Uvazuju ze bych pres zimu zkonvertoval Y6 vytisknute na tiskarne na "nahace" ktery bude mit minimalni hmotnost ramu. A premejslim jak moc se clovek vlastne ma hnat za nejakou pevnosti/tuhosti ramu a zda jsou nejake moznosti jak to doma spocitat bez pristupu k nejake pevnostni analyze.
Poznámka k 3D tisku copteru - mám toho vyzkoušeno dost a vidím docela problém v tom, že při snaze o menší hmotnost a tedy tisku s menším infillem se mi díly měly tendenci "loupat" po vrstvách. Podotýkám, že tisk byl v pořádku a za normálních okolností si ničeho nevšimneš, ale při pořádné ráně je to velmi patrné. Jinak s tou tuhostí je to vždy o daných požadavcích. Třeba u copteru 250 je velmi zásadní rozdíl mezi osazením s tříčlánkem a 1806 motory a nadupanou alternativou se čtyřčlánkem a RS2205 ještě navíc s tří či čtyřlistými vrtulemi. Třeba známý Peon se pro první variantu dá klidně tisknout s 40% infilem (myslím z hlediska odolnosti za letu, ne výše uvedené nárazy), naproti tomu u druhého osazení je docela na hraně i se 80% infill...
nechtel jsem ani moc diskutovat konkretni vysledky na videu. Spis zkusenosti s tim jak moc ovlivnuje a jak se projevuje nedostatecna tuhost pri letani.
Tomasi, jak se projevuje ten nedostatecny infill na nabusene 250tce ? Fatalnim selhanim nebo tim ze pruznost/blatovitost ramu ma neblahy vliv na letove vlastnosti v nejakych drsnejsich obratech ?
jednou jsem postavil asi 280 s 1mm sklotextitu prostorově slepenou, ultralehkou, prořezanou, motory 1806 vrtule 6x2 3S a asi na 60-70 procent plynu OK na 100% se ve vzduchu roztrhla a popadala, dostalo to nějakou rezonanci a šlo to do kopru.
Tak ono určitou představu o pevnosti a pružnosti člověk potřebuje, obvykle plusmínus zafunguje intuice, ale stejně je vždycky dobré hotovou mašinu upoutat a vyzkoušet v různých režimech. Mám na to starý stativ, ke kterému jsem si dodělal kotvicí rámek. Jinak zrovna sklotextit je na rezonance děsivý prevít, vinou svého nízkého vnitřního tlumení.
Amper píše:Tomasi, jak se projevuje ten nedostatecny infill na nabusene 250tce ? Fatalnim selhanim nebo tim ze pruznost/blatovitost ramu ma neblahy vliv na letove vlastnosti v nejakych drsnejsich obratech ?
To druhé celkem jednoznačně. Zažil jsem ale i fatálku, kdy mi u těsnější konstrukce sekla vrtule do sloupku rámu - prostě se prohlo rameno tolik, že na pohled vyhovující provedení nestačilo Že by se rameno vyloženě ulomilo snad ani nehrozí, ale nepřijatelný průhyb ano. Koneckonců to lze zkusit, porovnání průhybu při zátěži 500g (špička light setupu s 3s a menšími motory) a 1000g (špička nabušeného na 4s) se pozná velmi snadno.