Skusim nejako zosumarizovat zalet, budem sa snazit udrzat vsetko v prvom prispevku dodatocnymi zmenami, takze akekolvek poznamky piste ako odpovede, ja to bud dopracujem a prispevok zmazem ak to tak pojde, ak to nepojde, pretoze to bude otazka, alebo polemika tak to necham tak a detail bude ako doplnujuce info.
pokial som niekde kecal alebo zabudol, tak napiste, cital som to po sebe len raz :- )))) ... tym myslim aj gramatocke chyby
Predpokladam ze model do tohoto budu vchadza so spravnym "stolnym" nastavenim, vsetko funguje, zostelovane podla planu, navalene v kridle atd. A aby bolo jasne bavime sa o OUTDOOROVOM modeli.
Zalet ma 3 fazy, zakladne objektivne nastavenie, rozchodenie pohonu a jemne subjektivne dostelovanie na ruku pilota. Postupuje sa v krokoch, pri akejkolvek zmene v ktoromkolvek kroku je treba prejst znovu na prvy bod pretoze kazda zmena moze mat vplyv na rozhodenie toho co uz bolo nastelovane. Je to treba mat v krvi, fakticky tym zoznamom prejdem kazdy letovy den
-----------------------------------------------------------------------
zakladna cast:
- vzajomnym natocenim klapiek voci sebe sa nastavi model letiaci v rovine tak, aby v normale aj na chrbte mal rovnaky uhol vzhladom k lankam ... to znamena ze ak visi von z kruhu v normale, musi visiet von z kruhu aj na chrbte o rovnaky uhol
- zavazie vo vonkajsom kridle sa nastavi tak, aby model ma kridlo rovnobezne s lankami a len mikroskopicky visel von v ostrych hranach
- vyvody laniek sa nastavia tak, aby model nemal v obratoch snahu vybacat doprava a dolava ... je dobre pouzit znacku v tazisku a na vyvodoch kridla aby bolo jasne viditelne co model vo vzduchu robi
- pokial nastavenie laniek nestaci, alebo ak lanka neskoncili v rozsahu 1 az 2,5 stupna dozadu od taziska, pouzije sa vychylenie smerovky
- ak sa po zhasnuti motora alebo pri starte vychylenie trupu zmeni, je treba upravit vychylku laniek a smerovky aby sa pri zmene chodu motora taka zmena nediala (alebo aspon co najmenej)
- ak nastavenie laniek a smerovky nestaci, treba prislusne vyosit motor
- vychylka vyskovky ku klapkam sa nastavi tak, aby reakcia na tlacene a tahane bola symetricka, cize ak ide lahko do tahanych treba viac klapiek nadol (vyskovku hore)
- zmenou polohy taziska je treba nastavit dobre vlastnosti v rovinke aj v obratoch ... tazisko prilis vpredu sposobi cisty let v rovine, ale necisty let v hranach a naopak
- nastavenim vzdialenosti laniek na rukoveti nastavit vhodnu odozvu na pohyb rukou
- pokial je ovladana smerovka, nastavia sa vychylky tak, aby sa eliminovalo "vykukavanie" modelu v hranach, ale iba do miery ze nevznika opacny problem - inak povedane, lepsie je mensia efektivita smerovky ako by mala byt vecsia a sposobovat ine problemy ... model nesmie mat snahu vysypavat sa v druhej hrane presypaciek ... pokial ano, pravdepodobne je mala vychylka (plato pre pravotocivu vrtulu)
- vonkajsia klapka na klapkach sa zvoli taka, aby sa vyrovnala nesymetria vyklapania z obratov medzi gulatymi a hranatymi obratmi, v zasade plati ze ak sa model javi ako ze ma vela zavazia pre hranate obraty a malo pre gulate, je treba zvecsit klapku
-----------------------------------------------------------------------
spalovaci motor:
- vyskovym nastavenim nadrze sa dosiahne symetricky chod motora
- priemerom difuzeru (alebo vymenou vrtule) sa nastavi vhodne mnozstvo nasadzovania - model nesmie naskocit tak, aby nestihal vysadzovat pred zostupnou castou obratu
- ak je pouzity ladeny vyfuk, motor sa nastavi na strednebohato v polohe ihly kde je necitliva, najde sa rychlost na kolo kde spravne vysadzuje/nasadzuje (ak bezi v taroku) alebo kde drzi otacky hore aj dole (ak leti na cisty ton), a dlzka sa upravi prepoctom tak, aby sa dosiahol chceny cas na kolo, toto je alchymia, nechcel by som to tu prekombinovavat, pokial ma este niekto zaujem o spalovaky s ladenym vyfukom, asi by som to riesil v separatnom vlakne
elektrika:
- pokial sa lieta na konstantne otacky tak nie je co riesit, treba najst minimalny cas na kolo kde to este drzi spolahlivo pocas tretej hrany presypaciek
- pokial sa lieta s regulaciou, toto je miesto kde treba vykon a citlivost postelovat podla navodu
-----------------------------------------------------------------------
subjektivne postelovanie:
- vzajomnym natocenim klapiek voci sebe sa nastavi model tak aby mal rovnaky tah v tahanych aj tlacenych - toto nastane v tomto bode stelovania vecsinou v pripade, ze je sa nekryje vyskove tazisko s vyvodom laniek, alebo ak je nieco krive ... no proste tu bude treba najst kompromis
- zavazie vo vonkajsom kridle sa nastavi tak, aby dovoloval vhodnu ostrost hran, ostrejsie hrany chcu menej olova aby letel model ciste ... zalezi od ruky
- vyvody laniek a smerovka sa nastavia tak, aby model ciste preletel hranou a urobil ocakavanych 90 stupnov, ak ma snahu sa hrana otvarat, vecsinou treba dat lanka dopredu alebo smerovku von a pokial je "handrovity" alebo prestreluje tak naopak ... casto treba u niektorych modelov najst vhodne nasatvenie podla sily vetra
- pokial model v nejakom rezime neleti ciste a nic nepomaha, treba posunut tazisko o asi 5mm a skusit to znova, je mozne ze niekde nieco aerodynamicky robi blbosti (napriklad znama afera sestuholnikovych premetov :- )) ), posunutim sa zmeni rezim a bud sa to zlepsi abo posere ... potom je uz vsetko jasne
- vychylka vyskovky ku klapkam sa nastavi tak, aby v ostrych obratoch nesymetricky neustrelovalo vonkajsie kridlo (ak ustreluje v tahanych, treba dat viac klapiek dole = vyskovku hore)
- pokial model neleti ciste rovinu, je treba potlacit motor dole (hore s lavotocivou vrtulou)