Autor |
Zpráva |
msk
|
Napsal: pon 30.03.2020 10:16 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 14.1.2020 Příspěvky: 67 Bydliště: kousek od Plzně
|
Dobrý den / Ahoj, potřebuji opět poradit. Jsem začátečník a mám elektroletadlo, konkrétně Volantex Trainstar Ascent. Dostal jsem to jako překvápko, sám bych si to asi nevybral. Tady přes fórum jsem už řešil pár drobných problémků. Létám sám a s letadlem jsem se docela sžil, jenže teď mám utrum. Všechno bylo krásné - létalo se, zkoušel jsem i trochu akrobacie, přistání přesně tam, kde jsem chtěl, bez odskoků. Spadnul jsem do toho jako blázen, vypadá to na rozjíždějící se závislost. Všechno není tak růžové jak se zdá. Včera dopoledne jsem letadlo vytáhnul a začal poletovat. Po pár minutách letu ale najednou došlo k výpadku motoru. Bylo to ve výšce, takže celkem v klidu. Řízení reagovalo normálně, příprava na přistání. Měl jsem dost času a prostoru, sedal takřka přímo před sebou. Myslel jsem, že se mi jen uvolnil kabel. Jenže na finále, cca metr a půl nad zemí najednou "píp", ztráta signálu. Naštěstí letadlo bylo srovnané a doklouzalo takřka normálně na zem. Když se zastavilo, bylo mi jasné že je zle - z průduchů v trupu se valí dým, hoříme. Běžím, z návětrné strany odhazuji spodní kryt, rychle odpojuji baterku a odkládám jí do bezpečné vzdálenosti od letadla. Po odpojení baterky se přestává kouřit a po chvíli už zůstává jen smrad ze spáleniny. Baterka ok, přežila bez úhony. Regulátor na uhel, viz foto. Zkouším protočit vrtuli, jde to ztuha. Po odmontování lože pro baterii vidím, že hřídelka je očazená a vinutí motoru je místy spálené. Na fotkách to není vidět, ale s motorem se taky něco stalo. Nemám tušení, co bylo špatně. První mě napadlo, že bych to přehřál? Venkovní teplota nebyla rozhodně víc jak 3-4°, chladící průduch ucpaný nebyl. Blbnul jsem s tím, pár lopingů, výkrutů atd, ale nikdy ne na plný plyn déle jak pár vteřin, řekněme v kuse max 10-15 vteřin, pak zase stažení plynu a klidnější let. Co jsem viděl videa na Youtube jaké psí kusy s podobnými letadly, tak jsem nebyl o nic horší. Pak jsem myslel, že by byl vadný regulátor, motor, případně obojí? Nevím, nemám s tím zkušenosti. Co myslíte? Dostávám se k dalšímu, závěrečnému bodu. Rozhodně to chci opravit, ale nějak přestávám mít důvěru v tuhle značku. Orig. motor: ODKAZ ZDEOrig. regulátor: ODKAZ ZDEČím to ale nahradit? Co jsem koukal, tak dostupných motorů je hodně. Ale ten originál je takový jiný, je namontovaný dovnitř (viz foto), ne ven jako většina co jsem viděl v nabídkách. Doporučil by mi někdo jiný vhodný motor a regulátor? Předem díky moc a letu zdar! Martin
Přílohy: |
20200329_110428.jpg [ 43.7 KiB | Zobrazeno 3965 krát ]
|
20200329_105739.jpg [ 63.31 KiB | Zobrazeno 3965 krát ]
|
20200329_105735.jpg [ 63.26 KiB | Zobrazeno 3965 krát ]
|
|
_________________ Nadšený začátečník. TX16S + FS-i6 (záloha) + pěnolety
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jio
|
Napsal: pon 30.03.2020 10:35 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Příčinou může být cokoliv. Přetěžovaný motor (nepřiměřená velikost vrtule), mezizávitový zkrat v motoru, které už regulátor nezvládl. Ale v krajním případě i třeba zkrat některého serva, který vzal sebou BEC v regulátoru. Proto by bylo před novým osazením dobré serva zkontrolovat.
Píšeš, že jsi kousek od Plzně a v Plzni má prodejnu Hořejší. Tam ti asi poradí nejlíp co z jejich produkce je pro uvedený model vhodné. Bohužel teď není pro návštěvu vhodný čas.
|
|
Nahoru |
|
|
jh
|
Napsal: pon 30.03.2020 10:53 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 15.1.2011 Příspěvky: 87
|
Stejným způsobem mi před pár léty shořel regulátor JETI Spin 66, taky doslova na uhel a taky spálil motor. Na regulátory JETI jsem nezanevřel, používám je stále a žádný další už neshořel. Proč to píši - bude to spíš věcí náhody než nějakého přetížení nebo značky. Regulátor by měl mít tepelnou ochranu, JETI ji má na sto procent a stejně shořel. Doporučuji se podívat, zda model náhodou není v záruce. Regulátor prostě shořet neměl. JH
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: pon 30.03.2020 15:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2878 Bydliště: Zavar, SK
|
Jednu vec na tom regulátore nevidím: aký to má BEC, spínaný, alebo lineárny? Ak lineárny, do budúcnosti by som poradil niečo so spínaným BECom, napríklad https://hobbyking.com/en_us/yep-40a-2-6 ... s_productsA predtým skontrolovať servá...
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pon 30.03.2020 15:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Ten regulátor je až na 4 serva, takže tam už asi lineární nebude.
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: pon 30.03.2020 19:10 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2878 Bydliště: Zavar, SK
|
jio píše: Ten regulátor je až na 4 serva, takže tam už asi lineární nebude. 1, Nepoznám regulátor na 4 servá. Poznám spínaný BEC, alebo lineárny. V popise o tom číňan mlčí, ergo môžem len hádať. Pod zmršťovačkou je niečo, čo by mohli byť dve 7805v D-PAK puzdre. A keďže ten ESC má uvádzané max 4S, tak by kľudne mohol mať lineárny BEC. Ja nevravím, že sa s tým nedá lietať, ale ja osobne by som pre 4 servá bral radšej spínaný BEC. Ak by každé servo bralo len 100mA, tak na BEC ti zostane cca 3W tepla a to nie je najmenej 2, Vzhľadom na to, že autor asi nemá telemetriu, môžme len hádať, akú nakladačku dostával motor, že či najprv nebol usmažený motor a ten so sebou zobral aj regulátor. To je jedna z vecí, na čo je užitočná telemetria: vidíš, koľko prúdu valíš do motora...
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pon 30.03.2020 19:45 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Jasně, máš pravdu. Na regulátoru je napsáno na 2 až 4 články LiPol. Nevím, proč jsem napsal serva. Možná kvůli možnému zkratu od serva a v palici se mi to pomíchalo. Mohl bych napsat, že to byl jen test pozornosti , ale omlouvám se za napsaný nesmysl. Jde o to, že u regulátoru na 4 články LiPol je velmi málo pravděpodobné, že tam bude lineární BEC. Navíc tam je ten ferit a ten by asi u lineárního nebyl.
Přílohy: |
Výstřižek.JPG [ 52.64 KiB | Zobrazeno 3621 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: pon 30.03.2020 20:03 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2878 Bydliště: Zavar, SK
|
jio píše: ...Jde o to, že u regulátoru na 4 články LiPol je velmi málo pravděpodobné, že tam bude lineární BEC. Navíc tam je ten ferit a ten by asi u lineárního nebyl. S tým feritom máš pravdu, že ASI by tam nebol, ale to sa môžme len dohadovať... Napríklad BEC na tomto regulátore má úplne super parametre, je to regulátor na 4S a hádaj aký má BEC https://hobbyking.com/en_us/aerostar-rv ... s_productsLineárny... a užil som si s ním svoje.
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Naposledy upravil ddano007 dne úte 31.03.2020 7:06, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
msk
|
Napsal: pon 30.03.2020 20:45 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 14.1.2020 Příspěvky: 67 Bydliště: kousek od Plzně
|
Díky všem!
Tak regulátory jste mi poradili, ale jaký motor? Potřeboval bych to namontovat zevnitř, aby hřídelka koukala ven. Ideálně nějaké osvědčené kombo i s regulátorem na letadlo +- podobných rozměrů a váhy. Letadlo má rozpětí 1,4m, váha cca 850g bez baterky. Mám baterie 3S 2200 mah 35C (váha cca 190g). Tedy napadá mě ještě jedna otázka k regulátoru - hřeje za normálních okolností hodně? V mém modelu byl původně volný. Já jsem ho zafixoval, takže se dotýkal trupu, který je z měkkého plastu. Ale viděl jsem na Youtube i videa, kde byl trup z EPO materiálu a regulátor byl obosutrankou přilepený přímo na EPO stěnu. Je toto v pořádku? Není potřeba to nějak izolovat?
Ještě jednou díky moc.
Zdraví MSK
_________________ Nadšený začátečník. TX16S + FS-i6 (záloha) + pěnolety
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pon 30.03.2020 21:00 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Motor neporadím, ale k tomu lepení regulátoru na stěnu. Je třeba lepit na straně, která není placatá. Ta plochá strana je chladič. Oboustranná lepicí páska sice na té rovné straně pěkně drží, ale když bys to zde přilepil, tak zhoršíš chlazení aktivních prvků, které jsou pod tím.
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: pon 30.03.2020 22:08 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 875 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
Přidám jen obecnou poznámku o své zkušenosti.
1) Setové vybavení stojí z 80 - 90% za prd. Výrobci se snaží stlačit cenu použitím levných komponent a časem to vyjde najevo. Takže tvůj případ není nijak udivující, spíš normální. Výjimkou je jen pár špičkových firem, které dbají na kvalitu a nebojí se vyšší ceny (třeba Multiplex).
2) Když odejde motor, zpravidla to uslyšíš a máš snad ještě šanci chvilku řídit a jít rychle na zem. Když odejde regulátor a BEC, jsi bez napájení v pytli. Z toho hlediska je spolehlivost reglu důležitější než motoru.
3) Pokud na reglu není uvedeno nic, nevěřím že je tam spínaný SBEC, to by se tím výrobce téměř jistě pochlubil. Pokud letadlo není úplná shitka na rozbití, dávám vždycky ESC se spínaným SBEC a dostatečnou proudovou rezervou. Podle mne se výměna i do menšího letadla za těch cca 500 - 700 Kč vyplatí.
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: úte 31.03.2020 7:03 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2878 Bydliště: Zavar, SK
|
msk píše: ...Tak regulátory jste mi poradili, ale jaký motor? ... Neviem, ktorý regulátor si si vybral z tejto diskusie... Čo sa týka teploty regulátora odpoviem Ti šalamúnsky: mal by hriať primerane. Rovnako aj motor. Keď pristaneš, treba šáhnuť na jeden aj druhý, keď sa popáliš tak to nie je v poriadku. Hentaký motor Ti neviem poradiť, teraz som do akrobata 1.2m rozpätie dával toho Leoparda https://www.bighobby.cz/LEOPARD-LC3536- ... -d2165.htma má výkonu habadej, ale taký zvonček ako tam máš nerobia. O tom Tvojom motore tam tiež moc info nie je, ťažko radiť... Inak na tých Tvojich fotkách moc nevidím žiadne chladiace otvory pri motore, keď máš motor v akrobatovi takto schovaný v trupe, tak ho podľa mňa usmažíš. Sprav si tam nejaké prieduchy čo najbližšie k motoru, aby ho to chladilo. Ak Ti takto vnútri kúril aj motor aj regulátor, tak tam muselo byť veselo
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
msk
|
Napsal: úte 31.03.2020 9:39 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 14.1.2020 Příspěvky: 67 Bydliště: kousek od Plzně
|
ddano007 píše: Neviem, ktorý regulátor si si vybral z tejto diskusie... Čo sa týka teploty regulátora odpoviem Ti šalamúnsky: mal by hriať primerane. Rovnako aj motor. Keď pristaneš, treba šáhnuť na jeden aj druhý, keď sa popáliš tak to nie je v poriadku. Hentaký motor Ti neviem poradiť, teraz som do akrobata 1.2m rozpätie dával toho Leoparda https://www.bighobby.cz/LEOPARD-LC3536- ... -d2165.htma má výkonu habadej, ale taký zvonček ako tam máš nerobia. O tom Tvojom motore tam tiež moc info nie je, ťažko radiť... Inak na tých Tvojich fotkách moc nevidím žiadne chladiace otvory pri motore, keď máš motor v akrobatovi takto schovaný v trupe, tak ho podľa mňa usmažíš. Sprav si tam nejaké prieduchy čo najbližšie k motoru, aby ho to chladilo. Ak Ti takto vnútri kúril aj motor aj regulátor, tak tam muselo byť veselo Samozřejmě že přímo neporadili co přesně vybrat, spíš abych věděl po čem koukat. Mám tu i dokonce nějaké rádce, co se mi ozvali v sz. Takže něco vybereme. Nechám si to pořádně uležet a pak se uvidí. Každopádně díky moc všem!
_________________ Nadšený začátečník. TX16S + FS-i6 (záloha) + pěnolety
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|