Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 16:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
YenyaKas píše:
[

Díky. Já přesně nerozumím tomu, co myslíš tím, že by se "profil zhroutil". Jakože ho u špičky nedodržím?
...

Přesně tak. Není ani vyloučené, že se ti zhroutí takovým způsobem, že ti udělá pozitivy a že se ti nezhroutí na obou polovinách stejně. Což letovým vlastnostem nepřispěje. Ale zkus to, třeba budeš úspěšnější. Pokud to nebude fungovat, nestane se nic horšího, než že spotřebuješ pár desek XPS. A pokud to fungovat bude, budeš z toho mít dobrý pocit.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 16:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
kope píše:
A pokud to fungovat bude, budeš z toho mít dobrý pocit.


No konečně někdo, kdo mě chápe!

Ano, část téhle kratochvíle je o tom vyzkoušet si, jak daleko jsem schopen dojít s výrobou "na koleně", a pokud to vyjde, mít z toho dobrý pocit. A třeba se i poučit z toho, co fungovat nebude.

Jinak bych si mohl koupit hotový model nebo stavebnici, ale o tom to vůbec není.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 17:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 8.8.2017
Příspěvky: 996
Bydliště: JABLONECKO
Yeny -Párkrát jsem se už o tom taky zmínil,že stavebnice mě nenaplňují a naprosto přesně vím a chápu tvoje pohnutky (pro mnohé nepochopitelné bláboly) proč se pouštíš do vlastních projektů.Nedělám nic jiného než ty, jen nejsem tak odborně na výši a tak více méně si nedávám nějak přehnané cíle,mě bohatě stačí že za málo peněz mám hodně muziky-lépe řečeno že mi všechny mé pokusy vzlítly a myslím že (pro mě) mají stoupající tendenci a to i díky spoustě zdejších kolegiálních rad a to mimo jiné i tvých takže tvému počínání zdar a nenech se nikým a ničím odradit


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 17:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
tomashr píše:
Tak si už fakt ujasni, co chceš - píšeš, že nemáš svah, tak budeš elektrifikovat, ale argumentuješ pak videem z luxusního svahu, kde v jistém smyslu opadání nemusíš řešit?

Ale keď ono tak krásne letí... :lol:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 18:42 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
YenyaKas píše:
Plovoucí výškovka s rozsahy +- 90° je například na tom Fusion DLG nebo na Le Fish:
Konkrétní použití je například okolo 3:16.

Já tam ale nic takového nevidím.
YenyaKas píše:
A tady je detail jedné z možných konstrukcí:

Samozřejmě hýbat se to tak může, ale vychýlení do 90° asi bude za letu působit jako aerodynamická brzda. Když už jde o takové dovádění na svahu, tak to musí být <90°, dejme tomu +-60°, ale asi ne víc.
Ale je to můj názor, třeba se pletu a to zastavení ve vzduchu je k něčemu dobré. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 18:55 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
YenyaKas píše:
No a teda já úplně nestavím echt termický větroň, na řádově 120-150 g se s tím nedostanu.
Možná si pleteš pojem "klapky" (flaps) a "flaperony"...

Já dobře vím co jsou flaperony a nic si nepletu. :P
Možná jsi ale měl hned ze začátku dát sem ta videa, abychom věděli o jaký model Ti vlastně jde. :wink:
Jsou jisté specifické kategorie a styly létání, které vyžadují i extrémní konstrukce. :roll:
To co jsem napsal o flaperonech a křídélkách v jejich funkci, za tím si ale stojím. Pokud se to tak udělá, tak se to ale musí používat s mírou a uznávám, že při takovém přemetu na místě pomůže i podpora flaperonů i ta obrovská výchylka plovoucí výškovky. Ovšem určitě ne až 90° - ta by prostě jen brzdila ale nevyvozovala žádný vztlak, tady ani klopivý momet ocasu vůči těžišti modelu.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 19:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
YenyaKas píše:

No konečně někdo, kdo mě chápe!

Ano, část téhle kratochvíle je o tom vyzkoušet si, jak daleko jsem schopen dojít s výrobou "na koleně", a pokud to vyjde, mít z toho dobrý pocit. A třeba se i poučit z toho, co fungovat nebude.

Jinak bych si mohl koupit hotový model nebo stavebnici, ale o tom to vůbec není.

Ale jo, svým způsobem chápu a nezatracuju to. Taky jsem si tím prošel - testování Kfm profilů a pod. Jenže časem jsem došel k tomu, že pokud chceš něco výkonějšího, tak prostě musíš jít osvědčenými cestami.
A k té (možná) averzi ke stavebnicím - nevím, co si představuješ pod pojmem stavebnice, ale pokud tím chápeš to, co já - tj. balsový kit nebo shortkit, kde stavíš v podstatě od "prkýnka", jen máš předseknuté/předpálené díly, tak věř, že si zamodeláříš víc, než s deskami XPS :wink: . A je téměř 100% záruka, že to poletí...

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 19:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
VTjr píše:
Já tam ale nic takového nevidím.

Tak si to video třeba stáhni pomocí youtube-dl, a pusť si to pomalu po jednotlivých snímcích. Je to tam vidět docela dobře.
Příloha:
lefish-madflip.jpg
lefish-madflip.jpg [ 6.07 KiB | Zobrazeno 8352 krát ]

VTjr píše:
Samozřejmě hýbat se to tak může, ale vychýlení do 90° asi bude za letu působit jako aerodynamická brzda.

Ne, vychýlení o 90° je proto, aby když už to uvedeš do té rotace, tak aby VOP nebrzdila.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: stř 08.08.2018 19:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.3.2005
Příspěvky: 954
Bydliště: Val.Mez.
To Yenya Kas: když tak čtu tvé příspěvky začínám pochybovat, že se ti tvůj záměr z úvodu vlákna podaří.

_________________
www.rckozmodrom.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 11:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Jo, no tak to já taky občas pochybuju. Co už. A nějaké odůvodnění by nebylo?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 12:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
YenyaKas píše:
Jo, no tak to já taky občas pochybuju. Co už. A nějaké odůvodnění by nebylo?

Chyba ti zakladny poznatok preco nieco lieta tak ako to lieta. Lietanie na svahu je diametralne ine ako na rovine. Lietanie na brdku ako Rana je ine ako vo Fatre, uplne ine v Alpach a uplne ine pri mori, oceane...

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 12:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.3.2005
Příspěvky: 954
Bydliště: Val.Mez.
Ne kvůli odhodlání, ale nenecháš si poradit. Volíš svou cestu, jen proto, že jsi ji zkusil na minulém projektu. Ok. Ale když ostatní vidí, že to není šťastné řešení, tak to respektuj. Jde stavět jednodušeji a přesněji, tak proč věci zbytečně komplikovat.

Když jsi zvolil předlohu, tak ji postav a je. Uvidíš sám jak se shoduje s tvým předpokladem.

Jinak je dobré si nakreslit 1) alespoň bokorys a půdorys éra. To musí na první pohled i nějak rozumně vypadat a nevycházet jen z čísel proporcí. Klidně dej náčrt pak sem. Ostatním se bude i lépe radit. A ne se ptát na to, jestli je čumák dlouhý kolik % oproti kořenu...

Řezání křídel odporovou pilou je rychlovka, je to přesné a zvládne to kde kdo. Budeš se patlat s lepením křídla a nakonec to zahodíš, protože to bude křivé, nebo ti to vůbec nepůjde vyrobit. Trup to samé. Při havárii lehce podle šablony vyrobíš nový díl. Atd, atd...

_________________
www.rckozmodrom.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: čtv 09.08.2018 15:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
LV píše:
Chyba ti zakladny poznatok preco nieco lieta tak ako to lieta. Lietanie na svahu je diametralne ine ako na rovine. Lietanie na brdku ako Rana je ine ako vo Fatre, uplne ine v Alpach a uplne ine pri mori, oceane...


Nemyslím. Já jsem se letos dostal k oceánu (Bretaň), i jsem tam zkoušel létat, takže nějakou představu mám. Kromě stoupavého proudu je tam fascinující, jak i při silném větru je proudění laminární. Na tohle nejsem od nás zvyklý - tady kde lítám já v podstatě cokoli nad 5 m/s znamená brutální turbulence, s malým Mini Scoutem do vzduchu vůbec nelezu, se Sky Surferem se ve vzduchu udržím ale je to boj a nebaví mě to, a jediné použitelné je to samokřídlo ITA.

Taky si nemyslím, že pokud postavím něco ve stylu toho Fusion DLG, tak že to bude lítat tam kde lítám já a řídím já podobně, jako na nějakém videu špičkového pilota z ideálního svahu u moře. Tak namyšlený nejsem. Na druhou stranu nevidím žádný velký důvod, proč by to nemělo letět vůbec, a proč by nemělo být možné postavit to tak, aby to ve vyjmenovaných aspektech letělo líp než ten Sky Surfer.

Jsem si plně vědom, že pokud změním výchozí podmínky (třeba tu techniku stavby, rozpětí, whatever), tak můžu dostat úplně jiné výsledky. O tom ten návrh letadel je. Na druhou stranu pokud by byly i nějaké rady v rámci mnou uvedených výchozích podmínek, byl bych rád. Fakt nemá cenu na dotaz "jaké si mám koupit reproduktory" odpovídat "kup si radši sluchátka", i kdybyste byli stokrát přesvědčeni, že fakt potřebuju sluchátka :-).

Nebo teda pokud vás mnou zvolený způsob stavby fakt štve, zkuste si místo toho představit ten plný polystyren řezaný tavným drátem, a i tak zkusit zodpovědět na dotazy typu

  • jaké je v tomto případě vhodné zůžení hloubky profilu ke špičce - zatím plánuju 60 %, ale silný názor na to nemám, odůvodnění taky ne
  • jak velké vzepětí aby to aspoň trochu bylo autostabilní, ale zase aby to bylo odolné proti poryvům větru a dalo se s tím letět na zádech (to se Sky Surferem nejde skoro vůbec - ne že by se to neuneslo, ale furt to má tendenci převracet se na jednu nebo druhou stranu, zatímco samokřídlo ITA letí na zádech s velmi malým potlačením téměř bez zásahů do křidélek)
  • jak velkou šípovitost, resp. jestli skoro nulová šípovitost (průběžný nosník v nejvyšším místě profilu) něčemu vadí
  • jestli flaperony v plném rozpětí, nebo až od šířky VOP jako má Ahi, jestli až do konce anebo nechat pár cm od vnějšího kraje nepohyblivý, případně jak moc flaperony od kořene křídla ke konci křídla zužovat
  • jak tvarovat konce křídel, jestli má cenu snažit se dělat nějaké winglety, zakulacení náběžné hrany, prodloužení odtokové hrany a podobně
  • ... a určitě jsem se chtěl zeptat i na něco dalšího, ale zapomněl jsem to :-)

Děkuji za pochopení.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: pát 10.08.2018 12:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Nějak se nemůžu dostat k aspoň nějaké odpovědi. Zkusím tedy položit dotaz jen na jednu věc:
poměr hloubky profilu u kořene a u konce křídla
- jak toto ovlivňuje letové/aerodynamické vlastnosti?

Příklad: uvažujme třeba konfiguraci "malý větroň, F3K nebo tak něco", rozpětí 1500 mm, třeba profil AG-38, křídlo s nevelkým vzepětím a nulovou nebo velmi malou šípovitostí.
Varianta 1: hloubka u kořene 210 mm, hloubka u konce křídel 126 mm (60 % hloubky u kořene)
Varianta 2: hloubka po celém rozpětí stejná 168 mm

Obě varianty mají jestli dobře počítám stejnou plochu křídla (kdyžtak si to upravte tak, aby měly). U Varianty 1 je u konce křídel malá hloubka, tedy menší Re při stejné rychlosti, tedy se budou trhat proudnice nejdřív tam (pokud tomu nějak nepomůžu, například negativem nebo turbulátorem nebo prouděním v trochu jiném směru než je směr letu - třeba šípovitostí). Přesto většina letadel má křídla která se zužují od kořene ke konci. Dovedu si představit, že k tomu je pevnostní/konstrukční důvod. Ale je i aerodynamický důvod?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Geometrie křídla elektrovětroně
PříspěvekNapsal: pát 10.08.2018 13:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Nevím, jestli to lze vyjádřit nějakým poměrem, který by platíl pro všechny případy, co mohou nastat. :roll:
Já bych postupoval takto:
- zvolím nějaký profil, který je součástí "rodiny profilů" líšící se pouze různou výškou a kde pro každý z nich jsou k dispozici známé poláry pro různá Re.
- určím předpokládanou rychlost letu modelu a to i předpokládanou pádovou rychlost (na to jsou i takové kalkulační prográmky)
- podle půdorysu zužujícího se křídla vypočítám hodnoty Re pro hloubku u kořenu, středu a konce křídla.
- Pak prostuduji poláry jednotlivých profilů a zvolím takové, aby u nich s rezervou nedocházelo k vzniku podkritického proudění a to v celém rozsahu rychlostí (tedy hodnot Re). Pro kořen může být rezerva menší (případně na pádovce i žádná), pro konce křídel bych volil aspoň 20% i na pádovce, aby bylo zachováno vyvinuté proudění u konce vnitřního křídla v obloucích, kdy je to obtékáno menší rychlostí než křídlo vnější.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz