Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 10.10.2019 23:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Jak už jsem několikrát psal, mým cílem je postavit každé dalši letadlo pokud možno co nejvíc odlišné od toho předchozího. Nedávno jsem byl na nějaké akci a měl jsem s sebou jen své samokřídlo Ita. Zjistil jsem, že v dostupném místě nedokážu létat, že se na tak malý prostor už nevejdu. I pojal jsem podvědomý záměr postavit příště něco, co by se vešlo (halový model se tomu říká?). Záměr pojal reálnější obrysy v době, kdy jsem kvůli jakési viróze ((c) Miloš Zeman) nemohl spát, tak jsem si proklikával Internet, a narazil jsem na RCgroups na vlákno o deltovém letadle Quasar 3D. Tak jsem si řekl, že tohle asi chci. Je to deltové samokřídlo, ale se směrovkou (Concorde?) a s výraznými svislými plochami (na rozdíl třeba od 3D Delta). Video od původního autora zde:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Zkusil jsem něco takového postavit svou ověřenou technologií - 3mm XPS deska Starlon potažená laminovací fólií. Asi nemám odpovídající komponenty, ale to co autor vlákna na rcgroups postavil z EPP na nějakých 160 gramech, jsem postavil s rozpětím o nějakých 5 cm věším s hmotností nějakých 280 gramů. Je to teda ultrapevné, ale asi je to na hranici toho, co ještě utáhne dvojčlánek LiPo.

V tomto vlákně dokumentuji stavbu. Výříznuté části letadla:
Příloha:
Poznámka: Quasar - vyříznuté díly
quasar-parts-cut.jpg
quasar-parts-cut.jpg
[ 59.91 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]



Sestavené křídlo - celý spodek a KFm2 schod je potažený laminovací fólií:
Příloha:
Poznámka: Quasar - sestavené křídlo
quasar-wing.jpg
quasar-wing.jpg
[ 58.43 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]


Trup i směrovka jsou z dvou vrstev 3mm XPS, zvenku je laminovací fólie:
Příloha:
Poznámka: Quasar - trup
quasar-fuse.jpg
quasar-fuse.jpg
[ 53.51 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]


Zespodu jsem křídlo nabarvil výrazně černě - používám toto jako rozlišovací znak strany modelu:
Příloha:
Poznámka: Quasar - spodek
quasar-bottom.jpg
quasar-bottom.jpg
[ 73.8 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]


Umístění komponent:
Příloha:
Poznámka: Quasar - komponenty
quasar-rx-esc.jpg
quasar-rx-esc.jpg
[ 67.67 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]


Serva elevonů jsem původně dal do trupu:
Příloha:
Poznámka: Quasar - umístění serv
quasar-servos-top.jpg
quasar-servos-top.jpg
[ 54.4 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]


Ale pak jsem měl problém vyvážit letadlo, takže jsem serva posunul dozadu do křídla, kde zároveň mají kratší a pevnější táhla:
Příloha:
Poznámka: Quasar - serva posunutá vzad
quasar-new-servos.jpg
quasar-new-servos.jpg
[ 70.89 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]


Takhle vypadá můj Quasar:
Příloha:
Poznámka: Quasar - finální podoba
quasar-side-top.jpg
quasar-side-top.jpg
[ 46.63 KiB | Zobrazeno 7197 krát ]


_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 11.10.2019 9:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Video ze včerejška. Bohužel docela turbulentní vítr cca 5-6 m/s, pronikavost nic moc (asi za to může relativně malé stoupání vrtule 8x4.3 i pohon na dvoučlánek). Z ladění těžiště a z dalších pokusů nic nebylo, byl jsem rád, že jsem to vůbec nějak udržel ve vzduchu.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 20.10.2019 18:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Nastal čas na aerodynamický dotaz. Raději sem, když se týká tohoto modelu. Mám s tímto letadlem problém, že směrovka výrazně ovlivňuje náklon letadla (rudder-to-roll coupling tomu říkají). Což se dá čekat u letadla s větším vzepětím (a pokud tomu dobře rozumím, velká šípovitost jako má Q se chová v podstatě podobně jako vzepětí). Hodně se to projevuje jednak při snaze zaletět plochou zatáčku, a jednak v pokusu o nožový let. U ploché zatáčky se jakoby křidélka perou se směrovkou, a pak v jeden moment někdo vyhraje (častěji křidélka) a letadlo se vyvrátí ven ze zatáčky. U nožového letu se to projevuje tak, že až tak do cca 70-80° náklonu směrovka tlačí jakoby proti křidélkům, pro udržení náklonu je třeba držet křidélka trvale vychýlená směrem od vodorovné polohy. Ale pak to má snahu přestřelit a letadlo obrátit na záda. Ne moc, úplně na záda se to neobrátí. Jsem schopen to řídit tak, že letadlo osciluje to 10-20 ° na každou stranu okolo svislé polohy. A opět větší či menší výchylka směrovky má snahu toto rozhodit a rovnovážnou polohu různě posunovat. Výsledkem je, že zatím nejsem schopen zaletět nožový let, na rozdíl od původního autora (vizte video v úvodním příspěvku vlákna).

I napadlo mě, jestli za to nemůže sklon odtokové hrany směrovky - pokud by směrovka měla třeba odtokovku svislou nebo i skloněnou opačně (tak že by v horní části letadla byla delší), tak by možná tlačila víc ven ze zatáčky. Teda aspoň ve vzpřímené poloze - na zádech by tomu bylo bohužel naopak, a v nožovém letu kdovíjak :-) Původní autor má směrovku od úrovně křídla dolů se svislou odtokovou hranou, ale pak ve vlákně mají lidi skloněnou tak, že pod křídlem je delší než nad (což jsem udělal taky).

Mohla by tato úprava - změna sklonu odtokové hrany směrovky - od výše uvedených problémů aspoň trochu pomoct?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 25.10.2019 7:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Video, tentokrát moje:

Obrázek

Pomalu se s tím sžívám - vyměnil jsem 43g motor 1800KV za 25g 1500KV, je to o poznání účinnější. Zvětšil jsem výchylky křidélek na 70 % (FS-i6 má u elevonů standardně výchylky 50 % ve vodorovné a svislé ose, a na plno jde jen v diagonále), možná naopak snížím výchylky směrovky, třeba se mi konečně podaří udržet se nějak konzistentně v nožovém letu.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 25.10.2019 10:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7121
Bydliště: Vsetín
Záleží na tom, kolik je plochý směrovky nad těžištěm a kolik pod těžištěm...

Nad těžištěm má směrovka opačný klopný moment než kam chceš zatáčet, proto se třeba na F3K (a dalších letadlech) dělá místo klasického uspořádání kříž.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 25.10.2019 11:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
No právě proto uvažuju tímto směrem. To letadlo se v současné konfiguraci dá řídit jako tříkanál - jen směrovkou a výškovkou. Tak jsem si řekl, jestli by nestálo za to trochu ubrat dole a posunout se k tomu, že by směrovka víc dělala plochou zatáčku a míň náklon do zatáčky.

Nad a pod křídlem (neříkám těžištěm) je to na plochu zhruba stejné, možná o kousek víc nad. Ale zase ta spodní část je delší, takže má větší rameno páky.

Hmm, proč vlastně dopravní letadla mají opačný sklon směrovky než akrobati? Člověk by řekl, že u akrobata jde přesně o tohle - aby směrovka otáčela letadlo pokud možno jen okolo svislé osy, bez vlivu na náklon okolo osy letu.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 26.10.2019 8:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7121
Bydliště: Vsetín
rozdíl je v tom, že dopravák a akrobat má krapet jiné cestovní rychlosti :wink: geometrický tvar směrovky má vliv na odpor, ovladatelnost, síly v řízení, design... a navíc ještě je tam rozdíl že u akrobatu je směrovka ofukována přímo od vrtule (a ta potvora vzduch se za vrtulí docela víří) u dopraváku je úplně mimo proud vzduchu od motorů a navíc je hodně nahoře.

Nejde to jednoduše popsat na pár řádcích.

Pokud teda tomu dobře rozumím, tak při zatáčce doleva (směrovkou) se ti delta nahýbá směrem doleva?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 26.10.2019 8:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Ano, jako tříkanál. Jde to řídit úplně bez vychylování kniplu křidélek, jen výškovkou a směrovkou.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 29.12.2020 20:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Uvažuju, že bych vyrobil nový trup na Quasara. Pocitově mi vadí komponenty umístěné zvenku po straně trupu, takže uvažuju o dutém "prostorovém" trupu.

Máte někdo zkušenosti s různými průřezy trupu primárně akrobatického letadla? Teď mám obyčejný křížový trup (svislá deska + křídlo), ještě jsem viděl trupy s obdélníkovým průřezem, ale napadlo mě, že jednodušší by mohlo být udělat příčný průřez trupu jako velmi úzký kosočtverec, aby se tam taktak vešla baterka na výšku. Vytiskl bych na 3D tiskárně vysoké rovnoramenné trojúhelníky, které by sloužily pro udržení tvaru, a tím bych to zpevnil. Udělal bych to tak, aby v rovině křídla vnější hrana trupu dávala nějaký standardní symetrický profil, třeba NACA0008.

Současný trup mám dvě vrstvy 3mm XPS desky a 2 vrstvy laminovací fólie. Pokud bych to nahradil jen dvěma nepotaženými VectorBoardy, mělo by to být dokonce lehčí. Jen VectorBoard je ohebnější, což bych chtěl řešit tím kosočtvercovým průřezem.

Je v něčem například pro nožový let kosočtvercový průřez trupu horší než plochý nebo obdélníkový?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 08.02.2021 23:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Kosočtverečný trup vyroben. Docela to funguje, určitě je to pevnější než nezavětrovaná deska. Co se týče úspory hmotnosti, ta je zhruba nulová, protože jsem udělal trup daleko vyšší, aby to líp fungovalo v nožovém letu. Jen si myslím, že jsem možná dal příliš mnoho plochy dopředu, takže v nožovém letu to má snahu uhýbat nahoru.
Příloha:
Poznámka: Trojúhelníková vzpěra má i duté strany s trojúhelníkovým průřezem.
triangle.png
triangle.png [ 10.23 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]

Příloha:
Poznámka: Výřezy z 2.5mm Vectorboardu. Sundal jsem původní trup, a v KFm2 křídle vyřízl půdorys ve tvaru NACA 0008.
DSC09377.JPG
DSC09377.JPG
[ 64.69 KiB | Zobrazeno 3832 krát ]


Příloha:
Poznámka: Trojúhelníkové vzpěry, držící tvar trupu. Pátá vzpěra bude motorová přepážka.
DSC09378.JPG
DSC09378.JPG
[ 77.51 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]


Příloha:
Poznámka: Předběžná verze motorové přepážky. Nakonec jsem vytiskl o něco tenčí a s vestavěným vyosením. I tak ale musím vyosení přidat, zejména směrem dolů.
DSC09379.JPG
DSC09379.JPG
[ 108.86 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]


Příloha:
Poznámka: Vzpěry horní části trupu osazeny.
DSC09380.JPG
DSC09380.JPG
[ 52.41 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]


Příloha:
Poznámka: Směrovka je z 3mm Starlonu (XPS), potaženého laminovací fólií. Fólie je ukotvena mezi oběma bočními vrstvami Vectorboardu trupu.
DSC09387.JPG
DSC09387.JPG
[ 59.2 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]


Příloha:
Poznámka: Půdorys trupu NACA0008.
DSC09390.JPG
DSC09390.JPG
[ 63.95 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]


Příloha:
Poznámka: Kosočtvercový průřez trupu ještě bez motorové přepážky.
DSC09392.JPG
DSC09392.JPG
[ 34.62 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]


_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Naposledy upravil YenyaKas dne pon 08.02.2021 23:20, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 08.02.2021 23:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Hmm, limit na počet přiložených obrázků. Tak ještě pohled zboku, jak jsem výrazně zvětšil boční plochu trupu. Snad to pomůže při nožovém letu, který je u delta-křídel tradičně problematický.
Příloha:
DSC09394.JPG
DSC09394.JPG
[ 41.45 KiB | Zobrazeno 3834 krát ]


_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Wing rock (kmitání okolo osy letu)
PříspěvekNapsal: pon 29.03.2021 22:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Mám několik desítek vylítaných baterek s takto upraveným trupem. V mnoha ohledech je to lepší než dřív, zejména nožový let se s tím udrží daleko snáz, ale mám jeden problém:

Při velkém úhlu náběhu se letadlo kývá okolo osy letu.

Je to o to horší, že když mám pocit že to užuž spadne a chci přidat plyn, tak se ještě o to víc prokývne na jednu stranu. Toto je subjektivně o dost horší než to bylo s původním trupem a původními winglety. Jinak to lítá fakt pěkně, navíc skrytím vybavení dovnitř prostorového trupu jsem zvýšil dobu letu tak o minutu až dvě. Jen tady to kývání v high-alpha je fakt divné. Čím to může být?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz