TomasC
|
Napsal: pát 18.10.2019 11:28 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10762 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
YenyaKas píše: Co všechno ovlivňuje výkonnost elektromotoru? Asi není úplně jasné, co si představuješ pod pojmem výkonnost. Já si pod tím asi představuji schopnost motoru podávat výkon po nějakou dobu. V tomto případě je to o chlazení. Pokud dokážeš motorem protlačit výkon a uchladit ztráty, tak je vše OK. Taky to můžeš omezit dobou použití. Třeba F5B vládnou 7kW, ale po dobu sekund nikoliv trvale. Ještě to zjednoduším a napíšu, že schopnost podávat výkon záleží na hmotnosti (pokud porovnávám mezi podobně udělanými motory).
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pát 18.10.2019 12:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Ano, i to chlazení. To si nějak představím.
Ale naopak i to co píšu v předchozím dotazu - jestli se stejnou vrtulí a stejným napájením dá víc různých motorů se stejným KV zhruba ten stejný tah (krátkodobě), resp. jestli zhruba stejně efektivně (pět deset procent neřeším) přemění watty příkonu na watty výkonu. S poddotazem, jestli tohle je to, co už je určeno číslem KV, nebo jestli se tam projeví ještě něco jiného.
Předpokládám, že pokud někdo do motoru téže konstrukce dá třeba přesnější ložiska, díky kterým bude moct dát magnety blíž cívkám, případně tam dá silnější magnety, tak to není nějaký abstraktní nekvantifikovatelný pojem, ale že se toto projeví zvýšením KV toho motoru. Je to tak?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pát 18.10.2019 12:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Standa Stuchlý píše: Pokud bude statický tah vyšší než hmotnost modelu, může Ti model i viset na vrtuli. V opačném případě ne. No to je fakt překvapivé, díky za radu Jestli reaguješ na tohle: YenyaKas píše: změřil jsem na váze statický tah (o kousek přes 400 g - je to málo na 280g model?) Tak tady jsem se ptal ne na to, jestli se model uvisí, ale kolik tak reálně model potřebuje statický tah nad svoji vlastní hmotnost na to, aby se s tím v pohodě dalo nejen viset, ale i se z visu dostat, a vůbec nějak normálně fungovat i v této oblasti. Že pro visení statický tah musí být větší než hmotnost modelu, je jasné. Otázka je o kolik, aby to bylo reálně použitelné.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: pát 18.10.2019 15:11 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
Ano, reagoval jse na to. Ale nechtěl jsem z tebe dělat .......... . Tak tedy ANO, tah 400 gramů bude na model o hnotnosti 280 gramů skutečně stačit. A dokonce i z visu se v tomto případě dá pokračovat v kolmém letu. Bude to takto stačit?
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: pát 18.10.2019 15:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
Pro představu jednoduchá úvaha. Model o váze 280g podržím-li za ocas svisle (bez plynu) padá nějak k zemi. Pokud bude tah 2x280g (s plynem) bude ze svislé polohy cca stejně "padat" vzhůru. Je to špatně? (Zanedbám-li nějaký zvýšený odpor vlivem rychlého proudění vzduchu od vrtule)
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pát 18.10.2019 20:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
No, dovedu si představit, že dvojnásobek hmotnosti je už dostatečný tah. Ale kolik je reálně "ještě dostatečný"? O padesát procent? O dvacet? O deset?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
juraj.jurej
|
Napsal: sob 19.10.2019 1:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.3.2012 Příspěvky: 4016 Bydliště: SK Obrázky: 6
|
YenyaKas píše: Předpokládám, že pokud někdo do motoru téže konstrukce dá třeba přesnější ložiska, díky kterým bude moct dát magnety blíž cívkám, případně tam dá silnější magnety, tak to není nějaký abstraktní nekvantifikovatelný pojem, ale že se toto projeví zvýšením KV toho motoru. Je to tak? Nie KV je dané vinutím a počtom pólov motora. V tvojom prípade by si mohol zvýšiť príkon a efektívnosť motora.
_________________ FrSky Tandem X20
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: sob 19.10.2019 7:27 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
ellet píše: ... Pokud bude tah 2x280g (s plynem) bude ze svislé polohy cca stejně "padat" vzhůru. ... Bude zrychlovat do té doby než se aktuální tah vyrovná s rostoucím odporem vzduchu na celé letadlo a "prokluzem" vrtule daným jejím stoupáním a její aktuální relativní rychlostí vůči vzduchu. No a pak se projeví taky řídnutí vzduchu dané rostoucí vzdáleností od zemského povrchu A jestli stačí aby statický tah převýšil hmotnost o 20%, 50%, 100%... to záleží na tom za jak dlouho či vlastně krátko chci akcelerovat "z nuly na sto" ... si tak myslím... a takové mám zkušenosti.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: sob 19.10.2019 9:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
YenyaKas píše: ... dát magnety blíž cívkám, případně tam dá silnější magnety ...... že se toto projeví zvýšením KV toho motoru. Je to tak? Myslím, že je to presne naopak: Silnejšie magnety (silnejšie magnetické pole) majú za následok zníženie KV. Keďže som lenivý si to pamätať, tak na to idem radšej logikou v zmysle motora, čoby generátora: Silnejšie magnety (silnejšie magnetické pole) spôsobia väčšiu zmenu magnetického poľa, čo bude mať za následok vyššie naindukované napätie na cievkach motora (pri rovnakých otáčkach). A keďže otáčky sú rovnaké, ale napätie stúplo, tak KV (otáčky na Volt) kleslo. Dobre je to popísané tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... eho-motora...................................................... juraj.jurej píše: ... Nie KV je dané vinutím a počtom pólov motora? Vinutím - v zmysle počtu závitov - áno. Čím viac závitov, tým nižšie KV (viď predchádzajúci odstavec: A keďže otáčky sú rovnaké, ale napätie stúplo, tak KV (otáčky na Volt) kleslo.). Počet pólov motora má vplyv na počet otáčok motora. Z tohto uhla pohľadu má teda aj vplyv na KV motora: Čím viac pólov, tým nižšie KV (Keďže otáčky klesli (pri vyššom počte magnetov), ale napätie zostalo rovnaké, tak KV (otáčky na Volt) kleslo).
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: ned 20.10.2019 17:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Atto píše: Myslím, že je to presne naopak: Silnejšie magnety (silnejšie magnetické pole) majú za následok zníženie KV. Keďže som lenivý si to pamätať, tak na to idem radšej logikou v zmysle motora, čoby generátora: Silnejšie magnety (silnejšie magnetické pole) spôsobia väčšiu zmenu magnetického poľa, čo bude mať za následok vyššie naindukované napätie na cievkach motora (pri rovnakých otáčkach). A keďže otáčky sú rovnaké, ale napätie stúplo, tak KV (otáčky na Volt) kleslo. Dobre je to popísané tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... eho-motora. Moment, jak napětí stouplo? KV jsou přece otáčky naprázdno při jednom voltu. To chceš říct, že při stejném napětí bude motor se slabšími magnety točit naprázdno víc otáček? Jak se mu to stane?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
juraj.jurej
|
Napsal: pon 21.10.2019 7:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.3.2012 Příspěvky: 4016 Bydliště: SK Obrázky: 6
|
YenyaKas píše: Moment, jak napětí stouplo? KV jsou přece otáčky naprázdno při jednom voltu. To chceš říct, že při stejném napětí bude motor se slabšími magnety točit naprázdno víc otáček? Jak se mu to stane?
Áno, sú to menovité otáčky na 1V. Myslí to asi v zmysle generátora a zbytočne to komplikuje pretože naše motory nie su určené na výrobu elektriky. Jednoducho všeobecne KV závisí od vynutia (počtom závitov, priemeru atď.) a od počtu pólov.
_________________ FrSky Tandem X20
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pon 21.10.2019 9:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
No ale to by mělo fungovat teda i naopak, že když do motoru dodám střídavé napětí 1 Vrms a budu zvyšovat frekvenci, tak bude ještě stíhat se točit při frekvenci svých jmenovitých KV (krát počet pólů, řekl bych, předpokládám že KV jsou otáčky rotoru, nikoliv frekvence toho střídavého napětí)? Ale OK, uvažovat o tom z hlediska generátoru mě nenapadlo, tohle je zajímavé. Musím to promyslet
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: pon 21.10.2019 12:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
z regulátoru jde stálá frekvence, mění se pouze šířka impulzu.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|