Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak na frézování tenkého AL plechu?
PříspěvekNapsal: ned 13.12.2020 7:40 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.11.2008
Příspěvky: 461
Bydliště: Znojmo
Dobrý den,

dovedl by mi někdo poradit, jak na cnc frézovat 0,8 a 0,5mm AL plech? Má z toho být větší množství štítků, materiál se používá v reklamkách, je to hodně měkká mrcha. Archy 300x400.

Skoro všechny pokusy zatím skončily rozmatláním materiálu a zalepením a zlomením frézy. Jediný úspěch jsem měl s 1,5mm jednobřitou downcut frézou, 20.000 otáček a rychlost posuvu 90mm/min (na fotce). Pak z toho lítaly třísky, ale u druhého štítku se fréza bez varování zlomila.

Další zádrhel je přichycení materiálu. Nemůžu to plošně nalepit, je to tak měkké, že bych hotové štítky při sundávání pozohýbal. Přicucnutí podtlakem, co mi funguje na překližku, tady moc nedrží. Teď doma mě napadlo použít jako podklad lakovanou MDFku, na to pár kapek třeba WDčka, na které by se ten plech mohl "přicucnout". Vyzkouším.

Pokud už jste si tímhle někdo prošel, prosím pěkně o radu ohledně typu frézy a řezných podmínek, od kterých bych se mohl odpíchnout. Nějaký vtipný nápad k uchycení plechu by se taky zešel :)

Díky a přeji příjemné svátky,
Ondra


Přílohy:
PXL_20201212_183236673.jpg
PXL_20201212_183236673.jpg
[ 73.42 KiB | Zobrazeno 3352 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 13.12.2020 8:02 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1420
Bydliště: Chocerady
Frézuje se to blbě.
Proč se ti lámou frézy ti povím. Moc otáček a pomalý posuv. Zalepí se nataveným hliníkem.
Cca 300mm/minut na temch 20000rpm

Přichycení je obecně problém. Já tabule plechu šroubuju za bočnice a nechávalm větší můstky mezi dílama. Taky to můžeš zatížit

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.12.2020 8:08 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.11.2008
Příspěvky: 461
Bydliště: Znojmo
těch 300mm je pro kolik břitů a jaký průměr? A jakou frézu na to ideálně použít?

Já ty rychlosti počítám tady: https://fswizard.com/# Na tenhle plech jsem musel jít až na 3násobek vypočteného, než se to přestalo matlat.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.12.2020 10:21 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4255
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Na tenké materiály, které nedrží přicucnutím - jednak jsou v rámečku a navíc používám přítlačnou packu ze shora.
Jako u šicího stroje - jenom nepruží. Posuv používám rychlejší, ale v duralu na takové frézky tak 0,3 mm úběr.
Takže bych šel do větší frézy - tak 2mm průměr, jednobřitá - bude se líp chladit a zastříkávat olejem. Eventuelně lihem, petrolejem a pod.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.12.2020 11:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 9452
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Nebylo by lepší to donýst na vodní paprsek laser? Za mě i 2 mm Al jde blbě pokud není chycenej kromě obvodu i v ploše. Ale pak se na to musí upravit data aby vřeteno nebrnklo o ty plošný uchycení.
Dudaj, tu packu kolem frézy máš něco jako kulovou úseč s velkým rádiusem aby "nezakopávala" o již vyfrézovaný dráhy? Já zkoušel jen provizórium 12 mm tyčka s polokoulí, co byla asi 20 mm od osy vřetene a mezi frézovaným plechem a polokoulí bylo asi 0,3 mm. Problém byl, že po chvíli frézování spodní otřep začal nazvedávat plech a ta polokoule začala drhnout do plechu.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.12.2020 12:32 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 755
ondra1402 píše:
Dobrý den,

dovedl by mi někdo poradit, jak na cnc frézovat 0,8 a 0,5mm AL plech? Má z toho být větší množství štítků, materiál se používá v reklamkách, je to hodně měkká mrcha. Archy 300x400.

Skoro všechny pokusy zatím skončily rozmatláním materiálu a zalepením a zlomením frézy. Jediný úspěch jsem měl s 1,5mm jednobřitou downcut frézou, 20.000 otáček a rychlost posuvu 90mm/min (na fotce). Pak z toho lítaly třísky, ale u druhého štítku se fréza bez varování zlomila.

Další zádrhel je přichycení materiálu. Nemůžu to plošně nalepit, je to tak měkké, že bych hotové štítky při sundávání pozohýbal. Přicucnutí podtlakem, co mi funguje na překližku, tady moc nedrží. Teď doma mě napadlo použít jako podklad lakovanou MDFku, na to pár kapek třeba WDčka, na které by se ten plech mohl "přicucnout". Vyzkouším.

Pokud už jste si tímhle někdo prošel, prosím pěkně o radu ohledně typu frézy a řezných podmínek, od kterých bych se mohl odpíchnout. Nějaký vtipný nápad k uchycení plechu by se taky zešel :)

Díky a přeji příjemné svátky,
Ondra

Vzhledem k tomu, že nejsou jasné rozměry (což je naprosto zásadní) a nejsou jasné počty (pro někoho může být "hodně" 20ks, pro jiného 50 000 málo) nelze seriozně odpovědět.
Ale (pokud to má poměry jako na té fotce) a je to eloxovaný plech, tak to bude čirá tragedie to frézovat.
Normální by to bylo vypálit laserem (ale musí být pořádná mašina, ne hračka z číny) a nebo (když toho bude víc) tak to vysekat do gumy v krabici - stejně jako se dělá třeba v letectví.
Další možnost je klasické střihadlo z pasu , a nebo malý C lis s xy podavačem (z tabule) - ovšem vše logicky záleží od seriovosti.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 13.12.2020 21:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.11.2008
Příspěvky: 461
Bydliště: Znojmo
rozměry jsou různé - od 30x30 po 200x100. Počet kusů není důležitý, potřebuji zmáknout výrobu na mé frézce, proto jsem se takto ptal. Jde o zakázkovou výrobu a od každého tvaru jdou naráz max desítky kusů. Nemá smysl s tím otravovat někoho s laserem nebo vodním paprskem nebo to vysekávat.

Díky za rady - koupil jsem co nejkratší jednobřité 2mm frézky a uvidím.

Přítlak přímo v místě frézování zní jako super nápad! Čím to přitlačit? Sranda by byla mít něco na způsob půlky klece z velkého kuličkového ložiska kolem frézy a přes nějakou silnější pružinu to přitláčet kolem dokola.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 5:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2020
Příspěvky: 687
Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK
Obrázky: 6
Len pozor na spony, budu sa ti dostavat pod pritlak a bud ti poskodia vyrabane kusy skrabancami alebo ti to tam pridrie a posunie ci pokrci cely plech, pripadne "len" porusi synchronozaciu frezy a plech dorobis na posunutych suradniciach.
Pritlak sme kedysi ked som na freze robil skusali a nebolo to na taketo materialy vobec idealne riesenie.
Najlepsie to fungovalo na drevo. A tam to vlastne ani nebolo nutne pouzivat...

_________________
Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 9:07 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4255
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Já tu packu mám vyrobenou z duralu a dole jenom dirka pro frézu. Na pacce mám chemoprenem nalepený kousek filcu.
Já to používal na velmi ohebný plast - chce to yyzkoušet, co je na hliník vhodné.
Každopádně obracet pohledovou stranou dolů je lepší.
Nicméně záleží na dalším zpracování hliníku .Není to tak hrozný se šponama. Já ten plast dělal oboustranně pohledový a podřenej nebyl.
Špony lze odsávat rovnou od frézy. Vše je o tom, jak si to člověk připraví.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 10:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2020
Příspěvky: 687
Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK
Obrázky: 6
dudaj píše:
....
Špony lze odsávat rovnou od frézy. Vše je o tom, jak si to člověk připraví.

Pravda, odsavanie alebo odfukovanie dost pomoze... A priprava je zaklad.

Len zas hluk navyse, ale to uz asi musi obsluha vydrzat...
Makky hlinik je proste zly material na trieskove obrabanie.
Najhorsie je to lepenie triesok na frezu, chce to vela raborovania s roznymi druhmi frez, niekedy pomozu povlakovane.... A skusanie otacok a posuvov.
Ak je to mozne tak chladit niecim mastnym ci rovno mazat, ale to na tychto cnc frezkach casto moc nejde, zvlast ked sa striedaju materialy.
Prach z dreva ci laminatu spolu s olejom alebo petrojejom dokaze spravit na stoloch a vedeniach frez poriadny bordel.

_________________
Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 13:59 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.11.2008
Příspěvky: 461
Bydliště: Znojmo
Mockrát děkuji za rady, ten pohyblivý přítlak by mě nikdy nenapadl, ale zdá se mi, že by to při správném provedení mohlo být přesně to, co potřebuju. Arch plechu za upevním v rozích proti pohybu, k tomu lehký přítlak nějakou packou s filcem a musí to lítat jedna báseň.

Jakmile přijdou frézy a otestuju to, podělím se s výsledkem, ať z toho něco mají i ostatní.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 14:36 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11319
Bydliště: Břeclav, CZ
ondra1402 píše:
přítlak nějakou packou s filcem


Přesně toho bych se ale bál...

Filc se zadrhne za hranu nebo otřep a shrne to všechno. Spíše bych hledal cestu v nějaké odvalující se kouli nebo rolnách.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 16:08 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.11.2008
Příspěvky: 461
Bydliště: Znojmo
zkusím to a uvidím. Ta jednobřitá fréza frézovala úplně čistě bez jakýhokoliv otřepu (fotka), tak se to třeba zasekávat nebude


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 17:36 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4255
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
zdzd píše:

Filc se zadrhne za hranu nebo otřep a shrne to všechno. Spíše bych hledal cestu v nějaké odvalující se kouli nebo rolnách.


Otřepy se dělaj tupou frézou. Ne ostrou. Navíc jeho vlákna nedržej moc u sebe. Nejezdí to přes hranu ale po 2mm škvíře, a ne napříč, ale podél a navíc větší částí po plném materiálu. Rolnu ani kouli na to neuděláš ve všech směrech pohyblivou. Dala by se použít i destička z teflonu. Ale je to potřeba opravdu odzkoušet.
On to není přítlak takový, že se to tlačí silou ke spodní desce. Ale desce brání ve zdvihu proti síle frézovacího nástroje. Vodorovné směry musí jistit rámeček.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz