Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 17.09.2015 8:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6960
Bydliště: Písek, ČR
Ahoj všichni, narazil jsem na pěknou kalkulačku pro výpočet NACA duct otvoru, třeba se to bude někomu hodit:
Příloha:
naca_profile_calculator.xls [52 KiB]
182 krát

Příloha:
NACA duct.jpg
NACA duct.jpg
[ 45.93 KiB | Zobrazeno 3782 krát ]



Co jsem k tomu nastudoval, tak pro správnou funkčnost je třeba:
- dodržet rozměry (proto ta kalkulačka)
- horní hrana ostrá (ne zaoblená)
- umístit tam, kde je přetlak (přední strana letadla nebo auta je O.K.)

Při této příležitosti bych se chtěl zeptat:
Rád bych udělal tento nasávací otvor ve předku letadla, tudy bude nasávat a proud vzduchu půjde na motor (chlazení motoru). Trup je ale uzavřený, tedy potřebuji aby měl vzduch kudy vystupovat. Jak mám udělat výstup vzduchu z trupu?

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Naposledy upravil Woita dne čtv 17.09.2015 8:24, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 17.09.2015 8:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.1.2007
Příspěvky: 4172
Bydliště: KLADNO
Obrázky: 1
díru či díry v zadní části trupu , pro lepší vizuální pohled zespoda a v každém případě v součtu větší plochy než nasávací, tvar otvoru IHMO netřeba řešit, prostě kulatý otvor

_________________
Pravda začíná tam kde končí signál České televize.
Nevěřím ničemu, co vláda říká.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 17.09.2015 9:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6960
Bydliště: Písek, ČR
A nebylo by třeba užitečný ty zadní výfuky udělat ve stylu "NACA-duct naruby", tj. cca trojúhelníkové díry a zvenku přes ně krytku ve tvaru NACA-duct? Podle mě by to makalo stejně jako ty přední, akorát že směrem ven. Umístit na místo s podtlakem, tedy na zadní část kabiny?

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 17.09.2015 9:18 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7415
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Já bych použil něco jako žábry na horní ploše (na bocích). Pokud možno hned na konci chlazené zóny.
Třeba i zapuštěné ve vhodném prolisu. Pokud to má být výrobně jenoduché, tak otvor krytý mříží.
Dost často se vzduch vyvádí něčím jako tvarovaný (dle prostoru) trychtýř, s rozšířením ven.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 18.09.2015 9:50 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Prostudoval jsem celý NACA report o tomto problému. Domnímám se, že je to velmi efektní (čti hezký a všichni kolem koukají s otevřenou pusou) vstup vzduchu.
Který pro naše účely NAŠE ÚČELY NEBUDE DOBŘE FUNGOVAT.
Problémem je že naše trupy jsou velmi objemné a rychlost vzduchu příliš poklesne. CO si pamatuji, tak maximum poklesu bylo 0,7 venkovní rychlosti.

Už jsem to zde mnohokrát psal.


Výstup doporučuji udělat ve stylu výstupu vzduchu u NACA krytu motoru.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 18.09.2015 10:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6960
Bydliště: Písek, ČR
TomasC píše:
... Výstup doporučuji udělat ve stylu výstupu vzduchu u NACA krytu motoru.

Mohl bys prosím dát odkaz na nějaký třeba obrázek, jak to myslíš? Dík...

K tomu objemnému trupu: Trup mám opravdu objemný, ale v místě kde bych chtěl udělat to nasávání, je trup zaplněn motorem, takže tam místo moc není. Ale teď mě napadlo, že ten motor jak se točí (oběžka), tak bude honit vzduch spíš ven a s tím NACA ductem by se to asi přetlačovalo?

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 18.09.2015 10:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7415
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
TomasC píše:
Prostudoval jsem celý NACA report o tomto problému. Domnímám se, že je to velmi efektní (čti hezký a všichni kolem koukají s otevřenou pusou) vstup vzduchu.
Který pro naše účely NAŠE ÚČELY NEBUDE DOBŘE FUNGOVAT.
Problémem je že naše trupy jsou velmi objemné a rychlost vzduchu příliš poklesne. CO si pamatuji, tak maximum poklesu bylo 0,7 venkovní rychlosti.

Už jsem to zde mnohokrát psal.


Výstup doporučuji udělat ve stylu výstupu vzduchu u NACA krytu motoru.

- Když se do trupu vloží vzduchovod (vzduchotechnické vedení-kanál) o vhodném průřezu,
tak aby rychlost vzduchu klesla jen přiměřeně, pak to je OK?
- Naca duct, asi nebude jen o vstupních a výstupních otvorech, ale taky o "vzduchovodu" co otvory spojuje.
Primárním účelem NACA ducts je chlazení, s minimálním navýšením aerodynamického odporu.
Pokud tedy hlavní bude chlazení, a zvýšení aerodynamického odporu bude druhořadé, celý problém jde řešit zcela odlišně.
"... The NACA duct was designed to bring air into a vehicle/craft with minimal increase in drag... "
http://www.buildingspeed.org/blog/2012/12/whats-a-naca-duct/
http://www.formula1-dictionary.net/naca_duct.html


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 18.09.2015 15:00 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Třeba zde jsem dával fotku jak na výstup jít: viewtopic.php?f=8&t=73714&p=1242875&hilit=chlazen%C3%AD#p1242875

Co si z toho reportu pamatuji, tak byl určen pro nasávání vzduchu pro proudový motor.


Zkoušel jsem vyřezat do trupu NACA otvor. Rozdíl proti jiným jsem, kromě pracnosti a WOW efektu, neviděl.

To co používám u současných pyloňáků funguje dobře a je to rychle hotovo.
blog.php?u=8&b=95 v sekci Přední část je to popsáno dost i s fotkami.
Výstup vzduchu je uříznutým koncem trupu.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 18.09.2015 17:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6960
Bydliště: Písek, ČR
Tak jo, díky za obrázky i popisy. Možná to řeším zbytečně moc, ten chladicí vstup (+ výstup) MOŽNÁ plánuju na akrobatického elektrovětroně, tam se jede dost pod motorem (ne jako u termického), a teď ladím vrtuli, abych dostal z motoru maximum. E-calc mi ríká že to musí shořet, ale ampérmetr říká že to neshoří. Věřím ampérmetru, tak ještě jeden palec na průměru přidám. Mám telemetrické teploměry na reglu i motoru, tak po letu se uvidí, jestli budu trup kazit NACA ductem nebo to půjde i bez děr.

_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz