Ahoj,
Po letech jsem se rozhodnul hledat náhradu za Yak 54 od RCF. Yak pořád fungoval výborně, ale už byl okoukaný a prostě to chtělo něco nového. Začal jsem lovit u RCf ale ceny mi vyrazily dech, no nebudu moc OT, ale za EPP placku to prostě nedám. Začal jsem tedy koukat jinde a zaujal mě dvojpoch od VA. Starou generaci měl kdysi Abu a létala moc hezky, hlavně ty výkruty na minimálce a tak. Objednal jsem tedy aktuální model X3 za 2133Kč a začal stavět. Stavba probíhala klasicky a všechno na sebe sedělo. Jen návod byl na nějakou starší verzi této generace a chvílemi jsem musel lehce improvizovat. Hlavně k překližkovým dílům bych uvítal lepší popis, ale nebylo to nic, co by zkušenějšího modeláře zaskočilo. Vše je koncipováno brutálně předimenzované, hlavně lože motoru, to je masakr
Protože jsem použil výbavu ze 480g těžkého Yaka, hodně jsem šetřil, výztuhy dával uhlíkové pásnice, zkracoval podvozek a použil jen část stojek křídla. Taky střední držák křídla jsem použil jiný, vytisknul jsem si vlastní a rovnou s držákem na Runcam 2. Na ocas jsem místo kolečka vytisknul ostruhu.
Vybavení je co dům dal, serva 9-13g, motor Velký červený, regl Jeti 18A, baterka Nanotech 1000mAh, Vrtule 10x4,7. Váha i když jsem šetřil kde šlo mě lehce zklamala 738g, ale holt je to kus letadla.
Těžiště vyšlo milimetr za zadní hranu doporučeného a tak jsem to dnes poslal do vzduchu. Chytře jsem to hodil do Harieru na půl plynu ale i když v ruce to viselo, tak letět to nechtělo a první vteřinky byly boj. Zmíněné těžiště bylo moc vzadu a dohromady s turbulentním větrem byl první dojem dost šílený. Po přistání jsem zkusmo dovážil o cca 5mm dopředu a hned to bylo jiné. Závaží 20g jsem schoval pod kapotu a lehce dotrimoval křidélka, měl jsem je moc nahoru (u souměrného profilu se mi to těžko odhaduje).
Další let už byla naprostá pohoda, létá to super a umí hodně pomalu, v porovnání s Yakem je minimálka nižší, harrier i vis se drží snáz. Výkruty jsou podobné a přemet sice s lehce větším průměrem, ale lépe to vede. Záda a nůž jsem nezkoušel, létal jsem před barákem na prázdné parcele. Váha je znát na plynu, Yak visel pod 1/2 a tohle chce asi 2/3. Vyřeším to zatím expem na plynu. Pořídím větší baterii, abych nemusel dovažovat, ale jen co bude potřeba. Motor případně unese větší vrtuli.
Celkové shrnutí napíšu po více letech, zatím to Yakovi zdatně konkuruje, nechci tvrdit, že je to lepší, na to si ještě počkám. Pokud bych něco zkritizoval, jsou to věci dané konstrukcí dvojplošníku, tj na 1/2 i na plný to letí prakticky stejně rychle. Prostě to neumí rychlý let, to je ale fajn v sestupných obratech. No a zatáčet je potřeba se směrovvkou, jako u každého akrobata bez vzepětí. Přestože to má šíp, je nutnost směrovky znát víc než u Yaka, jinak jsou zatáčky vážně šílené, no alespoň potrénuji.
Vzhled za mě je super. Povrch u RCf je o trochu lepší a barvy jasnější, to se musí uznat, ale díky prostorovému trupu vypadá Ultimate jako letadlo a hodně mě dostal. I ve vzduchu se chová asi díky váze tak nějak letadlověji. Nemám ruce na agresivní 3D, tam asi bude na placky ztrácet, ale za mě příjemné naplnění mých očekávání. Mám letadlo, se kterým se nebojím létat před barákem na malém prostoru a se kterým se vyblbnu.
Navíc už se těším až ho proletím s kamerou. S kvadrokoptérou jsem měl pár ošklivých agresivních reakcí lidí okolo, i když jsme nikdy nelétal blízko kolem domů atd... Létám už s ní nerad a s brýlemi je člověk bezbraný. Tohle s kamerou pod horním křídlem mi umožní natočit co budu chtít a kameru nikdo nevidí. Dvojploch je navíc dost mohutný a je daleko vidět. Do větru to nebude, ale případný únik ze stoupáku problém nebude
No a tady fotky (překvapilo mě jak málo jich a videí na webu je):
zkouška polohy po slepení křídel
vytištěné vzpěry s držákem kamery