YenyaKas
|
Napsal: ned 29.10.2017 22:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
TomasC píše: Dal bych dvě uhlíkové tyčky, uprostřed omotané nití. Nalepit na náběžku a nit prosytit také. Asi si nedovedu představit, jak by tohle bránilo tomu, aby se křídla pod zátěží prohýbala směrem nahoru. Zvlášť na náběžné hraně namísto toho zlomu v těžišti. Jestli tomu dobře rozumím, tak by to i tak celé bylo držené tou omotanou nití, kvůli které by to navíc neprošlo štěrbinou v trupu. Já mám pocit že to furt vysvětluju nějak divně, že mi nikdo nerozumí: Mini Scout má křídlo do ostrého V (ne kulatého U; mluvím o pohledu zepředu, ne zboku) s nějakým úhlem vzepětí. Uprostřed toho V jsou obě půlky slepené (v mém případě ještě překryté laminovací fólií, kterou tam mám místo papíru na $tree foam). Ten spoj je docela dobře pevný při namáhání na tah, ale už ne na tlak: uprostřed toho V to má tendenci se vymačkávat tak, že křídlo víc pruží do většího úhlu vzepětí. Na opačnou stranu nepruží. No a co řeším je, jak tomu V zafixovat ten úhel, pokud možno tak, abych zachoval možnost křídlo vysunout z trupu. Ještě opakuju, že levá i pravá polovina křídla samostatně jsou pevné dostatečně, neprohýbají se. Nemá cenu se dál snažit je zpevňovat například uhlím v náběžné hraně. Je to dáno tím, že křídlo není deska, ale je v cca 1/3 hloubky od náběžky zalomené dolů o cca 15-20°. Tohle samotné způsobí, že polovina křídla samostatně se nijak neprohýbá. Jde fakt jen o to, jak zajistit, aby to ve spoji křídel drželo daný úhel vzepětí, a nemělo to snahu vzepětí zvětšovat, když model chytnu za oba konce křídel (nebo dělám looping, což je totéž s o kus většími silami). Zatím jsem jiné návrhy než moje původní (tlačná vzpěra nahoře nebo tažná dole) asi nepochopil, protože buďto si neumím představit, jak by mohly fungovat (třeba tady ta omotaná nit), anebo by neprošly štěrbinou v trupu, anebo by možná fungovaly, ale podle mě ne tak dobře jako ty vzpěry.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: pon 30.10.2017 4:05 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Pokud jsem to pochopil dobře, jde pouze o to, že spoj polovin křídel v ose trupu je podle tvého vysvětlení při lopingu na "náběžce" a "odtokovce" namáhán na tah a v 1/3 hloubky na tlak. V té 1/3 se okolí spoje vymačkalo a pruží? Pokud ano, možná by stačilo kolmo ke směru letu proříznout v té 1/3 křídla na šířku trupu, nebo o kousek víc, drážku a vlepit výztuhu tvaru "V" o úhlu požadovaného vzepětí. Jestli jsem to správně pochopil a srozumitelně se vymáčkl.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pon 30.10.2017 9:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Jo, přesně tak. Ale z čeho takovou výztuhu zkonstruovat, aby to fakt drželo ten úhel?
Napadlo mě, jestli by to šlo vytisknout na 3D tiskárně, že bych vytiskl to "V" a třeba ještě kolmo na střed výběžek k zalepení do spoje křídel ve směru letu, že by to lépe ten tlak rozložilo. Ale nevím, jestli ABS nebo PETG je dostatečně pevné.
EDIT: možná něco takovéhoto:
Přílohy: |
Poznámka: Výztuha spoje křídel FT Mini Scout
scout-wing-reinforcement.png [ 6.14 KiB | Zobrazeno 2777 krát ]
|
|
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: pon 30.10.2017 13:02 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Asi jsi mě možná taky špatně pochopil,dlouhá léta upřednostňuji heslo V JEDNODUCHOSTI JE SÍLA a proto se vracím k mému původnímu nápadu s tou polovinou futrálu.Pokud moje představivost funguje dobře tak jak píšeš křídla se ti při zatížení(lopingu ...)snaží ve spoji zvětšovat vzepětí a to tím že spoj klesá dolů ke spodku trupu a konce křídel se tlačí vzhůru a to by jsi zamezil právě tím půlfutrálem ve tvaru profilu křídla vlepeným dovnitř trupu pod křídlo no a ten spoj by se při každém zatížení jednoduše opřel o tu vlepenou výztuhu,jednodušeji řečeno je to spoj křídla položený na kousku stejného tvaru křídla a demontáži křídla to nijak nevadí. dr.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pon 30.10.2017 13:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
@dratek: Joaha, už rozumím, myslel jsem původně, že tím půlfutrálem máš na mysli levou nebo pravou půlku, a ty zatím myslíš spodní půlku.
