Autor |
Zpráva |
Igor659
|
Napsal: sob 10.10.2020 23:15 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 8.4.2020 Příspěvky: 300 Bydliště: Valašské Meziříčí
|
Ahoj, chci postavit malý experimentální elektrolet s motorem na pylonu. Zatím ani nemám jasno, jestli tažný nebo tlačný systém. Nemůžu sehnat informace, jak vyosit motor, aby to správně kompenzovalo klopivý efekt pylonu a reakční moment vrtule . . . Jestli někdo máte zkušenost, jak to spočítat, nebo raději trochu kvalifikovaně odhadnout. Motorová přepážka bude na delších šroubech pro přesné doladění geometrie, nebo naklopení celé motorové gondoly utažené šroubem, proto potřebuji jen nějaké výchozí nastavení, ať nezačínám úplně blbě. Jaké jsou pro a proti tažná nebo tlačná vrtule. A taky mě napadlo, jestli nějak jináč řešit těžiště oproti klasickému modelu. Možná to bude sloužit i k získání zkušeností ke stavbě většího éra pro kameru. Nechci, aby kamera hleděla přes vrtuli, to mi ve videu dost vadí. Měl by to být cca metrový hotnoplošník s EPP křídlem větší hloubky, které mám a dřevěným trupem bez podvozku pro pomalejší let. Letová hmotnost 300 - 400 g. Model pro kameru, pokud bude, by byl mnohem větší a těžší, aby byl stabilnější a obraz neposkakoval při každém závanu větru. Tohle chci jen na ověření pohonu na pylonu a snad i trochu zábavy. Nebo to ukončí karieru jako igelitka plná třísek, to snad ne, ale raději si ji přidám do modelářské výbavy. Předem děkuji za přínosné rady. Igor
_________________ Taranis QX7, Quattro, Wendy, Classic EP, Decathlon Super, Hotwing 1200, Z-50 ŠAD
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Hiesbok
|
Napsal: ned 11.10.2020 5:37 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 5.9.2008 Příspěvky: 318
|
Dobré ráno přeji, Hodně jsme experimentovali s vektorovým pohonem od Graupnera. Prozatím jsem nedošli k jednoznačnému závěru. Hodně jsem se hrabal na https://www.rc-network.de a několikrát jsem narazil na informaci, že osa tlačného motoru vektorového pohonu, pokud ji prodloužím jako přímku, by měla procházet těžištěm modelu. Ještě nemám všechny experimenty hotovy, ale mám pocit, že to u vektoru sedí. (tlačné provedení) Jinak jsem uvažoval stejně, udělat lože na delší šrouby a úhel jimi doladit (k tomu jsem se ještě nedostal). Myslím si že u vyšších tlačných pylonů to bude trochu jinak (nějaká rovnoběžka k teorii vektoru), ale prozatím jsem to nezkoumal. Přeji hezký den rh
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: ned 11.10.2020 6:46 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Před cca 40-ti roky jsem běžně provozoval několik větroňů s malým spalovacím motorem na pylonu. Umístěný byl tak aby těžiště s pylonem i bez něj setrvalo na stejném místě. Motor byl tažný a ůhel měl malý kladný vůči křídlu. Nejspíš to dobře fungovalo, protože jsem to řídil jednokanálem a nebyla tedy možnost korekcí výškovkou.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: ned 11.10.2020 6:51 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Hiesbok píše: Hodně jsme experimentovali s vektorovým pohonem od Graupnera... osa tlačného motoru vektorového pohonu, pokud ji prodloužím jako přímku, by měla procházet těžištěm modelu... Byl by náčrt toho zkušebního uspořádání? Kromě vrtule umístěné opravdu nízko a za odtokovkou křídla mi to nějak nesedí...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: ned 11.10.2020 6:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7119 Bydliště: Vsetín
|
Pokud máš motor nad těžištěm, tak ti nemůže prodloužená osa těžištěm procházet...
Motor má vůči křídlu určitě kladný úhel jak psal Jirry. Spíš bych jeho prodlouženou osu směřoval ke konci trupu, tak aby se mi protla s podélnou osou trupu.
|
|
Nahoru |
|
|
Igor659
|
Napsal: ned 11.10.2020 11:01 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 8.4.2020 Příspěvky: 300 Bydliště: Valašské Meziříčí
|
Ahoj, děkuji všem za odpovědi. Je tam několik informací, které spíše vyvolávají další otázky, ale děkuji za ně, to je prostě diskuze. Například vyosení nahoru malého spalováku na větroních v 70. letech si ještě pamatuji. Fungovalo to dobře, mnohdy i bez řízené výškovky, jak píše jyrry. Co se ale změnilo, když úspěšný EASYSTAR a jeho napodobeniny mají tlačný motor vyosený poměrně značně taky nahoru. To je ten hlavní důvod, proč jsem založil toto vlákno. Mám v tom prostě zmatek z protichůdných informací a nebo se mýlím ? Přece se stále jedná o motor na rameni nad trupem i křídlem tedy nad působištěm odporu, který vyvolává klopivý moment. Co je vektorový pohon od Graupnera nevím. Popíšu mou dosavadní představu, ať debatujeme nad něčím konkrétním. Jako křídlo použiju osvědčené BENDY 280, které si nechá hodně líbit včetně drsných přistání (mám ještě dvě). Jeho prohnutý tvar jsem zafixoval dvěma uhlíky cca 2 mm. Je velmi tuhé a snad se povedly i malé negativy. Jako trup balzová bedýnka doplněná smrkem a překližkou v exponovaných místech. Řízení bez křidélek, křídla mají prohnutí do U a jsou dost stabilní. Uvidíme, jestli tu stabilitu příliš nenaruší pylon. Ten chci ukotvit do trupu těsně před křídlo na hlavní přepážku. Tady se nabízí použít motor v tlačném uspořádání, abych se s vrtulí dostal blíže k těžišti. Nevím, jestli blízkost vrtule a těžiště je důležitá, ale asi tím nic nepokazím. Pak se dá použít ověřené vyosení podle EasySaru a třeba i obrácená sklopka. Může to takto asi fungovat a konečnou hodnotu vyosení bude nutno vyladit zřejmě pylonem s otočnou gondolou pro větší variabilitu úhlu. Co vy na to. Děkuji všem. Igor
_________________ Taranis QX7, Quattro, Wendy, Classic EP, Decathlon Super, Hotwing 1200, Z-50 ŠAD
|
|
Nahoru |
|
|
macil
|
Napsal: ned 11.10.2020 15:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
|
V prípade EasyStara to bude možno tým, že motor je až za krídlom.
|
|
Nahoru |
|
|
Joker
|
Napsal: ned 11.10.2020 17:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 10.5.2005 Příspěvky: 887 Bydliště: Žatec
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Zdravím, dávali jsme až 4 stupně do plusu. Jos
|
|
Nahoru |
|
|
Pip
|
Napsal: ned 11.10.2020 19:30 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 14.3.2013 Příspěvky: 111 Bydliště: Chrudim ČR
|
Rozpětí Depronového polétadla 640 mm Délka 580 mm Váha 215 g
Vyosení do strany 4° Nahoru 5°
Přílohy: |
Vyosení motoru1.png [ 129.01 KiB | Zobrazeno 2729 krát ]
