Autor |
Zpráva |
JMalik
|
Napsal: ned 10.11.2013 13:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Václav Procházka píše: To: Drondys - fandím těmto lidem Pavel Macek (MaPaCZ) citace: tak jsem na to podivné dění v ÚCL po svém zareagoval http://mapacze.blogspot.cz/2013/11/nezn ... louva.htmlVíce v sekci Legislativa, na diskuzním foru http://www.mojehobby.cz/On ten text začíná takhle: "........Je to už pár desítek měsíců, co jsem na svém webu publikoval svůj právní názor na to, jaké a pro koho mohou být závazné letecké předpisy, ........" Je dobré vzít v úvahu, že p. Macek není právník, ale strojař, a že na ÚCL a MD nesedí jenom samí blbci, najde se tam i pár normálně uvažujících lidí. Hlavně je to o ale tom, že ty zákony netvoříme my, ale oni. Něco je dobré zkusit změnit, určitě se o tom dá na MD a ÚCL diskutovat, něco změnit nepůjde a bylo by by dobré se s tím seznámit dřív, než někdo vybleje takovou hovadinu, že požaduje registraci všech modelářských ploch jako "navigační omezení" a tam aby se léto do 700m AGL. Na to stačí vzít si leteckou mapu, nadělat si tam ty kolečka a a i laik vidí, že to je požadavek naprosto neprůchodný, navíc definovaný termínem, který nám dají okamžitě požrat, protože ing. Kellner si na těch termínech ( z 90% nepodstatných pro modeláře) zakládá. a oni teď budou mít příležitost mu to vrátit.
_________________ Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Vlasta2
|
Napsal: ned 10.11.2013 17:59 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.9.2013 Příspěvky: 770 Obrázky: 2
|
takže, když to tady čtu, měl jsem bohužel pravdu. Nejde vůbec o to, aby byl v něčem pořádek a nezodpovědní jedinci mohli dostat třeba trochu přes prsty. Jde pouze o svévoli úředníků, tak jak je toho člověk svědkem i v dalších činnostech v tomto státě. Navíc se zde evidentně počítá s tím, že tato marginální epizodka se týká tak malého množství lidí, že si úředník tuplem může dělat naprosto co chce...... ¨ Když si uvědomím, že jde o státní instituci, tedy ty pseudo úředníci jsou placeni z daní všech, tak je mi z toho špatně. Netuším, co krom defenestrace se dá v těchto případech dělat, snad ještě nakopat otrávenou botou. Pár vyvolených bude mít spolu s úředníky dobrý kšeft. Je to jak jsem jako nezasvěcený psal - hlava 22 - nesmyslné martyrium + trocha peněz pro úřad, takže vzhůru do ilegality. Myslel jsem, že už jsem tak starej, že mě nic nedokáže překvapit, ale úředník donutí i důchodce, aby se poblil....hnus, který nemá s pořádkem nic společného.
Vlasta
p.s. bylo by asi vhodné upřesnit názet doplňku X na Akta X
|
|
Nahoru |
|
|
Pavel68
|
Napsal: čtv 14.11.2013 12:51 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 31.10.2013 Příspěvky: 27
|
no nyní jsem toto cca dva měsíce řešil a dostal jsem krásnou odpověď. Stav je takový že i s modelem poh 1 kg půjde li o komerční využití vás to staví na úrověň pilotů Ultralightů a jste na tom hůře než cyklista atd.... tak je stávající stav: V závislosti na zamýšleném účelu provozu (dle § 73 zákona č. 49/1997 Sb. o civilním letectví a dle § 20 prováděcí vyhlášky č. 108/1997 Sb. se jedná o letecké práce, případně dle § 76 zákona č. 49/1997 Sb. o civilním letectví se jedná o letecké činnosti pro vlastní potřebu – v závislosti na konkrétní letecké činnost a také komerčním aspektu celé věci) spadá předmětné letadlo do definice bezpilotního letadla (bez rozdílu hmotnosti). Veškeré v současnosti platné podmínky a požadavky na provoz bezpilotních letadel na území ČR jsou zejména uvedeny v Doplňku X, Předpisu L2 - Pravidla létání. Aktuální znění zmiňovaného předpisu lze nalézt na http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm. V této souvislosti Vás musím upozornit, že na základě § 52 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví je pro létání bezpilotních letadel na území České republiky vyžadováno povolení, vydávané Úřadem pro civilní letectví. Dále považuji za nutné Vás informovat, že k provozování leteckých prací, případně k provozování leteckých činností pro vlastní potřebu je rovněž potřeba povolení, vydávané Úřadem (viz § 74 a § 76 uvedeného zákona). Níže uvádím stručný postup k získání příslušných povolení. V současné době je aplikován dvoufázový přístup: 1. Fáze - Získání Povolení k létání letadla bez pilota (dle § 52 leteckého zákona) a) Podání žádosti a dodání příloh (formulář žádosti je dostupný na http://www.caa.cz/file/5964 , obsahuje základní seznam příloh + provozní příručka alespoň v rozsahu Části B – vzor struktury provozní příručky je dostupný na http://www.caa.cz/file/6685); Pokyny k vyplnění formuláře žádosti jsou součástí Směrnice CAA/S-SLS-010-n/2012, která zároveň proces vydání Povolení k létání upravuje – dostupná na http://www.caa.cz/file/5965 ; b) Vyhodnocení; c) Výzva a zaplacení správního poplatku (5000,- Kč - položka č. 51 písm. b) sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích); d) Vydání Rozhodnutí o vydání Povolení k létání letadla bez pilota s žákovskými omezeními a následně vydání samotného Povolení k létání letadla bez pilota s totožnými omezeními; e) Podání žádosti o změnu Povolení k létání (odstranění žákovských omezení); f) Přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností pilota (zejména v rozsahu aktuálního znění Doplňku X), fyzická kontrola bezpilotního systému; g) Výzva a zaplacení správního poplatku za změnu povolení (1500,- Kč - položka č. 51 písm. c) sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích); h) Vydání Rozhodnutí o vydání/ nevydání Povolení k létání letadla bez pilota – plnohodnotné povolení a následně v kladném případě vydání samotného Povolení k létání letadla bez pilota. Podrobný popis postupů pro vydání povolení k létání letadla bez pilota společně s dalšími požadavky, procesy, pokyny apod. naleznete ve zmíněné Směrnici CAA/S-SLS-010-n/2012 - Postupy pro vydání povolení k létání letadla bez pilota. 2. Fáze - Získání povolení k provozování leteckých prací / leteckých činností pro vlastní potřebu bezpilotním letadlem (dle § 74/76 leteckého zákona) a) Podání žádosti a dodání příloh (formulář žádosti se seznamem příloh, pokyny k jeho vyplnění a naplnění příloh a dále vzor provozní příručky jsou dostupné na: http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na ... ecke-prace); b) Vyhodnocení; c) Výzva a zaplacení správního poplatku (10 000,- Kč - položka č. 51 písm. a) sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích); d) Vydání rozhodnutí o vydání/ nevydání Povolení k provozování leteckých prací/ leteckých činností pro vlastní potřebu bezpilotním letadlem a následně v kladném případě vydání samotného Povolení „práce/ činnosti“. A co jsem se bavil s lidmi kolem toho, tak je to opravdu horší než kocourkov. A to se navíc prý řeší i možná vyhláška, která to zásadně omezí i pro rekreační a soukromé užití. (tedy hlavně jde o pořizování foto, video) Dle toho co jsem hledal a ptal se tak v reálu tuto legislativu splňuje jen pár subjektů, ale ty provozujé opravdu něco jiného ...stroje přes 20kg nesoucí FF zrcadlovky a filmové kamery ... a tady to naprosto chápu. a dle konzultací s právníkem bohužel i když je to holý nesmsl tak bohužel platný !!!! takže se musí každý zařídít dle svého
|
|
Nahoru |
|
|
Drondys
|
Napsal: čtv 14.11.2013 14:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2010 Příspěvky: 11876 Bydliště: ČR Obrázky: 1
|
Pavel68 píše: ...A co jsem se bavil s lidmi kolem toho, tak je to opravdu horší než kocourkov. A to se navíc prý řeší i možná vyhláška, která to zásadně omezí i pro rekreační a soukromé užití. Je to svinstvo, kterým se někteří lobbysti snaží prosadit své ekonomické zájmy a současně zamezit drobným výdělkům v této oblasti. I když to bude sebenesmyslnější jsme v zemi zvané Absurdistan a tudíž nápravu moc nelze očekávat. Jako převážně to skončí tím, že se to bude obcházet a dělat bez povolení v rámci "šedé zóny". Když někoho chytnou tak bude mít zkrátka "smolíka", ale když dá příslušným pánům z ÚCL něco do kapsy "na odpustky" tak to bude mít třeba jen s napomenutím bez velké pokuty. Pavel68 píše: ...a dle konzultací s právníkem bohužel i když je to holý nesmsl tak bohužel platný !!!! takže se musí každý zařídít dle svého Platné to sice je nicméně je zde šance na zrušení řady ustanovení v Doplňku X ze strany Správního případně Ústavního soudu jak píše MaPaCZE v příspěvku viz tento odkaz. Chtělo by to dobrého právníka, který by do toho šel a příslušnou ústavní stížnost vhodně zpracoval a podal. Nicméně tomu by mělo předcházet správní řízení vedoucí k postihu tj. někdo by se nejprve musel nechat od ÚCL postihnout např. za komerční provoz bezpilotního prostředku pod 20 kg bez povolení v rámci správního řízení a teprve pak by to šlo řešit touto cestou. Ideální by bylo zinscenovat nějaký nápadně absurdní případ. Třeba minivrtulníček v podobě dětské hračky s vestavěnou minikamerkou na palubě jako je třeba viz tento odkaz nebo nějaký jiný podobný minimodel použitý fyzickou osobou nepodnikatelem k realizaci fotky někde ve venkovních prostorách za směšný poplatek 1Kč jiné cizí osobě s následným záměrným udáním tohoto případu na ÚCL. Možná by stálo za to přizvat k tomu i nějaké zástupce z řad novinářů tiskových periodik zaměřených na letecké modelářství, kteří by pak mohli průběžně v zainteresovaném tisku informovat o postupu v daném případu. Jenže do toho asi nikdo nepůjde, protože by s tím byla jednak spousta starostí a navíc hrozí vysoký postih a není 100% jisté, že by to vyšlo.
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta2
|
Napsal: čtv 14.11.2013 22:46 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.9.2013 Příspěvky: 770 Obrázky: 2
|
včera vyšlo nové číslo RCmodely. Uprostřed je dvojstrana - odpověď (reakce) pana ing. J.Rady z UCL na kritiku, která se v poslední době na tento úřad snesla. Stojí za to, přečíst si to. Ohledně modelů, pardon.....UAV, které by měly mimochodem sloužit ke komerci zde není zmínka, prý to je jiná záležitost - to modeláře nezajímá. Jinak samotná reakce je klasická a nabízí diskusi - co mi to jenom připomíná....... Zmínka, že i jinde (např. v Anglii) mají podobná omezení, je skvělá a na úrovni. Pro našeho úředníka jde snad o interní nařízení - způsob vytváření předpisů, vyhlášek a dalších podobných lejster. V Anglii je omezení výšky 400m, úředník si na papírek napíše 300m, v Italii je omezení objemu benzínových motorů 15ccm, úředník si napíše 12ccm, v Albanii je omezen počet kanálů RC soupravy na 16 kanálů, úředník si napíše 12, (vše jsem si vymyslel pro účely příkladu). Všechny lístečky nakonec sešije sešívačkou a je v rámci přibližování se k evropské legislativě hotová vyhláška. Nikdo to neřeší a komu se to nelíbí, může si stěžovat na lampárně. Co se týče toho, co napsal Pavel 68 ohledně snahy, jak snadno k povolení přijít, to už vůbec nepotřebuje žádný komentář. Co se mi na tom líbí nejvíce je skutečnost - já to alespoň tak pochopil, že samotné povolení/zamítnutí záleží jen a pouze na libovůli úředníka a zcela jistě není jeho povinností, své rozhodnutí vysvětlovat - kam by přišel......Ty nevratné poplatky už jen dokazují, jak si úředníci cení svou práci. Tento způsob rozhodování mi připomíná zatím ještě znovu nezavedou žádost o devizový příslib (ta byla zdarma). Tam to dokonce bylo dotažený k dokonalosti. Odpověď na žádost dostal jen ten, který příslib dostal, ostatním se ani nepsalo. Podle kalendáře je prý rok 2013, ale když to tak sleduji, tak se asi zase vrátí termín Vaše vysokoblahorodí, zní to lépe než úředník.
Vlasta
p.s. šance na zrušení čehokoliv, co bylo jednou na nějakém úřadě napsáno, je nulová, to mám raději tu O perníkové chaloupce
|
|
Nahoru |
|
|
Drondys
|
Napsal: čtv 14.11.2013 23:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2010 Příspěvky: 11876 Bydliště: ČR Obrázky: 1
|
Vlasta2 píše: p.s. šance na zrušení čehokoliv, co bylo jednou na nějakém úřadě napsáno, je nulová, to mám raději tu O perníkové chaloupce Skutečnost, že ústavní soud už zrušil nejedno nařízení či předpis různých úřadů je realitou a nikoli pohádkou a je to zatím asi jediná možná i když dost strastiplná cesta. Kromě toho pak připadá v úvahu snad už jen klasická defenestrace.
|
|
Nahoru |
|
|
Václav Procházka
|
Napsal: pát 15.11.2013 10:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.9.2013 Příspěvky: 704 Obrázky: 2
|
Ta defenestrace brzy přijde.
|
|
Nahoru |
|
|
jozefbb
|
Napsal: pát 15.11.2013 17:18 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.1.2008 Příspěvky: 2370 Bydliště: Ban.Bystrica
|
Václav Procházka píše: Ta defenestrace brzy přijde. "Vyhodime lietadla von oknom."
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 15.11.2013 17:54 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
jozefbb píše: Václav Procházka: Ta defenestrace brzy přijde.
"Vyhodime lietadla von oknom." To si trafil! Našťastie to hrozí zatiaľ iba v ČR. Na Slovensku ešte nie, ale kto vie dokedy. Naši politici majú naštastie iné starosti ako nejaká regulácia modelárov. Na tom sa asi nedajú trhnúť preferencie ani napakovať na eurofondoch.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pát 15.11.2013 18:02 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Menachruj. Na Slovensku zase budete platit majiteli lesa, když půjdete na houby.
|
|
Nahoru |
|
|
Drondys
|
Napsal: pát 15.11.2013 18:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2010 Příspěvky: 11876 Bydliště: ČR Obrázky: 1
|
VTjr píše: Naši politici majú naštastie iné starosti ako nejaká regulácia modelárov. Na tom sa asi nedajú trhnúť preferencie ani napakovať na eurofondoch. Jenže Doplněk X není žádná iniciativa politiků, ale podnikatelsko úřednická iniciativa, která politiky obchází a svým způsobem obchází i samotný letecký zákon a mezinárodní dohody. Představ si následující modelovou situaci. Pár podnikatelských subjektů z oblasti výrobců a provozovatelů různých bezpilotních prostředků se rozhodne, že se pokusí omezit menší konkurenci a tak zalobuje případně vhodně "zasponzoruje kapsy" některých úředníků, kteří jim následně umožní prosadit do leteckých předpisů vydávaných úřadem pro letectví taková omezení, která budou potírat možnosti drobných výdělků a tím defacto i drobné konkurence v příslušné oblasti. Později se připraví co možná nejsložitější pravidla pro příslušná povolení a do předpisu se doplní i nejrůznějších omezení pro modeláře, aby měli páni úředníci pocit, že nejsou zbyteční a mohou víc regulovat a aby to nebylo tak nápadné tak se do předpisu dá nějaká ta "vata" jako, že jde o bezpečnost apod.
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: pát 15.11.2013 21:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3156 Bydliště: Praha Letňany
|
Drondys píše: Pár podnikatelských subjektů z oblasti výrobců ... Ne že bych byl občas málo podezřívavý , ale nemělo by naopak v zájmu výrobců být, aby se jejich výrobky dostaly mezi co nejvíc uživatelů, tj. neměli by naopak lobovat pro co největší volnost?
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
Václav Procházka
|
Napsal: pát 15.11.2013 22:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.9.2013 Příspěvky: 704 Obrázky: 2
|
kope píše: Ne že bych byl občas málo podezřívavý , ale nemělo by naopak v zájmu výrobců být, aby se jejich výrobky dostaly mezi co nejvíc uživatelů, tj. neměli by naopak lobovat pro co největší volnost? No jo, to je ale jiná strana barikády.
|
|
Nahoru |
|
|
Drondys
|
Napsal: sob 16.11.2013 11:39 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2010 Příspěvky: 11876 Bydliště: ČR Obrázky: 1
|
kope píše: Ne že bych byl občas málo podezřívavý , ale nemělo by naopak v zájmu výrobců být, aby se jejich výrobky dostaly mezi co nejvíc uživatelů, tj. neměli by naopak lobovat pro co největší volnost? Výrobci předpokládají, že pro ty uživatelé, kteří si koupí jejich drahé bezpilotní prostředky pro komerční účely nebude žádný problém splnit jak ona administrativní opatření tak i ony poplatky zatímco pro jiné uživatele, kteří si třeba sami postaví nebo pořídí nějaký levný bezpilotní prostředek a kteří by jej chtěli občas použít k realizaci nějakého drobného výdělku bude splnění těch požadavků nepřijatelné. Prostě ten kdo se tím živí pro toho obvykle nebude problém si koupit drahé bezpilotní prostředky, které nabízejí ti výrobci a splnit nejrůznější administrativní opatření včetně poplatků ÚCL. Zatímco pro modeláře, kteří se tím neživí, ale mohou mít zkušenosti a být schopni si postavit bezpilotní prostředky za zlomek ceny oproti těm výrobcům a mohli by ty svoje levné bezpilotní prostředky občas využít k drobnému výdělku to bude ve většině případů nepřijatelné, a o to jde především. Výrobci zkrátka zaujímají postoj ve stylu když už se vůči drobné konkurenci nemůžeme prosadit vyšší kvalitou výrobků tak se aspoň postaráme o to, aby byly do předpisů zavedeny zákazy a omezení, které budou drobnou konkurenci omezovat.
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: sob 16.11.2013 12:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Drondys píše: .....Výrobci předpokládají, že pro ty uživatelé, kteří si koupí jejich drahé bezpilotní prostředky pro komerční účely nebude žádný problém splnit jak ona administrativní opatření tak i ony poplatky zatímco pro jiné uživatele, kteří si třeba sami postaví nebo pořídí nějaký levný bezpilotní prostředek a kteří by jej chtěli občas použít k realizaci nějakého drobného výdělku bude splnění těch požadavků nepřijatelné.
Prostě ten kdo se tím živí pro toho obvykle nebude problém si koupit drahé bezpilotní prostředky, které nabízejí ti výrobci a splnit nejrůznější administrativní opatření včetně poplatků ÚCL.
Zatímco pro modeláře, kteří se tím neživí, ale mohou mít zkušenosti a být schopni si postavit bezpilotní prostředky za zlomek ceny oproti těm výrobcům a mohli by ty svoje levné bezpilotní prostředky občas využít k drobnému výdělku to bude ve většině případů nepřijatelné, a o to jde především.
Výrobci zkrátka zaujímají postoj ve stylu když už se vůči drobné konkurenci nemůžeme prosadit vyšší kvalitou výrobků tak se aspoň postaráme o to, aby byly do předpisů zavedeny zákazy a omezení, které budou drobnou konkurenci omezovat. Vidíš to jak z detektivního románu Tady je XX výrobců čehokoliv co musí mít certifikace,nejrůznější papíry...., nemůže si to ulepit každý chytrák doma "levně" a nikomu to nepřijde divné. Viz např. doplňky na auta, plnění tlakových lahví ..., ale i montáže různých vyhrazených zařízení, revize... Jak se to ale začne dotýkat našeho hobby, tak je chytráků kolem toho neuvěřitelně. Tohle je navíc situace mimo hobby. Týká se to výdělečné činnosti. To by jsi mohl taky argumentovat, že potřebuješ jednou za život revizi elektroinstalace na barák, jsi schopný elektrikář, ale ti lobisti na to vymysleli revizáka. Chce to vidět i souvislosti. Rozhodně nepodporuji všechny ty aktivity ÚCL kolem doplňku X. Ale protože jsme národ ignorantů, kde každý upřednostňuje vlastní "rozum", tak nám to dali písemně. Přečti si ten dopis co navrhli "modelářští odborníci" ÚCL = zaregistrovat všechny modelářské plochy do letecké mapy jako "navigační omezení" a tam mít k dispozici výšku 700m AGL. To vše do dubna (se domnívám) 2014. Vezmi si mapu, namaluj si tam ty kolečka a podívej se na to. Ten diletant co tohle napsal, žije asi na Měsíci. To už pominu, že půl roku se tahají s ÚCL o slovíčka anglického překladu odborných termínů ( nepodstatných pro modeláře) a napíšou zhovadilou definici.
_________________ Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|