shumi píše:
a jak se občas píše že se ta elektrika zvukově podobá turbíně tak to ani náhodou
Prostě je to někde úplně jinde samozřejmě i na peněženku
Ani s jedním moc nesouhlasím.
Pokud někdo srovnává zvuk turbíny s elektrikou, tak hlavně při průletu - takovej zvukovej efekt - nevím jak to nazvat.
Ale turbína je mnohem hlasitější než EDF. Takže to srovnávat nelze a myslím, že to ani nikdo netvrdí. A navíc EDF lítaj často nevyvážený. Takže je slyšet motor víc, než tlak vzduchu.
A ještě jedna věc- lidi používají edf tak, aby byly efektivnější, takže malé výkony na velké průměry - to je na zvuk kontraproduktivní.
Když třeba z takový 65 mm edf dostanu 2,5 kg tahu, tak zvuk na plný výkon vypadá úplně jinak, než když táhne na plno 1,3 kg
A co se týče ceny, tak jsem nyní hodně počítal. A pokud porovnám 120 EDF a 80 turbínu, tak ty peníze při odlétaných 25 hodinách to není zas tak dramatický rozdíl. Později se to ještě víc smazává.
A při větších edf bych řekl, že to EDF už možná bude dražší (provoz + pořízení).
Navíc havárii si myslím má turbína větší šanci přežít, než edf. Tam to odnese rotor téměř vždy.
Vše má své pro a proti a u turbíny jsem těch proti napočítal mnohem víc.
Polystyrenový letadla je kapitola jiná. Jejich odolnost na omačkání a poškození je nulová. Ale cena je taky někde jinde než laminátové modely a na naučení jsou asi vhodnější. Lítat s jetem za 120 000 bez předchozích zkušeností s edfkama a houbama si asi nikdo nedovolí.