Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 18:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
Zdravím,

Dotaz dne: zkoušeli jste někdo modelovat samokřídlo v XFLR5? S jakými výsledky? Mám na mysli klouzavost, úhel náběhu v ustáleném letu, atd.

Rozhodl jsem se, že stavění podle plánků zatím stačilo, a teď chci něco zkusit navrhnout sám. Chci použít XFLR5 a třeba se při tom naučit něco málo o aerodynamice. Cílem je "hodné" samokřídlo s dobrou klouzavostí pro pomalejší rychlosti, pokud možno použitelné pro natáčení on-board kamerou, rozpětí okolo 90 cm, maximálně do 120 cm. Váhu odhaduju do 150 gramů plus elektronika (celkem tak 300, maximálně 350).

Jedna věc je, že nevím přesně, co jsou "pomalejší rychlosti" - 10 m/s? 5 m/s? Kolik tak lítá Sky Surfer? Chtěl bych asi ještě pomalejší. A kolik je "dobrá" klouzavost samokřídla? 15:1? 10:1?

Prohlídl jsem si tutoriály na Youtube a přečetl několik článků o použití XFLR5, a teď to teda zkouším aplikovat. Škoda, že XFLR5 nejde ještě dál, že by umělo optimalizovat přes víc parametrů (nebo aspoň přes jeden) - třeba už jen pouhý výpočet neutrálního bodu se podle tutorialu na Youtube dělá tak, že se ručně hýbe s těžištěm a hledá se, kdy vyjde křivka Cm/alpha zhruba vodorovná. Což je trochu otrava.

Vyzkoušel jsem, že profil MH-45 doporučovaný na samokřídla dává výrazně lepší výsledky než třeba Clark-Y nebo termický AG-16, ale i tak jsem nebyl schopen dosáhnout kladného vztlaku (CL) v místě, kde Cm je nulové - musel jsem k tomu MH-45 vyrobit klapku a o nějaké 2° ji zvednout. Třeba tady je něco podobného, ale když si všimnete (cca 1:40), on rovnou nastavuje na profilu klapku se 3° výchylkou nahoru: https://www.youtube.com/watch?v=enn_Vh3RCTE Takže asi ani tam není schopen vytvořit podélně autostabilní samokřídlo s MH-45.

Výchylka klapky ale samozřejmě má negativní vliv na odpor vzduchu (CD), a tedy i na klouzavost: při nulovém Cm mi vycházela rychlost okolo 15 m/s a klouzavost (CL/CD) jen asi 5:1.

Zkoušel jsem zhruba následující geometrii: rozpětí 90 cm, hloubka profilu u kořene 30 cm, u špičky 25 cm, šípovitost náběžné hrany mezi 30° a 40°. Občas jsem s parametry i trochu pohnul ve snaze zjistit, kam se co posune, když změním to a to, ale moc se to neměnilo.

Případně pokud by někdo byl ochoten poslat/vystavit i uložený .xfl s nějakého samokřídla (nebo přinejhorším i jiného svého letadla) pro porovnání a prozkoumání, byl bych rád.

Další dotazy: co přesně značí CL, resp. jaké CL je dostatečné? Co to má za jednotku? Pochopil jsem, že je to koeficient vztlaku, takže možná to bude bezrozměrné. Ale dá se z toho odvodit, jaké CL potřebuju, aby model o určité hmotnosti vydržel ve vzduchu? Podobně CD - jak se to transformuje na odpor vzduchu? Jak z toho vypočítám například tah motoru nutný pro udržení ve vodorovném letu danou konstantní rychlostí?

Díky.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 20:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 573
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
YenyaKas píše:
...
Další dotazy: co přesně značí CL, resp. jaké CL je dostatečné? Co to má za jednotku? Pochopil jsem, že je to koeficient vztlaku, takže možná to bude bezrozměrné. Ale dá se z toho odvodit, jaké CL potřebuju, aby model o určité hmotnosti vydržel ve vzduchu? Podobně CD - jak se to transformuje na odpor vzduchu? Jak z toho vypočítám například tah motoru nutný pro udržení ve vodorovném letu danou konstantní rychlostí?
...

Cl je součinitel vztlaku.

Podle wikipedie: Fl = 0.5 * Cl * rho * v^2 * S, kde
Fl .. vztlaková síla [N]
Cl .. součinitel vztlaku []
rho .. hustota prostředí [kg/m^3]
v .. rychlost [m/s]
S .. plocha křídla [m^2]
Hustota vzduchu je závislá teplotě, nadmořské výšce apod. Reálnou bych tipoval hodnotu cca 1.2 kg/m^3.

Při určování odporové síly se pravděpodobně používá stejný vzorec s koeficientem Cd, ale plocha se nejspíš bere jako plocha čelního průřezu. Ale v tom se mohu mýlit. Pokud je zde nějaký expert, budu rád pokud mě poupraví. Snad to pomůže.
Petr

-----------
Asi není důležité mít nějaké konkrétní Cl, ale spíš kombinace Cl, plochy křídla a minimální rychlosti v závisloti na hmotnost letadla.
Cd bude hrát roli pro max. rychlost pro daný tah motoru.
Poměr Cl/Cd určuje přímo klouzavost.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: stř 21.02.2018 1:05 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 11.2.2017
Příspěvky: 12
Bydliště: Praha
Grugh píše:
...
Při určování odporové síly se pravděpodobně používá stejný vzorec s koeficientem Cd, ale plocha se nejspíš bere jako plocha čelního průřezu. Ale v tom se mohu mýlit. Pokud je zde nějaký expert, budu rád pokud mě poupraví. Snad to pomůže.
Petr
....


Odpor je naprosto obdobně, D= q * S * Cd, kde
q = 0,5 * rho * v^2 (...dynamický tlak)
S ... plocha křídla (u profilů a křídel vždy, u jiných těles ale může být vztaženo k čelní ploše, atp.)

Při ustáleném vodorovném letu jsou v rovnováze jak síly, tj:
G = L (tj. m * g = q * S * Cl)
T = D

tak i momenty (k tomu ale doporučuju si už přečíst nějaké základy, např. Mirko Musil, Lněnička, Hoření, ...).

Aby to dávalo smysl, vstupují do těchto rovnic výsledné součinitele Cl, Cd a Cmz letadla (odpovídající úhlu náběhu, geometrii letadla a Reynoldsovu číslu), ne součinitele samotného profilu...

U takto malého samokřídla a moderních profilů půjde reálně dosáhnout tak Cl = 0,5 až 0,6, moc víc už asi ne. Stabilního letu by mělo jít dosáhnout rozumnou kombinací šípovitosti a zkroucení křídla (profil nemusí být autostabilní), a samozřejmě polohy těžiště.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: stř 21.02.2018 9:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
heczkot píše:
Odpor je naprosto obdobně, D= q * S * Cd, kde
q = 0,5 * rho * v^2 (...dynamický tlak)
S ... plocha křídla (u profilů a křídel vždy, u jiných těles ale může být vztaženo k čelní ploše, atp.)

Já se dívám, že když v XFLR5 udělám analýzu typu "fixed lift" (celého letadla, nejen profilu), tak to implicitně přímo bere vztlakovou sílu takovou, aby se rovnala tíze. Pěkné.

heczkot píše:
Při ustáleném vodorovném letu jsou v rovnováze jak síly, tj:
G = L (tj. m * g = q * S * Cl)
T = D
tak i momenty

Jo, té rovnováze sil zhruba rozumím, s těmi momenty je to trochu horší. Pochopil jsem, že pro podélnou stabilitu je potřeba, aby závislost Cm na alfa (úhlu náběhu) měla negativní sklon, a tam kde je pak Cm=0, je ten úhel náběhu, ke kterému letadlo samo směřuje.

Příklad: tady jsem zkroutil křídlo o 2° u kořene a -2° u špiček, a spočítal chování při konstantní rychlosti 10 m/s (zelená křivka s body) a při konstantním vztlaku (pro vztlak 3.1N; červená křivka). Těžiště je spočítáno na cca 20 % "static margin" (jak se to řekne česky? tolik procent střední aerodynamické tětivy před neutrálním bodem).

Příloha:
samokridlo-polary.png
samokridlo-polary.png [ 40.83 KiB | Zobrazeno 2359 krát ]


Co z toho vyčtu? Já jsem vyčetl následující:
  • Stabilní úhel náběhu (Cm=0) je o malý kousek míň než 0°, kde je CL/CD okolo 7.
  • Tento úhel náběhu generuje dostatečný vztlak až při nějakých 18 m/s.
  • Největší "účinnost" (CL/CD) je při úhlu náběhu okolo 5°, přičemž už při 7 m/s tento náběh generuje dostatečný vztlak

A teď co jsem z toho nevyčetl, čemu nerozumím:
  • Když takovéto letadlo nechám volně klouzat - co se stane? Chápu správně, že se ustálí pro úhel náběhu těch zhruba 0° a pak bude měnit výšku za rychlost tak dlouho, dokud nedosáhne těch 18 m/s, kde ale za každý metr výšky naklouzá jen 7 metrů do dálky? Plyne vlastně z něčeho, že volně klouzající letadlo bude zrychlovat, a ne třeba že naopak ztratí rychlost a převrátí se?
  • Když bych chtěl doklouzat co nejdál, musím nějak držet úhel náběhu na těch 5°. Tomu mi ale Cm bude bránit. Čili bych musel pohnout ovládacími plochami, čímž by se ale změnil profil křídla, a musel bych to celé přepočítat pro tento profil, a maximální CL/CD by mi pak vyšlo někde jinde, a vlastně bych musel iterovat, kde vyjde maximální CL/CD při takovém úhlu náběhu, který má Cm=0. Je to tak?
heczkot píše:
(k tomu ale doporučuju si už přečíst nějaké základy, např. Mirko Musil, Lněnička, Hoření, ...).

Já jsem si právě ty různé články četl (některé se značným sebezapřením, zejména články na akademie-letectvi.cz jsou strááááášně rozvláčné, a v každém článku se člověk košatým jazykem na několika obrazovkách textu dozví většinu z toho, co už ví, a jen sem tam je nějaká nová informace). Proto se ptám tady, abych se ptal přesně na ty věci, které nevím.
heczkot píše:
U takto malého samokřídla a moderních profilů půjde reálně dosáhnout tak Cl = 0,5 až 0,6, moc víc už asi ne. Stabilního letu by mělo jít dosáhnout rozumnou kombinací šípovitosti a zkroucení křídla (profil nemusí být autostabilní), a samozřejmě polohy těžiště.

OK, díky. Tohle co jsem posílal má CL=0.4 při úhlu náběhu 5°, a minimálně do 12 ° roste CL lineárně až k nějakým 0.8.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: úte 27.02.2018 10:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
Pokračuju v pokusech se simulací v XFLR5: zvětšil jsem rozpětí na 1200 mm a hned se to chová lépe :-)
Tady jsou výsledky analýzy pro konstantní vztlak (rovný hmotnosti, počítám to na 350 g) v závislosti na vyklopení elevonů:

Příloha:
samokridlo-polary-klapky.png
samokridlo-polary-klapky.png [ 259.15 KiB | Zobrazeno 1964 krát ]


Je vidět, že maximální CL/CD je něco nad 14 při vyklopení elevonů někde mezi 7° a 10°, přičemž v tomto případě je i úhel náběhu někde mezi 7° a 10°, a rychlost pro udržení vodorovného letu je někde okolo 7-8 m/s.

Dá se tohle už považovat za "hodné" samokřídlo, schopné pomalého letu? Nebo na co dalšího se mám zaměřit? Třeba jak v XFLR5 spočítat charakteristiku při ztrátě vztlaku, jestli dojde k odtržení u kořene nebo u konce křídla?

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: pát 30.03.2018 18:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
Další dotaz: jaký nástroj pro rozkreslení žeber?. Příklad: mám představu, že budu mít profil MH-45 po celé délce, zkroucení řekněme celkem 5° rovnoměrně rozložené, budu potahovat 3mm XPS, a uprostřed chci mít prostor pro obdélníkový nosník z XPS šířky řekněme 20 mm. Hloubka u kořene 300 mm, u špičky 250 mm. Žebra po 5 cm před nosníkem a po 10 cm za nosníkem, rovnoběžná se směrem letu. A teď bych v něčem potřeboval ty přední a zadní části žeber rozkreslit a vytisknout. Co používáte?

Třeba tady: http://www.airfoiltools.com/plotter/ind ... il=mh45-il jde vybrat profil, zvolit jeho hloubku a otočení, a ono vám to ten profil vykreslí. Dokonce jde udělat křivku 3 mm od obrysu směrem dovnitř nebo ven. Ale teda musel bych to pro jednotlivá žebra vyklikávat ručně, asi tam nejde zadat ten nosník, nejsou tam všechny profily které jsem tak na první nástřel zkoumal (třeba SB-96V, který používá Le Fish), a už vůbec tím asi nejde udělat, pokud by u kořene byl jiný profil než u špičky, a já chtěl postupný přechod mezi nimi (třeba jako má ta Le Fish).

Je nějaký nástroj, který tohle umí? Preferoval bych buďto webový, nebo fungující pod Linuxem (nebo aspoň pod Wine).

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: sob 31.03.2018 13:45 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1113
Bydliště: Chocerady
Dovolil bych si připomínku k tvému návrhu samokřídla.
Hodně údajů tam vůbec nesedí.
Dle zadaných parametrů může mít samokřídlo s rozpětím 1200 hmotnost 500-700g pokud se dobře navrhne. A stále poletí pomalu

Pleteš do toho úplně nesmyslné velikosti zkroucení.

Co udělá samokřídlo po odtržení proudění z tebou dané informace nejde zjistit.

Přečti si napřed základy aerodynamiky, rozložení sil při letu a teorii proudění kapalin, než se pustíš do tohodle programu.
Pro tenhle program musíš chápat co tam píšeš a co po něm chceš.


Nakresli si samokřídlo dle tvého návrhu. Postav ho nejlépe z epp a zkus. Po dvou letadlech pochopíš mnohem víc než koukáním na poláry a momentové křivky.

Ps. Jen si dovolím drobnost. Nikdy to nepostavíš stejné jako v programu. Takže se to stejně bude chovat jinak.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: sob 31.03.2018 15:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
Tak teď nevím, na který příspěvek odpovídáš. Pokud na ten poslední, tak tam nejsou data až tak důležitá a dotaz je na rozkreslení žeber. Máš na to nějakou odpověď?

Pokud tak nějak obecně: je fakt skvělé, že doporučíš "přečti si základy aerodynamiky". To je jakobych cojávím na dotaz jak vyrobit step-down měnič dostal odpověď "přečti si základy polovodičů". Pravdivá odpověď, ale k ničemu. Různé články o aerodynamice jsem četl, určitě mi mnoho chybí nastudovat, ale doporučením "přečti si základy aerodynamiky" to asi nevylepšíš. Je tady předestřený konkrétní problém s konkrétními parametry možného řešení. Pokud se ti něco nezdá, zkus ilustrovat teoretické znalosti na tomto konkrétním modelu. Jinak - #sorryjako - si tuhle tvoji větu překládám nějak jako "máš to celé blbě, a neřeknu ti proč, heč!".

Nějaké poznámky ke zbytku:

- hmotnost plánuju cca 300-350 gramů a zatím si myslím, že se do ní v pohodě vejdu.

- zkroucení: já samozřejmě nevím na co optimalizovat, nechám se poučit, bude-li rada konkrétní (viz výše ...). Zatím jsem zkoušel to, aby model měl nějakou malou rychlost vodorovného letu při Cm=0, bez natažených elevonů (protože si myslím, že natažený elevon bude vždycky mít horší vlastnosti než zkroucený profil; možná se mýlím). No a "tak nějak" rozumně mi to vychází u zkroucení cca 5°. Zhruba podobné to je při natažení elevonu o nějakých 5° (uvažuju elevony na vnějších 50 % šířky křídla, u vnějšího okraje 30 % hloubky profilu, u vnitřního 20 %).

Že to nepostavím stejné jako v programu, jsem si samozřejmě vědom.

Postavil jsem zatím dvě samokřídla (obě FT Mini Arrow), a teď bych chtěl postavit třetí s tím, že budu o něco víc vědět, co vlastně dělám (z aerodynamického hlediska). Ano, v nějaké fázi se musím zastavit a postavit to, a pak zkoumat, jak se to chová vůči teoretickému modelu. Je otázka, jestli ten čas nastal už teď.

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: sob 31.03.2018 16:22 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1113
Bydliště: Chocerady
Ohledně rozkreslení žeber ti nějaký free program neporadím. Neznám

Odpověď byla obecná.
V základy aerodymamiky je kniha cca o 200stranách s hodně obrázky.
Je tam dobře popsaný vliv zkroucení křídla na odtržení proudnic podél rozpětí. Včetně popisu co a jaký má vliv na pádové vlastnosti.
Ono je dobré si to alespoň prolistovat.

Samokřídlo je asi nejkomplexnější typ letounu jaký můžeš navrhovat.



Konkrétně ti poradím. Navrhuj letoun na cestovní rychlost.
Návrh minimální rychlosti letu je pak řešený výpočtem. Minimální rychlost je daná vztlakem při rychlosti letu. A tam budeš muset už letět s nataženými elevony. Protože je potřebný velký úhel náběhu.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: sob 31.03.2018 20:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
Asi takto: ucelenou knížku o aerodynamice jsem nečetl. Četl jsem spoustu článků pana Lněničky, všelijaké odkazy na Wikipedii, několik diskusí o samokřídlech zde a na rcgroups, tutorial ke XFLR5, nějaké články Marka Drely, atd. Určitě jsou mezi námi supergéniové, kterým stačí předložit celou teorii, oni ji od začátku do konce nastudují, a pak jsou schopni ji jako celek aplikovat. Já mezi ně nepatřím. Jsem zvyklý studovat tak, že si nějakou malou částo toho, co se učím, podle dané teorie musím vyzkoušet. A až pak můžu jít dál. Samozřejmě můžu mít načteno i něco dopředu, čehož důsledkům v té chvíli nerozumím, ale když si něco vyzkouším, tak si vybavím, že teorie ještě říkala to a to, a docvakne mi to. Takže sorry, přečíst 200 stran a pak začít něco dělat, to není postup pro mě.

Cílem není navrhnout ideální samokřídlo, po kterém už žádné lepší nebude. Ostatně viděl jsem na YT přednášku o křídle Prandtl D, které vyvíjeli v NASA, a odnesli jsem si z toho jednak to, že dlouhodobě zajeté poučky a zkušenosti můžou být úplně mimo (eliptické rozložení vztlaku), a jednak že ideální tvar může taky být fakt děsně komplikovaný na výrobu.

Taky jsem četl thread na rcgroups "show your wings", kam lidi posílají fotky svých samokřídel. Z toho jsem si odnesl, že můžou lítat fakt různé věci, je to jen o rozsahu rychlostí a o omotorování. Takže předpokládám, že pokud bych navrhl nějaké samokřídlo i jen "pohledem z okna", co se mi tak líbí a co jsem viděl okolo, nemůžu úplně šlápnout vedle, že by to neletělo vůbec. I moje poměrně těžká Mini Arrow letěla a byla poměrně živá, i když klouzavost stála za houby a stabilita taky nebyla nijak extra skvělá. Ale zábava s tím byla, v turbulencích to drželo nejvíc z mých letadel, a standardních 15 minut na jednu baterku to dalo. No a cíl aktuálního pokusu je, jestli umím udělat něco lepšího než Mini Arrow. No a pokud by to bylo lepší ne náhodou, ale výpočtem, tak by to samozřejmě bylo výrazné plus pro moje pochopení světa.

Na cestovní rychlost se ptám myslím někde výš. Ani na jednom letadle nemám pitotku ani GPSku, takže vůbec nemám představu, co je rozumná cestovní rychlost. 10 m/s? 20 m/s? 5 m/s? Aktuální výpočty s XFLR5 vychází tak, že když se hodně snažím, je "nenatažená" rychlost 350g letadla okolo 15 m/s, maximum CL/CD někde okolo 10 m/s, a minimální rychlost s velkým alfa se blíží řekněme k 7 m/s. A to se bavím o tom, co navržené křídlo (hloubka profilu, šípovitost, profi, zkroucení, rozpětí) samo unese. Do řešení dynamické stability jsem se ještě příliš nepouštěl.

No a není to tak, že navrhuju letadlo na "minimální" rychlost, tos asi něco špatně přečetl. Navrhuju letadlo tak, aby cestovní rychlost (vztlak unese váhu letadla a zároveň Cm=0, čili letadlo nemá tendenci se vzpínat nebo sklápět) byla co nejmenší. Samozřejmě, minimální rychlost pak bude záležet na natažení elevonů.

Takže znovu: prosím (moc prosím) o konkrétní rady. Jsem třeba schopen poslat konkrétní parametry (nebo .xfl soubor) a očekával bych výstup typu "zvol větší šipovitost" nebo "zkroucení je příliš velké", nejlépe i se zdůvodněním nebo postupem, kde toto je ve výstupech XFLR5 vidět.

Pro jistotu zkusím zopakovat "zadání":

- "hodné" samokřídlo bez větších záludností, rozumně se chovající i v malých rychlostech (Mini Arrow sice byla schopná letět relativně pomalu bez padání po křídle, ale tak nějak se vrtěla, tento způsob letu nebyl pro natáčení videa použitelný).

- navrhované pro stavbu typu ohýbaná XPS deska s XPS žebry, potažená laminovací fólií, s minimem výztuh. Momentálně mám pokusnou polovinu křídla odpovídající hloubce přes 25 cm a rozpětí okolo metru, vážící 43 g. K tomu elektronika a nějaké malé výztuhy uprostřed, do těch 300 g se musím vejít i kdybych nechtěl :-). Příčné výztuhy budou nahrávat spíš menší šípovitosti.

- zvolená technologie nahrává víc konstantní hloubce profilu (nemusel bych tisknout a pak vyřezávat každé žebro zvlášť)

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: ned 01.04.2018 8:07 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1113
Bydliště: Chocerady
Zkus mi poslat ten soubor můžu se na to podívat.
Info@havelaircraft.cz

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: pon 23.04.2018 14:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 770
Bydliště: Brno
HavelAircraft píše:
Zkus mi poslat ten soubor můžu se na to podívat.
Info@havelaircraft.cz


Já to přiložím sem. Dost mě štvalo, když jsem někde četl o něčem, co kdo dělal v XFLR5, ale nikde nebylo, jaké datové soubory a jaké nastavení použil. Takže to sem dávám takto veřejně.

Budu rád, pokud mi sem napíšeš (nebo někdo jiný) co by se na tomto návrhu mělo změnit, a zejména _jak_ to vyplývá z analýz v XFLR5 - kam přesně se mám dívat.

Jak jsem dospěl k tomuto návrhu:
  • zvolil jsem rozpětí (1200 mm)
  • zvolil jsem profil (MH-45, který různě po netu lidi doporučují, že se na samokřídle při nízkých Re chová rozumně)
  • nějak jsem zvolil půdorys, zkoušel jsem s tím různě hýbat, ale extra moc změn jsem nezaznamenal.
  • nastavil jsem nějak hmotnosti a umístění různých prvků, podle očekávané konstrukce
  • odvodil jsem neutrální bod (hýbat s těžištěm tak, aby křivka Cm versus alpha byla vodorovná)
  • nastavil jsem těžiště o cca 15-20% střední aerodynamické tětivy před neutrální bod
  • pustil jsem analýzu T2-VLM2 pro vztlak=hmotnost (aby se letadlo samo udrželo ve vzduchu)
  • dívám se na to, při jaké rychlosti toto nastane, a při jakém alpha
  • zkoušel jsem, jak se chovají klapky/elevony (v tom xfl souboru jsou předpočítané poláry pro MH-45 a MH-64 s klapkou v 70 % a v 80 % hloubky profilu, lze s tím dělat pokusy). Vesměs lepší CL/CD dostávám při zkroucení křídla (negativ) než při vyklopení elevonů na vnější polovině křídla.

Na co dalšího se dívat a co dalšího změnit?


Přílohy:
samokridlo4.zip [870.14 KiB]
24 krát

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: čtv 26.04.2018 11:41 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1113
Bydliště: Chocerady
Přikládám návrh který by měl létat lépe. je to z tvých profilů


Přílohy:
samokridlo41.rar [957.57 KiB]
23 krát

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: čtv 26.04.2018 13:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2003
Příspěvky: 833
Bydliště: Teplice, Praha
YenyaKas píše:
Dost mě štvalo, když jsem někde četl o něčem, co kdo dělal v XFLR5, ale nikde nebylo, jaké datové soubory a jaké nastavení použil ... Na co dalšího se dívat a co dalšího změnit?
Když to čtu, tak je to taková trochu náhodná střelba ;-) Navrhnout letadlo je složitá věc. Je to proces plný kompromisů, je v tom spousta empirie, něco se dá spočítat. Zabývají se tím lidé přes sto let, dá se to systematicky studovat. Doporučuji Ti něco si přečíst v ucelené formě. V češtině Ti mohu doporučit knihy http://www.kolmanl.info/?show=SHOW_TXT& ... HY_AERODYN , kde je podán postup návrhu létajícího modelu - metodika. V angličtině (ruštině, němčině) je toho víc. Dá se použít i kniha ing. Olšanského pro stavitele ultralajtů, kde popisuje aerodynamické výpočty a pevnostní výpočty.

Mě je nejasné už Tvoje zadání, přesněji řečeno snažíš se počítat výkony zamýšleného samokřídla, ale proč jsi se rozhodl pro samokřídlo nikde není, proč jsi se rozhodl pro tu konkrétní cestovní rychlost nebo minimálku, to taky nikde není, jak dlouho to má letět, jak to má být stabilní atd.

V těch knihách získáš přehled o souvislostech, zjednoduší Ti to pohled na tuto problematiku, nebudeš muset pracně objevovat trakař ;-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návrh samokřídla v XFLR5
PříspěvekNapsal: čtv 26.04.2018 14:22 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8539
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 292
Blog: Zobrazit blog (3)
Libor píše:
Dá se použít i kniha ing. Olšanského pro stavitele ultralajtů, kde popisuje aerodynamické výpočty a pevnostní výpočty.
Velmi se omlouvám, že se vmísím s dotazem. Máš tu knížku od Olšanského? Bral jsem poslední kus v Aviatiku a nebyla kompletní, resp. část se opakovala a část chyběla. Počet stránek sedí. Rád bych ji měl komplet. Když jsem to objevil, tak jsem dostal 100% slevu. Rád bych ji zaplatil, nicméně nebyla.


Přílohy:
IMG_20180429_125030.jpg
IMG_20180429_125030.jpg [ 75.4 KiB | Zobrazeno 1234 krát ]
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz