Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 04.03.2019 8:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Poraďte prosím, jak zmenšit občasné "houpání" letadla v klouzavém letu.

Podrobnosti: Sky Surfer 1400, když na něho připnu kameru, tak je občas vidět, jak se letadlo v klouzavém letu "houpe" - osciluje podél příčné osy čumákem o pár stupňů nahoru a dolů. Není to nic extra viditelného ani rychlého - asi jako když poklidně jedete v Citroënu. Většinou to požere stabilizace kamery a na záběru je jen vidět objevující se a mizející čumák letadla.

Když mám snahu to nějak vytrimovat, například potlačením výškovky, tak zblízka při klouzavém letu v pár metrech nad zemí to houpání třeba ani nezaznamenám, takže nedokážu posoudit, jestli už to pomohlo nebo ne. Na kameře to ale občas vidět je. Zkoušel jsem i trochu hýbat s těžištěm, zdá se že mírně lepší je to s těžištěm posunutým víc dopředu. Ale úplně se zbavit houpání se mi nepodařilo. Mluvím samozřejmě o čistě klouzavém letu bez motoru a s kniply v neutrálu ("hands off").

Na co dalšího se dívat? Malá mohutnost VOP? Nebo je to nějaký principiální neodstranitelný problém daný třeba nerovnoměrností proudění vzduchu?

Díky za tipy, co dalšího vyzkoušet.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 04.03.2019 10:26 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1386
Bydliště: Chocerady
Zvyš rychlost v kouzavém letu.
Takže potlačit trim výškovky.
To letadlo ztratí rychlost a zkoupne se čumákem dolu. V sestupném letu zase rychlost trochu naroste a začne stoupat.
Jestli ti to stačí jako vysvětlení.
Běžně se to řeší změnou geometrie letadla ale na zkoušku stačí ten trim.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.03.2019 12:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Jak velká je ta kamera z čelního profilu a kde ji máš namontovanou?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.03.2019 13:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 4.1.2017
Příspěvky: 299
Bydliště: Březnice (ZL)
Předchozí příspěvek směřuje k tomu že ti kamera rozhodila vyvážení modelu, další problém pokud je přichycená z venku a nezakryta v modelu nějaký klopný moment posouvá těžiště.

_________________
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.03.2019 18:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2003
Příspěvky: 1259
Bydliště: Teplice v Čechách
Také poradím přetrimovat letadlo na rychlejší let. Řešením je ale změna letadla. Tebou použité je školní letadlo, jehož vlastností je velká autostabilita a to zkoupnutí je jeho reakce na rozruch ve vzduchu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.03.2019 9:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Kamera je Firefly Q6, čelní profil tak 4x2 cm, namontovaná místo kabinky. Těžiště se snažím mít plusmínus stejné - pokud letím s kamerou, posunuju baterku o kousek dozadu oproti poloze bez baterky, a těžiště samozřejmě kontroluju.

Zatím díky za rady, až bude bezvětří (teď to nevypadá :-), zkusím přetrimovat a uvidím.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.03.2019 18:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2012
Příspěvky: 763
Bydliště: Most
Dříve jsem se snažil mít vždy letadlo co nejlépe vyvážené a létat co nejpomaleji či v kluzu s nadějí, že budou záběry krásné a stabilní. Omyl. Praxí jsem zjistil, že je lepší letět rychleji, mít letadlo těžší na hlavu a natrimováno tak, aby "na půl plynu" neklesalo a ani nestoupalo. To, že letíš rychle způsobí, že to nebude tak náchylné na naklánění a potlačí se kývání ze strany na stranu. Těžší hlava zajistí sice menší citlivost na řízení, ale letadlo letí stabilněji a není tak citlivé na kývání nahoru a dolu, lépe drží směr. I při vypnutých motorech se mi letadlo nakloní a klesá pod větším úhlem, než když jen klouže (nebo jak to nazvat).
Dnů, kdy je absolutní bezvětří, skvělé světlo a všecko se při natáčení podaří je skutečně v roce naprosté minimum, jelikož jezdím točit do jedněch nebo druhých hor, v podstatě pořád fouká a i když to u země leží, ve 200m zřetelně vidím, jak někam uhýbá, tak ke každému točení přidávám dva/tři okruhy, které věnuji dodatečnému dotrimovávání tak, aby stroj letěl co možná nejrovněji.
O kolik to má být těžší na hlavu je věcí pokusů.

_________________
Multiplex, DJI, FrSky, RCM Lužice, SLČS, YI 4K+


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 8:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Yeah píše:
Praxí jsem zjistil, že je lepší letět rychleji, mít letadlo těžší na hlavu a natrimováno tak, aby "na půl plynu" neklesalo a ani nestoupalo.

Jo, ještě k letu na půl nebo míň plynu: právě v těchto minimálních otáčkách mám problém s jello. Při vyšších už je to OK, ale na tady to minimum je jello vidět. Takže se snažím na minimální otáčky nelítat, a na půl plynu už to zvedá čumák nahoru, takže na záběru je většina oblohy. Máš nějaký gimbal nebo jinou regulaci horizontálního sklonu směru pohledu kamery?

Je možné že to jello je způsobené konstrukcí motoru: všechny motory co jsem kdy koupil se "navolno" protáčejí v podstatě plynule. Zatímco ta věc co mám ve Sky Surferovi při protáčení na volno "skáče" zřejmě jak se cívky přesunují od jednoho magnetu ke druhému. Tipoval bych, že ten motor má přesně stejný počet cívek jako magnetů, zatímco jiné motory ne. Může to být tímto? Jak se chovají vaše motory při protáčení navolno?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 9:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
A nemáš na reglu nastavenou brzdu?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 9:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Obojí testováno ve vypnutém stavu naprázdno s odpojeným ESC, samozřejmě. Navíc brzda se projeví až při nějakých otáčkách. Prostě když u vypnutého Sky Surfera zatlačím do listu vrtule po směru otáčení, cítím nejdřív značný odpor a pak to přeskočí o nějakých 20-30° do další polohy. A pak zas.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 16:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
To přeskakování motoru přes póly při odpojený baterce po letu mi dělá setovej motor a regl v FMS Sbachovi taky. Ale po chvíli, cca 2-3 minuty to přestane. Nejspíš náboj v elektrolytech reglu otvírá fety a motor stále brzdí.
Co myslíš tím že brzda se projeví až na otáčkách? Odpoj si motor od reglu, zkratuj jeho tři vývody, tím motor zabrzdíš. To je princip brždění u každýho reglu, prostě se sepnou cívky motoru do zkratu. A pak napiš, jestli to přeskakování je stejný jako to co popisuješ.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 17:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 4.1.2017
Příspěvky: 299
Bydliště: Březnice (ZL)
Pokud přidá a zastaví motor vidí jestli se vrtule dotáčí nebo ji to prudčeji brzdí.

_________________
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 21:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2012
Příspěvky: 763
Bydliště: Most
jello je svině...taky to byl boj...nakonec to skončilo tak, že
1) nový motor...pořádný, žádný křáp (Leopard) (pořádně přidělanej a lože pořádně zalepený)
2) nový unašeč...pořádný, žádný křáp (MP-Jet)
3) nová vrtule...pořádná, žádný křáp (APC)
4) vrtule vyvážená
5) anti-jello podložka

_________________
Multiplex, DJI, FrSky, RCM Lužice, SLČS, YI 4K+


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 23:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Celeron píše:
To přeskakování motoru přes póly při odpojený baterce po letu mi dělá setovej motor a regl v FMS Sbachovi taky. Ale po chvíli, cca 2-3 minuty to přestane. Nejspíš náboj v elektrolytech reglu otvírá fety a motor stále brzdí.
Co myslíš tím že brzda se projeví až na otáčkách? Odpoj si motor od reglu, zkratuj jeho tři vývody, tím motor zabrzdíš. To je princip brždění u každýho reglu, prostě se sepnou cívky motoru do zkratu. A pak napiš, jestli to přeskakování je stejný jako to co popisuješ.

Brzda se skutečně projeví až při otáčkách. Vezmu do prstů osku motoru, druhou rukou zkratuju všechny tři vývody, a zkusím oskou pomalu(!) zatočit. Pokud točím jednu otáčku za několik vteřin, je úplně jedno, jestli jsou vývody zkratované nebo ne, nijak se to neprojeví. Pokud naopak dvěma prstama roztočím motor co nejrychleji to umím (několik otáček za vteřinu), je sakra poznat rozdíl zkratovaných a nezkratovaných vývodů. Navolno se motor dotáčí několik vteřin, se zkratovanýma vývodama tak půl vteřiny až vteřinu.

To o čem mluvím u Sky Surfera, vypadá úplně jinak. Tam se to fakt určité polohy pevně drží, klidně se při pokusu posunout vrtuli o kousek dál vrtule vrátí zpátky, propruží. Video zde:

Obrázek

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.03.2019 23:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
To mě dělá skoro každej motor co mám. U Jelínkova osmi, nebo dvanáctikila bys vrtuli takhle prstíčkem ani nepřetlačil. Ty maj sakra odpor na přeskok vedle a nepřipojený.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 26 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz