RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Startér 15 ccm
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=86701
Stránka 1 z 2

Autor:  blesk [ pát 23.08.2019 21:20 ]
Předmět příspěvku:  Startér 15 ccm

Čaute, nevíte někdo jaký je reálný odběr klasického startéru na 12V?

Jedná se mi o kolik si řekne při maximálním zatížení.

Autor:  rakos [ pát 23.08.2019 22:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

to blesk - já ti to zítra změřím. Mám Robbe 120, tak to budeš mít i s rezervou :-)

Autor:  sky59 [ sob 24.08.2019 6:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

Zalezi kolko ma mechanicky odpor startovany motor

Naprazdno nevezme "nic" akurat straty, ak sa naprazdno hreje tak aj tak bude brat ne zanedbatelny prud

Ja som s tym klasickym starterom startovat aj 30ccm ale na 12V ani nehlesol

Na 24V uz dokazal roztocit aj ked s problemami, 25Ah akumulatory, nove

Na 7Ah nove aku neroztocil, mali vacsi pokles napatia uz to neslo vobec

Autor:  rakos [ sob 24.08.2019 18:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

to blesk ....tak jsem to proměřil, a nestačil jsem se divit. Nikdy jsem to dřív neměřil. Přesně jak píše sky59 - záleží, jak je motor mechanicky v pořádku.
Pokud je hezky "volný" a čvachtá si, tak by mohlo stačit 10 A. Naprázdno si ten starter bere 2 A z 12-ti voltového zdroje.

Vzal jsem si rukavici a zatěžoval ten unašeč startéru, pravděpodobně víc, než by bylo potřeba pro protáčení motoru. Ale odběr klidně stoupnul na 20 A a pokud jsem ještě "přibrzdil" jako skoro na minimální otáčky starteru, tak klidně i přes 40 A. Ale to určitě není případ startování motoru. Ale tak "normální" točení motorem bych odhadnul do 10 A.

Ale napájel jsem to z tvrdého zdroje, běžná baterka gelovka 7 Ah která se většinou používá ve start-boxech, bude ráda, když dá těch deset A aspoň na chvilku... :)

Autor:  novfra [ sob 24.08.2019 19:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

rakos píše:
.....běžná baterka gelovka 7 Ah která se většinou používá ve start-boxech, bude ráda, když dá těch deset A aspoň na chvilku... :)


Není "gelovka" jako gelovka. 7,2Ah 12V musí dát 10A cca 15-20 minut.
A k 40A se přiblíží na dohled.
Ale není to baterka za dvě stovky.

https://www.akuenergy.cz/soubor/lc-r127r2pg1-12v-7-2-ah/

Autor:  blesk [ sob 24.08.2019 19:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

Moc díky, právě rád bych to použil na trochu jinou aplikaci než je startování motoru... Ale jako pohon navijáku by to mohlo stačit ;-)

Autor:  novfra [ sob 24.08.2019 20:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

blesk píše:
Moc díky, právě rád bych to použil na trochu jinou aplikaci než je startování motoru... Ale jako pohon navijáku by to mohlo stačit ;-)


Na pohon navijáku potřebuješ jiný kalibr.
Provozní a mezní hodnoty nejsou totožné.
Otázka není jestli to dá, ale kolikrát to dá. Stálý odběr a přehoupnutí komprese je rozdíl.

Autor:  blesk [ sob 24.08.2019 20:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

Na pár set gramový model by to stačit mohlo, na víc se bude jednat vždy o pár sekundový zátah.

Autor:  VTjr [ sob 24.08.2019 23:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

sky59 píše:
...
Ja som s tym klasickym starterom startovat aj 30ccm ale na 12V ani nehlesol
Na 24V uz dokazal roztocit aj ked s problemami, 25Ah akumulatory, nove
Na 7Ah nove aku neroztocil, mali vacsi pokles napatia uz to neslo vobec

Ja si myslím, že nie je rozumné preťažovať elektromotor 2-násobným napátím. :P
Treba si uvedomiť, že môže pritom dôjsť až k 4-násobnému nárastu max. príkonu a to by pri zaťažení väčším momentom (napr. štartovaním 30 kubíkového spaľovacieho motora) ho mohlo poškodiť aj pri krátkodobom použití. A pravdou je, že aj keby došlo k štvornásobnému nárastu príkonu, tak k rovnakému nárastu výkonu zrejme nedôjde, a to z viacerých dôvodov. Jednak kvôli akumulátorom, ktoré nemusia byť schopné dať ani ten zvýšený príkon, ale bude to hlavne kvôli tomu, že na 4-násobný výkon má kotva toho menšieho štartéra málo železa, a tak dôjde k jeho presýteniu. To znamená, že napriek zvýšeniu intenzity magnetického poľa vo vinutí kotvy vyšším prúdom, magnetická indukcia v nej narastie oveľa menej. Navyše a ani indukcia permanentného magnetu statora nemusí byť dostatočná. Ak by to bol motor s vinutým statorom a sériovým budením, tak zas aj v statore móže byť málo železa na väčšiu indukciu. Takže tým sa značná časť zvýšeného príkonu sa premení na teplo a účinnosť elektromotora výrazne klesne. Nehovoriac o tom, že výrazne väčší prúd môže poškodiť komutátor a vinutia rotora, prípadne aj statora. :(
Takže na veľké motory treba aj primerane väčšie štartéry. :wink:
Zatiaľ čo u spaľovákov je z hľadiska ich výkonu a krútiaceho momentu limitujúcim faktorom zdvihový objem, tak u elektromotorov je to zas množstvo (ale aj kvalita) železa v rotore a statore. A z mála železa veľký výkon nedostaneš rovnako ako ho nedostaneš z malého zdvihového objemu spaľováka.

Autor:  VTjr [ ned 25.08.2019 0:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

novfra píše:
Není "gelovka" jako gelovka. 7,2Ah 12V musí dát 10A cca 15-20 minut.
A k 40A se přiblíží na dohled. ...

Podle mne napájení startéru přes kabel ze startboxu je přežitek. Já jsem k startéru přivázal 3s LiPolku 5000mAh, kterou nabíjím tak 2-krát za sezónu (vydrží tolik i proto, že vĕtšinou startuji rukou a startérem je výjimečnĕ). Je lehká a startér je tím pádem nezávislý, operativnĕjší, přičemž odpadá dlouhý kabel, který se dovede rád zamotávat tam kam by nemĕl (např. do točící se vrtule). Navíc na tom kabelu vzniká úbytek napĕtí, co zhoršuje výkon startéru.
Stejnĕ tak i žhavení z Power boxu. Malé nezávislé žhavítko a zas je pryč jeden zbytečný kabel. :wink:

Autor:  sky59 [ ned 25.08.2019 6:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

VTjr píše:
Ja si myslím, že nie je rozumné preťažovať elektromotor 2-násobným napátím. :P
Treba si uvedomiť, že môže pritom dôjsť až k 4-násobnému nárastu max. príkonu a to by pri zaťažení väčším momentom (napr. štartovaním 30 kubíkového spaľovacieho motora) ho mohlo poškodiť aj pri krátkodobom použití. A pravdou je, že aj keby došlo k štvornásobnému nárastu príkonu, tak k rovnakému nárastu výkonu zrejme nedôjde, a to z viacerých dôvodov. Jednak kvôli akumulátorom, ktoré nemusia byť schopné dať ani ten zvýšený príkon, ale bude to hlavne kvôli tomu, že na 4-násobný výkon má kotva toho menšieho štartéra málo železa, a tak dôjde k jeho presýteniu. To znamená, že napriek zvýšeniu intenzity magnetického poľa vo vinutí kotvy vyšším prúdom, magnetická indukcia v nej narastie oveľa menej. Navyše a ani indukcia permanentného magnetu statora nemusí byť dostatočná. Ak by to bol motor s vinutým statorom a sériovým budením, tak zas aj v statore móže byť málo železa na väčšiu indukciu. Takže tým sa značná časť zvýšeného príkonu sa premení na teplo a účinnosť elektromotora výrazne klesne. Nehovoriac o tom, že výrazne väčší prúd môže poškodiť komutátor a vinutia rotora, prípadne aj statora. :(
Takže na veľké motory treba aj primerane väčšie štartéry. :wink:
Zatiaľ čo u spaľovákov je z hľadiska ich výkonu a krútiaceho momentu limitujúcim faktorom zdvihový objem, tak u elektromotorov je to zas množstvo (ale aj kvalita) železa v rotore a statore. A z mála železa veľký výkon nedostaneš rovnako ako ho nedostaneš z malého zdvihového objemu spaľováka.


To je problem starteru, musi dat :) Ked sa nechce na 12 je presvedceny na 24. Ked sa mu chce vyhoriet, ma pravo. Bude vymeneny rovnako ako ked sa zaspini. To je spotrebny tovar.

Autor:  VTjr [ ned 25.08.2019 11:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

Rob ako myslíš. :mrgreen:

Autor:  Celeron [ ned 25.08.2019 12:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

Pořádnej startér musí mít převodovku, nejlíp planetovou. Pak dokáže blbej Mabušák 640 na 12V nahodit i benzínovou devadesátku.

Autor:  VTjr [ ned 25.08.2019 12:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

Ale považovat startér za spotřebák 8O ?
Spotřebák jsou například svíčky, ale ty taky nenapájíme vysokým napĕtím aby víc svítily. Nebo akumulátory, ale přesto je nabíjíme podle předpisu, aby vydržely co nejvíc cyklů, nebo nevybuchly v případĕ litiovek například. :roll:
Jenže startér já osobnĕ za spotřebák nepovažuji a taky se k nĕmu tak chovám. Ten mám pořád jeden, ale spalováků kolem nĕj prošlo desítky ks. :mrgreen: vlastnĕ mám ještĕ jeden, předchůdce, co jsem si kdysi ubastlil z jakéhosi elektromotoru vykuchaného z vraky ruského vrtulníku. A ten byl na palubní síť 24V, já ho ale provozoval na 12V a stačilo to. Ten bych samozřejmĕ v případĕ potřeby mohl dát i na 24V, mám ho v záloze pro případ že by ten kupovaný nestačil.
Faktem je, že v dnešní dobĕ konzumu a globalizace je pro mnohé mladší lidi spotřebákem i to, co bylo pro nás vzácnost, nebo často vĕci nedostupné. :P

Autor:  fokker1 [ ned 25.08.2019 15:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Startér 15 ccm

Mám startér Thunder Tiger tuším do 15ccm, kdysi jsem ho vyhrál v nějaké soutěži a běžně jsem s ním startoval 30ccm benzín z křoviňáku. Odběr šel někam ke 40A, banánky to nedaly, je tam konektor T-Dean. Napájel jsem ho deseti NiCd 3,6Ah, byl to pack asi z nějakého noťasu. Lipol tehdy ještě moc nebyly, gelovka šla velice rychle do kopru. Ty NiCd pořád mám a pořád by to daly, ty jsou nezničitelné, akorát už se spalováky tolik nelétám a startér nepoužívám. V tom startéru není mabušák, ale velký pomaloběžný komutátorový motor napřímo.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/