Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Rušení, nebo něco jiného.
PříspěvekNapsal: stř 05.08.2020 21:04 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 20.12.2013
Příspěvky: 84
Všem děkuji za snahu objasnit můj problém. Dnes jsem našel odvahu se podívat do trosek a a myslím, že si na mou otázku co se mohlo stát mohu odpovědět sám.... Rozpojený káblík serva v křídle.
Bohužel-nebo snad bohudík- si za to můžu hlavně sám.Po dokončení letadla a nastavování táhel křidélek se mi nějak nelíbil chod serva jednoho křidélka. Pro klid duše jsem ho vyřezal z nového křídla :? a nahradil novým. Kabely byly původně vedené v plastovém brčku a konektor prodlužky byl zalepen a přilepen k žebru. To jsem při výměně musel vytrhat z křídla a při instalaci nového serva kabel jenom prostrčil. Otvírat to nové křídlo se mi prostě nechtělo...Konektor prodlužky zůstal nezalepen....No a po pěti letech se v křídle rozpojil....Když jsem celou situaci zkoušel nasimulovat, tak se mi podařilo jak rozkývat servo ze strany na stranu, tak docílit jeho vyjetí do krajní polohy a tam zůstat, což se asi skutečně stalo. Telemetrie a fail safe samozřejmě nic nehlásily, pro ně bylo vše v pořádku.
Kdyby servo zůstalo přibližně v neutrálu, asi by to šlo uřídit, ale asi šlo až "za roh". Při tom střemhlavém pseudo-výkrutu jsem asi měl pocit, že to neřídím ani výškovkou. Proč se nezastavil po stažení motor -že jsem stáhl plyn vím určitě, ale při tom svislém rychlosestupu byl nápor vzduchu na vrtuli asi takový, že nastavená měkká brzda motoru ho v tu chvíli zřejmě nemohla ubrzdit.

Takové je moje vysvětlení, ale mohlo to být i úplně jinak...


Přílohy:
IMG_2226.JPG
IMG_2226.JPG
[ 103.89 KiB | Zobrazeno 617 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Rušení, nebo něco jiného.
PříspěvekNapsal: čtv 06.08.2020 11:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8315
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Hmm, tak to je pech. Já radši přímo u serva a (nebo v servu) kabely nastavím vhodnou dýlkou a zasmrštím. Aby to šlo protáhnout trubičkou v křídle, vytáhnu piny z plastu konektoru. No a pokud to nejde a musí být konektor, sichruju ho stříbrnou 3M páskou a nebo plastovejma převlečnejma pojistkama. Mám s rozpojením neblahou zkušenost a to byl na protějšku zajišťovací zobáček a stejně se konektor rozpojil.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rušení, nebo něco jiného.
PříspěvekNapsal: čtv 06.08.2020 17:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5627
Bydliště: Žilina SR
Celeron píše:
Ty antény jsou zásadní. Dělal jsem pozemní dosahovou zkoušku u Jetiho. Letadlo (balza) stálo na zemi a já šel po ploše a čuměl na telemetrii obou antén.
Když klesla při chůzi od letadla úroveň na 1, tak jsem se otočil a úroveň vyskočila na 3. Tak jsem ještě asi 100 metrů couval a když poklesla úroveň na 1, tak jsem se otočil a jak mý tělo zaclonilo přímou viditelnost signál spadnul na 0 a po asi dalších 50 metrech začala ječet ztráta dosahu. Bylo to celkově kolem 750 kroků, antény přijímače 15 cm nad zemí a vysílače metr. Jestli platí že ve vzduchu je dosah 3 x větší, tak dva kiláky je celkem dost.
Ale už jsem byl u případu, kde termickej větroň s Jeti pípal ztrátu dosahu a nebylo to až tak daleko a vysoko. Výškoměr ukazoval cca 450 metrů a vzdálenost cca 20 stupňů od svislý.

Vím, že záhada je už asi objasněna, ale nedá mi, aby se taky nepoděli se svou zkušeností se ztrátou dosahu na 2,4GHz. :wink:

Provozoval jsem původně starý vysílač Futaba FC-16 (ten jsem po návratu k modelařině po dlouhé 25-leté pauze dostal od kamaráda zadara, když moje stará amatérská souprava AM27MHz ztratila smysl), Přijímače jsem získal zn. Graupner, vše na FM 40MHz. Když jsem létal s motorizovaným větroněm Fox1800, který jsem si zakoupil abych obnovil staré, zapomenuté návyky řízení RC modelů, tak jsem v některých místech svažité louky, kde létám, zaznamenával místa s krátkodobou ztrátou signálu, které ale model rychle proletěl a poznalo se to jen podle zvuku motoru, nebo zacukání některých kormidel, co ale větroň o rozpětí 1800mm nestihlo rozhodit. Pak jsem si pořídil malého PS Mezka BF-109 od pana Alferyho a to už bylo jiné. I ty nejdrobnější záškuby serv při ztrátě signálu dovedly docela prudce a náhodně změnit směr letu, nebo polohu modelu. Párkrát jsem kvůli tomu i havaroval.
Tak jsem si pořídil modernejší rádio a sice Futabu T-10 CG, která je už FASST 2,4GHz. Pln radosti jsem zase šel létat s Mezkem a pochvaloval si jak je všude poslušný a že ty záškuby pominuly. Jenže pak jsem spadl vinou pilotáže ve vzdálenosti asi 50m na svažité mírně vypouklé louce.
No a pak se stalo toto: 8O
Položil jsem vysílač na zem a šel k modelu (chyba :oops: ). Model ležel rozebrán, zlomil se jen spojovací plastový šroub, jinak škody nebyly vážné. Takže nedělené křídlo leželo zvlášť, trup byl hned vedle, oboje ale zůstalo propojeno kablíky ke křidélkovým servům (to je důležité). Motor byl zticha, tak jsem zvedl trup, mže odpojím baterku, křídlo přitom viselo pod ním na těch kabelech. Najednou se ale motor roztočil na plné pecky, vrtule vytvořila jakýsi vzdušný vír a křídlo se ním na těch kabelech náhle roztočilo. Motor měl docela tah, tak jsem trup musel pevně držet oběma rukama a chudák to rotující křídlo nešlo ničím hned tak zastavit. A tak postupně vrtule posekala oba jeho konce. Křídlo tak bylo najednou k vyhození, opravit to už nešlo nijak, bylo to na nudličky, musel jsem objednat nové. :cry:
Příčiny:
1. neměl jsem nastaven fail save. :oops:
2. jelikož ten svah byl mírně vypouklý, tak místo dopadu byl cca 2m pod obzorem vysílače, který jsem z nezkušenosti nechal ležet na zemi. :oops:
3. spojení rádia bylo asi na hranici ztráty dosahu (proto bylo zpočátku vše v klidu), ale já svým tělem jsem asi zaclonil poslední zbytky signálu :oops: a přijímač si pak už dělal co chtěl.
No, možná tam i byl nějaký předtím nastavený fail save, ale s obráceným smyslem kanálu motoru. Vysílač jsem pořídil z druhé ruky, takže předešlý majitel mohl mít třeba spalováka s reverzovaným kanálem serva plynu, podle čeho si taky nastavil i ten režim fail save - to nevím. :roll:

Každopádně po této příhodě už vysílač nikdy neodkládám ani nevypínám a fail save nastavuji. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz