Ve vrtulích (i lodních šroubech) mám dlouhá léta (a nejen v nich) binec snad ještě větší než autor tohoto vlákna
"equilibrium" pod prostým názvem VRTULE je v kapitole Obsah fóra»Coptery»
Coptery - začátečníkVznik vlákna: 25.01.2016, poslední aktivita: 16.06.2019 (pepinozbrna), Stránka 3
* Vrtule by měly být stejně jednoduše jasné jako závity např. šroubů a matic
R nebo
LSvislá poloha, pohled z boku, závit PRAVÝ: šroubovice STOUPÁ ZLEVA DOPRAVA, a obráceně. Zašroubování CW
Než si to začnu rovnat v hlavě (s nabídkou i dalším zájemcům) uvedu správný a aktuálně platný odkaz na
Co by se mohlo, ale spíše mělo, vědět o vrtulích
By Jaroslav Lněnička in Aerodynamika a mechanika on 6. 3. 2012.
https://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2012/03/co-by-se-mohlo-ale-spise-melo-vedet-o-vrtulich/** Vrtule pro LETADLA "obvyklé" byly a jsou TAŽNÉ (vrtule před letadlem, pohled od pilota, ve směru letu) tak
v době spalováků tažná byla pravotočivá. Pak tlačná (pro stejný motor daný čelem vzad) musela být levotočivá.
*** Když letoun letí ve směru letu pro nějž je vrtule určena vrtule se musí točit ZA NÁBĚŽNOU HRANOU LISTU
(U letadel nejde to co u lodí. Otočením rotace (motoru) šroubu získat pohyb obráceným směrem.
To u lodí lze. Ale účinnost šroubu je jiná, I zcela symetrický trup popluje jinou rychlostí při stejných otáčkách)
U lodních šroubu lze většinou snadno určit náběžnou hranu a stranu pohledu (často zezadu ve směru jízdy)
LEVÝ
https://www.peckamodel.cz/2308-30l-lodni-sroub-3-listy-m4-30-mm-levyPRAVÝ
https://www.peckamodel.cz/2308-30-lodni-sroub-3-listy-m4-30-mm-pravyK rozlišení L nebo R slouží obdoba Pravidla pro určení magnetických pólů cívky
Při pohledu zezadu lze levou/pravou ruku dát palcem k sobě a prsty ve směru otáčení šroubu.
Pokud vyhoví Levá ruka-CW jde o pRavý šroub, pokud pRavá ruka-CCW jde o šroub Levý (Right/Left).
!!! Tato konvence však není závazná a jsou výrobci kde to platí obráceně. !!!
Pravidlo se aplikuje při pohledu, kdy u šroubů s nábojem, je vidět závit pro našroubování na hřídel.
Směrodatný je tedy směr proudu vody, vyvolaný otáčením šroubu za náběžnou hranou = akce.
Reakcí je pak pohyb lodě opačným směrem. (Směr kterým se šroub resp. vrtule zařezává do okolní hmoty.)
ČÍSLA A PÍSMENA NA VRTULI. JEJICH VÝZNAM A ORIENTACE VŮČI PŘÍRUBĚ MOTORU (PŘEVODOVKY)
https://www.rc-zoom.cz/jak-se-vyznat-v-oznaceni-vrtuli/CO SI (tedy asi) PODRŽÍM V HLAVĚ:
ŠROUB S PRAVÝM ZÁVITEM, OD SEBE, ZAŠROUBOVÁVÁM OTÁČENÍM VPRAO (CW) - TOTÉŽ TAŽNÁ VRTULE
(taktéž) LODNÍ ŠROUB L KTERÝ TLAČÍ LOĎ PŘED SEBOU PŘI CW rotaci - pohled zezadu (je vidět náboj šroubu)
!!! U POMŮCKY NÁBOJ ŠROUBU palec - prsty SMĚR OTÁČENÍ LISTŮ = !!! nutno zaměnit L a pRavou ruku !!!
!!U této pomůcky sedne L na levou ruku, a R na pravou při užití pohledu dle US zvyklostí OD PŘÍDI K ZÁDI!!
(Závity jsou vnější hřídele, vnitřní šroubu jsou PRAVÉ (tak i případné kontramatky - dotažení rozjezdem vpřed)
LODNÍ ŠROUB JEŠTĚ JEDNOU TOTÉŽ
Pohled od zádi k přídi a "R" ŠROUB rotuje po směru CW, pak loď jede vpřed Rozběhy pravý zavit dotahují
VÝČET STRÁNEK RCManie VĚNOVANÝCH VRTULÍM (LODNÍM) ŠROUBŮM se stručným komentářem obsahu
Obsah fóra » Coptery » Coptery - pohon * Vrtule pro coptery
Obsah fóra » Letadla » Letadla - začátečník * Volba vrtule-ujasnění
Obsah fóra » Letadla » Dílna * Vrtule pro Funtic
...
--NEDOKONČENO--