Switch to full style
Řídící desky, updaty FW, GPS, přenos dat souvisejících s copterami
Odeslat odpověď

Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 6:13

Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

Ahoj, jak je to s umístěním řídící jednotky v letadle nebo kopteře?

1. Letadlo nebo delta, musí nutně být řídící jednotka v těžišti? Případně ještě v úrovni podélné osy otáčení?

2. U multirotoru musí být nutně uprostřed? A co mě zajímá víc měla by být v úrovni (výškově) rotorů?

Řídící jednotkou myslím systém s gyry, akceleromerty, kompasem a gps.
U koptery mě umístění nevadí, tam se to nějak poskládá. Ale u letadla mě případná nutnost umístění do těžiště není pohodlná.
Předem dík za rady!

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 7:14

co sa tyka lietadla, pokial myslis na gyroskop, ano, musi byt v tazisku, dokonca smer musi byt spravny, sipka dopredu musi ist dopredu, ani hore nohami ho nemozes namontovat

samozrejme, nejako bude fungovat aj mimo taziska ale nikto nevie ako dobre...

s vrtulnikom skusensoti nemam, ale iste plati nieco podobne

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 8:12

Z pricipu fungovani vyse uvedenych senzoru je naprosto jedno, kde bude jednotka umistena. Klidne na metrove tyci vne stroje (za predpokladu absolutni tuhosti tyce). Odhlizim od mirneho zkresleni na acc pri prudkych manevrech. V tech se stejne na acc kasle. Zalezi jen na orientaci, resp. spravnem nastaveni, pokud bude orientace jina nez defaultni.

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 9:05

ondrascz píše:Z pricipu fungovani vyse uvedenych senzoru je naprosto jedno, kde bude jednotka umistena. Klidne na metrove tyci vne stroje (za predpokladu absolutni tuhosti tyce). Odhlizim od mirneho zkresleni na acc pri prudkych manevrech. V tech se stejne na acc kasle. Zalezi jen na orientaci, resp. spravnem nastaveni, pokud bude orientace jina nez defaultni.

S tím nemohu souhlasit. Jedno je to pouze kompasu, ten měří jenom úhly natočení tělesa v prostoru a ty jsou stejné pro všechny body tělesa. Akcelerometry a gyroskopy ale měří úhlové rychlosti a zrychlení a to bude pro každý bod tělesa jiné (v zatáčkách). Platí to i pro GPS pokud se použije pro měření zrychlení. Čím je těleso rychlejší tím je přesnost umístění v těžišti kritičtější. Velmi kritické je to u řízených střel a stíhaček ale zabývají se tím i u moderních automobilů. Pokud je jednotka mimo těžiště tak se to dá kompenzovat softwarově. Jinak by vzniknul "lever arm effect" (efekt ramene páky).

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 9:28

Well, that escaleted quickly - od hracek jsme se dostali k rizenym strelam :D. Poprosim vsak o matematicke a fyzikalni vysvetleni toho, ze uhlova rychlost staceni telesa je ruzna pro ruzne body telesa. Rychle staceni ma vliv na acc mimo teziste (jak jsem ostatne psal), ale gyro? To jako fakt?

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 9:53

U vrtulniku se triose gyro do teziste nebo do stredu os otaceni nedava. Jednoduse to nejde. Je jedno kam krabicku prilepim. Dozadu k ocasnimu nosniku, do cumaku, na bok ramu..... jen musim nastavit spravne smysly kompenzaci pro jednotlive osy otaceni. Funguje to bez toho ze by byl poznat jakykoliv rozdil.

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 10:10

Wormsnake píše: A co mě zajímá víc měla by být v úrovni (výškově) rotorů?



A tohle je už úplná blbost.

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 10:54

Tam jde hlavně o to aby zatáčka nebyla skluzová nebo výkluzová. Živý pilot má IMU jednotku v hlavě. Začátečník musí koukat na kuličku příčného sklonoměru, zkušenější to už cítí "prdelí". Prostě v zatáčce ho odstředivá síla musí tlačit do sedačky a nesmí ho táhnout na stranu. Podle toho ovládá poměr křidélek a směrovky. Vůbec si nedokážu představit jak bych to dělal v dvoutrupovém letadle když pilot sedí mimo osu. No a řídící jednotka musí umět totéž. Hlavní je aby byla na podélné ose. Jestli je víc vzadu nebo vpředu si myslím, že už není tak kritické.

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 11:01

ondrascz píše:Z pricipu fungovani vyse uvedenych senzoru je naprosto jedno, kde bude jednotka umistena. Klidne na metrove tyci vne stroje (za predpokladu absolutni tuhosti tyce). Odhlizim od mirneho zkresleni na acc pri prudkych manevrech. V tech se stejne na acc kasle. Zalezi jen na orientaci, resp. spravnem nastaveni, pokud bude orientace jina nez defaultni.


vyvratim ti to uplne jednoducho: podla teba by to fungovalo aj keby to bolo na 1000m tyci..... nie nefungovalo

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 11:28

Gyro samozrejme fungovalo. Pokud tam 1000m tyc je idealne tuha. Staci si uvedomit, co je hodnota, kterou gyro vraci...

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 11:30

ondrascz píše:Gyro samozrejme fungovalo. Pokud tam 1000m tyc je idealne tuha. Staci si uvedomit, co je hodnota, kterou gyro vraci...


hej, a gyro vracia aj udaje o zrycheniach, a tie su uplne ine, povedal by som ze aj mimo meraci rozsah

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 11:33

Vskutku? :D Pak zde neni misto, abych se dal ucastnil debaty.

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 12:09

No díky kolegové, zatím jste se moc neshodli.
Do koptery ji dám do prostřed tam je to jasný a snadný.
Ale chci zkusit řj v easyglideru kde bude nejspíš 10 až 15cm před těžištěm. Tak snad to nebude vadit.

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 12:26

Wormsnake píše:No díky kolegové, zatím jste se moc neshodli.
Do koptery ji dám do prostřed tam je to jasný a snadný.
Ale chci zkusit řj v easyglideru kde bude nejspíš 10 až 15cm před těžištěm. Tak snad to nebude vadit.


myslim ze nepoznas ziaden rozdiel

Re: Umístění řídící jednotky v letadle nebo multirotoru

pát 09.02.2018 15:27

ondrascz píše:Well, that escaleted quickly - od hracek jsme se dostali k rizenym strelam :D. Poprosim vsak o matematicke a fyzikalni vysvetleni toho, ze uhlova rychlost staceni telesa je ruzna pro ruzne body telesa. Rychle staceni ma vliv na acc mimo teziste (jak jsem ostatne psal), ale gyro? To jako fakt?

Ne, to jsem neřekl. Gyro by mohlo být umístěné na tělese kdekoliv. Ale nejde to, většinou je to v jednom švábu společně s ACC. Gyro měří úhlovou rychlost, ACC měří lineární zrychlení. Rychlost nebo zrychlení je celkem jedno to umíme matematicky přepočítávat. Rychlost je prvá derivace změny polohy v čase, zrychlení je druhá derivace. Podstatné je jestli je to lineární nebo úhlové. Kdyby byl ACC na konci křídla a otočíme letadlo na zemi kolem osy Z tak se řídící jednotka zaraduje, že letíme. Ale gyro ji řekne "prdlajz, jenom se točíme". Ale aby tomu uvěřila tak ji musíme sdělit jak daleko je ACC mimo osu otáčení.
Odeslat odpověď