RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

3D tiskárny v modelařině - III
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=146&t=80077
Stránka 54 z 57

Autor:  jio [ stř 06.11.2019 15:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

MPml píše:
... když o tom jak něco funguje nevím NIC, tak nikomu neradím.
Protože radit naprosté nesmysly (že lze to, jestli bylo provedené rekrystalizační žíhání vidět okem) to mi hlava nebere.


To bezesporu. A dík za to doplnění.

Autor:  Celeron [ stř 06.11.2019 19:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Tak jsem dal Jino kartáčovinu průřezu 1 a 4 mm2 kámošovi, co má v práci testovačku na počet ohybů kabelů. Dělají nějaký deky s drátama uvnitř a musí to vydržet určitej počet ohybů. Používaji nějakej Lapkabel průřezu 2,5 mm v teflonu. Prostě to furt dokola ohejbá sem a tam lanko o nastavenej úhel a rádius a měří změnu odporu. Ale výsledek nebude hned, prý to trvá u tyhle kartáčoviny i několik dní a desetitisíce ohybů. Kdybych to měl platit, tak se na to vybodnu, kartáčovina prý orientačně vydrží 30-100 x víc ohybů než obyčejný CYA nebo LiFY v PVC, z který to bylo nadrátovaný doteď :wink:

Autor:  MPml [ čtv 07.11.2019 7:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Lark píše:
Jen bych ještě doplnil, že i silikonové izolace se dělají v různé tuhosti a důležité je upevnění kabelu za izolaci, abý se ten ohyb nepřenášel do upevněných vodičů.
A ještě OT k těm telefonním kabelům. Ty co jsem měl v ruce, tak jsou z měděného pásku namotaného ne na vlasec, jak tu někdo psal, ale na nějaké niti z tenkých vláken, nejspíš bavlna. Na druhé fotce je to vidět. Tyhle kabely se zásadně krimpovaly. Při pájení se ta duše škvaří a prolézá mezi spirálou vodiče.

Silikonové kabely se pro skutečné pohybové použití dělají málokdy (respektive jsem na ně zatím nikde v žádné pořádné aplikaci nenarazil) - důvod je nejspíš vysoký součinitel tření mezi sebou (izolace o izolaci) a vysoký součinitel tření izolace / vlastní jádro (ta skladba mědi), malá odolnost vůči mechanickému poškození.
Tím neříkám, že to použít nejde (obecně místo té hrůzy, co je u těch tiskárem obvykle použita, je cokoli slušného obrovským přínosem), ale pokud těch silikonových kabelů bude v svazku více vedle sebe (budou se stále šoupat při pojezdu o sebe), tak to s jistotou zanedlouho odejde taky.
Důvod proč u těch telefonních kabelů se používalo to nosné vlákno, nebyl ani tak důvod na zvýšení odolnosti proti cyklickému ohybu, ale aby se vlastní měď odlehčila od té tahové složky - případný tah přenáší to vlákno, elektróny :) pak ta měď.

Autor:  Lark [ čtv 07.11.2019 12:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Naprosto se vším s tebou souhlasím. Nepsal jsem, že jsou vhodné pro ohybové použití. To tření silikonu ve svazku je otravdu velké a mechanická odolnost proti prošťípnutí malá.

Autor:  Celeron [ čtv 07.11.2019 21:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Tak zatím 15 000 120 st ohybybů na rádiusu 50 mm. Ve svazku je 2 x 4 a 2 x 1 mm2, což je to samý jako na Rebelovi pro přívod k Hotbedu. Mám tam řetěz, ohyb jen v jedný rovině, rádius je podobnej, asi se to po sobě moc nešoupe ale odvaluje. Přívod k extrudéru má dvě roviny ohybu, vodiče 8 x 0,35 a 2 x 1 mm2, tam je to horší ale rádius je zase cca 120 mm. Pro sichr se může svazek před zamotáním do plastový spirály lehce promáznout kokosovou vazelínou, nevysychá a nenarušuje izolace ani plasty. Uvidíme, jestli se testovanej svazek dřív zlomí a nebo prošoupe. :wink:

Autor:  twint [ stř 04.12.2019 8:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Model kaplanovy turbiny. Chtěl sem si na tom vyzkoušet postprocessing - pěkné velké plochy. Tisknuto vrstvou 0,2-0,25 z PLA. tmeleno tmelem na plastove díly pro auta a plničem - plnič mě teda zklamal, čekal sem že toho skryje mnohem víc, naopak tmel na auta super. broušeno pilníkem, šmirglem 100-1000 pod vodou, je z toho hroznej bordel a smrad. do bytu se to fakt nehodí, přístě něco takovyýho v létě na balkóně. nakonec turbína stříknuta barvou na ALU kola :D a stojan natřen černou co byla v šuplíku. jinak je to navrhnuto tak že se i lopatky naklápí,ale mě se to vytisklo moc těsně.

PS: takový držáčky na barvení nikdo nemá :D

Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:4014148


ObrázekObrázekObrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Autor:  Celeron [ stř 04.12.2019 13:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Vracím se k tomu ohybovýmu testu kabelů z kartáčoviny v silikonový izolaci, což jsou baterkový a servový kabely. Po 90 tisících ohybů se musela testovačka uvolnit na jiný test.
Jak průřez 4 tak průřez 1 mm2 mají podle měřáku přechodových odporů Digiohm 20 stejnej odpor jako před testem. A tvrzení zdejších teoretiků, že se silikon šoupáním o sebe prodrbe se ukázalo jako nesmysl, na izolaci není ani známka poškození.
Na přívody k extrudéru a bedu u 3D tiskárny naprosto bez problémů.

Autor:  Lubosh [ čtv 23.01.2020 10:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Tisknu Landyho - už je skoro hotov.
Měsíc čekám na tlumiče z Číny, snad brzy dorazí.

https://lubos71.rajce.idnes.cz/Landy_-_3Dsets/

Přílohy:
IMG_8459.jpg
IMG_8459.jpg
[ 92.16 KiB | Zobrazeno 1346 krát ]


Autor:  Kuba78 [ čtv 23.01.2020 12:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

ty jo, taky sem o nem premyslel.. muzes nahodit kolik asi tak cca cini naklady? v materialu.

Autor:  Petrkem [ čtv 23.01.2020 14:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Taky ho mám roztištěného a taky čekám na tlumiče. Na fotce nevypadá, ale je slušný kus plastu.

Autor:  tomashr [ čtv 23.01.2020 18:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Taky to mám (starší verzi Rancher), funguje slušně. Ale na férovku - je to zase klasická "3Dprint masturbace", kdy je to spíš o tom ukázat, co vše jde tisknout. I při velmi umírněném hodnocení hodnoty svého času se nemohu dostat k jinému výsledku, než že se to třeba proti kitové verzi Axialu absolutně nevyplatí a přitom jeho vlastností to při vší úctě k autorům nedosahuje...
Pokud se tím někdo chcete bavit, tak jsem pro, já popravdě toto auto dělám spíš z výzkumných důvodů ještě jedno s drobnými vylepšeními, tak jsem poslední, kdo by to mohl kritizovat, když sám mám jedno a budu mít dvě :mrgreen: :mrgreen:
Jde ale o důvody, proč to dělat - pro potěšení z tvoření super, alle pokud se do toho někdo chcete pustit s představou, že budete mít plnohodnotný crawler nějak cenově výhodně, tak si to důkladně rozmyslete, v tomto ohledu je to ve své podstatě nesmyslný projekt :lol:
Prostě klidně i doporučím, jen se zbavte nemístných iluzí :-)

A technická rada - je docela fajn se naučit tisknout z Nylonu převodová kola, převodovka je docela hlučná a zrovna Nylon to dost zlepší. Osy s malými pastorky klidně PLA, pastorek na motor nejlépe z ABS (je to i v návodu), ale velká převodová kola fakt optimálně Nylon...

Autor:  Petrkem [ pát 24.01.2020 7:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Je pravda že FDM technologií se lze obtížně dopracovat stejných kvalit (pevnost, přesnost, povrch) jako u vstřikolisovaných plastových dílů, natož suplovat kovové díly v převodovce. Ale musím říci že při návrhu, alespoň Land Roveru, konstruktér odvedl parádní práci. Je radost to dávat dohromady.

Autor:  tomashr [ pát 24.01.2020 8:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Petrkem píše:
Je pravda že FDM technologií se lze obtížně dopracovat stejných kvalit (pevnost, přesnost, povrch) jako u vstřikolisovaných plastových dílů, natož suplovat kovové díly v převodovce. Ale musím říci že při návrhu, alespoň Land Roveru, konstruktér odvedl parádní práci. Je radost to dávat dohromady.


Já si myslím, že základ podvozku je celkem v pohodě, tam bych se srovnání FDM s lisovanými plasty až tolik nebál, někdy může být tisk i ve výhodě. Například možnost práce s vnitřní strukturou (infill) je super, jak je díl částečně dutý, tak se dá při stejné hmotnosti udělat větší "masivnější", atd. A tvůrce od 3DSETS odvedl práci slušnou, takže OK.
O něco horší je to ale u kardanů (tam je problém někdy s plastem jako takovým, kov má klady) a nejhorší je skutečně převodovka, tam je rozdíl proti kovové propastný a bohužel se tady projeví velké limity i ve srovnání s lisovaným plastem (nutný obrovský modul zubů atd.).
Můj první exemplář už má za sebou testů hodně - postupně začíná být dobře funkční, ale pořád je proti "klasice" o dost horší pocit z chodu převodovky (hlučnost) a některé díly jsou zkrátka odolností na hraně a už moc nevím, jak to vylepšit.
Mám doma přímé srovnání jednak s Tamiya CC01, což lze brát jako etalon plastového podvozku a pak s Axial SCXII a upřímně rozdíl je docela velký. U Tamiya je to trochu sporné (tento podvozek je spíš na vyšší rychlost než vyložená expedice), tam to jízdně tištěný Rancher v terénu i překonává, ale sluchový vjem je hodně jinde a celková pohodovost užití. A mimochodem CC01 vyjde proti té tištěné verzi levněji - cena je v podstatě stejná jako cena materiálu plus dokupovaných dílů. Axial vyjde dráže, tak už čistě finančně jistá výhoda tištěného modelu je (i když tedy z hlediska vynaloženého času to taky není nic moc), ale tady už je nutno objektivně říct, že vlastnostmi je Axial úplně jinde, tohle se moc porovnat nedá...

Autor:  Lubosh [ pát 24.01.2020 9:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Před rokem jsem tiskl Ranchera, a převodovka mi po pár jízdách odešla. Byla špatně vytištěná.
Udělal jsem tedy novou, a ta drží parádně. Byl jsem z toho tak nadšený, že jsem ji pak použil i do tištěného tanku o váze 6,5 kg.
Na každý pás jednu. Osvědčila se i tam, ačkoli je více namáhaná než v Jeepu. Mám vše jen z PLA, jen pastorek motoru je z CPE.

Přílohy:
IMG_8020.jpg
IMG_8020.jpg
[ 87.55 KiB | Zobrazeno 1099 krát ]


Autor:  tomashr [ pát 24.01.2020 10:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tiskárny v modelařině - III

Lubosh píše:
Před rokem jsem tiskl Ranchera, a převodovka mi po pár jízdách odešla. Byla špatně vytištěná.
Udělal jsem tedy novou, a ta drží parádně. Byl jsem z toho tak nadšený, že jsem ji pak použil i do tištěného tanku o váze 6,5 kg.
Na každý pás jednu. Osvědčila se i tam, ačkoli je více namáhaná než v Jeepu. Mám vše jen z PLA, jen pastorek motoru je z CPE.


U převodovky mi opravdu vadí hlavně větší hlučnost, docela to zlepšil právě Nylon na velká kola. Z hlediska odolnosti jsem pouze "roztavil" pastorek, přesně jak píšeš, tam to chce něco odolnějšího proti teplotě, u mne nyní ABS, ASA bude taky OK. U CPE jsi určitě vyřešil teplotu, ale popravdě netuším odolnost, je to vlastně lehce modifikované PETG a s PETG jsem pro tento účel moc spokojen nebyl. Ale třeba ano - píše se, že CPE je proti PETG "improved", tak snad je vylepšeno dost :-)

Naopak s "očesáváním" kol jsem problém neměl, to mohu potvrdit, že vypadá odolně :-)

Stránka 54 z 57 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/