equilibrium píše:
Muže mi prosím někdo vysvětlit vrtule? Hlavně rozdíl mezi letadlovými a kopterovimy vrtulemi, pravotočivymi a levotocivymi, tlacnymy a taznymy.... Mám v tom hrozny zmatek. Ale myslím ze tlacna se automaticky nerovná levotociva protože není důvod proč by se nemohla otáčet doleva a táhnout. Děkuji
Od konce:
Tlačná se od tažné liší v usazení na hřídeli motoru. U elektropohonu to může být naprosto stejná vrtule, kdy se buď otočí motor o 180° a jeho směr otáčení a nebo (u obežek) se změní způsob montáže motoru a vytáhne se hřídel na druhou stranu. U spalováků, jak už tu bylo napsáno, je to složitější a řeší se to právě vrtulí s jiným směrem otáčení.
Pravotočivé/levotočivé se rozdělují podle směru rotace šroubovice, kterou jejich listy opisují při dopředném letu.
Pravotočivá se z pohledu pilota otáčí po směru hodinových ručiček.
Pro letadla nebo pro koptery se vrtule dělí spíše podle vhodnosti. Rozhodují požadavky pro dané použití. U kopter je důležitý statický tah vrtule, protože je potřeba, aby vrtule byla dostatečně účinná při nízké dopředné rychlosti. Proto se používají vrtule s poměrně nízkým stoupáním vůči průměru. Podobné vrtule se ale vybírají i třeba pro 3D akrobatické speciály, takže dělení letadla/koptery pouze podle rozměrů není úplně jasné. Jasné je to pouze u čtvercových vrtulí a vůbec vrtulí s vysokým stoupáním, které jsou určeny převážně pro hodně rychlé modely pohybující se v ose stoupání vrtule (třeba pyloňáky) a jsou proto pro koptery nevhodné.
Podobně je to i s dělením podle materiálu vrtule. V podstatě je to dáno použitými motory (elektro/spalováky) a ne typem letadlo/koptera.
Jiná situace je v dělení podle konstrukce nebo designu vrtule. Existují speciálně navržené tvary listů pro koptery a jiné pro letadla. Běžně se ale používají pevné Aeronautky na kopterách (někdy i slowflyerové, ale ty jsou neefektivní). Sklopky se používají na oboje, ale liší se konstrukcí unašeče a kořene listů, čímž je dán směr sklápění (u letadel dozadu, u kopter do strany).
O vrtulích se toho dá napsat podstatně víc, základy sepsal pěkně pan Lněnička.
[url="http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2012/03/co-by-se-mohlo-ale-spise-melo-vedet-o-vrtulich"]Co by se mohlo, ale spíše mělo, vědět o vrtulích[/url]