Zde bude aktuální situace...
Poslední úprava: moderátorem Drondys dne 25.5.2015Podle informace od gardenroute
viz tento odkaz by měl být
viz tento odkaz postupně aktualizovaný adresář zemí celého světa s podrobnostmi o lokální legislativě pro UAV, který je stále aktualizován, na čemž se může podílet (na principu wiki) každý pilot UAV. U každé jednotlivé země jsou rovněž záznamy s osobními zkušenostmi pilotů s cestováním s UAV a s létáním s ním v dané zemi.
Níže je shrnutí z dosavadních příspěvků v tomto tématu.
Anglie: LondýnZákaz létání s modely včetně multikoptér v parcích Londýna. Zdroj
viz tento odkaz.
ArgentinaV současné době nemá žádné předpisy týkající se multikoptér, UAV či "dronů". Platí obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou. Zdroj
viz tento odkaz.
AustrálieJe zakázáno, létat s leteckým modelem pro komerční potřebu, pokud pilot nemá certifikát bezpilotního operátora, pokrývající tento typ operace. Max. nadmořská výška 400 ft, min. vzdálenost 30m od budov, vozidel a osob, které nejsou zapojeny do létání s UAV. Zákaz létání v noci bez licence. Zdroj
viz tento odkaz.
BěloruskoŽádná legislativa k multikoptérám, vzhledem k panujícímu režimu je potřeba nelétat zejména v blízkosti vládních a vojenských budov (možné obvinění ze špionáže). Zdroj
viz tento odkaz.
Borneo: Sultanát BrunejZákaz letů s bezpilotními letadly včetně multikoptér. Zdroj
viz tento odkaz.
Bosna a HercegovinaOsobní zkušenost viz gardenroute. Žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době poslední návštěvy gardenroute tam 7/2014). Zdroj
viz tento odkaz.
BotswanaOsobní zkušenost viz gardenroute. Žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době poslední návštěvy gardenroute tam 11/2013). V oblasti s osídlením je vhodné registrovat let u nějaké místní autority, v národních parcích je ideální oznámit let u místních rangerů. Zdroj
viz tento odkaz.
BrazílieJe zakázáno, létat s leteckým modelem pro komerční potřebu, let pouze s FPV je zakázán, provoz modelu je zakázán v blízkosti letišť a vojenských zařízení. Zdroj
viz tento odkaz.
DánskoZákaz létání v místech s větším množstvím lidí. Bez povolení povoleno startovat/přistávat v podstatě kdekoli do vzletové hmotnosti 7 kg. Držet se 5 km od letiště a nelétat výše než 100m. Zdroj
viz tento odkaz.
FranciePoměrně složitá situace, bez předchozího povolení není možné soukromě vůbec létat, "Ministère du developpement" trvale sleduje videoservery na Internetu, a stíhá každou takovou nedovolenou aktivitu. Pro komerční aktivity je třeba mít francouzské pilotní oprávnění. Obecná pravidla - při FPV létání je nezbytný spotter, multikoptéra musí být na dohled, létat pouze pod 150 m, létat pouze ve dne, zákaz létání v městských oblastech, nad skupinami zvířaty nebo lidí, a v "omezených" oblastech. Zdroj
viz tento odkaz.
ChileJe zakázáno létat s neregistrovaným a nepovoleným leteckým modelem (žádná dálkově ovládaná letadla bez povolení), více
viz tento odkaz. Zdroj
viz tento odkaz.
ChorvatskoOsobní zkušenost viz gardenroute z 7/2014. Pro soukromé použití nejsou restrikce, platí jinak obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou (zejména vojenskými objekty). Je vyžadováno pojištění, oficiálně se může použít FPV, ale nesmí se bez povolení úřadů (s předložením letového plánu) filmovat, natočený materiál musí být schválen úřady (Ministerstvo obrany). Zdroj
viz tento odkaz. Kromě uvedeného se podle vyjádření Chorvatského úřadu pro civilní letectví
viz tento odkaz povolení pro modely požaduje v případě létání blíže než 150 m od obydlených oblastí pokud je vzletová hmotnost modelu nad 5 kg.
ItálieZde je odkaz na anglický překlad předpisu italského úřadu pro civilního letectví ohledně bezpilotních letadel a modelů letadel. Modelů do 25 kg se týká ustanovení
Section V - Model Aircraft Article 23 a tam zejména bod 3. definovaný obecně pro modely do 25 kg. Ve stručnosti je významné to, že je povoleno létat za denního světla na přímý vizuální kontakt, a to mimo obydlené oblasti horizontálně v okruhu do 200 m a vertikálně do výšky 70 m. Pokud je pilot modelu držitelem kvalifikace pro pilotování rádiem řízených modelů vydané školou schválenou italským aeoroklubem pak může létat v okruhu až do 300 m a vertikálně do výšky 150 m. Oblast létání musí být mimo ATZ a v každém případě ve vzdálenosti minimálně 8km od obvodu letiště a k letišti přidružených cest z/na letiště.
