Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 60 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: čtv 12.02.2015 21:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.8.2005
Příspěvky: 4945
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Přiznám se, že to o moc líp vysvětlit neumím (jako učitel bych se neuživil), ale z praktických zkušeností vím, že když přidám článek při stejné vrtuli a stejném motoru, tak proud o čtvrtinu neklesne. Spíše zůstane blízký původní hodnotě. Píšu o poloze páky plynu na 100% jak u 3článku, tak i u 4článku.

Zvýší se příkon motoru a prodloužení letového času z baterky o stejné kapacitě bude kratší než očekávaná čtvrtina.

Ale jak píšu výše, mohu se mýlit. Zkušenost mám zatím jen s plošníky. Koptera mi zatím jen stojí nedokončená na stole. Nevím totiž, jestli se toto vysvětlení u koptery dá použít, protože tady poloha páky plynu a váha koptery určuje výšku letu. A teď jsem se do toho dokonale zamotal ... :|


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 13.02.2015 6:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Troll píše:
pouze nějak primitivně vysvětlit výhodu vyššího napětí.

Zkusil bych to pres vzorecek z fyziky 8. tridy ZS.
Elektricky prikon je proud krat napeti. Pokud zachovam ten prikon, je snad jasne co dela proud kdyz roste napeti.
Ma to jeden hacek - musi se pouzit motor(y) s mensim kV a/nebo jine vrtule aby ten prikon zustal zachovan.
V realu ho musim trochu zvysit abych unesl ten clanek baterky navic.
Nechat "zachovani prikonu" jen na reglu povazuji za nevhodne, pokud bude regulovat v nizkych hodnotach, budou vyssi spinaci ztraty.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: pát 13.02.2015 9:12 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 16.3.2009
Příspěvky: 86
Bydliště: Plzeň
Obrázky: 25
Díky za návod, je super. I když není tolik dopodrobna, ale i tak na začátek více než vhodný.

A z toho plyne má otázka - rozmístění různých dílů na jednotlivých patrech.
Asi bude existovat nějaké všeobecné doporučení, nebo spíše bych uvítal konkrétní řešení, kdo to jak dělá a proč, jestli se nesetkal s nějakým problémem (rušení...) a podobně.

Rozepíšete se někdo z odborníků?
Díky.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: čtv 19.02.2015 9:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.6.2012
Příspěvky: 778
Bydliště: Plzeň
Obrázky: 0
Díky. Akorát se pouštím do stavby první koptery a tak je pro mne tvůj počin velkým přínosem.
Taky bych se přiklonil k objasnění otázky jako u uživatele patf.
Dál bych také přivítal, jaké jsou +/- u různých typů copter jako + X H
Základem plusů ohledně FPV je mi jasné, ale jaký je rozdíl např. u X vs. H ve stabilitě?
Někdy jsou tvary různorodé, např. klon H a X. Je to kvůli tomu, aby rameny X vyvážili baterie, které nejsou ve středu rámu?

_________________
Flop II, C182, EasyStar, BladeDancer, Tracy-E, Extra EPP, Guppy (ve stavbě), Copter


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: čtv 19.02.2015 15:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2997
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
jio píše:
Přiznám se, že to o moc líp vysvětlit neumím (jako učitel bych se neuživil), ale z praktických zkušeností vím, že když přidám článek při stejné vrtuli a stejném motoru, tak proud o čtvrtinu neklesne. Spíše zůstane blízký původní hodnotě. Píšu o poloze páky plynu na 100% jak u 3článku, tak i u 4článku.

Zvýší se příkon motoru a prodloužení letového času z baterky o stejné kapacitě bude kratší než očekávaná čtvrtina.

Ale jak píšu výše, mohu se mýlit. Zkušenost mám zatím jen s plošníky. Koptera mi zatím jen stojí nedokončená na stole. Nevím totiž, jestli se toto vysvětlení u koptery dá použít, protože tady poloha páky plynu a váha koptery určuje výšku letu. A teď jsem se do toho dokonale zamotal ... :|

Jo, zamotal ses. Zkušenost s plošníky se na copter nedá přenášet jenom tak . Zkus předpokládat, že to funguje přibližně tak, jak jsem psal. :wink: . Když na stejném motoru necháš stejnou vrtuli jenom přidáš článek, motor bude více zatížen, proto Ti to nevychází. A u letadla zvýšení tahu za letu vodorovně poznáš blbě, letí to prostě o trochu rychleji. U copteru to poznáš hned , visí to na míň plynu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.02.2015 15:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2997
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
jyrry píše:
...Zkusil bych to pres vzorecek z fyziky 8. tridy ZS...

To jsem právě zkusil, jestli jsi to tedy četl. A zdá se, že to není dost dobré. Nedokázal bys to nějak líp?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: čtv 19.02.2015 15:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2997
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
Marena píše:
...Taky bych se přiklonil k objasnění otázky jako u uživatele patf.
Dál bych také přivítal, jaké jsou +/- u různých typů copter jako + X H
Základem plusů ohledně FPV je mi jasné, ale jaký je rozdíl např. u X vs. H ve stabilitě?
Někdy jsou tvary různorodé, např. klon H a X. Je to kvůli tomu, aby rameny X vyvážili baterie, které nejsou ve středu rámu?

Rozmístění komponentů jsem tam obecně popsal, konkrétně to dokážu, když uvidím Tvůj stroj a jeho vybavení. Hmotu tlač ke středu, ne na konec ramen, řídící desku o středu pokud je to možné, když to nebude přesně, tak se taky nic strašného nestane. Fungovat to bude. Rušení vyrábí motory, regulátory, vodiče a i kamera. Samozřejmě pak vysílače, to není nic nového. Takže antény co nejvíce od sebe , kompas co nejdále od zdrojů rušení. Jeden z důvodů vymyšlení toho sloupku na anténu GPS je rušení, do stejné krabičky se dává i externí kompas. Kompas je na rušení extrémně citlivý Nicméně i když mám i externí modul kompasu, ten na řídící desce funguje docela dobře. Když těsně kolem něho nebudeš tahat silové kabely a nestrčíš ho hned k vysílací anténě. Konfigurace H , X a Plus jsou si ve stabilitě rovnocenné. Ono vůbec moc nezáleží ( ohledně stability) na tom, jak máš ramena. Důležitý je tvar v jakém jsou rozmístěny motory. Když je to čtverec, je to nejlepší, když obdélník nebo patvar, taky to bude fungovat docela dobře. Čím více se to bude blížit čtverci, tím méně práce pro stabilizaci a tím menší rozdíl ve stabilitě a reakci na řízení kanálu výškovky a křidélek. Když budeš mít výrazný obdélník, tak ten rozměr který bude větší ( třeba bude větší délka )bude vyšší stabilita a snesne to nastavit vyšší hodnoty PID . V tomto případě se to bude chovat tak, že když to necháš v základním nastavení, vše stejné, tak to bude na výškovku (pitch) tupější než na křidélka ( roll) a na výškovku si budeš moci dovolit nastavit vyšší hodnoty citlivosti stabilizace než se to rozkmitá . Není to ale v zásadě žádný problém, moderní desky zvládnou hodně.
Tvar je důležitý proto, aby se to staviteli líbilo, aby dobře viděla kamera a když uděláš různý úhel ramen vepředu a vzadu, bude za letu daleko snáze rozpoznávat kde je předek. Takže se za takové řešení docela přimlouvám. Tak to má třeba Discovery. S úhlem ramen ale netřeba laškovat zase příliš, aby právě vyšlo těžiště. Nesmí se to s tupým úhlem vpředu a ostrým vzadu moc přehnat. Jinak to nepůjde vyvážit.To si chce namalovat všechny komponenty a udělat rozvahu kde má být správně těžiště . Obecně - čím bude tupější úhel vepředu a ostřejší vzadu, ( bude lépe vidět kamera dopředu ) tím více bude nutné strkat vše těžké co nejvíce dozadu, protože těžiště takové soustavy by mělo být někde k zadnímu konci rámu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: pon 23.03.2015 1:05 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 30.1.2013
Příspěvky: 63
Bydliště: Kolín
Obrázky: 9
Ahoj,
moc pěkný téma. Vzhledem k tomu, že je teď na druhá stránce navrhuji jít trochu do hloubky (doplňující otázka k předchozímu příspěvku):

Když mám asymetrickou quadrokoptéru stylu TBS Discovery (jen ve velikosti 250) kde bych měl mít těžiště? V podélném nebo geometrickém středu tahu motorů?
Příloha:
435px-TBS_Discovery_center_of_gravity_diagram.png
435px-TBS_Discovery_center_of_gravity_diagram.png
[ 96.64 KiB | Zobrazeno 25216 krát ]


Vypůjčený obrázek pro názornost.
Teoreticky:
Při těžišti v podélném středu budou motory ve visu stejně zatíženy ale při změně tahu motorů/při otáčení kolem svislé osy bude koptéra lehce nestabilní - bude se vlnit.
Při těžišti v geometrickém středu (průsečík úhlopříček) bude koptéra "dynamicky neutrální" ale v našem případě zadní motory budou více zatíženy.

Nevím pro kterou možnost se rozhodnout. Popř. jaká jsou praktická doporučení? (někde mezi/je to jedno/velké koptery vs. malé/akro vs. "natáčecí" pomalé platformy...)

Díky


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: pon 23.03.2015 1:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 2327
Bydliště: Košice, SK
V druhom prípade, geom. stred, pôjde koptéra pri prudkom pridaní plynu do premetu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: pon 23.03.2015 17:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2997
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
Kenny píše:
Když mám asymetrickou quadrokoptéru stylu TBS Discovery (jen ve velikosti 250) kde bych měl mít těžiště? V podélném nebo geometrickém středu tahu motorů?

Díky


Správně je to tam kde máš na Tvém obrázku Center of Gravity. Ta diagonální metoda funguje pouze pokud mají všechny motory stejnou vzdálenost od podélné osy strojku. Ale s reálnou polohou si nedělej moc těžkou hlavu ,ideální je mít to přesně ale pokud těžiště nejde umístit do středu, řídcí deska to zvládne. Jenom by ta chyba neměla být moc velká.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: čtv 02.04.2015 21:43 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.3.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Praha
Troll: mohl by jsi prosim do prispevku o motorech pridat vysvetleni o 4 mistnem oznaceni motoru?
Napr. jaky je rozdil mezi 2212, 2215, 2216 ?
Porovnaval jsem specifikace, ale rozdil jsem nenasel :(
Dekuji


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: sob 04.04.2015 8:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2997
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
Tohle je dost zapeklitý dotaz, protože neexistuje žádný standard výrobců jak motory označovat. Proto i zcela stejné motory mají různé značení. Nejobvyklejší ale je toto: ta první dvojice čísel znamená průměr rotoru, ta druhá délku rotoru a poslední číslo obvykle za lomítkem je počet závitů. Ve tvém případě se jedná o motory se stejným průměrem ( 22mm) , ale různě dlouhým rotorem. 12,15 a 16 jsou délky rotoru v milimetrech. Motor s delším rotorem je zcela logicky těžší i výkonnější.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: sob 04.04.2015 8:29 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.3.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Praha
Skvele dekuji! Kdyz tak to prosim dodej do prvniho prispevku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2015 18:08 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 15.12.2014
Příspěvky: 232
Vyroba vlastniho ramu: jsou nejaka pravidla? Chtel bych postavit vlastni skladaci ram a mam par otazniku???
Vyhody nevyhody.
1.Chtel bych stabilni kopter pro nataceni aby predni ramena byly rovna tedy 180 stupnu a zadni sviraly nejaky uhel ( jaky?) to kvuli orientaci. Bude lepsi i stabilita?
2.co je lepsi, kdyz motory tvori obdelnik/ ctverec/ nebo lichobeznik?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Návod jak postavit vlastní copter
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2015 11:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.7.2014
Příspěvky: 602
Bydliště: ČR
Jediné s čím ti mohu poradit je, že pro orientaci jsou mnohem lepší ledky, než úhelné či barevné odlišení předních a zadních ramen. Já použil tyhle, mají i různé barvy, konkrétně tyhle bíle jsou vidět úplně v pohodě i ve dne. Do zadu bych dal asi červené, i když já nemám vzadu žádné a ty přední mi úplně stačí, orientaci neztrácím vůbec.

_________________
X650F, Sunnysky, Afro, Graupner 11x5, APM, Pixhawk


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 60 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz