Autor |
Zpráva |
Ivo Kulich
|
Napsal: čtv 16.12.2021 9:14 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2018 Příspěvky: 78
|
Zdravím. Rád bych zde představil můj model kategorie RES, po novu F3L, pod názvem RESIK. První kus vznikl na začátku roku 2020. Křídlo bylo s dvojím lomením o hloubce 185 cm a s profilem BE50. Váha byla necelých 360 gramů.Model dobře létal v klidném ovzduší ale jakmile fouklo byl pomalý i po dovážení na cca 480 gramů. Strhnul sjem folii a trochu upravil profil křídla (psal jsem o tom článek na stoupáku) ale pořád to nebylo ono. V programu XFLR5, jsem si začal profil upravovat a vytvořil nový profil, který mi po teoretické stránce vyhovoval. Postavil jsem nové křídlo s již svým profilem a hloubkou křídla 195 mm. S jeho výkony jsem byl velmi spokojený a odlétal jsem s ním celou soutěžní sezonu. Po sezóně model zdědil syn Jenda. Přes zimu jsem model dál upravoval. Zvětšil jsem hloubku křídla na 200mm a zvětšil výškovku, Hodně času jsem strávil u vylepšování nového profilu křídla.Křídlo má tuhou torzní skříň po celém rozpětí. Nosníky jsou smrkové a zbytek balsa. Potah používám z vliesu. Mám odzkoušený i potah folií Oralight a rozdíl není velký. S vliesem je model hodnější, hlavně při točení slabší a užší termické bublinky. Folie je o krapet rychlejší.Trup je snadný na stavbu a celkem jednoduchý s minimálním čelním odporem. Koncepci plochého trupu (používá se u volných modelů) jsem použil na modelu kategorie VS v roce 2019 a osvědčila se.S novými úpravami jsem byl spokojen a s modelem jsem odlétal celou soutěžní sezonu 2021. Model je příjemný a nezáludný na řízení, dobře se středí v termice a pilotáž zvládne i začátečník.Pro ty, co nesledují soutěže v této kategorii, jen doplním, že s modelem jsme vyhráli několik soutěží a Jenda i já jsme zvítězili v modelářském žebříčku kategorie RES pro rok 2021. K modelu jsem dodělal i trup pro elekto verzi a Jenda s ním úspěšně létal na soutěžích. Model po všech stránkách uspěl a dokonce přežil i zapíchnutí do země na soutěži v Sokolově, kdy jsem ho pod základnou mraku ztratil. Po nalezení bylo pouze rozlámané servo směrovky a pár drobných šrámů. Nedávno při návštěvě firmy Star Models, kam si jezdím pravidelně pro balsu, jsem si chvíli povídal s majitelem Jirkou Hvězdou. Slovo dalo slovo a hned začal vznikat společný projekt. Já dodám plánek a detaily z mého soutěžního modelu RESIK. Jirka zajistí kvalitní materiál a vyříznutí dílů na laseru a tím vznikne nová stavebnice soutěžního modelu kategorie RES(F3L) na českém trhu z nabídky firmy Star Models. Vzhledem k tomu, že model je již otestován zbývá jen doladit stavební postupy a zkontrolovat, že vše sedí a odpovídá originálu. Snažíme se aby vše, pokud to půjde, bylo identické s originálním modelem.
Fotky modelů jsem si vypůjčil z alba od Bačinových, kteří nám na závodech pořizují nádherné fotky a pak z blogu Honzy Kubici.
Foto a postřehy ze stavby budu postupně přidávat.
Přílohy: |
IMG_2420.jpg [ 53.82 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
IMG_2687.jpg [ 20.93 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
IMG_4855.jpg [ 18.9 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
IMG_4856.jpg [ 21.17 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
IMG_4935.jpg [ 154.75 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
IMG_4982.jpg [ 197.66 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
hm27_21096.jpg [ 13.67 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
IMG_3066.jpg [ 96.52 KiB | Zobrazeno 8357 krát ]
|
|
Naposledy upravil Ivo Kulich dne čtv 16.12.2021 13:25, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Ivo Kulich
|
Napsal: čtv 16.12.2021 9:25 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2018 Příspěvky: 78
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: čtv 16.12.2021 11:19 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1776 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Skvělé. Tato varianta trupu s trubkou vespod na obrázku je víc než pohledná. Eres bude mít stejný trup ? download/file.php?id=113957&mode=viewTo že to máš potažené vliesem a jsi s tím potahem spokojený , je taky dobá zpráva. Uzavřená torzní skřín, žádné trojité vzepětí , dělená křídla na půl , nádhera. Díky.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: čtv 16.12.2021 12:04 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Zaujal mě způsob odlehčení žeber. Mohl bych vědět proč zrovna tímto způsobem? Díky.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 16.12.2021 12:19 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
jio píše: Zaujal mě způsob odlehčení žeber. Mohl bych vědět proč zrovna tímto způsobem? Díky. To není odlehčení, to jsou nožičky, které se po slepení ulomí a můstky zabrousí. Staví se tak na rovné podložce a vznikne geometrické zkroucení dle přání konstruktéra
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: čtv 16.12.2021 12:25 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1776 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Tak tak. Teď jsem si uvědomil , že u Eres se trup s jinak uloženou uhlikovou trubkou volil tak jak je aby byl motor v ose trupu.
|
|
Nahoru |
|
|
Ivo Kulich
|
Napsal: čtv 16.12.2021 13:21 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2018 Příspěvky: 78
|
HONZIK 22 píše: Skvělé. Tato varianta trupu s trubkou vespod na obrázku je víc než pohledná. Eres bude mít stejný trup ? download/file.php?id=113957&mode=viewTo že to máš potažené vliesem a jsi s tím potahem spokojený , je taky dobá zpráva. Uzavřená torzní skřín, žádné trojité vzepětí , dělená křídla na půl , nádhera. Díky. Ve variantě E-res je vidět trup na obrázku download/file.php?id=113961&mode=viewtam je širší trup a tvar je přizpůsobený motoru.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: čtv 16.12.2021 13:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
jyrry píše: To není odlehčení, to jsou nožičky, které se po slepení ulomí a můstky zabrousí. Staví se tak na rovné podložce a vznikne geometrické zkroucení dle přání konstruktéra Díky. Pro slepost nevidím.
|
|
Nahoru |
|
|
Ivo Kulich
|
Napsal: pát 17.12.2021 19:56 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2018 Příspěvky: 78
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: pát 17.12.2021 20:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1776 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Skvele.Moc zajimave konstrukcni prvky, nutici k zamysleni se. Zuzovany nosnik a dvojita stojina K37? Sablona korenoveho zebra se zarezem v uhlu nasunovana z vrchu taky uspori spendlik. Ulozeni odtokovky do zamku na zebrech jiste i s negativy. Uz čiham na dalsi fotecky.,
Naposledy upravil HONZIK 22 dne pát 17.12.2021 20:32, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
Ivo Kulich
|
Napsal: pát 17.12.2021 20:30 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2018 Příspěvky: 78
|
Stojina se v podstatě také ztenčuje. Za brzdou už je jen z balsy 2mm.
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: pát 17.12.2021 20:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1776 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Tak to jo..Jeste nevidim a uz pisu.
|
|
Nahoru |
|
|
Bildy
|
Napsal: ned 19.12.2021 15:02 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 28.9.2019 Příspěvky: 493 Bydliště: malý město nebo že by větší víska ?
|
vypadá to pěkně promyšlené....jen ty vyuzený žebra se mi vůbec nelíbí. Brousíte je ještě nebo se přes ně nalepí uhlíkovej pásek ?
|
|
Nahoru |
|
|
Papir
|
Napsal: ned 19.12.2021 18:13 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 25.7.2006 Příspěvky: 1054 Bydliště: Česká Lípa
|
Bildy píše: vypadá to pěkně promyšlené....jen ty vyuzený žebra se mi vůbec nelíbí. Brousíte je ještě nebo se přes ně nalepí uhlíkovej pásek ? Mám obavu, že máš mylnou představu o "vyuzenosti" žeber. Není se čeho bát. Nařezal a postavil už sem pár kousků letadel na laseru (největší Minimoa 3,4metru), nikdy jsem balzové a topolové díly nepřebrušoval, lepil to kde čím a nikdy, fakt nikdy jsem neměl problém s řezem od laseru. Pokud se to nařeže na trošku normálním laseru tak to spálené není, ale jen tak štrejchlý . Vyuzené to bude, když to někdo dělá na slabém domácím stroji, ale na trochu výkonném stroji k tomu určeném to problém není vůbec. To je tak nějak divně zažité, že z laseru se to nedá lepit, nebo se musí přebrušovat, ale je to nesmysl, tohle je naprosto v pohodě. Jediiné kde je třeba na to sáhnout a obrousnout jsou případné řezy letecké překližky (né topolky, ta je v pohodě). Letecká je ale max 1-2 žebra u kořene. Takže fakt no problém. V.
_________________ DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG www.vpmodel.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Ivo Kulich
|
Napsal: ned 19.12.2021 19:47 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 5.11.2018 Příspěvky: 78
|
Bildy píše: vypadá to pěkně promyšlené....jen ty vyuzený žebra se mi vůbec nelíbí. Brousíte je ještě nebo se přes ně nalepí uhlíkovej pásek ? Přestože jsou díly vypalované na profesionálním stroji, tak je to opálené na dvou žebrech z letecké překližky. Na lepených plochách je dobré to trochu očistit. Na balse je to v pohodě a žádné obrušování to nepotřebuje. Pravidla kategorie RES, tedy F3L nedovolují páskování žeber uhlíkem.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|