Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: úte 09.10.2018 13:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
Perfektní vysvětlení, díky.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: ned 14.10.2018 14:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
Tady je akrobatění se Slowboatem, přijde mi že to má fakt dobré schopnosti:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Akorát se mi fakt nechce dělat druhou věc se stejnou koncepcí jako Sky Surfer. Přečetl jsem si teda skoro celé vlákno o Slowboatovi na rcgroups a mám všelijaké další dotazy:

- proč to má motor vyosený směrem nahoru (v diskusi několikrát zdůrazněno, takže asi je to tak schválně), zatímco Sky Surfer dolů? A třeba Puddlestar má podle návodu vyosení motorů taky směrem nahoru.

- jak moc tady u toho plovákového trupu má být zvednutá ta zadní část? Z těch videí mi přijde, že při rychlejší jízdě po hladině ta zadní část Slowboatu je ve vzduchu. Zatímco třeba ten Puddlestar má zadní část trupu v kontaktu s vodou a směrovka slouží i jako vodní kormidlo.

- když je dvoumotorák typu Puddlestar - jak moc je třeba řešit, aby voda rozrážená trupem nestříkala do prostoru vrtule?

- některé hydroplány (PBY Catalina) mají trup zespodu nikoli plochý,ale trochu do V (hlavně úplně vpředu) - jaký to má význam a má cenu to řešit u metrového RC modelu? Co jsem viděl, tak všechny mají plovákový trup zespodu plochý.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: pon 15.10.2018 11:52 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8464
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
-vyosení: Hledání na RCMania.cz

-zadní část má být zvednutá tak, aby umožňovala odpoutaní od hladiny. Když máš model, co dokáže viset, tak to není třeba moc řešit.

-odstřikující vodu do vrtulí není třeba moc u elektroletu řešit. Spalovák zhasne.

-u metrového to nemá cenu řešit. U velkého modelu/reálného letadla je to nutné, aby se V plynule odpoutalo a zabořilo do hladiny.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: pon 15.10.2018 20:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
Díky. K tomu vyosení, ať to příště nemusí někdo hledat: rozdíl mezi SlowBoatem a Sky Surferem zřejmě je ten, že SB má v úplavu vrtule VOP, zatímco SS zřejmě ofukovanou výškovku nemá.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 8:39 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8464
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
Vyosení je hlavně z důvodu, aby se ideálně, zlikvidovali momenty, které vznikají pro různé otáčky motoru a následné změny rychlosti.
A když je osa tahu motoru daleko od těžiště, tak vycházejí legrační vyosení.

Hodně to svádí k nastavení křivkového mixu mezi motorem a VOP, ale silně to nedoporučuji. Výškovka totiž začne být účinná ihned, ale přidání motoru se projevuje až s odstupem času, když model zrychlí/ubere.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 10:48 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 17727
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
TomasC píše:
... Výškovka totiž začne být účinná ihned, ale přidání motoru se projevuje až s odstupem času, když model zrychlí/ubere.

Dalo by se tomu odpomoci vhodným zpomalením reakce kanálu na mix... pokud to rádio umí.

_________________
Aby mne mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: úte 16.10.2018 12:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
No, mě hlavně v tomto případě zajímalo, proč má Slowboat vertikální vyosení přesně opačným směrem než Sky Surfer, přestože umístění motoru a vrtule na pylonu je vzhledem k těžišti u obou modelů dost podobné, a dokonce Slowboat má relativně větší rameno. A přitom SB má vyosení nahoru (osa vrtule je vpředu výš než vzadu), zatímco Sky Surfer to má naopak - vrtule "tlačí" spíš dolů.

A tady asi teda bude vysvětlení, že SB má ofukovanou výškovku, kdežto SS má výškovku asi neofukovanou nebo když už, tak málo ofukovanou.

Že s tím působení síly mimo těžiště bude dělat psí kusy je mi jasné. Šlo mi o rozdíl mezi těmito docela podobnými modely.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2018 13:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
Zkusil jsem si načrtnout, co bych tak chtěl postavit, abych si aspoň zhruba rozmyslel proporce. Moje představa je:

rozpětí 1000 mm
délka 1000 mm
hloubka křídla 250-200 mm
přední převis trupu cca 200 mm
VOP šířka 400 mm hloubka cca 130 mm
SOP výška 200 mm hloubka cca 160 mm
vrtule 7"
osa vrtule 150 mm nad spodkem trupu
trup šířka 100 mm výška 150 mm v největším místě

Inspiroval jsem se Puddle starem, Twin starem, Slowboatem a ještě Mermaid. Ale chtěl jsem dvoumotorový hornoplošník. Nejsem si jistý jak tvarovat spodek trupu, aby SOP byla použitelná í jako vodní kormidlo v malých rychlostech. Nemám tam nakreslené boční plováky, ty bych ještě nějak vymyslel. Asi na úplný konec křídla a spodní část výrazně předsunutá před náběžnou hranu. Je to takhle víceméně OK, nebo vidíte už od pohledu, že je tam něco špatně?


