Autor |
Zpráva |
manta
|
Napsal: pon 10.07.2023 12:30 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 72 Bydliště: Pardubice
|
Po delším rozmýšlení a z ne zrovna velkou chutí jsem se přeci jen rozhodl vyzkoušet omotorovanou RESku a zkusit první závody. Musím říci, že to má něco do sebe a rozhodně to je úplně odlišné létání než klasika. Důležitý je určitě výběr a správná konfigurace pohonné jednotky a tak bych chtěl toto vlákno věnovat tomuto tématu. Moje první Ereska byla koupená hotová kopie Vaiany, Koffee. Osadil jsem ji dostupným motorem od Satria Olomouc BMA1712-15 (2225-15)32g, který má 1600 ot/min. Regulátor jsem použil FOXY 20A. Kleštinový unašeč FPS 30Z.3,2 od Hořejšího a listy vrtule Aeronaut CAM-C 7x4. Již na začátku jsem se rozhodl pro použití dvoučlánkové baterie (stejnou používám do lehké stopalcovky) a zvolil jsem osvědčenou GENS ACE LIPO TATTU R-Line FPV serie - 2S 550mAh 7,4V 2S1P (95C). Model o letovce 500 g s tímto pohonem velmi slušně stoupá. V daném čase není problém dosáhnout požadované výšky a i proti větru docela slušně proniká, ale není to žádný dravec. Sestava funguje spolehlivě a nenarazil jsem na problém. Můj nový model E-resík jsem se přes dobré zkušenosti rozhodl osadit novým pohonem. Zakoupil jsem u Hořejšího motor Dualsky XM2225EG-23 (1600KV). Použil jsem k němu stejnou baterku 2S, regulátor Kavan 20A (stejný jako dříve FOXY), unašeč FPS 30Z.3,0 a vrtuli 9/5. Doporučené vrtule pro 2S dle prodejce jsou 9x5, 9x6, 10x6. Jaké bylo mé překvapení, když se motor na prázdno roztočil, ale po nasazení vrtule se točit odmítal a jen vydával zvuky. Vyzkoušel jsem jiný regulátor, ale nic nepomohlo. Motor jsem po předchozí domluvě poslal prodejci na přezkoušení. Opravdu se jím zabývali, ale motor mi vrátili s tím, že je naprosto v pořádku. To jsem nerozporoval, ptal jsem se, jak ho zkoušeli. Bohužel testy s ním prováděli pouze s trojčlánkem, který já nepoužil. Po navrácení jsem ho uložil do šuplíku a objednal stejně velký XM2225EG-16 (2300KV). S tímto motorem již mám velmi dobré zkušenosti z Djanga. Opět jsem k němu připojil stejnou konfiguraci regulátoru a kuželu, jen vrtule je 8/4. Motor fungoval od prvního spuštění perfektně. Tento pohon má velmi dobrý výkon a určitě ho využiji i v dalších modelech. A jaké pohony používáte vy?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
guchar
|
Napsal: pon 10.07.2023 13:09 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7965 Bydliště: ČR Obrázky: 10
|
@manta Podobné případy: Bez vrtule točí versus s vrtulí ne, zde řešili DAF a Ticcino. Ve vlákně "Problém s obráceným chodem motoru". Závěrečné popisy jejich řešení tam nejsou příliš detailní. Pokud pamatuji použili jinou vrtuli s menším průměrem/stoupáním.
|
|
Nahoru |
|
|
manta
|
Napsal: pon 10.07.2023 15:14 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 72 Bydliště: Pardubice
|
guchar píše: @manta Podobné případy: Bez vrtule točí versus s vrtulí ne, zde řešili DAF a Ticcino. Ve vlákně "Problém s obráceným chodem motoru". Závěrečné popisy jejich řešení tam nejsou příliš detailní. Pokud pamatuji použili jinou vrtuli s menším průměrem/stoupáním. Ano použití menší vrtule se nabízí. Bohužel v tomto případě by to bylo k ničemu, protože výkon by byl velmi malý. Mne spíše překvapilo to, že prodejce vůbec motor nezkoušel v konfiguraci, kterou jsem mu popsal. Navíc jsem jen použil konfiguraci kterou uvádí na svých stránkách. Dle mého motor XM2225EG-16 není vhodný pro provoz s dvoučlánkovou baterií. Ale třeba se najde někdo, kdo bude mít jiné zkušenosti a přijdu na to, proč mi to nefungovalo.
|
|
Nahoru |
|
|
Jan Kubica
|
Napsal: pon 10.07.2023 19:15 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 27.1.2019 Příspěvky: 52 Bydliště: Liberec
|
Tak mně XM2225EG-23 (kv 1600) na dvoučlánek normálně funguje, podle mě bude něco špatně s regulátorem (časování, rozběh? - nevím, nerozumím).
Tento motor mám v Djangu New, kužel Pohodalet 30 mm, vrtule 8x4, regulátor XC22-Lite, baterka 3S650. Model váží necelých 600 g a za 30 sekund vyleze do 270 m. Když dám 2S900, tak je výška za 30 sekund tak 100-110 m.
V E-RESce Slite V2 je ke stejnému motoru regulátor Pulsar A-15, baterka 3S450, vrtule stejná. Na plný plyn mi model mizí z vizuálního dosahu, takže létám na "půl plynu". Když jsem zkoušel stoupavost, tak za 30 sekund byla výška okolo 230 m, i když má model necelých 500 g, baterka má obrovský vliv.
V druhé ERESce založené na RESIKovi mám starší motor XM2227EA-15 (kv 1150), regulátor XC12-Lite, vrtule 9x5, baterka stejná 3S450. Motor přetěžuji, povolený příkon má jen 74 W, já ho nutím do asi 115 W, zatím to snáší. Model váží asi 450g a leze 6 m/s, pro normální podmínky bohatě stačí.
Mám tu připravený také pohon s motorem XM2221EG-38 (kv 1700), regulátor opět XC12-Lite, vrtule 7x4 s kuželem Dualsky, baterie opět 3S450. Pohon bere opět asi 11 A, ale je moc lehký, musel bych dovažovat.
Dle mých omezených zkušeností je 2225 overkill, tedy alespoň v té konfiguraci s tříčlánkem, málokdy dám plný plyn, 2221 pro ERESku úplně stačí (jen to chce delší čumák). H.
|
|
Nahoru |
|
|
horejsi
|
Napsal: úte 11.07.2023 12:23 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 15.2.2005 Příspěvky: 201 Bydliště: Plzen
|
To je na mne, reaguji. S motory 22xx si hraji v ERES uz dlouho, od doby kdy prisly prvni vzorky 2225-1600. Skoro 2 roky. Takze prezkouseni spadlo na mne. Pouzivam vyhradne 3S, je to vyhodne z hlediska velikosti proudu a souvisejiciho vykonu. Motor se pri testech choval neprosto mravne, takze jsem ho s 2S uz nezkousel. Chyba, ale nikdy jsem se se zavadou zavislou na velikosti napeti nesesel. Pamatuji, ze pred lety (asi 25) byly problemy s nejakym motorem od Jirky Potenskeho ... pozadoval jen "svuj" regulator. Vyzkouset s uvadenym regulatorem beztak nebylo mozne, vyrobky no-name se nezabyvame. Poznamky: Mam zato, ze stoupani na max. vykon do 90m nebude stacit, takze radeji uz ted ten trojclanek a regulovat otacky plynovou pakou. Na plny plyn ted vyletim asi do 180 m. Baterky ECO 400-3S se nehreji, proud je ca 13A. Pro stejny vykon s 2S by se musel zvednout prumer vrtule, tim zvysit proud a to uz by mohlo byt pro baterku i pro "pomaly" motor moc. U malych vrtuli dost zalezi na rozteci pinu. Aeronaut v navrhu ma 38mm, tramek Dualsky jen 25. To uz je na prumeru velky rozdil, prumer vrtule je o cca 1/2 palce mensi. Zaverem: Nemam duvod panovi neverit, opravdu by mne zajimalo, co se stalo. Ivan Horejsi
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: úte 11.07.2023 12:36 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6065 Bydliště: Praha ČR
|
Já to říkám pořád - zvedejte kV... Mně ten XM222x s kV kolem 1600 přijde pro RES málo i na tříčlánek. Na dvoučlánek je od Ivana jasná volba XM2221EG-22 (2900KV) - malá vrtule kolem 6x4 a úplně v pohodě. kV2300 mi na 2s přijde poměrně málo, ale to ještě s přimhouřením oka jde (v jednom modelu jsem měl). Na tříčlánek pak klidně zase kV2300 s 6x4. Varianta s kV1600-1700 a větší vrtulí sice s tříčlánkem jde, ale je to zkrátka zbytečně málo.
Jinak si myslím, že dobře namotorovaná RES by měla za 30s letět něco kolem 200m výšky - jinými slovo cca 15s do 90m a zbylých 15s pro případný odlet někam "do dálky". Více potřeba není, ale na druhé straně není dobré mít ani méně, ono se to pak sejde, že človek potřebuje letět dále a ještě se trefí klesák a najednou se model odladěný na nějakých 120m za 30s ani nedostane na plných 90m - chce to prostě trochu rezervu.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 11.07.2023 13:46 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7965 Bydliště: ČR Obrázky: 10
|
Obecně rozběh BLDC motorů z úplného klidu (na rozdíl od modelářských DC) je vždy poněkud problém. A řeší se různě. Navíc s přihlédnutím k typům motorům. A taky s přihlédnutím k různým typům řídící elektroniky. Místo složitého bádání, je nakonec nejčastěji, a nejvíc přihlíženo ke kladným a negativním zkušenostem z praxe. (I když pro mne (osobně) jsou to jedny z končin, jejichž poznávání mne baví.)
|
|
Nahoru |
|
|
clouseau
|
Napsal: stř 12.07.2023 13:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.3.2004 Příspěvky: 817 Bydliště: Turnov Obrázky: 0
|
tomashr píše: Já to říkám pořád - zvedejte kV... Mně ten XM222x s kV kolem 1600 přijde pro RES málo i na tříčlánek. Na dvoučlánek je od Ivana jasná volba XM2221EG-22 (2900KV) - malá vrtule kolem 6x4 a úplně v pohodě. kV2300 mi na 2s přijde poměrně málo, ale to ještě s přimhouřením oka jde (v jednom modelu jsem měl). Na tříčlánek pak klidně zase kV2300 s 6x4. Varianta s kV1600-1700 a větší vrtulí sice s tříčlánkem jde, ale je to zkrátka zbytečně málo.
Jinak si myslím, že dobře namotorovaná RES by měla za 30s letět něco kolem 200m výšky - jinými slovo cca 15s do 90m a zbylých 15s pro případný odlet někam "do dálky". Více potřeba není, ale na druhé straně není dobré mít ani méně, ono se to pak sejde, že človek potřebuje letět dále a ještě se trefí klesák a najednou se model odladěný na nějakých 120m za 30s ani nedostane na plných 90m - chce to prostě trochu rezervu. Ahoj používám 2225-1600kV a tříčlánek 380mAh (v pohodě vystačí na 3 soutěžní starty) - kvůli vyvážení modelu, vrtule 8x4 hmotnost cca 500g a za 15 vteřin na plný plyn je v 90 m. v druhém modelu mám baterie 550mAh (tady je to tak na 5 startů s rezervou) - opět kvůli vyvážení a výsledek je samozřejmě stejný. To co lítá Tomashr tedy malé vrtule 6x4 jsem nikdy vlastně nezkoušel, asi je to cesta taky - na příští soutěži se na tebe musím mrknout jak ti to letí.
_________________ Vladislav Plichta www.clouseau.eu místopředseda KLeM ČR
|
|
Nahoru |
|
|
Jan Kubica
|
Napsal: stř 12.07.2023 17:57 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 27.1.2019 Příspěvky: 52 Bydliště: Liberec
|
tomashr píše: Já to říkám pořád - zvedejte kV... Mně ten XM222x s kV kolem 1600 přijde pro RES málo i na tříčlánek. Na dvoučlánek je od Ivana jasná volba XM2221EG-22 (2900KV) - malá vrtule kolem 6x4 a úplně v pohodě. kV2300 mi na 2s přijde poměrně málo, ale to ještě s přimhouřením oka jde (v jednom modelu jsem měl). Na tříčlánek pak klidně zase kV2300 s 6x4. Varianta s kV1600-1700 a větší vrtulí sice s tříčlánkem jde, ale je to zkrátka zbytečně málo.
Jinak si myslím, že dobře namotorovaná RES by měla za 30s letět něco kolem 200m výšky - jinými slovo cca 15s do 90m a zbylých 15s pro případný odlet někam "do dálky". Více potřeba není, ale na druhé straně není dobré mít ani méně, ono se to pak sejde, že človek potřebuje letět dále a ještě se trefí klesák a najednou se model odladěný na nějakých 120m za 30s ani nedostane na plných 90m - chce to prostě trochu rezervu. Ahoj Tome, jako obvykle nesouhlasím, tedy s prvním odstavcem . 1) Menší vrtule má menší účinnost. Když si dovolím dát sem odkaz na můj starší článek (čtěte i komentáře), tak třeba převodovkový Hacker dal modelu stoupavost 9 m/s při odběru 10 A, zatímco VM pohon s malinkou vrtulkou sice stoupal 12 m/s, ale s odběrem 19 A. ( http://www.rcex.cz/?p=6577 - snad mě předseda nesmázne za reklamu) 2) Větší odběr vyžaduje větší a tudíž těžší regulátor a nakonec i baterku. Což je mimochodem i argument pro tříčlánek oproti dvoučlánku, stačí menší regl a slabší kabely. K druhému odstavci bych dodal jen tolik, že nějakých 100-120 W příkonu (tj. do 12 A ze tříčlánku) v pohodě stačí k dosažení výšky za nějakých 15-17 sekund, případně k doletění na hranici viditelnosti. Se "slajtkou" (2225-1600, řekněme 150 W) na plný plyn celou dobu a rovně letět nejde, zmizela by mi. H.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: čtv 13.07.2023 8:35 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6065 Bydliště: Praha ČR
|
A koho Honzo až tak moc zajímá v F5L (či F5J) účinnost? Ty máš sice do značné míru pravdu, ale je to taková ta "teorie ne zcela v souladu se soutěžní realitou"... Proč asi dnes v F5J i absolutní špička létá nejčastěji zapouzdřené oběžky s vrtulkami 9-10 palců? Protože výkon stačí, baterka taky (jen 30s let), je to jednoduché a ještě tu máš plus v tom, že malá vrtule je lehká a má menší odpor. A v RES je to stejné - menší vrtule je v odporu procentuálně asi ještě větší klad než u F5J, s dvoučlánkem 380-500mAh dáš tři lety (při potřebě opakovat) tak jako tak, tak co řešíš? Velikost regulátoru už je vyloženě nesmysl - ukazoval jsem ti, jak vypadá copterový regl 30A, co mám ve Wiki, dovolím si tvrdit, že je menší než jakýkoli z tvých regulátorů a nemyslím si, že by byla jakákoli potřeba ho ještě zmenšovat.
Jediné s čím bych do jisté míry souhlasil je ten tříčlánek - to opravdu jisté plus je, ale stavěl bych to zase stejně jako pro 2s, tedy vrtule klidně jen 6 palců a kV někde u 2300 - tedy zase nechat to pořádně točit.
Navíc s tou účinností bych si také nebyl až tak jistý - ono si je dobře uvědomit, že vyšší kV znamená také menší Ri vinutí a tím menší ztráty v něm. Budeš-li mít nastaveny dva pohony se stejně velkým motorem na stejný odběr (třeba 15A) a jeden bude mít kV2000 a druhý kV2900 (logicky každý bude mít jinak velkou vrtuli), tak budou zcela jistě menší tepelné ztráty v tom s kV2900 a dost pochybuji, že to vyšší účinnost větší vrtule vykompenzuje... Diskuse se pro F5L pohybuje v rozsahu, kdy nezačneme narážet na žádné extrémy typu vrtule 3 palce či výkony (a tím otáčky) takové, aby byly konce listů vysoce nadzvukové. Já si vážně myslím, že motor s kV pod 2000 nemá pro F5L smysl - fungovat jistě může (s tříčlánkem, ne s 2s!), ale za úplně stejnou cenu to můžeš poskládat i jinak a podle mne lépe.
|
|
Nahoru |
|
|
manta
|
Napsal: čtv 13.07.2023 8:49 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 72 Bydliště: Pardubice
|
[quote="Jan Kubica"]Tak mně XM2225EG-23 (kv 1600) na dvoučlánek normálně funguje, podle mě bude něco špatně s regulátorem (časování, rozběh? - nevím, nerozumím).
Co se týká regulátoru, tím to není. Vyzkoušel jsem dva a výsledek stejný. Pak jsem ten samý vzal a připojil bez jakýchkoliv úprav a změn k motoru Hořejšího o stejné velikosti Dualsky XM2225EG- 16 (2300KV) a vše bylo v pořádku. motor chodí jako hodinky!
Nerozporuji, že je motor v pořádku. Na tříčlánek funguje dobře. prostě v mé konfiguraci je něco špatně. Zatím jsem ho dal do šuplíku a bude čekat na svoji příležitost.
Na dvučlánek pro mne zůstane ideální 2225-16 2300KV, s vrtulí 8/4 - 8/5. Tam je dostatek výkonu a dobrá spotřeba.
|
|
Nahoru |
|
|
jirkaš
|
Napsal: čtv 13.07.2023 17:24 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 11.7.2019 Příspěvky: 4 Bydliště: Praha
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Ahoj. Přidám se také se svojí zkušeností.Loni mi po havárii Kiwiho zůstaly použitelná křídla a OP.Rozhodnutí,postavím nový trup a bude F5L.Po zkušenosti kolegy,který měl v Kiwi motor 2225 1600kv,tříčlánek a musel vzadu dost dovažovat jsem chtěl nejmenší váhu. Osadil jsem motor 2221 1700kv vrtule 8/4,5 regulátor Pulzar 15 a dvou článek 450. Spokojenost,váha 460g,těžiště v 80mm s uhlíkovou spojkou, v ruce proud 11A. Po odhození letí, ale musí se trochu tlačit,větší úhel stoupání motor nezvládá,pro důchodce ideál.Vyrazil jsem na soutěž do Zlončic a tam viděl jak má stoupat F5L,viz komentář p.Kubiceho k soutěži.Po konzultaci s T.Hrubým jsem motor vyměnil s otáčkami 2900 kv,vrtulka 6/3-s kuželem30/32 trámec to je 7/3.Proud v ruce 16A,regulátor zvládá vypíná do 20 sec.Baterie 450 dává tři stoupání asi pod úhlem ca.80stupňů.Tolik moje zkušenost s F5L.
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: ned 15.10.2023 17:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1989 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Chces to k Eres? Asi ano kdyz jsi ve vlaknu ERES. Paklize ano,tak to mas primo na te strance napsano,2300KV ....Doporučené napájení 2S Lipol....
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|