Autor |
Zpráva |
Wormsnake
|
Napsal: pát 09.02.2018 7:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru
Ahoj, jak je to s umístěním řídící jednotky v letadle nebo kopteře?
1. Letadlo nebo delta, musí nutně být řídící jednotka v těžišti? Případně ještě v úrovni podélné osy otáčení?
2. U multirotoru musí být nutně uprostřed? A co mě zajímá víc měla by být v úrovni (výškově) rotorů?
Řídící jednotkou myslím systém s gyry, akceleromerty, kompasem a gps. U koptery mě umístění nevadí, tam se to nějak poskládá. Ale u letadla mě případná nutnost umístění do těžiště není pohodlná. Předem dík za rady!
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
sky59
|
Napsal: pát 09.02.2018 8:14 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
co sa tyka lietadla, pokial myslis na gyroskop, ano, musi byt v tazisku, dokonca smer musi byt spravny, sipka dopredu musi ist dopredu, ani hore nohami ho nemozes namontovat
samozrejme, nejako bude fungovat aj mimo taziska ale nikto nevie ako dobre...
s vrtulnikom skusensoti nemam, ale iste plati nieco podobne
|
|
Nahoru |
|
|
ondrascz
|
Napsal: pát 09.02.2018 9:12 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 1.12.2014 Příspěvky: 309 Bydliště: Ostrava
|
Z pricipu fungovani vyse uvedenych senzoru je naprosto jedno, kde bude jednotka umistena. Klidne na metrove tyci vne stroje (za predpokladu absolutni tuhosti tyce). Odhlizim od mirneho zkresleni na acc pri prudkych manevrech. V tech se stejne na acc kasle. Zalezi jen na orientaci, resp. spravnem nastaveni, pokud bude orientace jina nez defaultni.
|
|
Nahoru |
|
|
OK2BUH
|
Napsal: pát 09.02.2018 10:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.11.2013 Příspěvky: 3515 Bydliště: Olomouc, ČR
|
ondrascz píše: Z pricipu fungovani vyse uvedenych senzoru je naprosto jedno, kde bude jednotka umistena. Klidne na metrove tyci vne stroje (za predpokladu absolutni tuhosti tyce). Odhlizim od mirneho zkresleni na acc pri prudkych manevrech. V tech se stejne na acc kasle. Zalezi jen na orientaci, resp. spravnem nastaveni, pokud bude orientace jina nez defaultni. S tím nemohu souhlasit. Jedno je to pouze kompasu, ten měří jenom úhly natočení tělesa v prostoru a ty jsou stejné pro všechny body tělesa. Akcelerometry a gyroskopy ale měří úhlové rychlosti a zrychlení a to bude pro každý bod tělesa jiné (v zatáčkách). Platí to i pro GPS pokud se použije pro měření zrychlení. Čím je těleso rychlejší tím je přesnost umístění v těžišti kritičtější. Velmi kritické je to u řízených střel a stíhaček ale zabývají se tím i u moderních automobilů. Pokud je jednotka mimo těžiště tak se to dá kompenzovat softwarově. Jinak by vzniknul "lever arm effect" (efekt ramene páky).
|
|
Nahoru |
|
|
ondrascz
|
Napsal: pát 09.02.2018 10:28 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 1.12.2014 Příspěvky: 309 Bydliště: Ostrava
|
Well, that escaleted quickly - od hracek jsme se dostali k rizenym strelam . Poprosim vsak o matematicke a fyzikalni vysvetleni toho, ze uhlova rychlost staceni telesa je ruzna pro ruzne body telesa. Rychle staceni ma vliv na acc mimo teziste (jak jsem ostatne psal), ale gyro? To jako fakt?
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: pát 09.02.2018 10:53 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
U vrtulniku se triose gyro do teziste nebo do stredu os otaceni nedava. Jednoduse to nejde. Je jedno kam krabicku prilepim. Dozadu k ocasnimu nosniku, do cumaku, na bok ramu..... jen musim nastavit spravne smysly kompenzaci pro jednotlive osy otaceni. Funguje to bez toho ze by byl poznat jakykoliv rozdil.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Kreyson
|
Napsal: pát 09.02.2018 11:10 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
|
Wormsnake píše: A co mě zajímá víc měla by být v úrovni (výškově) rotorů?
A tohle je už úplná blbost.
|
|
Nahoru |
|
|
OK2BUH
|
Napsal: pát 09.02.2018 11:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.11.2013 Příspěvky: 3515 Bydliště: Olomouc, ČR
|
Tam jde hlavně o to aby zatáčka nebyla skluzová nebo výkluzová. Živý pilot má IMU jednotku v hlavě. Začátečník musí koukat na kuličku příčného sklonoměru, zkušenější to už cítí "prdelí". Prostě v zatáčce ho odstředivá síla musí tlačit do sedačky a nesmí ho táhnout na stranu. Podle toho ovládá poměr křidélek a směrovky. Vůbec si nedokážu představit jak bych to dělal v dvoutrupovém letadle když pilot sedí mimo osu. No a řídící jednotka musí umět totéž. Hlavní je aby byla na podélné ose. Jestli je víc vzadu nebo vpředu si myslím, že už není tak kritické.
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: pát 09.02.2018 12:01 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
ondrascz píše: Z pricipu fungovani vyse uvedenych senzoru je naprosto jedno, kde bude jednotka umistena. Klidne na metrove tyci vne stroje (za predpokladu absolutni tuhosti tyce). Odhlizim od mirneho zkresleni na acc pri prudkych manevrech. V tech se stejne na acc kasle. Zalezi jen na orientaci, resp. spravnem nastaveni, pokud bude orientace jina nez defaultni. vyvratim ti to uplne jednoducho: podla teba by to fungovalo aj keby to bolo na 1000m tyci..... nie nefungovalo
|
|
Nahoru |
|
|
ondrascz
|
Napsal: pát 09.02.2018 12:28 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 1.12.2014 Příspěvky: 309 Bydliště: Ostrava
|
Gyro samozrejme fungovalo. Pokud tam 1000m tyc je idealne tuha. Staci si uvedomit, co je hodnota, kterou gyro vraci...
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: pát 09.02.2018 12:30 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
ondrascz píše: Gyro samozrejme fungovalo. Pokud tam 1000m tyc je idealne tuha. Staci si uvedomit, co je hodnota, kterou gyro vraci... hej, a gyro vracia aj udaje o zrycheniach, a tie su uplne ine, povedal by som ze aj mimo meraci rozsah
|
|
Nahoru |
|
|
ondrascz
|
Napsal: pát 09.02.2018 12:33 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 1.12.2014 Příspěvky: 309 Bydliště: Ostrava
|
Vskutku? Pak zde neni misto, abych se dal ucastnil debaty.
|
|
Nahoru |
|
|
Wormsnake
|
Napsal: pát 09.02.2018 13:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
No díky kolegové, zatím jste se moc neshodli. Do koptery ji dám do prostřed tam je to jasný a snadný. Ale chci zkusit řj v easyglideru kde bude nejspíš 10 až 15cm před těžištěm. Tak snad to nebude vadit.
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: pát 09.02.2018 13:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
Wormsnake píše: No díky kolegové, zatím jste se moc neshodli. Do koptery ji dám do prostřed tam je to jasný a snadný. Ale chci zkusit řj v easyglideru kde bude nejspíš 10 až 15cm před těžištěm. Tak snad to nebude vadit. myslim ze nepoznas ziaden rozdiel
|
|
Nahoru |
|
|
OK2BUH
|
Napsal: pát 09.02.2018 16:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.11.2013 Příspěvky: 3515 Bydliště: Olomouc, ČR
|
ondrascz píše: Well, that escaleted quickly - od hracek jsme se dostali k rizenym strelam . Poprosim vsak o matematicke a fyzikalni vysvetleni toho, ze uhlova rychlost staceni telesa je ruzna pro ruzne body telesa. Rychle staceni ma vliv na acc mimo teziste (jak jsem ostatne psal), ale gyro? To jako fakt? Ne, to jsem neřekl. Gyro by mohlo být umístěné na tělese kdekoliv. Ale nejde to, většinou je to v jednom švábu společně s ACC. Gyro měří úhlovou rychlost, ACC měří lineární zrychlení. Rychlost nebo zrychlení je celkem jedno to umíme matematicky přepočítávat. Rychlost je prvá derivace změny polohy v čase, zrychlení je druhá derivace. Podstatné je jestli je to lineární nebo úhlové. Kdyby byl ACC na konci křídla a otočíme letadlo na zemi kolem osy Z tak se řídící jednotka zaraduje, že letíme. Ale gyro ji řekne "prdlajz, jenom se točíme". Ale aby tomu uvěřila tak ji musíme sdělit jak daleko je ACC mimo osu otáčení.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|