Autor |
Zpráva |
Leon
|
Napsal: pát 13.11.2020 23:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 19.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
Souhlas od počátku s TomasemC a dalšími praktiky znalými i teorie . . Pro ATTO: - mám samokřídlo r 1m autostabil profil E 186 půdorys kř lichoběžník bsat má sklon 0° ( není šípovitost . .) - kreslil jsem si sám - na trupu hned za křídlem je směrovka - v horizontu na plnej plyn do kniplu od vejškovky nešahám - jak ubírám, přitahuju . . to mi přijde normální . . - půlvykrutem na záda, ale v náklonu 90° +/- dochází k poklesu výšky. Směrovka a boční plochy to neukočírují a tak na zádech lehké potlačení, srovnání do horizontu a pak asi trochu potlačuji . . ale o tom nepřemýšlím, řídím reflexy, mám na to podvěsek mozkový Jak píše Tomas, doladí se hodně těžištěm. Je dobrý dělat vědu, znát, být i rozumně exaktní. Tuhle jsem se zde podivoval, jak řada modelářů nezná rozdíl mezi klouzavostí a klesavostí a co je např rychlostní polára . . A při tom jsem si jistej, že uměj líp éra lepit, uměj i líp lítat . .proč ne. Ale v technických oborech by bylo dobrý požívat správné odborné výrazy . . . A mně osobně je jedno, jestli budu součinitel vztlaku označovat Cl, nebp po staru Cy . . Nejhorší je, na to máme v češtině hezký slovo - hnidopich . . Pěkný končící večer. Leon PS - ve Švejkoj je mnoho . . podívejte se, vykládal generál na poradě. To se toho nažvaní o setrvačnosti . .a vezměte si takovej automobil, dojde mu benzin a on zastaví pánové. Dovedete si to představit ??
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Atto
|
Napsal: sob 14.11.2020 10:38 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
TomasC píše: Neboj, i praktické. Létal jsem se samokřídlem se souměrným profilem. Já jsem si prakticky za létal, ty jsi to teoreticky odsoudil. Páni, prepáčte. Priznávam chybu. Zle som sa vyjadril. Zle som položil dôraz. V Tomášovom vyjadrení: TomasC píše: Když dám na samokřídlo Wortmann Fx-L-142-25 a posunu si těžiště dopředu, tak mě čeká pohodné polétání. sa moja spochybňujúca reakcia: Atto píše: No bohužiaľ len teoretické. netýka toho, či ho čaká polietanie, ale toho, či to bude pohodlné (či pohodové). Áno, moja chyba, že som do toho zatiahol subjektívny element - moje pocity a môj názor na to, čo je a čo nie je pohodové či pohodlné. Je zrejmé, že moja predstava o pohodovom lietaní môže byť dosť rozdielna od predstavy kohokoľvek iného (tieto moje slová sa týkajú aj môjho vyjadrenia na adresu Jyrryho modelu Northrop s rozpätím 950mm, čím som chcel vyjadriť, že tento model bude lietať na môj vkus príliš rýchlo a vzhľadom na moje pilotné schopnosti bude príliš hbitý). ........................................................................................................................................... A teraz sa od subjektívnych záležitostí vráťme k objektívnym: Áno, mám nejaké to samokrídlo. Má (majú) autostabilný profil (šípovitosť teraz naozaj nechcem riešiť). Tá autostabilita sa prejavuje tak, že ak model (v nejakej primeranej výške) nechám letieť sám (či už bez motora, alebo s primeraným plynom) - nebudem siahať na kniple, tak model bude stabilne pokračovať v lete: - bez motora bude pomaly klesať - plachtiť - s motorom bude letieť v podstate vodorovne (podľa presnosti nastavenia plynu) Toto jeho správanie je umožnené vďaka tomu, že má autostabilný profil. Ak na samokrídle použijete symetrický profil a prizdvihnete klapky (profil má len jedno zakrivenie a pôsobí naň len jeden klopivý moment, ktorý budete výškovkou neustále korigovať), tak takýto model bude lietať, ale nie tak, ako som to uviedol o pár riadkov vyššie. Ak na samokrídle použijete nesymetrický profil a prizdvihnete klapky, tak ste dostali autostabilný profil (profil má teraz dve zakrivenia a teda pôsobia naň dva klopivé momenty, ktoré sa pri meniacich sa podmienkach neustále navzájom kompenzujú): Příloha:
Autostabilny profil.jpg [ 19.09 KiB | Zobrazeno 6530 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
StrycAlois
|
Napsal: sob 14.11.2020 11:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.6.2010 Příspěvky: 640
|
Leon píše: Pro ATTO: - mám samokřídlo r 1m autostabil profil E 186 půdorys kř lichoběžník bsat má sklon 0° ( není šípovitost . .) - kreslil jsem si sám - na trupu hned za křídlem je směrovka - v horizontu na plnej plyn do kniplu do vejškovky nešahám - jak ubírám, přitahuju . . to mi přijde normální . . - půlvykrutem na záda, ale v náklonu 90° +/- dochází k poklesu výšky. Směrovka a boční plochy to neukočírují a tak na zádech lehké potlačení, srovnání do horizontu a pak asi trochu potlačuji . . ale o tom nepřemýšlím, řídím reflexy, Hele Leone. Seš si vědom toho, že tady tím co píšeš, jen přesně potvrzuješ to, co tady celou dobu tvrdí ATTO?
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: sob 14.11.2020 12:13 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Leon píše: - půlvykrutem na záda, ale v náklonu 90° +/- dochází k poklesu výšky. Tohle je způsobeno možná i tím, že model letí v nějakém úhlu a když ho začínáš točit, tak osa rotace není vodorovně, ale mírně nahoru. Když se tak otočí model o 90stupňů kolem takto nakloněné osy, tak je spodní křídlo více nastaveno vzduchu, tím má i větší odpor a model se sklopí dolů. Když tam máš nesouměrný profil, tak bych zkusil nastavit zápornou diferenciaci na křidélkách. Tím bude mít horní křídlo při vychýlení křidélek větší odpor a mohlo by se to kompenzovat. S podobným efektem, jsem bojoval na F3Ačku, kde byl ještě šíp (ten to zdůrazňuje) a jako začátečník jsem létal těžiště vpředu = více tahání ve vodorovném letu. Ale jak jsem se naučil létat s těžištěm vzadu, tak to bylo rozhodně snadnější. A samozřejmě, že na soutěžním akrobatickém modelu se tohle opravdu záleží. Musí létat ideálně rovně a sám (bez gyr).
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: sob 14.11.2020 12:23 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 19.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
. . . . . . . Já jsem popsal co jsem si vymyslel, navrhl, zrealizoval, těžiště určil, poupravil při záletu a nyní se hbitým letovým projevem bavím. V nějakém samokřídlím vláknu, tuším Arabela a Celeron, je i foto . . Zpochybňuje někdo tvrzení o vlastnostech symetrického (včetně nesymetrických) profilu s ohledem na jakési tři součinitele ?? Ještě by se tam měl vrazit vliv toho čísla páně Reynoldse . . To zpochybnit nejde, jsou to objektivně, exaktně změřené veličiny . . Kdybych tak činil, byl bych vůl . . Spíš mi jde o to, že z některých příspěvků některých čiší něco, co mi nesedí . . Proto jsem uvedl české slovo hnidopich . . . Ano jsem nekorektní, rejpavej ( hradecké nářečí prosím tolerovat . . .), leč přesto si moje okolí myslí, že jsem veselé mysli . . Leon PS - máš -li potřebu Strýci Aloisi ( ježíšmarjá, malem jsem napsal strejdo . . to by byl průšvih . .), tak pro další komunikaci prosím SZ . . Už se těším . . .
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: sob 14.11.2020 12:24 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 469 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Atto píše: Tá autostabilita sa prejavuje tak, že ak model (v nejakej primeranej výške) nechám letieť sám (či už bez motora, alebo s primeraným plynom) - nebudem siahať na kniple, tak model bude stabilne pokračovať v lete: - bez motora bude pomaly klesať - plachtiť - s motorom bude letieť v podstate vodorovne (podľa presnosti nastavenia plynu) Pokud můžu doplním: - při zvýšení rychlosti ve vodorovném letu (přidání plynu) začne bez zásahu do řízení samokřídlo stoupat - při tzv. "DIVE testu" nejprve bez plynu poletí zhruba v přímce, po zvýšení rychlosti vlivem gravitace začne bez zásahu do řízení vyplavávat. StrycAloisova citace Leona tomu odpovídá, jenom má Leon jinak nastavené nulové výchylky.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: sob 14.11.2020 12:30 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 19.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
TomašiC - ano souhlas - prvotní výkruty byly dost sudové, a tak jsem si s diff hrál . . a co a jak tam teď je, to fakt nevím - je to už drobnost a dál mne to neirituje . .
Prostě si poletám, s dědky pokecám a vvo tomm tto jee . . A pravda, trocha teorie nikoho nezabije . . ale musí se umět podat ... L
|
|
Nahoru |
|
|
Troll
|
Napsal: sob 14.11.2020 12:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.5.2008 Příspěvky: 2997 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Atto - moc hezky se čte co tady píšeš. Krásně, jednoduše a srozumitelně vysvětleno . Kdyby jsme byli ve škole, tak za mně máš jedničku a souhlas se vším, co jsi tady napsal. Přesně tak funguje autostabilní profil .
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: ned 15.11.2020 1:36 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Celeron píše: ... to se všude tvrdí, jak jsou samokřídla strašně citlivý na polohu těžiště a každej mm je hodně znát. Prdlajs! Souhlas Ale pak když se to přehoupne, pak se dějou věci Zatím jsem to škádlil jen u toho malého; u velkého jsem spokojený jak to je a nebudu do toho šťourat, tam by to dopadlo asi s velikým rámusem...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: ned 15.11.2020 9:27 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 19.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
pro Celerona. . Asi si budu muset naplánovat Zábědov a vzít svoje neohrabaný, když nám to na to zelí nevyšlo . . . L
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: ned 15.11.2020 10:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Leon píše: Asi si budu muset naplánovat Zábědov a vzít svoje L Dnes 13:30.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: ned 15.11.2020 17:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Leon píše: . .přijedou mladý s mladšíma . . Furt ňáký výmluvy. Jen aby tě nejmladší neinfikovali, nejseš už nejmladší. Neboj, o nic jsi nepřišel, po hodině nás vyhnala zima a vítr.
|
|
Nahoru |
|
|
ludicek
|
Napsal: ned 15.11.2020 21:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2012 Příspěvky: 643 Bydliště: Prešov,SR Obrázky: 51
|
...Autostabilní profil je na nic! Právě proto, že je příliš stabilní. Radši lítám se samokřídlama, co příliš stabilní nejsou. Jak u Arabely, tak u Xenie mám těžiště podstatně víc vzadu (o 7 a 12 mm) než bylo doporučení konstruktéra a oboje lítá akrobačku líp než s doporučenou polohou. A to se všude tvrdí, jak jsou samokřídla strašně citlivý na polohu těžiště a každej mm je hodně znát. Prdlajs! .... Žiadne moje handmade samokrídlo /všetko hladké krídla/ s autostabilným profilom nebolo pri light osadení ani pri poriadnom naložení pomalé alebo neobratné. A to jedno 1,2 metrové malo 1,5kg a 2kW Ani tlačený premet nebol horší ako na hotlineri. Ani výkruty vo vertikálnom alebo horizontálnom kruhu neboli vôbec zlé. Len plochú vývrtku to nezaletí Proste reálne obratnosť autostabilného / polosymetrického alebo symetrického profilu pri tejto veľkosti pri ako-tak rovno postavenom modely nemôže podľa mňa urobiť viditeľný rozdiel. Autostabilný profil ale termiku nedá, aspoň mne sa nepodarilo /menšie rozpätie, väčšia hmotnosť/. A áno ťažisko pri autostabilnom profile je na nervy, ale sedí to s grafickým výpočtom ťažiska. Mám zásadu 18% a uvidí sa.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|