Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Tady je akrobatění se Slowboatem, přijde mi že to má fakt dobré schopnosti:
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz Akorát se mi fakt nechce dělat druhou věc se stejnou koncepcí jako Sky Surfer. Přečetl jsem si teda skoro celé vlákno o Slowboatovi na rcgroups a mám všelijaké další dotazy:
- proč to má motor vyosený směrem nahoru (v diskusi několikrát zdůrazněno, takže asi je to tak schválně), zatímco Sky Surfer dolů? A třeba Puddlestar má podle návodu vyosení motorů taky směrem nahoru.
- jak moc tady u toho plovákového trupu má být zvednutá ta zadní část? Z těch videí mi přijde, že při rychlejší jízdě po hladině ta zadní část Slowboatu je ve vzduchu. Zatímco třeba ten Puddlestar má zadní část trupu v kontaktu s vodou a směrovka slouží i jako vodní kormidlo.
- když je dvoumotorák typu Puddlestar - jak moc je třeba řešit, aby voda rozrážená trupem nestříkala do prostoru vrtule?
- některé hydroplány (PBY Catalina) mají trup zespodu nikoli plochý,ale trochu do V (hlavně úplně vpředu) - jaký to má význam a má cenu to řešit u metrového RC modelu? Co jsem viděl, tak všechny mají plovákový trup zespodu plochý.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Díky. K tomu vyosení, ať to příště nemusí někdo hledat: rozdíl mezi SlowBoatem a Sky Surferem zřejmě je ten, že SB má v úplavu vrtule VOP, zatímco SS zřejmě ofukovanou výškovku nemá.
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10762 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
Vyosení je hlavně z důvodu, aby se ideálně, zlikvidovali momenty, které vznikají pro různé otáčky motoru a následné změny rychlosti. A když je osa tahu motoru daleko od těžiště, tak vycházejí legrační vyosení.
Hodně to svádí k nastavení křivkového mixu mezi motorem a VOP, ale silně to nedoporučuji. Výškovka totiž začne být účinná ihned, ale přidání motoru se projevuje až s odstupem času, když model zrychlí/ubere.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
No, mě hlavně v tomto případě zajímalo, proč má Slowboat vertikální vyosení přesně opačným směrem než Sky Surfer, přestože umístění motoru a vrtule na pylonu je vzhledem k těžišti u obou modelů dost podobné, a dokonce Slowboat má relativně větší rameno. A přitom SB má vyosení nahoru (osa vrtule je vpředu výš než vzadu), zatímco Sky Surfer to má naopak - vrtule "tlačí" spíš dolů.
A tady asi teda bude vysvětlení, že SB má ofukovanou výškovku, kdežto SS má výškovku asi neofukovanou nebo když už, tak málo ofukovanou.
Že s tím působení síly mimo těžiště bude dělat psí kusy je mi jasné. Šlo mi o rozdíl mezi těmito docela podobnými modely.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Zkusil jsem si načrtnout, co bych tak chtěl postavit, abych si aspoň zhruba rozmyslel proporce. Moje představa je:
rozpětí 1000 mm délka 1000 mm hloubka křídla 250-200 mm přední převis trupu cca 200 mm VOP šířka 400 mm hloubka cca 130 mm SOP výška 200 mm hloubka cca 160 mm vrtule 7" osa vrtule 150 mm nad spodkem trupu trup šířka 100 mm výška 150 mm v největším místě
Inspiroval jsem se Puddle starem, Twin starem, Slowboatem a ještě Mermaid. Ale chtěl jsem dvoumotorový hornoplošník. Nejsem si jistý jak tvarovat spodek trupu, aby SOP byla použitelná í jako vodní kormidlo v malých rychlostech. Nemám tam nakreslené boční plováky, ty bych ještě nějak vymyslel. Asi na úplný konec křídla a spodní část výrazně předsunutá před náběžnou hranu. Je to takhle víceméně OK, nebo vidíte už od pohledu, že je tam něco špatně?
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Ještě teda - jaký profil se tomu křídlu snažit dát?
Samozřejmě jsem si vědom, že zvolenou technologií neumím dodržet profil dost přesně, ale tak potřebuju podle něčeho vyříznout žebra, takže aspoň nějaký profil bych potřeboval vybrat.
Na nákresu výše mám křidélka po celém rozpětí a velké ovládací plochy, takže je jasné, že směřuju když ne přímo k akrobatovi, tak k něčemu hodně dobře ovladatelnému. Takže buďto úplně symetrický profil (cojávím HQ010) nebo nějaký málo prohnutý (třeba HQ1012 nebo HQ1512) a případně udělat snapflaps.
Jaké se teď na modelech takovýchto proporcí používají profily?
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10762 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
Osobně to vidím na malý zub. Musíš si představit, že po rozjetí z vody jede letadlo na zubu (ekvivalent zvednutého ocasu a jízda po kolech). Model dál zrychluje, ž dosáhne rychlosti, kdy by mohl už letět. Pilot přitáhne a tím se dostane zadní část trupu do vody, letadlo ubrzdí a nikam se neletí... dle mě to má dvě řešení: udělat zub vyšší, tedy umožnit si větší úhel náběhu (vyzkoušeno na https://en.wikipedia.org/wiki/Savoia-Marchetti_S.65 podle RCmodelů ) model namotorovat. Když tam bude výkon umožňující vysení modelu na vrtuli, tak na tvaru plováku nezáleží (vyzkoušeno na několika akrobatech)
SOP udělej tak, aby jsi mohl řídit, když pojedeš v lodním režimu. Při vzletu si pomůžeš mixem do motorů, funguje to dobře.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Opravdu malý zub? Je tam 1 cm, zatímco Slowboat má 4 mm, Mermaid taky tak. A ta argumentace kterou k tomu dáváš spíš směřuje k úhlu trupu _za_ tím zubem. Jak to teda přesně myslíš? Udělat ocas víc dovrchu?
EDIT: ještě teda Hydrofoam má zub asi 25 mm (ale ne úplně kolmý na směr letu). A úhel trupu za zubem má relativně malý - výška těsně za zubem je 55 mm a úplně na konci 32 mm od křídla. Když to tak píšeš, tak možná tohle je důvod, proč HF někdy odstartuje na pár metrech hladiny a někdy ne a ne se odlepit.
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10762 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
Ono je to o tom, že výška zubu je nejrychlejší a nejsnadnější změna, aby se zvýšil možný úhel náběhu křídla při rozletu a přistání z/na vodu. Taky se za letu moc už dál neprojevuje, na rozdíl od třeba změny umístění VOP.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
OK. Já si myslím, že pevnostně mám ještě nějakou rezervu, že můžu udělat tu zadní část trupu nižší při zachování VOP ve stejné poloze vůči křídlu. Takže je to asi jedno, jestli zvýším zub (a tak posunu celý spodní okraj zadní poloviny trupu nahoru) nebo nechám zub a jen upravím tu křivku trupu tak, aby při zachování VOP končil spodek trupu výš.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Upravený pokus. Zkusil jsem zvýšit světlou výšku zádě o 4 cm a naopak snížit výšku přídě o cca 2 cm. Nevím jak tohle dopadne pevnostně, a taky nevím jestli teda neposunout i VOP výš nad úroveň křídla.
Co si myslíte o tomto?
Přílohy:
hydroplan2.png [ 27.46 KiB | Zobrazeno 4585 krát ]
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Kam dáváte regulátory u dvoumotoráků?
Já jsem myslel že bych je dal do gondol nebo poblíž, a dál už jen táhl dvojici drátů k baterce (a řízení motoru k Rx, samozřejmě), ale tady čtu, že příliš dlouhým kabelem od baterky k regulátoru můžu regulátor zničit, zatímco příliš dlouhým kabelem od regulátoru k motoru jen případně přijdu o trochu výkonu:
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru