Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: stř 03.02.2021 19:27 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
Zeby Kalina pisal take hausnumera? prilezitostne pozriem :roll:


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: stř 03.02.2021 21:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6886
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Bolo to z ich ruského vydania. :o Ešte to radšej porovnám s českym, či to len Rusi zle nepreložili. :roll: Totiž Rusi si príliš nelámu hlavu s autorskými právami, a tak tie preklady Kalinových kníh sú v PDF dostupné kdekade - no a tie mám v PC, zatiaľ čo české papierové mám len doma v knihovničke, takže nie sú tak vždy po ruke, rovnako ako aj tie Demuthove. Ale v jeho knihách o týchto motoroch sa nedočítaš. :D

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: stř 03.02.2021 21:45 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
Demuth nepise o motoroch encyklopedicky, ale technologicky takze tie priebehy co v tek knihe su, su skorej na ukazku co mozses od akej konstrukcie cakat.

Ale vidis teraz ma napadlo Peter Chinn testoval motory a daval ich aj na brzdy, tie priebehy by sa mohli dat vygooglit, skusim zajtra pohladat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: stř 03.02.2021 21:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
Noo nedalo mi to a dal so hladat priebehy a ani to nebolelo:

http://sceptreflight.com/Model%20Engine ... 82%29.html

Nie je to sice od Chinna ako som ocakaval, ale jasne vidno ze tych 19 000 je z rise snov :-P Ani na tych 14 to nie je ako som si predtym myslel, proste typicky motor s krutakom v nizkych otackach.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 0:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6886
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Iste, pri všetkej úcte k panu Kalinovi, sú jeho knihy len encyklopédiou a tak trochu historickou prechadzkou prevážne českou motorárskou školou. :wink: O technológii a principoch v prvej knihe nie je nič a v druhej len také minimum na začiatku, ale potom sa to zas mení na encyklopédiu. :| Navyše, často dosť chaotickú. V jeho knihách sa čokoľvek strašne obtiažne hľadá, lebo niekedy dosť náhodne strieda chronologické členenie s typovým, teda podľa výrobcov alebo krajín. A v knihe sú občas aj fotky motorov ku ktorým v texte nie je zmienka, alebo naopak o iných sa dosť rozpisuje a fotka nikde. :o

Pochopiteľne, to taký Demuth, ale aj ruski autori, ako boli Filippyčev, Gajevskij či Merzilkin - to je úplne iné čítanie, teda skôr študovanie. :wink: Encyklopedická časť tam síce tiež je, ale len vo forme príloh na záver, na ilustráciu tej teoretickej časti. :P Rozhodne to tam neprevláda ako u Kalinu, a je to všade aj poctivo doplnené grafmi charakteristík (vonkajšej a momentovej). Spominam tých ruských autorov hlavne preto, lebo rusky čítam tak ako slovensky/česky, nemecky mi to ale ide o dosť tuhšie. Povedal by som, že skoro by som mal radšej toho Demutha v angličtine, aj keď ani v nej by to zďaleka nebolo ako v ruštine. :mrgreen:

No a to nehovorím o mnohých chybách a nepresnostiach v Kalinových knižkách, ktorým sa však pri tak obrovskom zábere dalo asi ťažko vyhnúť. :roll: Treba však konštatovať, že Kalina pri písaní kníh mal asi iné zameranie, predovšetkým pre zberateľov vytvoril naozajstný poklad. Takže napriek mnohým týmto výhradám môžeme byť šťastní, že nám také dielo zanechal. :D
Určite lepšie také encyklopedické, ako keby si svoje znalosti zobral do hrobu. Nehovoriac o tom, že dnes, v dobe internetu, by také niečo sotva vydal. :roll: Ak aj, tak len v zlomkovom vlastnom náklade a s finančnou stratou. Obávam sa, že dnes na to skrátka chýbajú čitatelia. :cry: Veď ani pan Lněnička v dnešnej dobe hlavou múr neprerazil a len veľmi ťažko sa zbavoval nákladu svojich brožúr o aerodynamike.

Porovnal som to večer doma s českými originálnymi vydaniami a je to tam skutočne uvedené rovnako, teda ruský prekladateľ sa nepomýlil. :|
A samozrejme vo svetle toho článku, čo si dal naň link, sú tie Kalinove údaje k týmto motorom fakt nezmyselné. 8O Výkon, no možno, ale vonkajšia charakteristika sa skutočne nad 13-14 tisíc ot/min dôrazne zatáča dole, takže rozhodne pri 19 tisícoch z toho motora maximálny výkon nedostaneme. :P Skôr si myslím, že by to motor neprežil. :lol: A hodnota maxima výkonu - nuž tie Kalinove údaje v kW sú sice nadnesené, ale ani moja teória celkom nesedí, koňom to presne nezodpovedá, lebo podľa toho grafu ta dvojka dá o čosi viac. :oops: Možno je to iným palivom s prísadou amyl nitridu, čo tam v texte spomína. Pravdou však je, že ten motor má maximum momentu cca v 9-10 tisícoch, teda zrejme by zniesol aj vrtuľu 220/100mm bez výraznejšieho preťažovania. Takže na akrobatického upútanca by aj vzhľadom na svoju váhu len 130g bol možno skoro aj lepší než trojkanálová MVVSka, ktorá váži cca 200g. Odrádzali by ma jedine tie štrbinové výfukové okná na všetky strany, teda model zasratý ricinom. :x Ale k tomu retru to možno aj tak trochu patrí. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 10:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6886
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
No ale pozri sa sem: :!: http://sceptreflight.com/Model%20Engine ... 81%29.html :o To je jeho test toho istého motora, ale vo verzii s membránovým riadením sania. A tam ten graf už naozaj ide svojim vrcholom až k 17-18 tisícom ot/min. Nad 18 tisíc to už klesá, teda maximum na 19 tisíc to stále nie je, ale už sa to blíži. Nedá sa teda celkom vylúčiť, že nejakým vhodným palivom s prísadou amyl nitridu a doladením pružnosti sacej membrány by sa ten vrchol ešte dal trochu posunúť smerom hore (ale asi posunúť moc nie, skôr iba zvýšiť - neviem). Samozrejme dali by sa ešte aj iné veci na tom motore vytuniť (napríklad vyvážiť kľuku nejakým W protizávažím, čo by asi tiež dosť pomohlo). Lenže v papieroch, z ktorých asi Kalina čerpal, sa predsa neuvádzajú parametre vytunených exemplárov, ale sériovách kusov, ale kto vie z čoho Kalina čerpal. :roll:
Každopádne Chinn nameral vrchol výkonu 0,255 HP :wink: , čo je 0,19kW a to sa už aj trochu blíži tým údajom z Kalinovej knižky "šupátkový 0,19kW pri 17000ot/min alebo membránový 0,21kW pri 19000ot/min".
V podstate ma to aj trochu prekvapuje, že to membránové sanie je také efektívne. 8O Nemyslel som si to, ale človek sa učí. Zrejme ale len vtedy, keď sa ta membrána dostane do akejsi mechanickej rezonancie so striedaním fáz motora. Alebo sa mýlim? :?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 11:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
VTjr píše:
A proč se tehdy přestavovali dvaapůlky na dvojky? - to přesně nevím. :? Jedni mi tvrdili, že po vyběhání výbrusu dvaapůlky už prí není dobré ji znovu zatěžovat plným výkonem. A proto se na generálku doporučoval dvojkový výbrus, tedy degradace motoru už jen pro trénink, ne pro závody. Mne se nabízí ale i jiné vysvětlení, to může být i to, že náhradní dvaapůlkové výbrusy se prostě rychle rozprodaly a záhy nebyly k mání, zatím co dvojkové ano, tak se prostě kupovalo a montovalo to, co bylo. :roll:

No, důvod proč se při výměnách výbrusů do těch Jen používaji dvojkové výbrusy, byl celkem jednoduchý - Jena obecně měla omezené výrobní kapacity, motory je neživily - byl to klasický příkaz, vzdor a fuška a dvaapůlky se prodávaly daleko lépe než dvojky, navíc i na západ - nejenom do lidodemo - přičemž poměry do výroby v počtech mezi dvojkovými va dvaapůlkovými výbrusy byl pevně daný socialistickým "plánováním" :lol: :roll: .
Takže v praxi vše, co bylo dvaapůlka se smontovalo do finální produkce a i tak bylo motorů málo, naopak dvojkový výbrusy , spíš zbývaly.
Takže DZ koupilo (vyškemralo) u Ericha :lol: (v DDR) motory (dvaapůlky) a k nim dostalo (byli rádi, že vůbec něco dostali) jako ND, to, co alespoň nepatrně bylo - tj, dvojkový výbrusy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 11:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
igorb píše:
Jena 2 ze by vytocila s tymi malymi vyfukmi a DIZEL 19 000? ... neverim kym neuvidim :-P

... vlastne ani potom neuverim :-P

uverim na nieco malo cez 10 000 ... povedzme 14 maximalne :-P

Ak sa dobre pametam, tak D7 mala maximum niekde okolo 17 000 a DF kusok vyssie (18?) ale s mensim momentom. Takze vo vysledku tazka a nabombovana DFka utiahla mensiu vrtulu (8x4) ako OS MAX 15 FP (9x4) ktory vazil polovicu :-P

Tamtie motory s axialnym preplachovanim ako Jena, OTM MK atd boli DALEKO nizsie s maximom vykonu, zato tahali velke vrtule ako blazni, preto sme v pohode lietali MK17 s vrtulou 8x4 (takou istou ako na DFke) na relativne velkych modeloch a fungovalo to vyborne (kym tomu nevybehli vnutornosti von z kartera ) ... takze ak sa pisalo o Jenach cisla 19 000 tak to bolo len zbozne prianie

S setrvačníkem a amylnitrátem, úplně v pohodě (teda do rány).
Rozumné otáčky u těch velkých Jen (vzhledem k tomu centrálnímu vyplachování) byly tak do maximálně do 14 000, spíš 13 000.
A ta membránová byla ve skutečnosti výkonově jasně níž, hlavní důvod pro membránu byla levnější výroba a jednoduchá možnost běhu na obě strany - takže motor mohl být i tlačný.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 11:24 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
No vidis, tusil som ze Chinn to bude mat zmerane :-P

... ale honestly, ak je to vsetko pravda co tu vidime ... z tych dvoch by som si 100% vybral ten "slabsi" staci sa pozriet na moment niekde nad 10 000 ... ten vyhuleny ho ma daleko slabsi, takze ked tam das vrtulu 9x4 o ktorej pisu v oboch testoch, tak ten "silnejsi" ju utoci niekde na 10 000 a ten "slabsi" 11 400. Takze vo tom to je preco vykon ma nezaujima, skorej naopak :mrgreen: ... aj ked ... ani tych 11400 nemusi stacit na tu Farovu polomaketu, ale kedze je tu rec o 2,5ke mohlo by to stacit. Dal by som oba motory na latu, zmeral otacky s 9x4 a 8x4 a bude jasno 8)

Inac ten motor mi pripada ako pokus o timovy motor, tam ide o vykon v otackach, takze 2,5 kubikova verzia by mohla za nieco stat (na tu dobu) moderne timaky maju vykon niekde okolo 25 000


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 11:33 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
VTjr píše:
No ale pozri sa sem: :!: http://sceptreflight.com/Model%20Engine ... 81%29.html :o To je jeho test toho istého motora, ale vo verzii s membránovým riadením sania. A tam ten graf už naozaj ide svojim vrcholom až k 17-18 tisícom ot/min. Nad 18 tisíc to už klesá, teda maximum na 19 tisíc to stále nie je, ale už sa to blíži. Nedá sa teda celkom vylúčiť, že nejakým vhodným palivom s prísadou amyl nitridu a doladením pružnosti sacej membrány by sa ten vrchol ešte dal trochu posunúť smerom hore (ale asi posunúť moc nie, skôr iba zvýšiť - neviem). Samozrejme dali by sa ešte aj iné veci na tom motore vytuniť (napríklad vyvážiť kľuku nejakým W protizávažím, čo by asi tiež dosť pomohlo). Lenže v papieroch, z ktorých asi Kalina čerpal, sa predsa neuvádzajú parametre vytunených exemplárov, ale sériovách kusov, ale kto vie z čoho Kalina čerpal. :roll:
Každopádne Chinn nameral vrchol výkonu 0,255 HP :wink: , čo je 0,19kW a to sa už aj trochu blíži tým údajom z Kalinovej knižky "šupátkový 0,19kW pri 17000ot/min alebo membránový 0,21kW pri 19000ot/min".
V podstate ma to aj trochu prekvapuje, že to membránové sanie je také efektívne. 8O Nemyslel som si to, ale človek sa učí. Zrejme ale len vtedy, keď sa ta membrána dostane do akejsi mechanickej rezonancie so striedaním fáz motora. Alebo sa mýlim? :?

Ono si ale taky musíš ten test pořádně prohlédnout :lol: - ten motor v tom testu totiže není ta běžná membránová Jena, co se mj. prodávala i u nás.
Normální membránový dvojky a dvaapůlky mají membránu jako pásek, na šroubek, zadní víko má difuzer nahoře https://www.rcuniverse.com/forum/attach ... 1375483855
ta má menší výkon než ta šoupátková. Šoupátková má šoupátko vymezované pružinou (ne příliš šťastné řešení, ale dělávalo se to) - pružina je vidět zvenku https://www.rcuniverse.com/forum/attach ... 1375483855 (velká hlava) https://www.rcuniverse.com/forum/attach ... 1375483855 (malá hlava).
A pak byla ta s tím sáním v ose (jako Cox) a ta běhala jasně víc a hlavně byla celá křivka daleko výš - ve větších otáčkách. Ovšem těch bylo naprosto minimum, dokonce si nejsem jistý, jestli se vůbec mimo dederonský repre běžně prodávaly. No a to je ta v testu - viz ten test - má celý zadek jiný - sání v ose.


U nás, pokud vím byly prodávaný akorát ty s tím páskem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 11:35 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
MPml píše:
S setrvačníkem a amylnitrátem, úplně v pohodě (teda do rány).


Tu nejde kolko "to vytoci" ale kolko to toci pri maxime vykonu, so zotrvacnikom je vykon 0 :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 12:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6886
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MPml píše:
...Takže DZ koupilo (vyškemralo) u Ericha ...

No, spíš u Waltra, Erich mu asi tehdy ještě jen leštil kliky. :lol:
MPml píše:
S setrvačníkem a amylnitrátem, úplně v pohodě (teda do rány).
Rozumné otáčky u těch velkých Jen (vzhledem k tomu centrálnímu vyplachování) byly tak do maximálně do 14 000, spíš 13 000.
A ta membránová byla ve skutečnosti výkonově jasně níž, hlavní důvod pro membránu byla levnější výroba a jednoduchá možnost běhu na obě strany - takže motor mohl být i tlačný.

No nevím :roll: , i kdyýž mě to překvapilo, ale i jak píše Kalina, tak i ta měření Chinna spíš ukazují opak, že ty membránové byly lepší. :roll:
Musím však poznamenat, že Kalina o přísadách v palivu nic nepíše a uvádí výrazně vyšší výkony při vyšších otáčkách. To jakože jsou otáčky, při kterých bylo toho maxima výkonu dosaženo. :roll:
Pokud ale ty vnější charakteristiky naměřené Chinnem opravdu platí (a nemám důvod tomu nevěřit), tak ani se setrvákem roztočením na 19 tisíc z toho větší výkon nedostaneme, naopak bude menší. Totiž, výkon s otáčkami neroste donekonečna, po dosažení vrcholu s přibývajícími otáčkami docela rychle klesá a jakékoli to další přetáčení pozbývá smyslu. Mechanice motoru to škodí a větší výkon se z toho nevyždímá, protože tomu brání různé odpory, jak mechanické tak i tření viskózních kapalin (tedy i Re).

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 12:44 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2717
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
A krom toho existovala i žhavící varianta dvaapůlky, spíš set pro přestavbu.
Ten set už nemám (měl jsem). Jenom si dovolím vzpomenout, že u nás tehdy stál 25 Kčs a to v sestavě vložka, píst s čepem a ojnicí, chladicí žebra (černá nižší) a dokonce i žhavicí svíčka. Už pro tu stálo za to pořídit. I ta svíčka byla výroby Jena. Izolací na ní byl skleněný zátav, kterým bylo dokonce vidět (při chodu motoru za nižšího osvětlení) oranžové světélko.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 12:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6886
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MPml píše:
Ono si ale taky musíš ten test pořádně prohlédnout :lol: - ten motor v tom testu totiž není ta běžná membránová Jena, co se mj. prodávala i u nás.

Máš pravdu, je to vylepšený model, se kterým jsem se nesetkal. :oops:
Sací difuzér je opravdu v ose.
Kdyby to nebylo s membránou, tak bych řekl, že je to něco na způsob šoupátka tzv. Natalenkova typu, co měly ruské KMD-2,5, ale taky i naše pylonové MVVS 6,5 GRR.

Jinak nemohu přijít na to, co je to za černou součástku, co je navlečena na klikový hřídel mezi unašečem vrtule a předním ložiskem. :o

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Motor pro upoutanou polomaketu
PříspěvekNapsal: čtv 04.02.2021 13:07 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
VTjr píše:

Ked si precitas ten text za "performance" tak sa dicitas ze to tam dal aby pouzij jeho unasac a nemusel vrtat male vrtule.

Yo a to co pises ze je "natalenkov typ" to sa vola imho valcove supatko ... ale je mi jasne "Natalenkov typ" je take ruskejsie :- ))))


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz