Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: úte 14.03.2017 22:24 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 16.3.2009
Příspěvky: 91
Bydliště: Plzeň
Obrázky: 25
Ahoj,
chtěl bych požádat o radu, abych to už konečně věděl :)

Rozhodl jsem se pro Eagle 550 (u p.Hořejšího), ale přemýšlím o jiném pohonu, konkrétně mě láká T-motor MN3110, verze KV 470 na 6S a vrtule 10". ESC bude Racerstar 30A 2-6S 4in1.
Tento motor mě láká rozsahem 3-6S a vrtulema 10"-15". Mám baterie 3S a 6S a nechci kupovat jiné verze (např. 4S). Prostě dám do rámu delší trubky, 3S baterii a 15" vrtule a letím. Do koptéry ještě přijde gimbal a kamera, bude to cestovní koptéra do auta na výlety.

A teď ta otázka - jak si vypočítám, jestli je to vhodný pohon pro jakoukoliv zamýšlenou koptéru? Jak se počítají watty, ampéry, tah, otáčky, efektivita, ESC a podobně? Abych prostě nepostavil koptéru a pak nezjistil, že jsem špatně zvolil pohon? Ecalc používám, ale rád bych to uměl sám.
Děkuji za konkrétní rady!


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: úte 14.03.2017 23:20 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2976
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
odebírané ampéry X napětí na spotřebiči dostaneš příkon ve W.
Tah nespočítáš - pouze změříš, efektivita je daná výrobcem motoru v dostupných tabulkách.
Jinak jakýkoli motor má nějaké použitelné rozpětí napětí , při kterém funguje.
Zpravidla je výhodnější používat vyšší napětí než nižší .
No ale na to na co se ptáš jsou údaje výrobce a jeho doporučení zásadní . Pokud nejsou k dispozici, můžeš odhadnout
z parametrů podobného motoru (kv, velikost, váha) kde údaje jsou k dispozici .
Ostatní je o měření skutečných hodnot . Tah sám na základě příkonu nespočítáš , pouze odhadneš na základě již měřených aplikací.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 6:02 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 18613
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
patf píše:
... Ecalc používám, ale rád bych to uměl sám...

Obávám se že tyhle Ecalcy, Drivecalcy apod. jen tak nějak aproximují data naměřená výrobcem či uživateli... Prostě dokud tomu nedodáš naměřené hodnoty s konkrétní vrtulí, moc se z toho nedozvíš. A třeba vrtule 10/5 od jednoho výrobce není stejná jako vrtule 10/5 od jiného. Motory také často nemají to kV jaké je psané na papíru. Regl někdy nevydrží to co mu prodejce napsal do popisu...
Sám otestovat či najít měření a zkušenosti na různých fórech, to se mi zdá nejspolehlivější jak se o pohonu něco důvěryhodného dozvědět.

_________________
Mé názory jsou moje.
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 8:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5441
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
Navrh pohonu pro copteru je jednoduchy a slozity zaroven :-D ale zkusim ti poradit co vim.

- Pokud prodlouzis na Eaglu trubky tak je budes mit delsi nez nohy
- 10 a asi i 11" vrtule se vejde bez prodluzovani trubek (ted jsem to zkusil)
- MN3110 s kV 470 ma u T-Motoru psane doporucene vrtule 10 a 11 pro 6S. Toho bych se drzel. Na 3S to bude nepouzitelne a 4S nemas
- na 6S je tah na 50% plynu 350g u 10" a 430g u 11"
- Eagle ma bez baterek, s kamerou a gimbalem cca 1600g
- tah na 50% , v nouzi na 65% by se mel rovnat letovce (vcetne aku)
- nevim jak tezke mas ty 6S aku ale s 11x3.7CF by to slo pokud je mas lehci nez kilo


Takze pokud trvas na 6S tak bych sel do 11", jsem presvedceny ze to poleti. Na 3S/4S s 15" to bude lina mrcha. Ona i na tech 6S a 11" nebude tak agilni jako ten pohon co je tam v zakladu se 4S ale melo by to jit. Navic je to s rezervou takze muzes zkusit pouzit treba jine vrtule a tim to poladit.

Akorat jedna vec - ty 10/11CF vrtule se nedelaj s tou samoutahovaci cepickou takze sundat vrtule bude pakec. A kdyz ho slozis s vrtulema na stroji tak docela couhaj. At se pak nedivis.


Jinak ten regulator je podle meho uplne blba volba. Je to primarne zavodni regler a pro motor s 470kV bych ja osobne doporucil regulatory od T-Motors. Je to mozna jen muj pocit ale kdyz porovnam 18A regulator co mam na 250tce (stejna trida jako ten co chces ty) a proti tomu 20A univerzalni copter regler tak ten univerzalni copter je 3x vetsi. A tak nejak mu vic verim ze zvladne 3x delsi let nez ty prckove pro 250tky

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 10:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9129
Bydliště: Bratislava dnv SK
jyrry píše:
Obávám se že tyhle Ecalcy, Drivecalcy apod. jen tak nějak aproximují data naměřená výrobcem či uživateli... Prostě dokud tomu nedodáš naměřené hodnoty s konkrétní vrtulí, moc se z toho nedozvíš. A třeba vrtule 10/5 od jednoho výrobce není stejná jako vrtule 10/5 od jiného. Motory také často nemají to kV jaké je psané na papíru. Regl někdy nevydrží to co mu prodejce napsal do popisu...
Sám otestovat či najít měření a zkušenosti na různých fórech, to se mi zdá nejspolehlivější jak se o pohonu něco důvěryhodného dozvědět.

Určite sa oplatí pre kontrolu zmerať aspoň nejaký pracovný bod, už len z dôvodu presvedčenia sa že ide o správny motor a nie omylom úplne iný alebo vadný.
Ale tie výpočty elektrických aj mechanických veličín v rôznych calc programoch, dnes väčšinou sedia priam dokonale.. a dá sa hodne pochopiť už len sedliackym rozumom (ohmov zákon napríklad a efektívne napätie čo zostane po odrátaní straty na odpore, krát KV...).
Akurát nie všetky regly majú plný plyn rovnako "plný" a môže to posúvať určené KV, aj keď to samozrejme od reglu nezávisí.

Ohľadom vrtulí to vnímam inak - nie že ich nevieme vypočítať, to podľa mňa vieme, ale nevieme aký hustý je vzduch - vlhkosť a tlak, a možno v podstatnej miere dokonca aj prúdenie okolo, ako sa vyvinie v nejakej malej dielni a pred prekážkou - hlavne pri meraní..
Fascinuje ma len jediné - fyzikálny pohľad na parameter "účinnosť statického ťahu". :) :) :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 13:43 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 15.2.2005
Příspěvky: 140
Bydliště: Plzen
Uvod si odepru.
Ecalc to proste spocte s presnosti plus minus 10%. Varuje pred nevhodne volenymi soucastkami.
Postup vypoctu je stejny, jako v bezne technicke praxi. Co se da zadat, to se zada. Napr. celkova hmotnost.
Pak se musi odhadem nastrelit motor, pocet clanku, vrtule. Postupne ladit, aby to vyslo rozumne.
Ukazky tri odladenych a take vyzkousenych vypoctu jsou na webu v rozcestniku pro Eagle 550, v 1. listu konfiguratoru. Z tech se da vyjit.
Zakladni vzorecky zrovna u dronu vetsinou nestaci, bez dalsich znalosti uz vubec ne. Dost lehce se da treba zmylit v dimenzovani regulatoru.
Jsi z Plzne, zastav se. Pokecame o tom.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 14:21 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4062
Bydliště: SK Bratislava
coro píše:
Určite sa oplatí pre kontrolu zmerať aspoň nejaký pracovný bod, už len z dôvodu presvedčenia sa že ide o správny motor a nie omylom úplne iný alebo vadný.
Ale tie výpočty elektrických aj mechanických veličín v rôznych calc programoch, dnes väčšinou sedia priam dokonale.. a dá sa hodne pochopiť už len sedliackym rozumom (ohmov zákon napríklad a efektívne napätie čo zostane po odrátaní straty na odpore, krát KV...).
Akurát nie všetky regly majú plný plyn rovnako "plný" a môže to posúvať určené KV, aj keď to samozrejme od reglu nezávisí.

Ohľadom vrtulí to vnímam inak - nie že ich nevieme vypočítať, to podľa mňa vieme, ale nevieme aký hustý je vzduch - vlhkosť a tlak, a možno v podstatnej miere dokonca aj prúdenie okolo, ako sa vyvinie v nejakej malej dielni a pred prekážkou - hlavne pri meraní..
Fascinuje ma len jediné - fyzikálny pohľad na parameter "účinnosť statického ťahu". :) :) :)


Presne tak, vypocet motoru v plnom plyne je v celku jednoduche pokial je zname Kv I0 a Ri ... problem je s neznamou vrtulou, tie zname su namerane v celku dobre a celkom dobre sedia potom aj vypocty s nimi, sam som jeden taky kalkulator robil, ziadna velka veda.

Co nesedi je jednak spomenuta hustota vzduchu, ktora sa ale da dopocitat pokial je ta hustota znama (su na to kalkulatory, ucari take pouzivaju aby vedeli ako pobezi motor) ... a druha vec je stabilita parametrov motora, vnutorny odpor sa moze celkom pekne zvysit so stupajucou teplotou a to je nestabilny stav takze tazko sa to odhaduje, tie kalkulatory to aj robia, ale vzhladom na nestabilitu javu, zacne to lietat hlavne u pretazenych pohonov (trochu sa zohreje, zvysi sa mu Ri, co ho znova zohreje, atd )


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 19:59 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 16.3.2009
Příspěvky: 91
Bydliště: Plzeň
Obrázky: 25
Ahoj,
dekuji vsem!

Abych to hooodne zjednodusil, tak pokud je u motoru uvedeno (jak pise Amper), ze u urcite baterie ma na 50% plyn urcity tah (konkretne 6S, tah 350g) a ten si vynasobim 4 (motory jsou celkem 4 ks), tak soucet by mel byt vyssi cislo nez letova vaha kompletni koptery.
Je to tak?
Diky :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 21:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5441
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
ano je to tak. Samozrejme ze hraji roli vsechny zminene veci ale nejsme NASA. Pokud to budes pocitat na 50% tak mas 100% jistotu ze to poleti. Maximalne to muze letet o neco delsi/kratsi dobu. Treba datum od T-Motoru bych veril (za predpokladu ze pouzijes vrtuli ktera je tam uvedena tj. jejich), to same eCalc.ch .

nebo to vem z druhe strany - vetsina copter pilotu nema naprosto tuseni ze existuje neco jako proud :-D Proste tomu nakladaj tak dlouho dokud to nejak leti. Mnou popsanou metodu jsem pouzil na nekolika svych copterach a zatim vzdy leteli tak jak jsem chtel :-D Ja mam na cestovnim copteru (slozeny se vejde do kufriku 35x20x15 :-D ) pouzito 8 motoru ktere jsou pro zavodni 250tky. Takze teoreticky pro kamerovy copter naprosto nevhodny pohon. Ale lita super a s dobou letu kolem 14ti minut. Akorat zvukem pripomina rozzurene stado vcel a tudiz dela cest svemu jmenu Beast X8 :-D

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: stř 15.03.2017 21:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5441
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
jo a jedna vec - bavime se o single motoru na rameni. Pokud je to v koaxialni konfiguraci (X8, Y6) tak klesa celkovy tah cca o 15-25 procent podle vzdalenosti motoru. Proud zustava stejny ale ucinost jde do kopru. Ja ted predelavam svoji Y6 na normalni hexu - z tohodle duvodu plus ji razantne odlehcuji.

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výběr motoru / výpočet pohonu
PříspěvekNapsal: čtv 16.03.2017 11:34 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 15.2.2005
Příspěvky: 140
Bydliště: Plzen
Tak budu konkretni. Diskuse ve fyzice opravdu k cili nevedou. Pokud si chce nekdo vytvorit vlastni motocalc, je to skvela iniciativa, ale uplne zbytecna prace.

Predpokladam hmotnost RTF 2000 gramu.
Motor T-motor MN3110/470KV, 3300-6S (priklad)

Vrtule APC 10x4,7: ok, doba letu ve visu 13 minut, proud pri viseni/motor 3,25A, regl ok. Max. stoupavost cca 6,4 m/s
Vrtule Aeronaut 10x5: velmi podobne

Vrtule Aeronaut 11x5: doba letu ve visu 14 minut.

Vsechno v poradku, ecalc nehlasi zadnou chybu. S puvodni rozteci vrtuli.
Trvalo to asi 5 minut.

Overeni vysledku, testovani jinych verzi pohonu - viz http://www.ecalc.ch.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz