Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 17.07.2015 18:22 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 1.7.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Pardubice
Obrázky: 2
Zdravím, na hobbykingu jsem si pořídil Light Aircraft 182 (Cessna 182?). Nečekal jsem žádný zázrak, ale co přišlo mě docela zklamalo. Ještě to teda ve vzduchu nebylo, ale podle mého to ani moc letu schopné není. Křidélka se zasekávají o křídlo a klapky se klepou jak ratlík.

Potřeboval bych poradit, jaké by měli být výchylky u křidélek a klapek? Teď mi nejde o nastavení vysílačky, ale o skutečné vychýlení daného prvku na letadle v cm. Momentálně je na klapkách asi 0,5-0,8 cm a klapky snad jdou ještě méně. Předem dík.

_________________
TwinStar II, FW-190, FUNCUB
http://draken69cz.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 17.07.2015 18:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Když se dívám na fotku mechanizace křídla, tak se obávám, že mimo nastavení výchylek ve vysílačce s tím po mechanické stránce nic neuděláš. Jedině u vztlakových klapek je možné dát delší páku nebo prodloužit stávající a tím zvětšit jejich výchylku (pokud je to třeba). To bych ale dělal až po záletu, u kterého bych klapky určitě nezkoušel. Spíš bych je zafixoval v nule lepící páskou. A teprve po záletu bych hledal příčinu proč se třepou.
Co se týká zasekávání křidélek, tam bych demontoval servo křidélek a zkusil ručně najít příčinu, kde to drhne.

ad "Momentálně je na klapkách asi 0,5-0,8 cm a klapky snad jdou ještě méně." - tomu moc nerozumím. Klapky jsou blíže trupu, křidélka na konci křídla. Uvedená výchylka 0,5cm nahoru a 0,8 cm dolů by mohla pro křidélka stačit. Předpokládám ale, že by toto mělo být uvedeno v manuálu.

Jinak to, že se na křídle něco třepe, by v případě, že je jinak tuhé a neláme se jen když se na ně křivě podíváš, by až tak moc vadit nemuselo. Není to hotliner nebo jiný model, kde se vyžaduje pevné křídlo. Toto je na klidné polétání maximálně s velmi opatnými základními akrobatickými prvky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 17.07.2015 18:49 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 1.7.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Pardubice
Obrázky: 2
Jde na páce posunout táhlo do vzdálenější dírky pak se výchylka zvětší. To 0,5-0,8 byl přibližný rozsah na obě strany (nahoru dolů cca 0,5 až 0,8). Křidélka se zasekávají o křídlo asi bude stačit zbrousitříznout popřípadě trochu kuchnout, vyměnit panty a znova zalepit. Mě šlo hlavně o ty výchylky křidélek abych to nevyslal do vzduchu a ono to bylo neovladatelné protože výchylka bude příliš malá. Třepotání jsem myslel zamotných křidélek a klapek jinak křídlo samotné je celkem bytelné, jen mě napadlo ho dovyztužit kouskem hliníku a náběžku vzít pro jistotu sklenou páskou a uhu-porem (jako u kombatů).

_________________
TwinStar II, FW-190, FUNCUB
http://draken69cz.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 17.07.2015 18:53 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 5331
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
Pokud to chces tunit tak dej kridlo na panty, pokud nechces tak odstran jen to drhnuti. Vyzkousej a uvidis. Ja napr. na metrovem EDF musel predelat vejskovku na balzovou protoze original byl netrimovatelny (byla prohla a skakala nahoru/dolu)

Myslim ze podobne letadlo dost odpusti takze bych to zkusil v lufte a podle toho upravil.

_________________
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 17.07.2015 21:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Draken píše:
Jde na páce posunout táhlo do vzdálenější dírky pak se výchylka zvětší.

Když se dívám na tu fotku na HK, tak tam to mají na maximu. V každém případě by ale měl k tomu existovat návod a v něm předepsané výchylky.

Draken píše:
To 0,5-0,8 byl přibližný rozsah na obě strany (nahoru dolů cca 0,5 až 0,8).

Opět nevím o čem píšeš, o křidélkách nebo o vztlakových klapkách? Pokud o křidélkách, tak jen poznámka - na obou stranách je třeba mít stejné výchylky (platí to ale i pro ty klapky), velikost výchylek (od oka) by tak mohla být. Ideálně právě tak cca 0,5cm nahoru a 0,8cm dolů. Pokud píšeš o klapkách tak tam by to mohlo být víc. Opět ale opakuji, podívej se do návodu, co tam doporučují a klapky začni používat až po záletu a několika prvních letech a v bezpečné výšce.

Draken píše:
Křidélka se zasekávají o křídlo asi bude stačit zbrousitříznout popřípadě trochu kuchnout, vyměnit panty a znova zalepit.

To je to, o čem jsem psal. Je třeba to mít mechanicky lehce pohyblivé. Panty bych měnil až jako poslední možnost v případě, že se to v nich skutečně viklá.

Draken píše:
Mě šlo hlavně o ty výchylky křidélek abych to nevyslal do vzduchu a ono to bylo neovladatelné protože výchylka bude příliš malá.

Pokud to není pokřivené, tak nemusíš mít strach, že je to málo. Spíš to může být víc, než je třeba. Doporučuji nastavit exponenciály aby kolem středu polohy kniplu byly malé výchylky a se zvětšující se výchylkou kniplu větší.

Draken píše:
Třepotání jsem myslel zamotných křidélek a klapek jinak křídlo samotné je celkem bytelné, jen mě napadlo ho dovyztužit kouskem hliníku a náběžku vzít pro jistotu sklenou páskou a uhu-porem (jako u kombatů).

Další vyztužení bude jen zvýšením váha. Pokud je to tuhé, jak píšeš, nedělal bych ho. Drobné rány od trávy apod. tomu dodají časem tu správnou patinu. ;-) Jediné na co bych se podíval je, jestli je možné jednoduše odstranit vůle. Pokud ne, tak bych to neřešil. Toto je model na začátek, další bude určitě lepší.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: sob 18.07.2015 8:31 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 1.7.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Pardubice
Obrázky: 2
OK dík moc, ještě mě napadlo kdyby to furt dělalo neplechu jestli by byl velký problém nahradit jedno servo na křidélka dvě na místo toho plastového převodu na křídlech, nějaké 9g by zas nemuselo tolik vadit nebo už by to bylo na takovém modelu hodně znát?

_________________
TwinStar II, FW-190, FUNCUB
http://draken69cz.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: sob 18.07.2015 8:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 6500
Bydliště: ČR
Obrázky: 0
Nepleteš si pořád křidélka a klapky?
Pokud chceš dát dvě serva na klapky, tak si uvědom, že nejdou namontovat "čistě" zrcadlově, pokud budou připojena na jeden kanál.

_________________
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: sob 18.07.2015 8:59 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 1.7.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Pardubice
Obrázky: 2
Ne klapky blíž k trupu a pohybují se stejně, křidélka dál od trupu pohybují se cikcak a ovládá se tím směr letu :)

_________________
TwinStar II, FW-190, FUNCUB
http://draken69cz.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: sob 18.07.2015 11:50 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Draken píše:
OK dík moc, ještě mě napadlo kdyby to furt dělalo neplechu jestli by byl velký problém nahradit jedno servo na křidélka dvě na místo toho plastového převodu na křídlech, nějaké 9g by zas nemuselo tolik vadit nebo už by to bylo na takovém modelu hodně znát?

Osobně to u zmíněného modelu považuji za zbytečné, ale určitě by to šlo. Stačí vyhodit středové servo a pákový mechanismus před křidélky a dát na to místo stejné serva.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2015 14:12 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 1.7.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Pardubice
Obrázky: 2
Tak jsem po delším čase konečně doladil tohle éro, křidélka jdou hladce a klapky jsem zrušil úplně, vymontoval servo a přilepil izolepou ke křídlu. V manuálu není přesně dané těžiště tak jsem to nějak odhadl na 1/3 křídla od náběžky. Ještě jsem si upravil krabičku na pohodlný převoz. Když se trochu umravní vítr tak to dnes pošlu do vzduchu, raději bez podvozku náhradní vrtule u toho dyžtak je. Tady pár fotek kdyby první start nedopadl nebo spíš kdyby dopadl.

_________________
TwinStar II, FW-190, FUNCUB
http://draken69cz.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2015 20:52 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 1.7.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Pardubice
Obrázky: 2
Tak zálet nic moc ono dneska se vůbec nějak nedařilo, ze 3 letadel zůstalo jen jedno letu schopné :(

Po startu to začalo šíleně táhnout doprava a nahoru, výškovku jsem celkem rychle upravil, ale na křidélkách ani max trimr vlevo nepomáhal a sotva to zatáčelo doleva. Naštěstí jsem s tím nějak přistál. Chvilku laborování a druhý pokus, průběh skoro stejný lítat se s tím prostě nedalo k tomu ještě výškovka je jak na gumě nic nic a pak houpne jak blázen.

Směroval jsem to co nejrychleji na zem a tady se asi projevila nezkušenost řízení modelu v krizi. Už už jsem byl na zemi, cca 40-60 cm nad zemí sice ve vyšší rychlosti než bych si přál ale už jsem si říkal že to je v kapse stačilo už jen přitáhnou, ještě trochu víc PŘITÁHNOUT! křach Jo poslal jsem to čumákem do země, v osudovou chvíli jsem si spletl výchylky :(

Vrtule, plastový kryt motoru a pár šrámů, vrtule náhradní je ten plast vem čert, ale jak to poladit aby to příště nedopadlo stejně nebo hůř?

DOTAZ
Ty klapky tam pořád dělají neplechu co by se stalo kdybych je tam neměl vůbec?

_________________
TwinStar II, FW-190, FUNCUB
http://draken69cz.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2015 21:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
ad Po startu to začalo šíleně táhnout doprava a nahoru

- když model při výškovce v nule hodně stoupá je třeba podkládáním potlačit motor (potlačit znamená, že osa motor+vrtule pak směřuje vpředu více k zemi) - je to třeba dělat postupně podkládáním motoru po milimetrech nebo ještě méně, ne najednou dát hrot kuželu o kus dolů!
- když to táhne na jednu stranu, tak je obvykle zkroucený model nebo je jiná nesouměrnost na křídle

V tvém případě, jak jsem se díval na fotky, tak ty klapky musí být obě v nule. Ta izolepa vypadá, že je slabá a asi to úplně neudrží. Mám za to, že když už jsi servo a náhon demontoval, tak to je třeba lépe zafixovat. Tím, že jsi to demontoval, tak zatímco s náhonem by to za izolepa jen zafixovala a drželo by to to servo, tak když je tam izolepa samotná, tak to musí držet pevněji. Navíc pokud klapky nechceš používat, tak přelep i spáry před nimi tak, aby povrch křídla plynule přešel do povrchu klapky.

Mimo to může být křídlo zkroucené a nebo máš zkroucené křidélka popřípadě máš na každém křidélku jiné výchylky. Začni u výchylek, pak se podívej, jestli nejsou křidélka do vrtule a nakonec zkontroluj jestli není do vrtule samotné křídlo. To zkroucení u křídla zjistíš tak, že na oba konce křídla položíš na spodní straně rovné pravítko nebo něco jiného rovného co se tam samo udrží a pak to z jedné strany shlédneš, jestli to není do kříže.

Až to umravníš a naučíš se s tím létat, tak nic nebrání tomu, ty klapky znovu zprovoznit. Když bys je odstranil, tak zmenšíš plochu křídla a pak by to už nelétalo vůbec. Pokud by fungovaly jak se u nich očekává, tak by mohly zkrátit vzlet ze země a snížit rychlost na přistání. Proč jsem je doporučoval ze začátku nepoužívat je to, že když je vysuneš, tak se patrně model naklopí čumákem dolů a to je třeba kompenzovat výškovkou. Což je vhodné nacvičit v přiměřené výšce nad zemí. A když začínáš, tak to je hodně úkonů najednou a mělo by to asi ještě více nevyhovující výsledek.

Jinak ty kryty se dají určitě slepit a po zalétání znovu nasadit.

ad výškovka je jak na gumě - Tomu moc nerozumím. Výškovka by se určitě neměla volně hýbat a při pohledu zezadu musí být rovnoběžně s křídlem. Hýbat je něco jiného než když se "jen" prohýbá materiál výškovky. To by až tak vadit nemělo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2015 22:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Ještě dodatek. Všiml jsem si, že jsi dal páky k křidélek na nejbližší dírku ke křídlu. Tím ale má hodně ostré výchylky na křidélkách. To tak mělo skutečně být?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2015 22:12 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 1.7.2015
Příspěvky: 113
Bydliště: Pardubice
Obrázky: 2
Bych čekal že u takto hotového modelu už žádné vyosování nebudu muset řešit, teď ještě po té ráně to bude asi vůbec na prd :(

Klapky jsou komplet přelepený i ty spáry (něco jako "zavětrovaný") a celkem drží, křidélka jsem vytrimrovaná měl a na obou stranách drželi profil křídla, tu výškovku jsem myslel že když jsem přitáhl tak se nic nedělo a když jsem přitáhl o něco víc tak to začalo hrozně stoupat jako by to překonávalo nějaká odpor a pak z ničeho nic max výchylka, ale na zemi chodí v pohodě (možná špatně expa zkontroluji to).

Dík za rady kouknu po tom zkroucení atd. ale mám strach že to bude ztráta času a zprovoznit to nedokážu, holt to není multiplex no aby to létalo bez větších zásahů :(

Páky - tak ten rozsah je upraven na vysílačce + expa, ale můžu to propříště dát na tu krajní, já si myslím že to trochu zlobilo že servo muselo udělat delší pohyb a nastávalo tam nějaký tření kvůli špatně řešenému převodu táhel tak jsem to šoupl blíž ke křídlu, ale ještě to prověřím.

_________________
TwinStar II, FW-190, FUNCUB
http://draken69cz.rajce.idnes.cz/


Naposledy upravil Draken dne sob 01.08.2015 13:32, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Light Aircraft 182
PříspěvekNapsal: pát 31.07.2015 22:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4949
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Heleď, podle toho co píšeš, tak by to mělo fungovat. Možná tam ale bude nějaká drobnost, kterou by na první pohled odhalil na místě někdo zkušenější.

Zkus se proto poohlídnout po modelářích v okolí a určitě ti pomohou líp než takto na dálku.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 49 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz