RCmania.cz - web pro modeláře a modely http://rcmania.cz/ |
|
Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=124&t=85789 |
Stránka 3 z 4 |
Autor: | HavelAircraft [ čtv 14.03.2019 7:12 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
Tak mi vychází rychlost pádu okolo 45-50km/h To je docela slušná rána Počítáno to bylo z plošného zatížení 100g/dm. Nevím jak by tomu odolávalo letadlo o váze 5kg |
Autor: | jyrry [ čtv 14.03.2019 7:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
HavelAircraft píše: ... Nevím jak by tomu odolávalo letadlo o váze 5kg No však o tom jsem psal.... zkušenosti s volňásky a lehouši jsou samozřejmě jiné... Viděl bych to na řádný (dostatečně velký a fungující) padák, některé UAV mají myslím i nafukovací lehátko pod sebou... |
Autor: | veka1 [ čtv 14.03.2019 8:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
HavelAircraft píše: Tak mi vychází rychlost pádu okolo 45-50km/h To je docela slušná rána Počítáno to bylo z plošného zatížení 100g/dm. Nevím jak by tomu odolávalo letadlo o váze 5kg Muze se to zdat hodne, ale obavy mi prijdou zcela zbytecne. Pokud pristavam normalne mam podobnou rychlost a navic zaverecny usek letu probiha vodorovne s drahou ... riziko poskozeni stroje mi prijde nasobne vyssi tj. pohyb v kriticke vysce probiha dele, na vetsi draze. Pokud predpokladam provoz typu : start z ruky , nebo pomoci gumipraku a pristani na neupravene plochy , pak mi ten kopackovy system prijde vuci stroji setrnejsi. Vychazim ze zkusenosti z provozu mych modelu a Sojky,kera mela plosne zatizeni v rozmezi 200-400g/dm2, minimalku 100km/h , povoleny nasobek pri pristani na padaku n max =10. Padak byl navrzen na max 4,5m/s svisleho klesani a 6m /s dopredne rychlosti ( za idealnich podminek v luftu) . Fotky z predchoziho prispevku ukazuji jak muze vypadat vysledek padakoveveho pristani. Ale obcas se i povedlo, jen se clovek nachodil. . Jini provozovaele muzou mit jine zkusenosti a jine nazory o tom zadna. Myslim v realu lze s diskutovanym systemem vyklesat v temer svislem pretazenem priblizeni na minimalni vysku, lehce vrknout vrtulkou a lehce bacit strojem o povrch planety.... neco jako tohle. Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz veka1 |
Autor: | Lark [ čtv 14.03.2019 11:19 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
Nj, jenže takové přistání jako ve videu, jde udělat jen když je dostatečná protivítr, aby měla křídla vztlak. |
Autor: | veka1 [ čtv 14.03.2019 12:43 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
Lark píše: Nj, jenže takové přistání jako ve videu, jde udělat jen když je dostatečná protivítr, aby měla křídla vztlak. ... myslim ,ze s vhodne navrzenym modelem kdykoli. Resime tu stroj ( cca 3-4m rozpeti,klidne fest oklapkovany ) , kery ma obletet zemplacku po zahozeni z ruky a pak pristat na mytince v lese. Na mytince pod urovni hradby stromu byva zcela jine pocasi, takze s nejakym protiveterm bych nepocital... to musi dat eroplan sam. Pozn. mam takovou mytinku na dohled z okna kuchyne, sedaj tam kluci s M i2,Mi 17 toz obcas se chodim koukat co tam vyvadi. Nemuzu se zbavit pocitu, ze pro kridlatou masinu vzhledem k zadani neni lepsiho zpusobu pristani, nez rizeny sestup v pretazenem rezimu (cely stabilizator na 45 st). Vysledkem by mel byt sesup skoro naplocho s mirnym doprednim posunem, pak lehce primotorovat (jako u 3D akrobatu v Harieru ) a nechat to spadnout na tlumic. Vsecho ostatni mi na neupravenych plchach prijde vice riskantni. PS. skuste nebyt jako moji byvali sefove , keri nas se Sojkou furt strkali do lesa a vykrikovali ze vsak muzeme pristat na padaku .... jako by to bylo letadelko pro letani v hale, tj. ze ho s vetvi setresem a nic se mu nestane. Hadky a vysvetlovani , ze tudy ,nebraly konce Nakonec jsme absolvovali jak drevorubecky, tak lezecky vycvik a soupravy byly dodatecne vybaveny patricnym naradim ( motorove pily, ...) a lezeckou vystroji veka1 |
Autor: | OrDa [ čtv 14.03.2019 13:08 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
K tomu vyklápění VOP - je to možné řešení, ale není nutné. Pokud má výškovka cca 50% plochy VOP, funguje to s pořádnou výchylkou taky. Jen bych doporučoval otestovat vlastnosti profilu a křídla při přechodu do přetažení. A to při řízení pilotem a to zkušeným a ve větší výšce. Vývrtka nepatří k oblíbeným kouskům autopilotů. A třeba s jen nějakým náhradním trupem. |
Autor: | veka1 [ čtv 14.03.2019 13:44 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
OrDa píše: K tomu vyklápění VOP - je to možné řešení, ale není nutné. Pokud má výškovka cca 50% plochy VOP, funguje to s pořádnou výchylkou taky. Jen bych doporučoval otestovat vlastnosti profilu a křídla při přechodu do přetažení. A to při řízení pilotem a to zkušeným a ve větší výšce. Vývrtka nepatří k oblíbeným kouskům autopilotů. A třeba s jen nějakým náhradním trupem. JJ to by melo byt samozrejmosti... vsak uvidime ,jak zareaguje zakladatel vlakna , az ho propusti indiani ze zajeti.Bo se s nama nejak prestl bavit , nebo co. veka1 |
Autor: | OrDa [ čtv 14.03.2019 14:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
Ještě bych se vrátil k projektu samému. Stejně, jako je dobře zformulovaná otázka polovinou dobré odpovědi, je i správné zadání polovinou úspěchu projektu. Kdybych měl zadání brát vážně, probral bych základní parametry. Např.: Jakou hmotnost má náklad (Není jiná varianta?) Jaký tvar a rozměry má náklad? Lze ho vestavět nebo musí čučet? Je drahý a je třeba ho při startu a přistání nějak zvlášť chránit? Potřebuje napájení? Náklad vysílá, ruší? Potřebuje stabilizaci letadla? V jaké výšce nad terénem má létat? (Nahoře fouká a vydrápat se do kilometru stojí něco baterky či paliva a stojí za to režim stoupání trochu zoptimalizovat.) V jaké nadmořské výšce se má létat? Je nějaké omezení rychlosti vůči terénu? (Nevadí rychlost nebo naopak pomalost?) Jsou nějaká omezení z hlediska času? Je omezena délka provádění práce? (Musí se nutně stihnout najednou v nějakém omezeném čase? Není možné rozdělit práci na víc letů, vyměnit akumulátory, stáhnout data, zkontrolovat počasí a situaci obecně?) Je nějak omezeno kdy se bude práce provádět? (Rozhoduje nějaké povolení nebo mohu podle vhodného počasí?) Jaké jsou orografické a klimatické podmínky v místě působení? (Hory a tedy turbulence, horko.) Bude k dispozici pilot nebo to musí být autonomní včetně startu a přistání? Jsou omezení z hlediska hlučnosti, emisí apod.? Vztah mezi kvalitou možné vzletové a přistávací plochy k vzdálenosti od "pracoviště". (Není lépe obětovat pár minut letu a bezpečně přistát na slušném "letišti" ?) Bude v místě k dispozici nějaká mobilní síť? (Možnost posílat ze stroje minimálně aktuální GPS souřadnice, či do stroje instrukce se hodí.) Jak moc chci riskovat použití materiálů nebezpečných při kolizi s letadly či na zemi? ... Různé odpovědi na takové otázky mohou znamenat dvouřádový rozdíl v ceně. Případně i možnost nerealizace zkrzeva neprotažení nebezpečně vypadající obludy přes některé hranice. (Ono pár tyček a kus hadru na rogalo je rybářské či turistické vybavení, dvoumetrový bublinkolet je hračka, ale čtyřmetrové křídlo s titanovým nosníkem je dost nápadné.) |
Autor: | Bizon17 [ pát 15.03.2019 16:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
OrDa píše: Ještě bych se vrátil k projektu samému. Stejně, jako je dobře zformulovaná otázka polovinou dobré odpovědi, je i správné zadání polovinou úspěchu projektu. Kdybych měl zadání brát vážně, probral bych základní parametry. Např.: Jakou hmotnost má náklad (Není jiná varianta?) Jaký tvar a rozměry má náklad? Lze ho vestavět nebo musí čučet? Je drahý a je třeba ho při startu a přistání nějak zvlášť chránit? Potřebuje napájení? Náklad vysílá, ruší? Potřebuje stabilizaci letadla? V jaké výšce nad terénem má létat? (Nahoře fouká a vydrápat se do kilometru stojí něco baterky či paliva a stojí za to režim stoupání trochu zoptimalizovat.) V jaké nadmořské výšce se má létat? Je nějaké omezení rychlosti vůči terénu? (Nevadí rychlost nebo naopak pomalost?) Jsou nějaká omezení z hlediska času? Je omezena délka provádění práce? (Musí se nutně stihnout najednou v nějakém omezeném čase? Není možné rozdělit práci na víc letů, vyměnit akumulátory, stáhnout data, zkontrolovat počasí a situaci obecně?) Je nějak omezeno kdy se bude práce provádět? (Rozhoduje nějaké povolení nebo mohu podle vhodného počasí?) Jaké jsou orografické a klimatické podmínky v místě působení? (Hory a tedy turbulence, horko.) Bude k dispozici pilot nebo to musí být autonomní včetně startu a přistání? Jsou omezení z hlediska hlučnosti, emisí apod.? Vztah mezi kvalitou možné vzletové a přistávací plochy k vzdálenosti od "pracoviště". (Není lépe obětovat pár minut letu a bezpečně přistát na slušném "letišti" ?) Bude v místě k dispozici nějaká mobilní síť? (Možnost posílat ze stroje minimálně aktuální GPS souřadnice, či do stroje instrukce se hodí.) Jak moc chci riskovat použití materiálů nebezpečných při kolizi s letadly či na zemi? ... Různé odpovědi na takové otázky mohou znamenat dvouřádový rozdíl v ceně. Případně i možnost nerealizace zkrzeva neprotažení nebezpečně vypadající obludy přes některé hranice. (Ono pár tyček a kus hadru na rogalo je rybářské či turistické vybavení, dvoumetrový bublinkolet je hračka, ale čtyřmetrové křídlo s titanovým nosníkem je dost nápadné.) Pročetl jsem diskusi a pokusím se přidat info.... Jakou hmotnost má náklad (Není jiná varianta?) : 400g, jiná vaianta není Jaký tvar a rozměry má náklad?: krychle cca 10x8x5 cm Lze ho vestavět nebo musí čučet?: lze vestavět Je drahý a je třeba ho při startu a přistání nějak zvlášť chránit?: je drahý, nutné neutopit, nespálit atd, snese asi zacházení jako např smartphone Potřebuje napájení?: nepotřebuje má své vlastní Náklad vysílá, ruší?: nevysílá, neruší Potřebuje stabilizaci letadla?: NE V jaké výšce nad terénem má létat?: čím níž tím líp, ideálně 20-100m V jaké nadmořské výšce se má létat? do 1km nm Je nějaké omezení rychlosti vůči terénu? rychlost ani pomalost nevadí Jsou nějaká omezení z hlediska času? v principu ne, jde spíš o vzdálenost kterou zvládne na jeden vzlet Je omezena délka provádění práce? není ale ideálně aby stroj udělal 50-100 km na jeden vzlet Je nějak omezeno kdy se bude práce provádět? NE Jaké jsou orografické a klimatické podmínky v místě působení? spíše mírné klima, Bude k dispozici pilot nebo to musí být autonomní včetně startu a přistání? pilot bude Jsou omezení z hlediska hlučnosti, emisí apod.? NE Vztah mezi kvalitou možné vzletové a přistávací plochy k vzdálenosti od "pracoviště". (Není lépe obětovat pár minut letu a bezpečně přistát na slušném "letišti" ?) bohužel děláme výzkum v neobydlených lokalitách, vzlet a přistání je dáno přírodními poměry, nicméně plocha o rozměrech cca tenisového kurtu se téměř vždycky najde Bude v místě k dispozici nějaká mobilní síť? mobilní síť spíš ne, Jak moc chci riskovat použití materiálů nebezpečných při kolizi s letadly či na zemi? Nehraje roli, místo je bez lidí a létat se má nízko, tam letadla nejsou. Nemyslím že chceme něco hodně komplikovného, v podstatě nám stačí jakýkoliv éro co se dá odbavit do letadla unese 400g a vydrží létat ideálně dvě hodiny rychlostí alespoň 50km/h. Když vydrží jen hodinu tak se nedá nic dělat budeme se muset přizpůsobit, momentálně máme dron a ten vydrží 12 min. Kdyby byly peníze koupíme hotové řešení, je jich spousta, ale musíme to bohužel řešit takhle. |
Autor: | oplu [ pát 15.03.2019 18:06 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
A jaký je přibližný rozpočet? Potom už by se daly sypat ž rukávu nějaké přesnější typy. |
Autor: | dudaj [ pát 15.03.2019 19:22 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
Já teda nevím, ale viděl bych to na helinu na spalovák. Přistane a odstartuje kde chce, od šestistovky výš těch 400 g nákladu je legrace a dá se tam "flaška od octa" a není důvod, aby to nebylo 2 hodiny ve vzduchu. Sehnat nějakou bazarovou... Každopádně elektropohon bych naprosto neřešil. Bonus by byl pro přistání o palivo lehčí letadlo. |
Autor: | oplu [ sob 16.03.2019 13:34 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
Dobře, ale je tu požadavek na pokrytí plochy 100km2, a počítalo se s námětem 100km, dá to 600 na litr paliva? Když jsem se díval na UAV od MVVS na postřik, tak tam je spotřeba paliva 3,5 až 4 l/h a rychlost 12m/s, takže na nálet 100km potřebuješ 8 litrů benzínu. Ale je to přerostlá 800 s letovkou až 35kg |
Autor: | novfra [ sob 16.03.2019 15:31 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
Lark píše: Nj, jenže takové přistání jako ve videu, jde udělat jen když je dostatečná protivítr, aby měla křídla vztlak. Vždycky ne. Ale uznávám, že toto už je extrém Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz |
Autor: | HavelAircraft [ sob 16.03.2019 15:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
extrémní stol letadla jsou už hodně scifi. tohle musí startovat a přistávat i na hodně nezpevněných plochách. navíc letadlo splňující podmínky stol nesplní hlavní požadavek na letovou dobu. benzínový motor je hezké řešení ale zase dost zvyšuje nároky na obsluhu. |
Autor: | veka1 [ sob 16.03.2019 17:13 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Stavba letadla pro mapování, autonomní řízení, 120min |
projekt na videu jsem sledoval pred nejakou dobou . Kopackova pristani zacinaji cca kolem 1:30 min Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz https://docs.google.com/viewerng/viewer ... a_skat.pdf Pozn. omlouvam se , nedari se mi pridat video standartnim zpusobem. veka1 |
Stránka 3 z 4 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |