No, já jsem to koupil a postavil. Měl jsem jet na dovolenou (v ČR) a na poslední chvíli jsem se splašil, že bych chtěl sebou něco létavého. Malé auto a čtyři cestující. Místo akorát tak na deklu před zadním oknem. Takže něco malého a rozebíratelného. A pár dní do odjezdu. Takže stavebnice. Ze stavebnice jsem postavil naposledy Ferdu někdy v pětašedesátém.
Hledal jsem a vybral Step2. Protože to byla kombinace módní překližkové skládačky a bublinek a já si řekl, že bych to na stará vrzající kolena měl zkusit. A lepení výhradně prstolepem, jak jsme říkávali. Pro jistotu jsem použil všechno dle doporučení - motor, regl, serva - jen baterku jsem vzal 3S ale 600mAh. Krabice z e-shopu dorazila obratem a já nasadil brýle a dal se do díla. Rychle jsem zjistil, že když se na lahvičce píše Super Thin, znamená to, že to sakra dobře teče. Tak jsem radši na brebtavou ruku nasadil jednorázovou rukavici. Dával jsem lepidlu asi zbytečné pauzy na tvrdnutí, ale odpoledne bylo hotovo. Zimprovizoval jsem trochu jiný způsob upevnění, zkontroloval těžiště, napípal vysílačku a bylo hotovo. A jelo se na dovču.
Po příjezdu na místo jsem zjistil, že mám k dispozici čerstvě posekanou louku a skoro bezvětří. Zemský ráj. Cvičným zavrkáním plynem jsem zjistil, že doporučená vrtule 8x4.1 je asi pro dvojčlánek, ale co, ubrat můžu vždycky. Takže plný plyn a start jako raketa. Za dvě, tři sekundy bylo výšky dost, ubral jsem a trochu dotrimoval křidélka. Následovaly starty ze země, souvraty, přemety. Jenže baterka byla pryč za čtyři minuty. Tak jsem si na přepínač na vysílači naprogramoval snížený výkon, abych nehledal, kam až mám ubírat, abych zbytečně nežral baterku. Tahu bylo trochu víc, než váha a poletoval jsem až 10 minut. Po týdnu radostného poletování mohu shrnout. Éro je hodné, ale na plné výchylky dost obratné (létal jsem na ten "ubraný" plyn). Výkruty umí dost rychlé, zastavuje je okamžitě, bublinky nemají moc servačnosti, souvraty nepotřebují korekci křidélky, Ukázalo se, že doporučovaný regulátor nemá nastavenou brzdu vrtule a to se osvědčilo. Protáčející se vrtule krásně brzdí ve střemhlavém letu a tak umí i velké přemety skoro konstantní rychlostí. Jen je potřeba dát pozor na docházející baterku, bez zabržděné vrtule opravdu moc neklouže a daleko nedoletí. Vývrtku dělá z povinnosti, zastaví ji okamžitě. Kubánské osmy vypadají přirozeně, nožový let a výkruty do kruhu jsem trápil za větru a tedy v turbulenci, ale řekl bych, že to taky půjde. A manželce se éro taky líbí. Říkala, že tohle konečně vypadá jako letadlo. Byla to krásná dovolená, nalétal jsem víc, než za posledních 30 let. Budu si na to muset udělat zase víc času ..
Doma jsem to trochu poměřil a s přibližnou přesností mohu říct, že na trojčlánek a opravdu plný plyn s doporučenou vrtulí táhne asi 530 g při 17 A (regulátor by se za chvíli asi naštval), ten "ubraný" měl tah asi 370g při 9 A. Na půl plynu 220 g při 5 A. Zkusil jsem změřit i dvojčlánek a tah byl asi 350 g při 10,6 A. Váha éra bez baterky 313 g, s tříčlánkem 366, s dvojčlánkem 349. Až schrastím nějakou 7x4 vrtuli, poměřím ji s trojčlánkem a napíšu výsledek.
Jo, zapomněl jsem napsat, že křidélka šla jaksi ztuha a tak jsem jejich zavěšení po ohnutí opatrně párkrát pohladil šmirglpapírem.
Naposledy upravil OrDa dne stř 11.09.2024 8:31, celkově upraveno 1
|