sky59 píše:
... ale si sa rozpisal...
Mám to v podpise
sky59 píše:
... Medzicasom som objavil, ze existuju kabliky na prizhavovanie, cim sa to potom napaja? Tiez s 1.5V alebo s niecim nizsim? nIe je to potom ako teplejsia sviecka?
Káblik je len nutná podmienka, ale k nemu sa ešte musí kúpiť/vyrobiť elektronický modul prižhavovania.
No a tie bývajú rôzne. Napájanie ich elektroniky síce ide z palubnej siete prijímača, ale líšia sa tým z čoho je napájaná potom ta sviečka. Jednak sú také, že aj to prižhavovanie sviečky robia z prijímačovej baterky, kde pre sviečku vyššie napätie zrážajú nejakou pulzne šírkovou moduláciou, alebo také, ktoré na to používajú samostatný NiCd článok. To druhé sa mi vidí ako lepšie, hlavne bezpečnejšie riešenie, lebo sa nemôže stať to, že by sviečka vybila napájanie prijímača a serv, ale je o ten článok ťažšie. V oboch prípadoch sa dá väčšinou nastaviť hranica otvorenia karburátora pri ktorej sa prižhavovanie zapína/vypína.
sky59 píše:
... bol by som nerad aby mu to zhaslo vo vzduchu...
Tak mu nastav spoľahlivý vyšší voľnobeh a využi vo vysielači cez prepínač funkcie "idle on" a "cut off", ktorými si nastavíš jednak znížený voľnobeh pre pristávanie (už nie taký spoľahlivý) a vypnutie motora pri rolovaní. Tak sa to bežne robí.
sky59 píše:
...
Objednal som uz OS No8 sviecky, skusim to s nimi, a vzal som este aj R5 do zalohy, vsak to nejako hralo aj s nou
Dalsia "komplikacia" je, ze original sviecka je HAN3006 a ta je dlha ale neda sa kupit uz niekolko rokov, ta co mi odisla originalna je no-name a drotik som pozrel pod mikroskopom musel mat vadu lebo je ako prestrihnuty kliestami, ziadne zuzenie priemeru, nic, pekny cisty strieborny a "prestrihnuty"
Samozrejme mohol to byť aj nepodarok. Inak dlhé sviečky používajú 4T žahavíky, mávajú v označeni F (napr. OS-F). Niektorí ich dávajú aj do 2T motorov a pochvaľujú si.
sky59 píše:
...
toto je stupanie pre LSN, pracovny rozsah je asi 90 (?) stupnov:
http://www.evolutionengines.com/Product ... =EVO100813toto je LSN samotna s jemnym zavitom na nastavenie:
http://www.evolutionengines.com/Product ... EVO100844AMám dojem, že si tu asi trochu pletieš pojmy a funkcie.
Na 1. obrázku je valcové šupátko/klapka karburátora, ktorá sa ničím nelíší od toho, čo je aj v karburátoroch iných výrobcov podobného typu. A skutočne pracovný rozsah jeho pohybu je cca 90°, neviem čo je na tom čudné, však to ani nemôže byť inak. Ale toto predsa nie je rozsah regulácie voľnobežnej ihly, ta je do neho zaskrutkovaná väčšinou zo strany páky plynu (teda z tej ľavej strany) a máva veľmi jemný závit tak, ako na 2. obrázku. Zvonku sa ona potom väčšinou javí ako malý červík a musí sa nastavovať plochým skrutkovačom. Výnimkou sú motory MVVS, kde sa dá voľnobežná ihla nastavovať rukou.
No a ta šikmá drážka, ktorú Ty považuješ za stúpanie LSN, slúži predsa na to, aby ihla nastavenia bohatosti zmesi voľnobehu fungovala len pri tom voľnobehu, ale aby po pridaní plynu už neobmedzovala prítok paliva. Funguje to tak, že po pridaní plynu, pootočením šupátka, sa toto axiálne v ysunie z telesa karburátora, čím sa hrot voľnobežnej ihly takisto vysunie z trysky a nemá už žiadny vplyv na bohatosť zmesi. Vtedy funguje už iba nastavovanie hlavnou ihlou.
sky59 píše:
...
cely cas sa snazim majoritne o jedno aby som mal co mozno najnizsi a este spolahlivy volnobeh, po tom co som videl stupanie LSN a pracovne stupanie LSN (neviem presne terminy), zatial zostanem pri tom, ze od totalneho mechanickeho zavretia LSN pri uplnom zatvoreni nasavania (bez akejkolvek strbiny) som iba 90stupnov povoleny
na tom jemnom stupani LSN, myslim si, ze aj factory setting robia nejako takto, urcite to neladia na kazdom kuse individualne
Pre chod motora na voľnobehu voľnobežná ihla totálne zatvorená byť nemôže. V návode to uvádzajú len ako krajný bod, od ktorého sa robí základné nastavenie. To znamená, že privrieš klapku plynu na minimum a zaskrutkuješ voľnobežnú ihlu dovtedy, kým sa celkom neuzatvorí prietok paliva (kontroluješ to ustami cez kúsok hadičky nasadenej na fiting prívodu paliva do karburátora). No a od tohto bodu potom povolís tu ihlu o predpísaný počet otáčok (podľa návodu), väčšinou tak 1 až 1,5 otáčky. Rovnako hlavná ihla sa otvára napr. na 2 až 3 otáčky. A takto to robia aj vo fabrike s novými motormi.
Ale treba si uvedomiť, že toto je tzv. základné nastavenie, aby sa motor vôbec dal uviesť do chodu. S optimálnym nastavením to nemá nič spoločné. To sa musí doladiť za chodu a niekedy je tomu treba venovať aj dlhší čas a často aj desiatku štartov. Navyše to nastavenie sa mení podľa počasia a druhu paliva. Zmení sa atmosferický tlak/teplota/vlhkosť vzduchu, alebo % nitra v palive a treba znovu dolaďovať. Na toto sú žhavíky zvlášť citlivé. Ale väčšinou stačí hýbať už len s hlavnou ihlou.
sky59 píše:
...
pokial mi to tak bude dobre fungovat nemam dovod zatial s tym hybat, "rozhybal" som nastavenia ihiel vtedy ked to nechcelo vobec ist lebo bola odidena sviecka
a navyse som este nevedel a nepoznal presne konstrukciu ihiel
Konštrukcia nie je žiadna veda, ale je nemožné počítať s tým, že budeš hocikedy lietať s raz a navždy nastaveným karburátorom. To ešte tak u benziňákov, ale u žhavíkov určite nie.
sky59 píše:
... taky 2takt moze dymit? nedymi to moc? ak bude lietadlo vo vzduchu v pohybe bude menej zahadzane sajrajtom z vyfuku? co myslis? lebo na zemi som ho nemohol potom doutierat..
Každý motor dymí, to je normálne. Ak ide na príliš bohatú zmes, tak samozrejme dymí viac. Treba čas od času zhodiť výfuk a skontrolovať či sa netvorí priveľa karbónových usadenín na výfukovom okne vložky a pieste. Ak začne piest príliš černieť, tak treba motor rozobrať a vyčistiť to skôr než bude neskoro.
Ale veľmi opatrne, nie mechanicky ale chemicky niečím, čo rozpúšťa karbon a neškodí hliníku a iným kovom. Sú kadejaké spreje pre auta, ale IgorB odporúča variť to v nemrznúcej kvapaline pre moderné motory s hliníkovými hlavami pri cca 150°C v nejakej starej fritéze. Ale vonku, lebo výpary nie sú práve najzdravšie.
Inak príčinou karbonovania je väčšinou dlhodobá prevádzka na príliš bohatú zmes, palivo so zbytočne vysokým obsahom oleja, alebo aj nevhodný olej, a taktiež sústavné preťažovanie motora privysokým momentom (aerodynamicky príliš ťažké vrtule) - 2T motor by mal ísť na predpísané minimálne maximálne otáčky.
Špinavý model - to je normálka.
Ak Ti to veľmi prekáža, predaj spaľováka a daj sa na elektrolety.
Ale zamastenie sa dá výrazne eliminovať vhodným nasmerovaním prúdu výfukových plynov z tlmiča. Na to sa predávajú také nástavce zo silikónovej gumy, zvané deflektory. Ak nim odvedieš výfukové plyny pod pravé krídlo, tak budeš mať model takmer čistý
, pretože pravotočivo rotujúci vír vzduchu za vrtuľou bude ten dym zrážať ešte viac dole a na trup a chvost sa tak skoro nič nedostane. Ak by si ho vyviedol nad krídlo, alebo dokonca na ľavú stranu (či už nad či pod krídlo), tak bude model výrazne viac zašpinený.
Len pozor
deflektory a dlhé hadice odvodu spalín z výfuku majú značný vplyv na chod motora. Môžu takisto spôsobovať vo vyššej miere už spomínanú tvorbu karbónu.
sky59 píše:
...
EDIT: este som zabudol k tomu nasavaniu: popremyslal som o tom a podtlak tam naozaj vznika v nasavani, pretoze otvor nasavania vzduchu predstavuje odpor, cize naozaj to moze potiahnut palivo, ...
Nie "môže", ale ťahá ho vždy!!!
sky59 píše:
... len je to z ineho dovodu ako pri klasickom difuzore kde podlak vznika v zuzenej trubici lebo sa tam zvysi rychlost prietoku vzduchu, u leteckeho karburatora je privod do komory ktora ma dokonca vacsi rozmer ako nasavaci otvor ...
Píšeš nezmysly
, nie je to tak, žiadna väčšia komora tam nie je a v mieste trysky je prierez vždy zúžený, ak už ničím iným, tak aspoň tou tryskou.
sky59 píše:
... kedze sa jedna o lietadlo a nemoze byt pod difuzorom komora s plavakom ...
To s tým nijako nesúvisí. Plavákové komory v automobilových a lodných karburátoroch len nahrádzajú tlakovú reguláciu prívodu paliva. Konštantná hladina <=> konštantný tlak v tryske.
sky59 píše:
... tak je to takto... je to vlastne vstrekovanie paliva ak sa nemylim /nie do valca/ ako u Felicie s jednobodovym vtrekovanim do nasvacieho potrubia...
Mýliš sa, so vstrekovním to nemá vôbec nič spoločné!
sky59 píše:
...
najlepsie ten rozdiel vidiet v tom, ze u autokarburatora s difuzorom je skrtiaca klapka vzduchu az za privodom paliva z plavakovej komory ale u leteckeho je to naopak, privod paliva je az za skrtiacou klapkou vzduchu...
Zlý príklad. Je to oveľa zložitejšie a aj celkom inak.
Poloha škrtiacej klapky býva kompenzovaná rozličnými bočnými kanálikmi, ktoré slúžia na vyrovnávania tlaku.
Navyše u karburátorov s rotačným valcovým šupátkom je situácia odlišná aj v tom, že sa fakticky jedná o dve škrtiace klapky za sebou, pričom rozprašovacia tryska sa nachádza medzi nimi. Uznávam, že z hľadiska funkcie to nie je najšťastnejšie, lebo to kladie nároky na presnosť polohy osi otáčania a osi otvoru difuzéra, ale technologicky je to asi najjednoduchšie. Práve mnohé RC karburátory horších značiek fungovali zle preto, lebo sa obe strany (predná aj zadná štrbina) nezatvárali súčasne rovnako, kvôli nepresnej výrobe, teda mimobežnosti osí šupátka a otvoru difuzéru. A tak v prípade, že sa pri voľnobehu viac zatvárala predná štrbina než ta zadná, to spôsobovalo nadmerné obohacovanie zmesi a ak sa naopak zatvárala viac zadná, tak sa zmes zas príliš ochudobňovala. Naladenie voľnobehu a plynulých prechodov motora s takým "aušusovým" karburátorom bolo potom veľmi problematické.
Viem o čom hovorím, lebo takýmito neduhmi trpeli predovšetkým staré sovietske motory (napr. Radugy 7 a 10). Ale ani karburátory MVVS neboli vždy celkom kóšer. Dalo sa to opraviť tak, že sa pilníkom alebo škrabákom primerane posunula hrana otvoru v šúpátku, tá ktorá sa skôr zatvárala tak, aby išla zarovno s tou druhou. Takáto úprava, ak bola kvalitne prevedená, robila s predtým neposlušným motorom priam zázraky.
sky59 píše:
...
vyfuk nema nasadenu hadicu (tiez pisem vyssie
a neviem preco by mali prestat davat rady koli tomu ked chcem veciam aj rozumiet
Ktorú hadicu máš na mysli? Igor mal namysli tenkú hadičku medzi fitingom na tlmiči a nádržou. Ty si ale mal na mysli tu šedú elektroinštalačnú hadicu - no to som si všimol aj sám z videa, že je odpojená.
A k tým radám - však ja ešte mám dosť trpezlivosti, ako vidíš.