RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=124&t=85789
Stránka 2 z 4

Autor:  HavelAircraft [ úte 12.03.2019 21:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

Oplu. A našel jsi někde jak se to startuje?
Já mám 5kg letadlo. Ale s větší plochou a i to dokážu hodit jen za silnéjo větru. A to je tam motor s tahem 4kg.
Jinak při takové hmotnosti je už reálné 400g payload i pro let 2 hodiny.

200w vpohodě stačil pro horizontální let

Autor:  TomasC [ úte 12.03.2019 22:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

Pro inspiraci dolet přes 800km.

Autor:  HavelAircraft [ stř 13.03.2019 5:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

Jako inspirace jse použít i tenhle projek přeletu atlantického oceánu.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Spirit_of_Butts%27_Farm
Není problém letět dlouho s nákladem.
Problém jsou ostatní požadavky tazatele. Takovýhle letadlo prostě nejde hodit z mýtiny v lese a zase tam přistát. To už chce nějaké sofistikovanější zařízení.

Autor:  oplu [ stř 13.03.2019 11:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

To HavelAircraft: olisoft sem dával video, od pohledu je to prakticky totožné letadlo jen s jinými ocasními plochami. A vzhledem k tomu, že tam má 2x 6S 16000 mAh, tak letovka bude snad ještě větší a dalo se to tak nějak hodit.

Teoreticky může vzít podobný setup, jednu baterku vyhodit a dá tam t osvoje zařízení, a bude to mít o cca 1kg lehčí než to, co je na videu?

Nějaké videa na YT toho X-UAV TJL Mini Goose jsou, ale bez relevantního údaje jejich letovky je to nevypovídající

to dudaj: k těm 200W to byl spíš dotaz, zda to bude stačit a došel jsem k tomu tak jak píše jyyry "200W / 6 * 4V = 8,33A" teda spíš naopak, vycházel jsem z 16Ah baterky a počítal s 1,5h provozem, tedy 10,5A * 6S * 3,7A a jsem na cca 230W tak jsem vzal 200W s nějakou drobnou rezervou

Autor:  jyrry [ stř 13.03.2019 11:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

Baterka 16Ah pro drony má > 2kila, 2 kousky 4 kila. Nevím jestli by 200W udrželo v letu už jen ty 4 kila. No, pokud by nefoukal protivítr... vytřelit to opatrně gumicukem... a veeelmi opatrně přistávat.
Ony samokřídla mají docela malý odpor, stačí jim poměrně málo... ale i tak, éro aby uneslo 4 kila baterek, kolik bude hmotit?

Autor:  HavelAircraft [ stř 13.03.2019 13:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

Oplu. Jak jsem psal. Já dokážu 5kilo éro hodit taky.
Ale jde o to s jakou pravděpodobností poletí. Já jsem zatím tak 50:50. Podle síly větru.
Když fouká je to sranda. Když nefouká a trošku hůř to hodim tak je to na zemi.
Tohle prostě musí být nějaký spolehlivý systém. Třeba katapult, podvozek , nebo vtol.

Autor:  oplu [ stř 13.03.2019 14:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

jyrry píše:
Baterka 16Ah pro drony má > 2kila, 2 kousky 4 kila. Nevím jestli by 200W udrželo v letu už jen ty 4 kila. No, pokud by nefoukal protivítr... vytřelit to opatrně gumicukem... a veeelmi opatrně přistávat.
Ony samokřídla mají docela malý odpor, stačí jim poměrně málo... ale i tak, éro aby uneslo 4 kila baterek, kolik bude hmotit?


Já těch 200W počítal na jednu 16Ah baterii (ale požadavku na 120 minut jsem si všiml až teď, nevím proč jsem pořád počítal s 90)

Já neříkal, že ten můj setup je nějaký světoborný a 100% funkční, byl to nástřel sem do placu, zda je to správný směr.

Ono stejně nemá moc cenu spekulovat, když nevíme ani přibližný rozpočet.
Buď něco podobného, co jsem navrhl já, ale třeba s osekanými požadavky zejména na dolet (a zmapovatelnou plochu) anebo /si nechat/ postavit něco kolem malého benzínu.

Vzlet by šel řešit jak píšeš třeba katapultem a přistání buď na padáku anebo se používá třeba do sítě. Ale to už je "detail", který by s estejně řešil až s vybraným řešením.

Autor:  veka1 [ stř 13.03.2019 19:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

oplu píše:

Vzlet by šel řešit jak píšeš třeba katapultem a přistání buď na padáku anebo se používá třeba do sítě. Ale to už je "detail", který by s estejně řešil až s vybraným řešením.


... copak, normalnim letadlem nelze pristat svisle, nebo jak? Jste nikdy nelitali volnasky? Ty po naletnuti maxima a kopnuti deteru jinak nez svisle nepristavaji. 8)

Co vim, je v beznem prodeji nekolik dalekovychodnich FPV letadel , kere maji vyresene svisle pristani. Vyhodou je, ze na rozdil od volnasku je lze v tom svislem klesani ( padani) ridit. :)

napr: https://hobbyking.com/en_us/zeta-sky-ob ... e-kit.html

Jednu dobu podobnou silenost s kopaci vyskovkou a automatickym rozlozenim letadla po dopadu pouzivali nasi vojaci:

Příloha:
raven_2009.jpg
raven_2009.jpg
[ 115.53 KiB | Zobrazeno 749 krát ]

Příloha:
raven_2009_01.jpg
raven_2009_01.jpg
[ 157.93 KiB | Zobrazeno 749 krát ]


Příloha:
raven_2009_02.jpg
raven_2009_02.jpg
[ 106.98 KiB | Zobrazeno 749 krát ]

Příloha:
raven_2009_03.jpg
raven_2009_03.jpg
[ 101.11 KiB | Zobrazeno 749 krát ]



veka1

Autor:  jyrry [ stř 13.03.2019 20:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

veka1 píše:
... copak, normalnim letadlem nelze pristat svisle, nebo jak? Jste nikdy nelitali volnasky? ...

Peter, představ si "volňáska" co má naloženo 2-4kg baterek a sám váží další 3-4kg. To bez padáku nepůjde, řekl bych.

Autor:  veka1 [ stř 13.03.2019 20:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

jyrry píše:
Peter, představ si "volňáska" co má naloženo 2-4kg baterek a sám váží další 3-4kg. To bez padáku nepůjde, řekl bych.


... cim je tezsi ( vyssi plosne zatizegi) tim lip ( stabilneji) seda pri kopnutem ocasu. Mel bys videt co za problemy jsou s lehouckymi F1G gumaky nebo s magnety tj. F1E modely , kterym se kvuli malemu plosnemu zatizeni nechce dolu,jak se neorganizovane komihaji v lufte.

Mam vyzkousene , ze tezky radiak po kopnuti jede dolu jako po snure. A to nemam moznost ovladat vychylku VOP , muzu ridit pouze smer.

Ty letadla co jsem dal odkaz,maji na vodorovnem ocasu dve serva. Jedno ridi vychylku cele vyskovky ( kopani) a druhe jen ridici plosku. Podobne se ridi na na velkych masinach vyvazovaci plosky, jen zde je to vyuzito k normalnimu rizeni letu.
Vyhoda takoveho pristani je , ze eroplan neni pri padu aerodynamicky moc zatezovan . Proste pada jako list a ohybovy moment na kridle je smesny v porovnani s prudsim klesanim velkou rychlosti klasickym spusobem.

Pokud by mel nekdo problem se zatizenim spodku trupu, nebo jinych casti konstrukce pri svislem dotyku se zemekouli, muze si na spodek nainstalovat mech z harmoniky s malou dirkou , nebo jiny tlumic a jeto. :D

Jako bonus vidim fakt , ze svisle klesani je mozne kdykoli prerusit a pokracovat normalne v kluzu ci v normalnim motorovem letu.

veka1

Autor:  OrDa [ stř 13.03.2019 20:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

Vertikální sestup letadla ovšem probíhá rychlostí odpovídající minimálce bez klapek, jenže svisle.

Autor:  jyrry [ stř 13.03.2019 21:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

OrDa píše:
Vertikální sestup letadla ovšem probíhá rychlostí odpovídající minimálce bez klapek, jenže svisle.

A nechybí tam něco? Třeba vztlak profilu? Nepadá to jak vrata naplacato? :?

Autor:  OrDa [ stř 13.03.2019 21:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

Nechybí. Součinitel odporu desky naštorc je o něco menší, než součinitel vztlaku běžného profilu. Ale té plochy naštorc je o něco víc, než jen křídla. Takže pro první přiblížení to tak je ..

Ale je lepší nechat tomu trochu dopředné rychlosti a klesat pod úhlem 45 až 60 stupňů. Jde to pak trochu řídit směrovkou (pokud není v sestupovém režimu příliš utopená v úplavu trupu, VOP nebo čeho). I VeKa píše, že to řídí - tedy letí dopředu.

Autor:  veka1 [ stř 13.03.2019 22:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

jyrry píše:
A nechybí tam něco? Třeba vztlak profilu? Nepadá to jak vrata naplacato? :?


Jestli neco chybi , nebo ne , mi je fuk. Pro mne je podstatne, ze to letadlo dostanu koordinovane dolu cele a neriskuji jeho rozebrani na prvocinitele , jak se to stava ,kdyz sebou svihne o zemekouli stroj privazany na hadru.

A je jedno, esli je vrchlik kulaty,na kerem se to nekontrolovatelne kymaci , nebo zda je to rogalo kridlo , na kerem to vali pryc a trejektorii pohybu nelze ovlivnit, az to nakonec sebou rizne kam to vyjde. 8)
No a pak bez, nebo jed, hledej v terenu jako cmuchaci pes, splhej na stromy, pripadne preskakuj padakem zakryte hroby na hrbitove u kostela ,nasledne sezen kostelnika, aby odemkl hlavni branu a tys mohl potvoru odnesti zpatky domu. :lol:

Par fotek, jak obcas dopadne stroj, kdyz privazany na padaku za silnejsiho vetru potka obycejnou louku na zemekouli :

Příloha:
sojka  padak_001.jpg
sojka padak_001.jpg
[ 100.44 KiB | Zobrazeno 650 krát ]


Příloha:
sojka  padak_002.jpg
sojka padak_002.jpg
[ 317.8 KiB | Zobrazeno 650 krát ]


Příloha:
sojka  padak_003.jpg
sojka padak_003.jpg
[ 270.28 KiB | Zobrazeno 650 krát ]


Příloha:
sojka  padak_004.jpg
sojka padak_004.jpg
[ 201.98 KiB | Zobrazeno 650 krát ]



jeste zabavnejsi to je , kdyz se uhnizdi nekde ve vetvich...viz:

Příloha:
sojka _vetve.jpg
sojka _vetve.jpg
[ 499.78 KiB | Zobrazeno 650 krát ]



veka1

Autor:  veka1 [ stř 13.03.2019 22:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min

OrDa píše:
Nechybí. Součinitel odporu desky naštorc je o něco menší, než součinitel vztlaku běžného profilu. Ale té plochy naštorc je o něco víc, než jen křídla. Takže pro první přiblížení to tak je ..

Ale je lepší nechat tomu trochu dopředné rychlosti a klesat pod úhlem 45 až 60 stupňů. Jde to pak trochu řídit směrovkou (pokud není v sestupovém režimu příliš utopená v úplavu trupu, VOP nebo čeho). I VeKa píše, že to řídí - tedy letí dopředu.


Neni to jenom absolutne svisly sestup , ma to i doprednou slozku... malou , ale ma, proto se to da ridit. Kdyz je v cumaku motor s vrtuli tj. muzu lehce ofouknout kormidla, je to jeste lepsi .

Ze to jde ridit jsem objevil nahodne , pri zkouskach dalkove ovladaneho kopani vop na stare A2 Eagle. Nejdrive jsem do smerovky nesahal.... kroutila se jako camrda, pak jsem to skusil a ejhle ... s malym skoro neviditelnym smerovym kormidlem jsem rotaci zastavil a uz jenom stabilizoval natoceni rypakem proti vetru.

Proflakle video prvnich zkousek kopani zde: https://www.youtube.com/watch?v=0q_E2vhe4vE&t=27s

veka1

Stránka 2 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/