Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 0:14 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 19.1.2016
Příspěvky: 107
Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? Hlavně rozdíl mezi letadlovými a kopterovimy vrtulemi, pravotočivymi a levotocivymi, tlacnymy a taznymy.... Mám v tom hrozny zmatek. Ale myslím ze tlacna se automaticky nerovná levotociva protože není důvod proč by se nemohla otáčet doleva a táhnout. Děkuji


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 1:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 7262
Bydliště: ČR
Obrázky: 0
equilibrium píše:
Mám v tom hrozny zmatek.


Jak je vidět, tak nejen ve vrtulích :roll: .

equilibrium píše:
Ale myslím ze tlacna se automaticky nerovná levotociva protože není důvod proč by se nemohla otáčet doleva a táhnout.

Označení tlačná u levotočivých vrtulí používají někteří výrobci či prodejci. V "době spalováků" nebylo tak jednoduché změnit směr otáčení motoru, takže jako tlačná vrtule se musela použít levotočivá.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 10:39 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4049
Bydliště: SK Bratislava
Rozdiel tazna / tlacna moze byt u niektorych typov (pokial nie je naboj symetricky) aj v tom kde je dosadacia plocha ktora pride na unasac


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 11:16 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 29.1.2013
Příspěvky: 51
Bydliště: Vitice
,,Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? ,,

vrtule jsou pravotočivé nebo levotočivé , tažná nebo tlačná se s toho stane až podle montáže na letadle .


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 16:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 19.4.2005
Příspěvky: 276
Bydliště: Nové Město nad Metují
equilibrium píše:
Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? Hlavně rozdíl mezi letadlovými a kopterovimy vrtulemi, pravotočivymi a levotocivymi, tlacnymy a taznymy.... Mám v tom hrozny zmatek. Ale myslím ze tlacna se automaticky nerovná levotociva protože není důvod proč by se nemohla otáčet doleva a táhnout. Děkuji

Od konce:
Tlačná se od tažné liší v usazení na hřídeli motoru. U elektropohonu to může být naprosto stejná vrtule, kdy se buď otočí motor o 180° a jeho směr otáčení a nebo (u obežek) se změní způsob montáže motoru a vytáhne se hřídel na druhou stranu. U spalováků, jak už tu bylo napsáno, je to složitější a řeší se to právě vrtulí s jiným směrem otáčení.

Pravotočivé/levotočivé se rozdělují podle směru rotace šroubovice, kterou jejich listy opisují při dopředném letu.
Pravotočivá se z pohledu pilota otáčí po směru hodinových ručiček.

Pro letadla nebo pro koptery se vrtule dělí spíše podle vhodnosti. Rozhodují požadavky pro dané použití. U kopter je důležitý statický tah vrtule, protože je potřeba, aby vrtule byla dostatečně účinná při nízké dopředné rychlosti. Proto se používají vrtule s poměrně nízkým stoupáním vůči průměru. Podobné vrtule se ale vybírají i třeba pro 3D akrobatické speciály, takže dělení letadla/koptery pouze podle rozměrů není úplně jasné. Jasné je to pouze u čtvercových vrtulí a vůbec vrtulí s vysokým stoupáním, které jsou určeny převážně pro hodně rychlé modely pohybující se v ose stoupání vrtule (třeba pyloňáky) a jsou proto pro koptery nevhodné.
Podobně je to i s dělením podle materiálu vrtule. V podstatě je to dáno použitými motory (elektro/spalováky) a ne typem letadlo/koptera.
Jiná situace je v dělení podle konstrukce nebo designu vrtule. Existují speciálně navržené tvary listů pro koptery a jiné pro letadla. Běžně se ale používají pevné Aeronautky na kopterách (někdy i slowflyerové, ale ty jsou neefektivní). Sklopky se používají na oboje, ale liší se konstrukcí unašeče a kořene listů, čímž je dán směr sklápění (u letadel dozadu, u kopter do strany).

O vrtulích se toho dá napsat podstatně víc, základy sepsal pěkně pan Lněnička.
[url="http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2012/03/co-by-se-mohlo-ale-spise-melo-vedet-o-vrtulich"]Co by se mohlo, ale spíše mělo, vědět o vrtulích[/url]

_________________
Futaba T8FG
Vektor II, Super Elipse, Pilatus Porter, Rower


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 18:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 7262
Bydliště: ČR
Obrázky: 0
PetrL píše:
Pravotočivá se z pohledu pilota otáčí po směru hodinových ručiček.

Tady ale hlavně začátečníci pozor. Při značení vrtulí CW (po směru ručiček) a CCW (proti směru ručiček) je to z pohledu "do vrtule", tedy proti směru letu. Takže pravotočivá vrtule je CCW.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 18:46 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4049
Bydliště: SK Bratislava
JosefSvejk píše:
Tady ale hlavně začátečníci pozor. Při značení vrtulí CW (po směru ručiček) a CCW (proti směru ručiček) je to z pohledu "do vrtule", tedy proti směru letu. Takže pravotočivá vrtule je CCW.


to poplietli az kopteristi, pretoze mentalne nezvladli pozriet sa na vrtulu zo spravnej strany (odkial ju vidi pilot), cize v smere letu, do 21 tisicrocia bola CW prop vzdy pravotociva :- )))


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 18:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.5.2003
Příspěvky: 2107
Bydliště: Košice, SK
Pokiaľ ide o pravo..., ľavo..., tak ja to ešte trochu zamotám. Ktoré vrtule nesú označenie "R" a ktoré ho niesli v minulosti, keď modelom dominovali spaľováky?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 18:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 7262
Bydliště: ČR
Obrázky: 0
Proto na to upozorňuji. Levotočivé vrtule dnes řeší hlavně koptéristi a denně jich několik tisíc přibývá :roll: .


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 18:56 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4049
Bydliště: SK Bratislava
jarsin píše:
,,Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? ,,

vrtule jsou pravotočivé nebo levotočivé , tažná nebo tlačná se s toho stane až podle montáže na letadle .


to ale nevysvetluje preco je taky napis na vrtuli aj ked este nie je namontovana ... ze ano :- ))) ... a to bola otazka, takze aby aj lenivejsie premyslajuci pochopili povodnu otazku, tak si ju dovolim za autora upresnit ... ako sa lisi vrtula oznacena ako tazna a tlacna? :- ))))

takze aby som to zhrnul .... tractor je tazna pusher tlacna, tu vidno aj to CW CCW, vsetko okom kopteristu ... u normalnych modelov je treba davat pozor na osadenie naboja, moze sa stat ze niektore typy nepojdu spravne nasadit ako realne tazne / tlacne (no teda havne ako tlacne tam ten problem nastane skorej) takze okom normalneho pilota to nemusi fungovat ako je to namalovane :- ))

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 19:01 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4049
Bydliště: SK Bratislava
macil píše:
Pokiaľ ide o pravo..., ľavo..., tak ja to ešte trochu zamotám. Ktoré vrtule nesú označenie "R" a ktoré ho niesli v minulosti, keď modelom dominovali spaľováky?


P= pusher cize tlacna
R= rear cize tiez tlacna

proste to znamena "ta ina" ... lebo "tie normalne" su bez oznacenia

pozri na obrazok co som poslal


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 19:58 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 19.4.2005
Příspěvky: 276
Bydliště: Nové Město nad Metují
JosefSvejk píše:
Tady ale hlavně začátečníci pozor. Při značení vrtulí CW (po směru ručiček) a CCW (proti směru ručiček) je to z pohledu "do vrtule", tedy proti směru letu. Takže pravotočivá vrtule je CCW.


Díky za doplnění, tohle mi původně úplně vypadlo.

Takže ještě to dokončím:

CW/CCW není pravo/levotočivá i když to tak hodně lidí chápe a vykládá dál. Je to jen další způsob rozlišení a jak popsal JosefSvejk funguje v podstatě přesně obráceně.
Tedy značení CW/CCW popisuje směr otáčení při pohledu "po proudu vzduchu" nebo chcete-li "proti směru letu" zatímco označení pravo/levotočivá označuje směr otáčení při pohledu "proti proudu vzduchu" tedy z pohledu "po směru letu".

Označení R je bohužel taky matoucí protože mám dojem, že to je výrobce od výrobce jinak. Například Aeronaut má u CAMek r = CW (tažná i tlačná) a li = CCW (tažná i tlačná).

_________________
Futaba T8FG
Vektor II, Super Elipse, Pilatus Porter, Rower


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 20:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.7.2015
Příspěvky: 219
Tak dnes mi došly vrtule Graupner E-Prop a to co jsem vybalil se mi nechce ani na kopter dávat. Nejen, že jsou vrtule povrchově celkem dost pošrábané, ale konce vrtulí jsou jsou od sebe rozdílné snad v řádu centimetrů. Vrtule Gemfan jsou proti tomu topmodel.

Vrtule jsem kupoval u TBS mám to zkusit reklamovat ?


Přílohy:
20160125_185859[1].jpg
20160125_185859[1].jpg
[ 53.54 KiB | Zobrazeno 2649 krát ]

20160125_190048.jpg
20160125_190048.jpg
[ 37.32 KiB | Zobrazeno 2649 krát ]

20160125_185921.jpg
20160125_185921.jpg
[ 51.93 KiB | Zobrazeno 2649 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 20:50 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 19.1.2016
Příspěvky: 107
Děkuji za odpovědi, zase vím o trochu více... Chtěl bych si postavit velkou kopteru, která by kromě sebe zvedla alespoň ještě 14 kg. Někdo nějaké tipy a rady nebo návrhy na vhodně motory a vrtule? Bohužel moje zkušenosti s rc stavbou jsou nulové tak ocenim každy nápad. :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule
PříspěvekNapsal: pon 25.01.2016 20:58 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4049
Bydliště: SK Bratislava
jeden napad by som si dovolil, odporucal by som najprv ziskat tie zmienene skusenosti a potom stavat veci podobnej velkosti


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz