Miro_V píše:
Ale motor chvilami pobezi "na doraz" , je problem to pri plnom plyne uchladit a klesa aj ucinnost. A pri dlhodobom zatazeni hrozi vyhorenie motora , ak nestiha chladenie.
.
Je omylem se domnívat, že motor neshoří, když bude silnější a bude využit na menší výkon a opačně.
Teoreticky může motor shořet i když běží bez vrtule a delší dobu.
Není až tak důležitý trvalý výkon, jako zajištěné chlazení.
Pokud se motor dobře chladí, vydrží dlouhodobě i dost vysoké přetížení.
A s účinností je to taky jinak.
Motor s 400 W doporučeného trvalého příkonu bude mít tah v závislosti na velikosti vrtule (čím větší průměr a menší stoupání, tak se zvyšuje statický tah
a naopak) dejme tomu 1,3 Kg. Je to trenér, takže je zájem aby spíš létal pomaleji. Pokud bude model vážit do 1,3 kg bylo by to 100 % tahu k hmotnosti.
S modelem pak bude létat většinu času na 1/2 plynu. Pokud by létal na cca 75% výkonu, pak bude létat v nejlepší účinnosti.
Ovšem dle použité vrtule lze očekávat výkon i přes 2 kg tahu při těch 400 W.
Záleží na mnoha věcech, ale silný motor provozovaný na 1/2 výkonu se nebude pohybovat v optimální účinnosti.
Pro trenéra je lepší použít lehčí baterky i motor, pro tištěný model který vychází už tiskem těžší tím spíš.
S lehčím modelem se lépe přistává a létá i na nižších rychlostech, což se u trenéra cení.
Mám Akromastra - váha 1150 g s 400 W plného výkonu visí na vrtuli na 3/4 plynu a po přidání jde kolmo nahoru.