Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 10:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1237
Bydliště: Brno
Uvažuju o takovém srandaprojektu, že bych postavil polystyrenový model létající bomby V-1 s raketovým motorem. Vrtá mi hlavou, jak to vlastně zatáčelo, když to mělo ovládaný jen ocas (výškovka, směrovka), ale přitom křídlo nemělo žádné vzepětí.

Wikipedie píše, že startovací rampy byly na cíl namířené jen přibližně (jakože "tímto směrem 100 km leží Británie"), a přesné zacílení se dělalo nastavením gyroskopu, který teprve po startu nasměroval střelu do správného směru.

Směrovka V-1 je sice celá nad křídlem, takže nějaký klopivý moment generovat může, ale je zase docela nízká, protože nad ní je ještě motor. Je tohle dostatečné k aspoň nějaké schopnosti zatáčení, pro účely modelu aspoň k tomu, vrátit se zpět na místo startu?

Co jsem na netu viděl letuschopné modely V-1, tak vesměs mají udělané vzepětí.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 11:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5949
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
Směrovka je nad křídlem jak píšeš, takže klopivý moment má na "špatnou stranu". Tipuju, že křídla byla držena v rovině gyroskopem nebo používali výškovku.

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 11:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 640
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Ten systém řízení letu je docela pěkně popsán v odkazu.
Gyrokompas ovládal směrovku a Barokompas výšku letu.
Co se profilu týká zdá se být souměrný , tedy vztlak se tvořil daným úhlem náběhu. Stabilita tohoto letounku byla dána právě těmi ,, kompasy,,nad kterými byl ještě další systém viz odkaz. Než aerodynamickou konstrukcí . Takový předchúdce FBW.
https://forum.valka.cz/topic/view/17466/DEU-V-1


Ale takovou ovladatelnost jako na videu v konecnem odkazu jistě neměl , to zvládnou jenom modeláři. :mrgreen:
POZNAMKA:Kdyby to Hitler viděl , tak by zakázal Mezky a Fokouše a narval piloty do V1.
https://www.youtube.com/watch?v=zy03UVxfxqg


Naposledy upravil HONZIK 22 dne pát 05.04.2019 17:12, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 11:25 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1348
Bydliště: Chocerady
Osobně myslím že stabilita byla opravdu daná aerodynamikou a k řízení stačila směrovka výškovka.
Taky to nebylo určené k manévrování ale pouze k udržení stability a navedení na kurz.
Při správné konstrukci není problém aby letoun byl řízen jen směrovkou a výškovkou.
Při vychýlení směrovky dojde k urychlení jedné poloviny křídla a ta vytváří větší vztlak než polovina druhá a dojde k náklonu na správnou stranu.
Takže to pak funguje jak má. Ale asi to bude dost náročné na seřízení.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 12:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1237
Bydliště: Brno
HONZIK 22 píše:
Ten systém řízení letu je docela pěkně popsán v odkazu.
Gyrokompas ovládal směrovku a Barokompas výšku letu.
Co se profilu týká zdá se být souměrný , tedy vztlak se tvořil daným úhlem náběhu. Stabilita tohoto letounku byla dána právě těmi ,, kompasy,,nad kterými byl ještě další systém viz odkaz. Než aerodynamickou konstrukcí . Takový předchúdce FBW.
https://forum.valka.cz/topic/view/17466/DEU-V-1


Ale takovou ovladatelnost jako na videu v tomto videu jistě neměl , to zvládnou jenom modeláři. :mrgreen:
Kdyby to Hitler viděl , tak by zakázal Mezky a Fokouše a narval piloty do V1.
https://www.youtube.com/watch?v=zy03UVxfxqg


Díky. Ovšem to v tom videu má ovládaná i křidélka (je to vidět hned na začátku a pak třeba v 1:01 v onboard videu) a dokonce vzepětí (1:24) a klapky (2:37).

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Naposledy upravil YenyaKas dne stř 03.04.2019 12:54, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 12:52 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19316
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Zeptal bych se pepina, jak mu to lítalo a jak to řídil...
viewtopic.php?f=120&t=63699

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 21:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4276
Bydliště: SK Bratislava
HonzaS píše:
Směrovka je nad křídlem jak píšeš, takže klopivý moment má na "špatnou stranu". Tipuju, že křídla byla držena v rovině gyroskopem nebo používali výškovku.


To je sice fakt, ale treba si uvedomit ze nad tou smerovkou ktora je len malo nad osou trupu je obrovska rura ktora ma daleko vecsiu plochu a je prazdna, takze efektivne skoro dvojnasobna plocha. Cele to fungovalo tak, ze v trupe bol gyroskop synchronizovany s magnetickym kompasom riadiacim smerovku. Trik bol v tom ze os gyra nebola pozdlzne s trupom ale malo "nadvihnuta" (pokial viem 25 stupnov, ale mozno kecam). To znamena ze pokial nastal nejaky odklon po kridle (co by sme riesili kridelkami), na gyre sa to prejavilo ako mala stranova odchylka, to znamena riesila to smerovka. Ta sice mala ako pises opacny efekt, and zaroven poslala trup do stranoveho sklzu a dynamicky pretlak na skoro prazdnej rure motra voci zotrvacnosti tazkeho trupu urobila prislusny spetny naklon ktory daleko prevysil ten moment smerovky.

To fungovalo len do urcitej miery a preto sa to stihacom darilo v celku lahko "zhadzovat" kridlom ak sa presiahol uhol kedy to este stihalo regulovat.

Vyskovo sa to riadilo barometrom a gyrom, ten zabral ked v tom naklone trup stratil vysku, takze to cele v zakrute (po poryve ktory ho vyhodil zo smeru) ked zafungovala smerovka ktora to fakticky poslala "dole" tu stratu vysku okamzite kompenzoval.

Ono tam toho bolo viac, boli tak aj nejake akcelerometre (myslim ze iba pozdlzne), gyro ktore vedelo utlmit oscilacie regulacie, ale to neviem presne ako fungovalo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 03.04.2019 22:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.3.2010
Příspěvky: 1523
Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
Neskutečnej kus techniky - zvlášť, když si člověk uvědomí, co to bylo za dobu a jaké byly technologické možnosti. A to celé na jedno použití, navíc ve chvíli, když začínaly docházet zdroje, jak materiální, tak výrobní i lidské. Hlava mi to nebere - nepředpokládám, že by se dal přesný řídící gyroskop udělat z kusu bakelitu a lisovaného papíru, takže to fakt něco chtělo. Nemáte někdo nějakou fotku toho vnitřního vybavení?

_________________
Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 04.04.2019 7:17 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4276
Bydliště: SK Bratislava
bitovod píše:
Neskutečnej kus techniky - zvlášť, když si člověk uvědomí, co to bylo za dobu a jaké byly technologické možnosti.


To bol zlaty vek mechaniky a zbrojarstva, tazko predpokladat ze teraz by sa to vyrobilo v "normalnych" (nie spickovych) podmienkach lepsie. Vtedy chlap stravil hodiny aby vypiplal jednu vecicku z kusu zeleza, teraz chlap travi hodiny a dni aby tu istu vecicku vymyslel aby bola lacnejsia a suntovejsia aby jej mohol nasekat 1000x tolko a na kazdej usetril 2,50 :mrgreen:

https://airandspace.si.edu/sites/defaul ... 00cp10.jpg

EDIT:
na dokreslenie pridam krasny priklad military mechaniky starej >100 rokov celkom dobre funkcnej dodnes:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Colt_1911

... a takych pripadov je hromada


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 05.04.2019 11:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.3.2010
Příspěvky: 1523
Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
Z tohoto pohledu jsem možná raději, že to tenkrát dělali tak poctivě a tak pomalu :)

Každopádně díky za fotku, docela s chutí bych to někdy obešel se šroubovákem v ruce...

_________________
Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 05.04.2019 12:52 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1348
Bydliště: Chocerady
Je obdivuhodné jaké přesnosti navádění měly tyhle systémy, hlavně vzhledem k tomu co se s tím řídilo.
Celá ta techmologie byla opravdu jedinečná. Účel není důležitý.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 05.04.2019 19:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2010
Příspěvky: 916
Bydliště: Praha 4
Jo, pánové, na ČVUTu kdysi měli mechanický rychloměr pro "měření" rychlosti ve vakuu z rakety V-2. Mechanický integrující akcelerometr. Setrvačník s vodorovnou osou rotace podepřený mimo těžiště a počítadlo oběhu kolem osy svislé.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.04.2019 1:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5555
Bydliště: Žilina SR
HONZIK 22 píše:
Kdyby to Hitler viděl , tak by zakázal Mezky a Fokouše a narval piloty do V1

Neviděl to sice, ale ten pokus tu byl. Vygoogli si něco o letadlech Reichenberg-I až IV. To nebylo nic jiného než jen pilotovaná V1 a vyráběli je v Liberci (Reichenbergu). Podvozkem a způsobem přistáni se moc nezatĕžovali, takže bylo podezření v inspiraci japonskými kamikadze.
Čti zde https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiesele ... eichenberg

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.04.2019 6:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 640
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Ona ta poznámka byla ve smyslu ovladatelnosti V 1 na tom videu modelu. Samotna V1 samozřejmě takovou letovou obalku nemela.
O japonske silenosti OKA vim a tom nemeckem pokusu take. Mam v knihovně knizku o KG200 i o Mistelech tento system me vzdy fascinoval. Dokonce jsme prisli s mym modelarskym ,, dedou,, Matouskem na to, proc maji Nemci krizove ovladače ve vysilackach takovou dobu! Byl to vynos tehdejsich projektu ovladanych bomb a bombarderu.
Akorat jsem nevedel, ze se ta sebevrazedna F 103
delala v Liberci.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz