TomasC píše:Hezky popsané, ale dovolím si opravit ..
To ano, náklon modelu se vzepětím je - při zahájení zatáčky pouze směrovkou - způsobený vzepětím, to je nejspíš vhodné doplnění. Stabilizační účinek vzepětí následně působí i proti reakci modelu na směrovku (což si lze uvědomit představou většího půdorysného průmětu vnitřního křídla při náklonu a tedy momentem působícím proti náklonu), proto označuji model se vzepětím za "hodný" oproti akrobatu bez vzepětí. Ovšem poznámka, že akrobat (tak budu označovat éro se souměrným profilem bez vzepětí) zatáčí nejen vlivem vztlaku, ale i šípovitosti, pokud má křídlo šíp, mi připadá spíš matoucí. To bychom pak museli uvažovat o statické i dynamické stabilitě, o klopných momentech, mezních podmínkách, a v to bych se - přiznám se - nejspíš ztratil. Vrátím se tedy k jednoduchosti: Při zahájení zatáčky akrobata pouze křidélky se letadlo naklopí, ale stále letí ve směru podélné osy (respektive přesněji - zatím nezmění směr). Že proti tíze letadla nyní působí menší vztlak (představa - křídlo má menší půdorysný průměr než před náklonem a "tolik neunese") a letadlo se trochu propadne není až tak důležité pro vysvětlení zatáčivosti. K tomu naopak stačí právě vztlak. Ten nyní nepůsobí kolmo nahoru, ale šikmo dovnitř zatáčky, má složku směrem do středu otáčení a letadlo začne zatáčet i bez vychýlení směrovky, a to při obdélníkovém i šípovitém křídle. Nemohu najít důvod, jak by v tomto okamžiku mohla působit šípovit. Ta sice stabilizuje éro, ale domnívám se (mohu se mýlit), že nikoli obdobně jako vzepětí. Vzepětí stabilizuje příčně (podle podélné osy) i směrově, stabilizační vliv šípovitosti (mluvím o mírné šípovitosti akrobata) se mi jeví jen jako příspěvek ke směrové stabilitě. Neumím najít vysvětlení, jaký vliv by v daném prvotním okamžiku mohl mít šíp na zatáčení, všechny síly se mi jeví jako symetrické. No a pokud po pár okamžicích, kdy už éro zatáčí, šípovitost k zatáčení přispívá, není mi jasné jak (a předpokládám, že jestli, tak nikoli dominantně). Možná mi něco uniká a například rozfázování letu na "naklonění, ale ještě ne zatáčení", je jistě zjednodušení. Pro pochopení toho, co se v zatáčce děje - a tedy jakými ovládacími prvky a jak vykroužit pěknou zatáčku, mi to však přijde užitečné a doufám že i fyzikálně odpovídající.