Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky:15
Na internetu se občas objevují prosby o pomoc při hledání ztracené coptery. Většinou majitel napíše, že mu uletěla a napíše pozici, kde jí naposled viděl.
Mě by ale zajímalo jak se taková situace stane, jak jí předejít?
Všechno, co lítá a není přivázané, může uletět. Otázka není "jestli", ale "kdy". Příčin může být hafo a zcela určitě tě drtivá většina z nich samotného napadne. Od různých způsobů selhání obsluhy (pilota), přes selhání techniky až po hypotetický únos jinou osobou (což by se dalo případně zařadit do kategorie selhání techniky).
Stane se to dost casto tak ze clovek veri v neomylnost techniky i svou. Takze pak odstartuje napr. bez zapsani home pozice a když ztrati prehled tak si vzpomene ze v navodu psali ze když vypne vysilac tak se copter vrati. Tak ho vypne a copter se vrati akorát ze ne na místo startu ale k vyrobci do ciny
Samozrejme ze muze nastat i neco jako GPS glitch atd.... a je otazka taky o kterou jednotku se jedna a s jakou verzi softu.
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Registrován: 1.5.2014 Příspěvky: 1500 Bydliště: Mikulov na Moravě Obrázky:6
Předcházet se tomu dá zcela jednoduše, vím že technika notně pokročila a třeba dokáže i zázraky . Přesto to chce spoléhat na selský rozum . Stará zásada říká: "Lítám tak abych měl model na dohled a pod kontrolou".
V dřevních dobách, kdy si poletovadlo dotyčný musel postavit sám, se k němu snáze dostaly informace, jak se ve vzduchu chovat odpovědně (a bezpečně pro vlastní výtvor). V okamžiku, kdy se RC řízení dostatečně zlevnilo (což je OK) a začalo se šířit v podobě létajících hraček (nejdřív letadel a vrtulníků, pak EPP gumáků až po současný boom koptér), průměrná odpovědnost poletovačů dramaticky klesla. A navíc řada z nich průserové záběry zveřejní na netu s pocitem, koukněte se jak jsem dobrej (soudný člověk řekne "magor"), že si dovolím tohle zaletět (průlety nad Karlovým mostem s FPV řízením ze Strahova, poletování s FPV kopterou nad VPD veřejného letiště-řízeno ze vsi 3 km daleko až po letecké záběry Boeingu před přistáním). Bohužel kromě odsouzení v diskuzi není v možnostech slušných modelářů tyto lidi vychovávat nebo trestat, byť jejich chováním jsou nejvíce poškozováni.
jo, nejzasadnejsi problem je v tom ze UCL buzeruje nas modelare kteri aspon ramcove vedi co delaj a masu debilu s Phantomama generujici podobna videa proste ignoruje.
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
jo, nejzasadnejsi problem je v tom ze UCL buzeruje nas modelare kteri aspon ramcove vedi co delaj a masu debilu s Phantomama generujici podobna videa proste ignoruje.
Ano, jak bylo řečeno, koptéra se řídí pohodlněji, než třeba letadlo, nebo vrtulník. Ale videí, kde někdo točí přes FPV z letadla, nebo samokřídla a přitom něco porušuje, by se taky našlo. A když už jsme u toho ulítávání, ulétnutých letadel je taky dost...
Zpátky k dotazu: Při létání na přímou viditelnost: Po ztrátě orientace pro řízení s ní okamžitě seknout. Všechno je lepší než ztráta. Pokusy o návrat končí z poloviny ztrátou nejen orientace, ale i viditelnosti a je hotovo. Nelze totiž rozeznat, jestli se kopter blíží nebo vzdaluje. Vlastní trpká zkušenost která po měsíci skončila dobře.
Při létání na přímou viditelnost: Po ztrátě orientace pro řízení s ní okamžitě seknout. Všechno je lepší než ztráta.
Ja bych doporucil jeste jednu vec - pokud neni brutalni vitr tak je dobre pustit packy a zacit myslet. Vetsina copter stoji v lufte a maximalne ji unasi vitr. Podivat se na ledky, zorientovat se a zkusit dostat k sobe.
Rozhodne nespolehat 100% na to ze funguje RTL, to je cesta do pekla. Taky pouziti ulehcujicich rezimu (Simple/Super Simple na APM, nevim jak se to jmenuje na DJI ale taky to ma) jen v pripade ze je clovek schopen rozpoznat zda se copter zvetsuje/zmensuje.Rozmyslet pouziti telemetrie - pokud me telemetrie ukase pozici nebo aspon smer/vzdalenost tak se s tim da pracovat.
A opravdu - pokud si clovek prestane byt jen trochu jisty tak dolu. Je vic casu na pristani, cim bliz clovek je tim ma vetsi sanci ze ji najde atd.....
ale myslim ze klasicke Fly aways jsou v 99% pripadu proste o tom ze copter netusi kde ma domov, rupne mu v kouli a vyda se na vejlet. V tomdle pripade stejna rada - okamzite prenout do nejakeho manualniho, non GPS rezimu a proste s tim placnout. Pretahovat se s rizenim v okamziku kdy coptere leti "nekam" je bez sance.
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
"Lítám tak abych měl model na dohled a pod kontrolou".
To je asi jako kdybys na dotaz "Jak se vyhnout dopravní nehodě" odpověděl "Jezdit tak, abys nenaboural".
Ztrátě kontroly nad modelem se nikdy na 100% předejít nedá. Takže člověk musí vždy předpokládat, že k tomu může kdykoliv dojít, a jednat tak, aby minimalizoval případné škody.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru