pěkné pro pojíždění, a má to výhodu, že mohu nezávisle trimovat směrovku a kolečko.
Jenže Spirit umí stabilizovat pouze směrovku, tak přemýšlím jestli by bylo vhodné to servo z kolečka sebrat a nechat kolečko jenom volně plandat a řídit pouze směrovkou.

Děkuji za názory!

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

čtv 12.07.2018 8:37

A na čem převážně startuješ a přistáváš? Na asfaltu bych plandavý nenechával.
Koukni na web, někde jsem viděl elektronickej mix dvou kanálů, do jednoho vstupu bys poslal přes V-kabel stabilizovanou směrovku a do druhýho nestabilizovanou ostruhu. Výstup by byl stabilizovaná (počítej ale že míň) ostruha.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

čtv 12.07.2018 9:14

Já mám zkušenost, jen koleškem ovládaným společně se smětovkou a je jedno jestli samostatným, nebo společným servem. Co jsem vypozoroval, není moc dobré, když je osa kola moc daleko od osy otáčení ostruhy a odpružení táhel je lepší spíš tužší, než měkké. Při měkkých pružinách se ostruha snadno rozkmitává. Volně vlečená ostruha je používaná na letadlech, kde při pojíždění zatáčí samostatným přibržďováním jednoho kola. U většiny ostruh jsem tu tuhost dodatečně dolaďoval. Na Čmeláku, kde je kolo hodně za osou otáčení (v orig. jen vlečené) jsem použil na odpružení táhel tlačné pružiny. Inspiroval mě Austria-P a má to výhodu, že pružiny namáhají ložisko serva jen při odchylce kola od polohy serva.
Přílohy
188.JPG
189.JPG

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

čtv 12.07.2018 12:45

Ostruhové kolo určitě řízené. Servo může být na "Y" kabelu se směrovkou.


Larku, máš to vymakaný!!
V originálu je ostruha řízená od směrovky. Na zemi se dá to spojení zrušit větším vychýlením ostruhy (asi 80st). Zatlačí se na trup z boku, ostruha se vychýlí a vyskočí aretační kolík ze zářezu.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

čtv 12.07.2018 13:39

Za mne určitě ostruhu řízenou. Volnou jsem dříve několikrát zkusil, už mě to ani nenapadne.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

čtv 12.07.2018 16:26

Úplně volně vlečená ostruha se moc nepoužívá ani u velkých letadel. Musí tam být pružiny, které ostruhu rovnají do směru nebo aretace, která se při startu zacvakne. Volné je to jen při pojíždění. Takže u modelu nejlépe ostruha řízená nebo aspoň ty pružiny. Ale záleží taky na velikosti, u nějakého metrového modelu je asi jedno, jestli vůbec nějakou ostruhu má.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

čtv 12.07.2018 18:27

Děkuji za vaše rady a zkušenosti, tajně jsem doufal že nenapíšete že volné kolečko je nejlepší, protože se mi líbí jak se dá s řízeným kolečkem pěkně pojíždět na start v malé rychlosti.
Zkusím tedy dát Y kabel a mechanicky (délkou pák) zařídím, aby ostruha měla menší výchylku než směrovka. Snad to dobře dopadne. Stejně první start se stabilizací bude hodně napínavý. To, jestli jsou správně naladěné parametry, se ukáže až ve vzduchu. Při zkoušce s rychlým jetem (se stejnou Spirit stabilizací) jsem měl při záletu příliš ostré řízení a byl to děs běs to uřídit. Pak jsem doladil parametry a je to naprostá bomba, nemůžu si vynachválit.

Vzlétat a přistávat hodlám skoro výhradně na trávě.

Těžko se ty splašené trubky fotí, ale aspoň je veškeré uspořádání vidět - nepřekáží ve výhledu na vnitřnosti žádný trup :D
Tady je obrázek toho ocasu:
DSC_0063.JPG

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

pát 13.07.2018 6:50

A vo vysielacke nevies tie serva spojit ako master a slave, potom by stabilizacia fungovala u oboch a nakalibrovat by sa dalo kazde samotatne.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

pát 13.07.2018 7:52

Ostruha na modelu určitě řízená.
Neřízenou mám jen na letadle. Ale jak tu padlo tak tam jsou brzdy pro každé kolo zvlášť.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

pát 13.07.2018 10:53

Asi bych to taky udělal jak radí jozefbb a před startem bych si s modelem pořádně jen pojezdil po zemi. Ta stabilizace by snad měla jít i vypnout, nebo nastavit regulovat její zisk, a pro první start bych jí nechal vypnutou a vyzkoušel vhodný zisk až v bezpečné výšce.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

pát 13.07.2018 17:13

jozefbb píše:A vo vysielacke nevies tie serva spojit ako master a slave, potom by stabilizacia fungovala u oboch a nakalibrovat by sa dalo kazde samotatne.

Tohle jsem moc nepochopil....
Ve vysílačce to umím spojit, ale kanály z vysílačky jdou do Spirita. Posílá se:
výškovka, směrovka, křidélka, klapky, motor (Z toho klapky a motor nepovinně).
Ze stabilizační jednotky lezou dvě křidélka, směrovka, výškovka (a nepovinně motor a klapky).
Nemám jak to vrátit zpátky do přijímače.
Kalibruje se zásadně ve stabilizační jednotce, za letu se vysílačkou trimovat nesmí (stab. jednotka by toto považovala za pokyn k pohybu.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

sob 14.07.2018 13:59

Woita píše:Tohle jsem moc nepochopil....


Neboj, já taky ne. :) Josef nějak zapoměl, že stabilizace probíhá jen pro kanál směrovky až za přijímačem. :wink: Musel bys to udělat jak jsem Ti poslal odpověď hned na začátku vlákna. Ale nejspíš jsi to ani nečetl, když jsi neodpověděl na jakým povrchu převážně lítáš.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

sob 14.07.2018 18:12

> Celeron: Tohle jsi přehlídnul, reagoval jsem ten samý den večer: :wink:
Woita píše:... Vzlétat a přistávat hodlám skoro výhradně na trávě.

Zatím mi z toho vychází, že dám Y kabel a pokusím se to mechanicky seřídit, aby éro jelo rovně při rovné směrovce. I když teď zrovna nevím jak bych to seřizoval, mě se líbilo trimovat to ve vysílačce každý zvlášť.
Možná by se dalo udělat nějaký udělátko a mikro Arduinem, do kterého by vedl specielní kanál (z přijímače - ten kanál který teď mám pro ostruhu) pro trimování. Ale to už mi přijde trochu překombinovaný, i když by to asi řešilo všechno. Byla by to miniaturní destička, stabilizace by tam probíhala s intenzitou 100% a jen by se k tomu přimixovával ten trim.
Palubní počítač.JPG

Palubní počítač + párátko.JPG

Prográmek na toto by byl triviální, jenom je škoda že toto neobsahuje již hotové v sobě ten Spirit. Přidávat tu další destičku není moc elegantní.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

sob 14.07.2018 20:44

Jó, to jsem nedomyslel. Ale seřídit ostruhu, aby to jelo rovně při směrovce v neutrálu by takový problém být neměl a ta serva můžou být ba Y-kabelu a od každého může být rozdílné přepákování.

Re: Ostruhové kolečko - řídit nebo nechat volně

sob 14.07.2018 21:01

Nemáš nějaký nápad, jak (čím) to seřizovat? (Viz mé uspořádání na fotkách výše) Tak jak to mám teď, nemám tam žádný seřizovací prvek - štelovátko...
Ostruha má servo s dvouramannou pákou, a od ní lanka s pružinkami k pákám ostruhy. Tak snad nějaký miniaturní napínák na jedno z lanek... :?:
Odeslat odpověď