Přílohy:
hydroplan.png
hydroplan.png [ 83.92 KiB | Zobrazeno 425 krát ]

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: ned 28.10.2018 19:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
Ještě teda - jaký profil se tomu křídlu snažit dát?

Samozřejmě jsem si vědom, že zvolenou technologií neumím dodržet profil dost přesně, ale tak potřebuju podle něčeho vyříznout žebra, takže aspoň nějaký profil bych potřeboval vybrat.

Na nákresu výše mám křidélka po celém rozpětí a velké ovládací plochy, takže je jasné, že směřuju když ne přímo k akrobatovi, tak k něčemu hodně dobře ovladatelnému. Takže buďto úplně symetrický profil
(cojávím HQ010) nebo nějaký málo prohnutý (třeba HQ1012 nebo HQ1512) a případně udělat snapflaps.

Jaké se teď na modelech takovýchto proporcí používají profily?

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 16:01 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8464
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
Osobně to vidím na malý zub. Musíš si představit, že po rozjetí z vody jede letadlo na zubu (ekvivalent zvednutého ocasu a jízda po kolech). Model dál zrychluje, ž dosáhne rychlosti, kdy by mohl už letět. Pilot přitáhne a tím se dostane zadní část trupu do vody, letadlo ubrzdí a nikam se neletí...
dle mě to má dvě řešení:
udělat zub vyšší, tedy umožnit si větší úhel náběhu (vyzkoušeno na https://en.wikipedia.org/wiki/Savoia-Marchetti_S.65 podle RCmodelů )
model namotorovat. Když tam bude výkon umožňující vysení modelu na vrtuli, tak na tvaru plováku nezáleží (vyzkoušeno na několika akrobatech)

SOP udělej tak, aby jsi mohl řídit, když pojedeš v lodním režimu. Při vzletu si pomůžeš mixem do motorů, funguje to dobře.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: pon 29.10.2018 22:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
Opravdu malý zub? Je tam 1 cm, zatímco Slowboat má 4 mm, Mermaid taky tak. A ta argumentace kterou k tomu dáváš spíš směřuje k úhlu trupu _za_ tím zubem. Jak to teda přesně myslíš? Udělat ocas víc dovrchu?

EDIT: ještě teda Hydrofoam má zub asi 25 mm (ale ne úplně kolmý na směr letu). A úhel trupu za zubem má relativně malý - výška těsně za zubem je 55 mm a úplně na konci 32 mm od křídla. Když to tak píšeš, tak možná tohle je důvod, proč HF někdy odstartuje na pár metrech hladiny a někdy ne a ne se odlepit.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: úte 30.10.2018 11:55 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8464
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
Ono je to o tom, že výška zubu je nejrychlejší a nejsnadnější změna, aby se zvýšil možný úhel náběhu křídla při rozletu a přistání z/na vodu. Taky se za letu moc už dál neprojevuje, na rozdíl od třeba změny umístění VOP.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: úte 30.10.2018 14:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
OK. Já si myslím, že pevnostně mám ještě nějakou rezervu, že můžu udělat tu zadní část trupu nižší při zachování VOP ve stejné poloze vůči křídlu. Takže je to asi jedno, jestli zvýším zub (a tak posunu celý spodní okraj zadní poloviny trupu nahoru) nebo nechám zub a jen upravím tu křivku trupu tak, aby při zachování VOP končil spodek trupu výš.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba pěnového hydroplánu
PříspěvekNapsal: ned 04.11.2018 14:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 753
Bydliště: Brno
Upravený pokus. Zkusil jsem zvýšit světlou výšku zádě o 4 cm a naopak snížit výšku přídě o cca 2 cm. Nevím jak tohle dopadne pevnostně, a taky nevím jestli teda neposunout i VOP výš nad úroveň křídla.

Co si myslíte o tomto?


Přílohy:
hydroplan2.png
hydroplan2.png [ 27.46 KiB | Zobrazeno 85 krát ]

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Jardátor a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz