Chtěl bych se podělit o zkušenosti při stavbě mojí tricoptery. Rozhodl jsem se vyjít z osvědčené konstrukce rcexplorer 2.5. Veškeré práce, kromě frézování sklotextitu, se mně podařilo provést v bytě s běžným bastlířským vybavením.
Od počátku stavby se mně nelíbil originální mechanismus naklápění zadního motoru, proto jsem se rozhodl pro pákový převod. Jako horní páku jsem zkušebně použil kousek univerzálního tišťáku, který se na konec osvědčil a zůstal tam do dnes. Předpokládám, že při větším nárazu by mohl prasknout a servo by mělo větší šanci na přežití. Použité servo TGY-375DMG běžící na 300Hz.
Co se vrtulí týká, nejprve jsem použil černé GWS1147 z HK. S nimi se létalo celkem bez problémů, faktem ale je, že jsem s multirotorem začínal a nelétal nikterak tvrdě. Po té co jsem černé vrtule ostrouhal o větve stromů a další překážky jsem pořídil nové, oranžové. Koupil jsem je v Čechách, jelikož jsem chtěl létat a na HK nebyly černé vrtule na skladě. Oranžové vrtule celkem spolehlivě praskaly v prudší zatáčce. A tak přišel první a zatím poslední vážnější pád, na záda z cca 8m. To mě donutilo k nákupu jiných vrtulí. APC1147 jsou pro mě dobrá volba, ale jak je připevnit na závit M4 na motorech DT-750? Následoval nákup klasických válcových hřídelek a MP-JET unašečů. Když byly motory rozebrané, osadil jsem kvalitní ložiska, protože původní ložiska začala vydávat divné zvuky. Vrtule jsem vyvažoval na po domácku vyrobené magnetické vyvažovačce s neodymovými magnety. Dynamické vyvážení soustavy motor+unašeč+vrtule jsem udělal postupným pootáčením vrtule na motoru a sledoval křivky od gyra v konfiguračním nástroji Multiwii. Křivky se mi povedlo dostat asi do dvaceti procent rozsahu, při maximálním zoomu a asi polovičním plynu.
Regulátory jsem použil HobbyKing 20A BlueSeries s AVR procesorem, do kterého šlo snadno nahrát firmware od SimonK.
Jako řídící desku jsem zvolil Multiwii 328P. Nejprve jsem ji měl na oboustranné pásce, později když jsem řešil vibrace, jsem ji přišrouboval na pevno k rámu. Rozdíl jsem ale žadný nezpozoroval, doporučuju příšroubovat.
Osvětlení, na předních ramenech bílé pásky, na ocase kombinace modrých a červených pásků. Napájeno přímo z akumulátoru, přes vypínač.
Nápady a možná vylepšení:
Kryt řídící desky,
Hezčí podvozek (nějaké lyžiny),
GPS (failsafe RTH),
Osvětlení ovládané z vysílače,
Kamera pro natáčení (+gimbal),
Trochu zkrátit ramena, použít tužší nosníky 12x12mm,
Zkusit kvalitní vrtule, Graupner e-prop 10x5 nebo XOAR 10x5.
Co bych příště udělal jinak:
Koupil bych rovnou motory s válcovou hřídelkou a kvalitními ložisky,
Regulátory dal blíže k motorům,
Největší výhodou této konstrukce, je podle mě to, že při pádu dojde k trhání stahovacích pásek a lámání dřevěných nosníků. Středový rám a motory by se neměly poškodit...
Váha 733g bez baterky (+176g baterka 3S2200) = 909g
Doba letu bez kamery cca 10min.
Fotky
zde