|
|
_________________ Pokud něco nefunguje, tak je čas přečíst si návod k obsluze ...
|
|
Nahoru |
|
|
Igor659
|
Napsal: ned 11.10.2020 23:51 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 8.4.2020 Příspěvky: 300 Bydliště: Valašské Meziříčí
|
Ahoj, stále jsem nenašel uspokojivou odpověď, jak to vlastně řešit. Asi nezbývá, než sestrojit pokusný pylon s nastavitelným úhlem a trochu si s tím pohrát. Je nesnadné najít jednoznačnou odpověď na nejasnou otázku, to si uvědomuju. Je asi dost rozdíl v nastavení pylonu před křídlem, nad ním, nebo za křídlem. V mém případě bude pylon vpředu, ale tlačný motor s vrtulí bude skoro nad těžištěm. To je něco mezi pylony spalováků ze 70. let, které byly tažné s vyosením nahoru a EasyStarem s tlačným motorem za křídlem s vyosením opačně. Tak to musím udělat pro první let troch zvednuté vzadu a pokud to nerozbiju, tak potom ladit. Už teď se mi rosí čelo. Pokud se to té doby naučím přidávat fotky, tak to tu představím. Igor
_________________ Taranis QX7, Quattro, Wendy, Classic EP, Decathlon Super, Hotwing 1200, Z-50 ŠAD
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: pon 12.10.2020 7:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7119 Bydliště: Vsetín
|
Pokud je motor nad místem těžiště (a je jedno za tažný nebo tlačný) tak ho nastav tak, aby pomyslná osa motoru protínala podélnou osu letadla v místě ukončení trupu. Pokud je to "klasické" letadlo a není to nějaká šílenost, tak to bude fungovat a potom případně doladíš. Fungovalo mě to tak na 2,5m větroni i na hydroplánu Donald.
|
|
Nahoru |
|
|
Igor659
|
Napsal: pon 12.10.2020 8:08 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 8.4.2020 Příspěvky: 300 Bydliště: Valašské Meziříčí
|
Ano, bude to model klasického tvaru, jen křídla budou z EPP vystužená dvěma uhlíky. Trup balza, smrk a asi 2 přepážky z překližky. Řízená sm. vy. motor v tlačném uspořádání. Igor
_________________ Taranis QX7, Quattro, Wendy, Classic EP, Decathlon Super, Hotwing 1200, Z-50 ŠAD
|
|
Nahoru |
|
|
spawn78
|
Napsal: pon 12.10.2020 9:23 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 19.5.2009 Příspěvky: 322 Bydliště: Karlovy Vary
|
Taky jsem si tím prošel viewtopic.php?f=118&t=65904Vyosení je na max nohoru čili se potvrdilo moje teorie, vektor sily musí směřovat do CG. Letovka byla 1475g, na klapkach super vše fungovalo skvěle. Jinak to nepříjemně tlačilo do země.
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: pon 12.10.2020 19:55 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
Od roku 1975 jsem par modelu s ruznymi pylony pro motor provozoval. Při instalaci jsem musel respektovat skutečnost, ze suma momentu a sil působících v prubehu letu na stroj, musí odpovídat aktuálnímu letovemu rezimu a bez zasahu do rizeni lze rovnovaznym, ustalenym letem letet jenom jedinou rychlosti. Z uvedeného vyplyva , ze montaz a serizeni pohonne jednotky na pylonu se vubec v nicem nelisi od montaze pohonu v konvenčních letadlech ,napr. Piper,Z 50,Jak 55,Catalina, atd.... vždy plati tytéž pravidla. Poz. univerzalni serizeni pro všechny letove režimy z principu neexistuje. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: pon 12.10.2020 20:07 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Jelikož jsem taky takový pokusný stavitel tak na svých výtvorech s motory na pylonu jedině nahoru a nebo u 1 rovně.Nějak nemohu vstřebat tvé popsání ,cituji " To je něco mezi pylony spalováků ze 70. let, které byly tažné s vyosením nahoru a EasyStarem s tlačným motorem za křídlem s vyosením opačně."JAK OPAČNĚ??????? Pokud koukám na bokorys EASYHO od výrobce tak tam je naprosto jasně viditelný vyosení nahoru. Jako samouk jsem začal stavět éra bez plánků a i bez znalostí jak umístit tlačný motory a taky jsem to hned rozbil nežli jsem přišel na to že i na plackách tlačný motor musí být rovně nebo malinko nahoru a to samé bylo i u EDF kde jsem si naivně myslel že když ho potlačím dolů že letadlo půjde tlakem vzduchu nahoru ale opak byl pravdou,éro šlo okamžitě na čumec.(někde jsem se na to tady na foru tenkrát ptal cca 3 roky nazpět)Takže za mně rovně ale spíš malinko vyosit nahoru a je jedno co to budeš mít za pyloňáka,úhly jsem nikdy neměřil.Pokud nevěříš ,vyzkoušej jako já.Přehnaně řečeno že vítr od vrtule musí jít rovně nebo nahoru.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|