Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
čtv 26.10.2006 20:08
ahoj, doposud, jsem měl pouze model se smerovkou, ale ted cekam na objednaný model s kridélkama, chtěl bych se zeptat jakej je mezi smerovkou a kridelkama rozdil a na co bych si mel davat pozor
čtv 26.10.2006 20:15
A je to hornoplošnik alebo stredo. dolno., akrobat alebo nie?
čtv 26.10.2006 20:15
dvouplosnik
čtv 26.10.2006 20:25
Rizeni kridelky je jednoznacne lepsi pokud uz nejsi naprosty zacatecnik (coz nejsi).
Uvidis, ze tim budes nadsen. Rizeni kridelky vypada tak, ze se model nakloni do strany a samotny oblouk provadis pritazenim vyskovky. Zni to mozna slozite, ale je to naprosto prirozene.
Rizeni pouze smerovkou to je tragedie. Nejde s tim poradne zatocit, model se ve vzduchu koliba, ztraci vysku a reaguje pomalu. Navic bez kridelek neudelas skoro zadny akrobaticky prvek (snad vyjma premetu)...
čtv 26.10.2006 20:25
směrovku kdyz budes dlouho drzet maximálně řízneš prudší zatáčku nebo ho dostanes do spirály,kdezto s kridélka kdyz je dýl podržíš tak se ti to obrátí ná záda.
čtv 26.10.2006 20:26
Tak rozdil je predevsim v tom, ze smerovka ovlada rotaci letadla kolem osy Y , kridelka rotaci letadla kolem osy Z (pokud beru v uvahu klasicke oznaceni os v 3d prostoru)
Kridelkami se letadlo lepe ovlada a zvladne vic veci. Styl letani se asi trosku zmeni, pribude vice prace s vyskovkou. Na zacatek bych se vyvaroval prilis velikych vychylek na kridelkach. Rozhodne bych vyzkousel jak se letadlo chova treba ve FMS
čtv 26.10.2006 20:27
no, pozor no, u akrobata se to točí kolem osy takže záleží jestli je akrobatickej, bo ne. Ale jinak pokud máš cit tak si zvykneš rychle a navíc to pomáhá při dorovnání letadla. Jinak u dvouplošníka si užiješ obojeho, musíš točit zatáčku vším, pač je dvouplošník trochu tupější na zatáčení(i když zase jak kterej...)
čtv 26.10.2006 20:32
Chlapi, dik vam moc, moc mi to pomohlo nemel sem tušení co to dovede
čtv 26.10.2006 21:05
Pro tebe je hlavně důležitý že na křidélka to reaguje nesrovnatelně rychleji a účinněji. Já se přiznám že pomalu zapomínám kde se ovládá směrovka
Ale s akrobatem to asi bude jinak...
čtv 26.10.2006 21:26
Arda1: Co se me tyce, tak to klidne presun. ale ja to tady nezalozil...
Jinak k tem kridelkum: ja taky nevedl kde mam smerovku (maximalne jsem si s ni rozhodil ero pri rozjezdu), ale ted uz se ji ucim znovu objevovat. Pro narocnejsi akrobaticke prvky je ji potreba... ale jeste bude chvili trvat, nez se znovu zkamaradime
čtv 26.10.2006 21:33
Tak to klidně přesuň, me je to jedno
pát 27.10.2006 6:59
Jen poznámka pro začátek s křidélky: Letadla s ovládanou jen směrovkou jsou obvykle přestabilizovaná a stačí jen držet a potom pustit. Křidélka je nutné použít opatrně na začátku zatáčky a hned je pustit do neutrálu. V tu chvíli začít tahat za výškovku. Na konci zatáčky pouštět výškovku a srovnávat pohybem křidýlek. Zažil jsem pár lidí, kterým ten přechod dělal dost problém a éra končily na zádech na zemi. Radši bych doporučil aspoň na začátek bezmotorový EPP samokřídlo (svahovýho kombata). Jednak je nezničitelný a taky se dobře projeví míra, kolik tahat za výškovku. Opravdu nepodcenit.
pát 27.10.2006 7:06
Neviem ako ostatní, ale mne sa lietalo v pohode aj so smerovkou a výškovkou a model zvládal aj výkrut síce dosť sudovitý ale v pohode. Samozrejme treba súčastne so smerovkou používať aj výškovku a letový prejav napr. u hornoplošníka je skoro na nerozoznanie oproti krídelkovej verzii. No rozhodne odporúčam krídelká ak je model dostatočne premotorizovaný a má predpoklady pre lietanie akrobacie. U vetroňov a hornoplošníkov je to na zváženie každého modelára. ( hmotnosť krídla, financie - servo alebo dve naviac, možnosti vysielača, ... )
pát 27.10.2006 11:47
Určitě si řízení křídélkama vyzkoušej prvně na simulátoru. Pak by sis měl ještě rozhodnou řízení na vysílači. Většinou se dává směrovka s výškovkou na jeden knipl a křidélka s plynem na druhej knipl. Jak už si na to zvykneš je to důležitý pro akrobacii, protože výkruty do kruhu bys težko zaletěl s křidélkama a výškovkou na jednom kniplu. Zkus taky pak schválně zaletět zatáčku s křidélkama a výškovkou a pak k tomu přidat i směrovku, zátáčka u pomalejších letadel vypadá se směrovkou mnohem líp (trošku to letadlo tlačíš nosem do zatáčky). ale to už je jen cvik. Jen chci ještě upozornit při startu a přistání, pokud nemáš dostatečnou rychlost, při zásahu do křídélek může dojít snadno k odtržení proudnic a pádu letadla po křídle (pokud není křídlo z EPP), proto raději startuj a přistávej pro začátek hlavně se směrovkou, než poznáš odhadem, kde má éro pádovou rychlost, co snese a co ne?
Letu zdar, Soptík
pát 27.10.2006 13:33
Jen upozorneni - s dvouplosnikem to neni tak jednoznacne, jak se vsichni vyjadrujete.
Pokud ma male plosne zatizeni a velkou bocni plochu trupu, je potreba litat i smerovkou. Kridelky se jen nakloni a pokracuje prakticky rovne dal.
Neni to spatne, ale na smerovku neni dobre zapomenout.
Viz treba
http://www.volny.cz/v.behal/placka/placka2.htm , nebo
http://www.fbcontact.com/modely/modely/Ultimate.htm