Autor |
Zpráva |
darth.hokro
|
Napsal: stř 15.07.2015 16:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.8.2009 Příspěvky: 1499 Bydliště: Kroměříž Obrázky: 85
|
no to máme naopak, já radši vrtulové Co si matně vzpomínám tak mám v archivu ve skříni, tuším Robina a Ajaxe od Modely. Jinak jen dvacetinky gumáčky, z edice modelář, něco z ABC.
_________________ http://darthhokro.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: stř 15.07.2015 16:47 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
Tak to asi neklapne, oba mám doma. Případné další nabídky raději do PM..., ať to tu neplevelíme nesouvislostmi. Každopádně díky moc.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 15.07.2015 21:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Tak Gino mě v minulosti moc nezaujalo, chtěl jsem tehdy už poletovat nějak řízeně. Vzhledem k možnostem bylo řízení nejdříve lanky, tedy upoutanci a pak pokusy s RC, tedy spíše kroky ve tmě . A zahlédl jsem zde ještě jedno z dnešního pohledu již legendární jméno modýlku, a to Picolo. Picolo už v RC verzi létá. Dokonce jsem ho motorizoval. A ne jen tak obyčejně! Vyrobil jsem pylon a do něj dal motor dokonce spalovací! Ne, nejde o žádný mikro Cox, ale o Rapier L-3. Chod nic moc dlouhý, ale stačí to na pár vteřin motorového letu a vystoupání do několika metrů. Pak řízeným kluzem dolů. Letové časy byly do půl minuty. Vím nic moc, ale je to sranda. Picolo je zde http://www.rcalbum.cz/model/1874-picolo.html . Foceno tehdy bez gondoly motoru. Jó, a ty kecy, že jsem tam dal fólii místo nějakého Vliesu či dobové Mikelanty si nechte, těch už jsem slyšel, resp. četl už dost .
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: čtv 16.07.2015 9:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
Před půl rokem jsi mi posílal plány právě na Picolo. Od té doby jsem sehnal komplet stavebnici a musím se do toho pustit. Je to v pořadí. Pak dám vědět.
Jinak u tvého Picola škoda té folie... Neboj, já dostal od Laca taky sprda, že jsem si na Liona nechal imatrikulačku vyřezat ze samolepky.
To řízení u Gina je od začátku zamýšleno jen tak, aby mi to neuletělo a při silnějším větru, abych to dostal včas dolů. Ono totiž jak volňáskovi hrábneš do řízení (zvlášť tady to pidi rozpětí), tak to zaplatíš okamžitou ztrátou rychlosti/výšky.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 16.07.2015 11:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Já jsem na Picolu zmenšil vzepětí na polovinu, protože by to nešlo otočit. Kormidla jsem oddělil jakoby podle výkresu. Až to budeš dělat, doporučuju zvětšit kormidlo SOP, nebo mírně zvětšit celou SOP. Na výchylky to reaguje dost neochotně.VOP je v tomto směru v poho. A výměna fólie za Vlies by retro stylu také prospěla.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: čtv 16.07.2015 11:51 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
Citace: ...zmenšil vzepětí na polovinu, protože by to nešlo otočit... Tomu moc nerozumím. Dyť to máš řízené jen směrovkou, ne? Tam naopak to velké vzepětí být musí, jinak se Ti to bude plácat naplocho a zatáčet to nebude. Jíná věc by byla při řízení křidélky, ale to tam asi nemáš. Každopádně si to postavím 1:1 s plánem. Kdybych něco zvětšoval/zmenšoval, už to nebude Picolo. Ale díky za postřehy.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 16.07.2015 13:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Čím větší vzepětí, tim je to stabilnější a má to snahu vyrovnávat. Polovina křídla uvnitř zatáčky je vice vodorovně a má vůči zemi větší průmět. Druhá polovina má menší průmět. Na té vice rovné je pa větší vztlak, než na té víc v luftě. Tím to má snahu srovnat se do stabilní polohy (a letět rovně) . Zmenšením se tohle trochu sníží a dá se to lépe ovladat. Žádný skutečný ajrák nemá takové vzepětí, jako volné modely. Ty jsou záměrně přestabilizované.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: čtv 16.07.2015 18:09 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
Vidíš, a já žil v tom, že model ovládaný výhradně směrovkou musí mít velké vzepětí, aby vůbec dokázal zatočit.
Člověk se pořád učí.
Když nad tím tak přemýšlím, tak když nebudu mít vzepětí žádné, dostanu směrovkou dokonale ovladatelný model?
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 16.07.2015 19:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Samozřejmě je to trochu složitější, napsal jsem to zjednodušeně. Ale faktem je, že modely s velkým vzepětím, nebo modely ušaté létají spíše ploché zatáčky. Do náklonu se jim moc nechce. Stabilita podobných modelů a možnosti řízení se rozebíraly ve vláknu o Saperu 13. Psal o tom (myslím) veka1. Jinak zkus si nakreslit čelní pohled na "ušatý" model a "nakloň" si ho. Pak si udělej průmět nosné plochy vzhledem v rovině země. Skloněná část bude mít větší "plochu" v průmětu, než ta zvednutá. No a příroda má "ráda" rovnováhu.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
OrDa
|
Napsal: čtv 16.07.2015 19:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.1.2010 Příspěvky: 861 Bydliště: Praha 4
|
S tím průmětem je to ptákovina. Ale rozšířená.
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: čtv 16.07.2015 20:22 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
Citace: S tím průmětem je to ptákovina. Ale rozšířená. Já vím, já chtěl nějak taktně DAFovi naznačit, že to bude asi malinko jinak. Proto jsem se divil hned jak psal, že zmenšoval vzepětí kvůli řízení. Jak to vidím já (klasický RES model s velkým vzepětím): 1. Určitě se shodneme na tom, že větší vzepětí přispívá ke stabilitě letu 2. Pokud vychýlím směrovku, model vybočí na příslušnou stranu (žádné klonění, žádné zatáčení) 3. Tím se dostane vnější polovina křídla (vnější z hlediska zamýšlené zatáčky) do většího úhlu náběhu a vnitřní do menšího = větší a menší vztlak 4. Letadlo se nakloní 5. A zatáčí. Jasně, ve srovnání s křidélky neochotně, ale točí. Proto, má typický termický RES model velké vzepětí. Pochopitelně u volných hledíme především na ten stabilizační efekt. Zmenšovat vzepětí kvůli směrovce je proto, podle mého názoru, blbost. Ale možná to DAF myslel tak, že mohutnost SOP je prostě tak malá, že ten stabilizující prvek nepřetlačí. Více viz: http://www.slavetind.cz/stavba/Mechanika/Vliv_geom_kr_na_pric_stab.aspxa http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2011/07/o-nekterych-momentech-provazejicich-letajici-stroje/
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 16.07.2015 20:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Také jsem doplnil, že to je zjednodušený popis. Nejsem aerodynamik. Větší vzepětí má určitě vliv na stabilitu letu, pak skutečně není potřeba takové mohutnosti SOP. Když vzepětí zmenším, což jsem udělal na Picolu, má to trošku větší ochotu zatáčet. Přesto se tomu do zatáček moc nechce. Vzepětí při náklonu skutečně pomáhá letadlo vyrovnat do vodorovné polohy (když si udělám vektorový rozklad, je to patrné). Pak se v zatáčce tluče právě snaha o náklon proti snaze o jeho vyrovnání. Zatáčky jsou dost ploché a model je dělá neochotně.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta Svoboda
|
Napsal: čtv 16.07.2015 21:13 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 29.3.2013 Příspěvky: 353 Bydliště: Kroměříž
|
Citace: ...Když vzepětí zmenším, což jsem udělal na Picolu, má to trošku větší ochotu zatáčet... Je mi to divné, ale protože to máš testnuté, mohu jen slovy strýca Lněničky dodat: "Cesty Páně..." Ono stejně, uřídit tady ty trupové A3 je spíš o štěstí (ta boční plocha trupu si tam asi taky cosi kutí). Z toho nikdy akrobat nebude. Ale taky vždyť co po tom chceme, stačí aby to, než se to sesype na zem, utočilo tři čtyři okruhy. A čím míň mu do toho budem hrabat kniplama, tím líp. Citace: ...Pak se v zatáčce tluče právě snaha o náklon proti snaze o jeho vyrovnání. Zatáčky jsou dost ploché a model je dělá neochotně... Přesně takto to je. Když se řídí F1A, F1H a A3, tak to taky není žádná divočina. Jde jen o zvládnutí letadla při vleku, potom už si točí jen na nakroucení křídla.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 16.07.2015 22:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Určitě znáš průpovídku o tom, proč čmelák létá. Ale vážně, mám modely jak s křidélky, tak bez nich. Samozřejmě křidélkové se ovládají lépe - náklon a pak směrovka s výškovkou. Mám i modely ovládané jen VOP a SOP. Malý Piper (viz moje RC Album, V+S+K+M) má spodní hranici vzepětí podle plánku. Horní hranice byla Farou doporučována právě pro řízení jen S+V. Je fakt, že občas uteče a musím dorovnat (spíš si myslím, že to bude poryvy), ale jinak v poho. Zatáčky si řídím podle nálady, většinou stačí směrovka s výškovkou. Naklání se dobře a celkem dobře se přetáčí na druhou stranu. Podobně je na tom větrák s S+V, vzepětí má 3st. na každé straně. Do zatáček chodí celkem dobře a i slušně přechází na druhou stranu. Ovšem při razantním vychýlení směrovky udělá téměř školní výkluzovou zatáčku. Tak bych mohl pokračovat. Picolo, ač s polovičním vzepětím proti plánu a bez úpravy SOP, nemá moc velkou snahu o zatáčení, chvíli trvá, než reaguje. Jestli to postavíš s původním vzepětím a bude ti to dobře točit, rád se podívám. P.S. Nezkoušel jsem křídlo s origoš vzepětím. takže je pravdou, že to nemohu doložit. Vycházel jsem právě ze zkušeností s ostatními modely.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pát 17.07.2015 10:25 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Tak na okraj - špičkový kompozitový Pike Perfection F5J nemá vzepětí nijak extrémní a přesto se řídí převážně směrovkou, křidélky se to jen lehce vylepšuje, ale klidně ti předvedu celý let bez nich.
Ono je to tak, že při zvětšování vzepětí model na směrovku rychleji zatočí a po uvolnění směrovky se rychleji ustabilizuje, ale zase je nesrovnatelně těžší ho v té stabilní zatáčce udržet. Je to nutné pro jednokanál řízený JEN směrovkou, ale už u klasické dvouservové konstrukce by se to se vzepětím nemělo přehánět, protože tam už se v zatáčce uplatňuje natažení výškovky, které umožní větší náklon atd.
Osobně si myslím, že zrovna Ginu s poměrně rychlým profilem a ne až tak přehnaně velkou výškovkou by možná menší vzepětí v RC verzi prospělo. Naopak u vyložených historiků s obrovskými VOP navíc se silně nosným profilem to asi nemá cenu, tam se to stejně moc idylicky chovat nebude nikdy, tak bych to radši nechal stabilní.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|