Japonsko: TokioZákaz létání s modely včetně multikoptér v parcích Tokia. Na zákaz upozorňuje The Japan News
viz tento odkaz. V případě porušení tohoto nařízení hrozí pokuta až do výše 50 000 jenů (v přepočtu cca 10 000 Kč). Kromě tohoto jinak žádné oficiální restrikce, platí obecná pravidla, s tím, že dle místa letu můžete být policií vyzván k ukončení letu, aniž by z toho ale vyplýval nějaký další postih či stíhání. Platí obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou. Zdroje
viz tento odkaz a
viz tento odkaz.
Jižní AfrikaOsobní zkušenost viz gardenroute. Oficiální zákaz létání RC letadel, vč. multirotorů. Pokud vás policie zadrží v akci, pokuty jsou velmi vysoké, možné vězení až na 10 let. Zdroj
viz tento odkaz.
KambodžaŽádná legislativa k multikoptérám, zatím nejsou žádné formální předpisy. Zdroj
viz tento odkaz.
KanadaPodrobněji na webu Transport Canada - Flying an unmanned aircraft recreationally.
- zákaz létání blíže jak 9 km od letiště, heliportu nebo aerodromu
- zákaz létání výše než 90 metrů (!)
- zákaz létání blíže jak 150 m od lidí, zvířat, budov, struktur nebo dopravních prostředků (!)
- zákaz létání v zalidněných oblastech blízko velkých skupin lidí - jako pláže, sportovní události, venkovní koncerty a festivaly, ohňostroje
- zákaz létání blízko pohybujících se strojů a dopravních staveb - zejména dálnice, mosty, frekventované ulice nebo kde hrozí ohrožení řidičů
- zákaz létání v zakázaných prostorech jako blízko nebo nad vojenskými základnami, věznicemi nebo lesními požáry
- zákaz létání kdekoliv, kde to může narušovat nebo ohrožovat záchranáře
- zákaz létání v noci, mracích a špatném počasí (!)
- létání dovoleno jen na dohled (vlastní oči) (!)
- vždy je potřeba znát nutná a potřebná povolení, a také kdy je nutné mít tzv. "Special Flight Operatins Certificate" (!!!)
- vždy je potřeba respektovat soukromí ostatních - zejména při létání nad soukromými pozemky s cílem natáčet video nebo pořizovat fotografie.
Zdroj
viz tento odkazKostarikaŽádná omezení ve formě specifických předpisů pro tento typ bezpilotních letadel. Zdroj
viz tento odkaz.
KubaJe zakázáno létat s leteckým modelem - je to považováno za ilegální a špionážní aktivitu. Zdroj
viz tento odkaz.
NamibiaOsobní zkušenost viz gardenroute. Žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době poslední návštěvy gardenroute tam 11/2013). V oblasti s osídlením je vhodné registrovat let u nějaké místní autority, v národních parcích je ideální oznámit let u místních rangerů (UAV používají pro boj s pašeráky). Zdroj
viz tento odkaz.
NěmeckoMultikoptéra musí být lehčí než 25 kg. Platí jinak obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou, neexistuje žádná globální autorita pro celou zemi. Je vyžadováno pojištění, místní policie by měla být informována před letem, aby se zabránilo možným problémům. Zdroj
viz tento odkaz.
Rakousko: Zell am See & Kaprun & Maria Alm & SaalbachFPV je povoleno a pokud se kamera na modelu či koptéře používá jen pro FPV bez záznamu pak není potřeba mít povolení. Pokud se s kamerou natáčí nebo fotí tj. se záznamem musí mít rakouskou licenci, musí být registrace a pojištění, bez ohledu zda-li se budete létat komerčně nebo rekreačně. Létat bez speciálního povolení úřadů se může pouze na oficiálních modelářských letištích. Zdroje
viz tento odkaz,
viz tento odkaz a
viz tento odkaz.
ThajskoOsobní zkušenost viz gardenroute (12/2014-1/2015, bez problémů). Od 1.1 2015 začala platit
nová regulace, která v podstatě zamezuje létání s multikoptérami široké veřejnosti - média a filmaři mohou použít pouze se zvláštním povolením. Zdroj
viz tento odkaz.
UzbekistánZakáz dovozu, prodeje a užívání bezpilotní letadel včetně modelů a multikoptér. Zdroj
viz tento odkaz.
ZimbabweOsobní zkušenost viz gardenroute. Žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době poslední návštěvy gardenroute tam 11/2013). V oblasti s osídlením je vhodné registrovat let u nějaké místní autority, v národních parcích je ideální oznámit let u místních rangerů (UAV používají pro boj s pašeráky). Vzhledem k panujícímu režimu je potřeba nelétat zejména v blízkosti vládních a vojenských budov (možné obvinění ze špionáže), vyhnout se zcela městům. Zdroj
viz tento odkaz.
PS: Jedná se pouze o shrnutí z informací dostupných v příspěvcích tohoto tématu. Pokud se chystáte do nějaké cizí země pak se nespoléhejte jen na tyto informace a raději se v předstihu informujte ohledně předpisů pro létání s modely či multikoptérami případně s využitím kamer pro natáčení či focení na jejich palubách, a to na konzulátu příslušné země, kde vám mohou případně zjistit příslušné informace nebo by přinejmenším měli být schopni pro vás získat alespoň kontakt na oficiální úřady v cílové zemi, které se tím zabývají.