Nejspíš by nebylo úplně jednoduché takovouto vzpěru přesně do trupu zalepit. Navíc by to znamenalo, že to křídlo by uprostřed bylo držené tím půlfutrálem a po stranách trupu z opačné strany jen horní hranou té štěrbiny v trupu. A ten půlfutrál a vlastně i střed křídla by asi musel být z něčeho tvrdšího než XPS, protože i půlmilimetrové promáčknutí uprostřed trupu udělá docela velký posun na koncích křídla (trup je široký 40 mm, rozpětí je odhaduju 500-600 mm).
Pořád myslím, že na tah je tento sendvič docela pevný, a že by šlo o to jen nedovolit té horní střední části, která je namáhaná na tlak, aby se obě půlky křídla mohly přibližovat k sobě. Čili roznesení toho tlaku z toho relativně malého místa u spoje křídel na větší plochu. Třeba vodorovnou vzpěrou nebo tady tím 3D tištěným dílem.
@TomasC: Jo, takto jsem tě pochopil i předtím. Podle mě to nebude fungovat v náběžné hraně. Mohlo by to fungovat v tom zlomu v 1/3 hloubky křídla. Ale znamenalo by to asi, že ten chuchvalec neprocpu tou štěrbinou v trupu.
Asi zkusím ten 3D výtisk - to by mělo být dostatečně zpevňující, a přitom stále umožňující vytáhnout křídlo z trupu.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: pon 30.10.2017 17:51 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Nevím YENY jak to máš zespodu trupu.máš li tam možnost volného prostoru na vložení baterek nebo regla??Pokud ano tak myslím že je to jednodušší než to vypadá, použil bych na to kousek soklovýho polistu a ten je pevný ale lehký no a zespodu bych ho tam strčil a nalepil na boky trupu na doraz k vloženému křídlu Taky mě ještě napadlo že se ti asi při tom pnutí naklápějí ty boky trupu nad průřezy pro křídla směrem dovnitř,co to taky zesílit???jestli máš tu horní kapotu jen z papíru tak by to nebylo od věci páč ten papír nic moc nezpevní.Já se na ten výtvor chystám co nevidět ale doteď jsem všechny éra dělal bez plánku a na tuhle blešku taky nemůžu nic najít takže zase klasicky přenos z monitoru pravítkem a počítat
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pon 30.10.2017 18:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Nějaký volný prostor tam je, ale mám tama vedené RX, uchycení podvozku, atd. Určitě to nejde celé přepažit až ke křídlu. No a problém je, že tímhle se nezbavíš namáhání na tlak. Jen to převedeš z horní strany toho zlomu křídel na dolní stranu, a křídlo se začne vymačkávat tam.
Trup je obdélníkového průřezu, obsahuje všechny čtyři stěny včetně horní. Teprve nad tím je "pro parádu" ten kulatý papír. Průřezy pro křídlo jsou těsně pod horní deskou trupu, čili tam se to může dovnitř prohýbat jen minimálně.
Přidal jsem do úvodního příspěvku odkaz na PDF plánky i na build video, pokud by ještě někdo měl problém najít plánek.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: pon 30.10.2017 22:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Díky za plánek ,už je překreslený, dr.
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: čtv 02.11.2017 13:03 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Tak jo, 3D tištěná výztuha střední části výrazně pomohla. Udělal jsem to přesně na šířku vnitřku trupu (takže to i pomáhá držet křídlo usazené rovně a na délku 40 mm. Přidal jsem tam ještě nahoru příčnou výztuhu, kterou taktak procpu štěrbinou v trupu. Materiál je PET-G, tloušťka stěn 1 mm a tisknuté je to tak, aby vrstvy byly kolmo na směr letu.
Podle mě by tímto způsobem šla udělat celá ta kapsa, jak tady bylo navrhováno. Ale to asi není třeba, vzhůru nohama lítat nejspíš nebudu, a jinak jsou ty konce namáhané na tah, nikoliv na tlak, což laminovací fólie zvládá dost dobře.
Přílohy: |
scout-wing-reinforcement.png [ 2.6 KiB | Zobrazeno 2630 krát ]
|
Poznámka: Pohled, kde jsou vidět obě kolmé výztuhy - horní i dolní.
scout-wing-reinforcement-2.png [ 4.34 KiB | Zobrazeno 2630 krát ]
|
|
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: čtv 02.11.2017 13:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
A teď z jiného soudku: jak uchytit podvozek?Udělal jsem podvozek přesně podle toho build videa (cca 34:00) a mám problém, že na nerovném povrchu (louka) s tím vůbec nejde přistát - jak se kolečka neodvalují, tak jde letadlo přes čumák (s tím počítám), a podvozek se vytrhne a poškodí ještě tu spodní vodorovnou část trupu (s tím ale nepočítám). Kolečka mám s průměrem ještě tak o 1 cm větším než je v plánku. Jak tohle řešit? Představoval bych si, že podvozek bude nějak uchycený tak, aby při běžném startu a přistání neupadl (při působení síly zespodu nebo šikmo zpředu zespodu), ale zároveň aby se bezbolestně oddělil při působení síly kolmo zepředu. Řešili jste někdo podobný problém na modelu? Přemýšlel jsem o nějakých magnetech, ale to je na 160g model asi dost těžké a navíc se tam špatně dávkuje ta síla, kterou to má držet. Pak jsem vymyslel, že bych tu střední část podvozkového drátu nedával dovnitř trupu, ale zespodu na nějaké příchytky, které bych udělal tak, aby při namáhání zespodu držely, a při namáhání zepředu povolily. Třeba zase 3D výtisk.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: ned 05.11.2017 21:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Matně si vzpomínám že tento problém s podvozkem jsme řešily před 45 lety u malých gumáčků a tuším že podvozelk byl uchycen vně modelu a jako houpající se -chápej to jako by byl na ložiskách a ve vlastní funkční poloze ho přidržovala ze předu natažená letecká gumička 1x1mm takže když podvozek narazil na travu tak gumička propružila a podvozek se jakoby sklopil dozadu.Další zkoušky byly se střižným kolíčkem z párátek a poslední co si vybavuji byl podvozek taky houpající se pod trupem ale ve přední části podvozku odkud jdou oba pruty ke kolečkům byla příčná výztuha (dodatečně naletovaný drátek)podvozku který se zacvakával do podélně rozříznuté slaminy (BRČKO)přilepené na spodku trupu do které byl podvozek přes tu příčnou výztuhu zacvaknutý.Dneska už jsou spousty jiných materiálů a možností výroby ,my jsme to tenkrát dělaly s nadšením a na koleně ze všeho co bylo po ruce. Já už ho mám skoro hotový už jen serva zabudovat a z předvídavosti jsem pár věcí upravil sice nevím zdali to k něčemu bude ale přišlo mi to v tu chvíli jako výhodné(právě ten podvozek,vkládací blok s oběma servama,klasický oblý profil křídla a pár drobností)
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: pon 06.11.2017 10:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Pošli nějaké fotky toho oblého profilu křídla. Jakože je to jen zakulacená deska, nebo to i mění tloušťku? A jaks zajistil rovnoměrnost toho zakulacení?
Já jsem zatím vymyslel takový úchyt pro ten podvozek - že bych ponechal formát toho drátu - uprostřed tvar V ve směru letu, pak ohnout o cca 90° dolů ke kolečkám. A toto bych uchytil do bazmeku tak, aby se to kolem špičky toho V mohlo otáčet, a v přední části toho V to bylo uchycené tak, aby to vlastní pružností trochu drželo, ale při namáhání zepředu aby to vypadlo ze závěsu. Napružením toho V půjde řídit "vypínací síla". Pěkné je, že tlakem zespodu to bude ještě víc bránit tomu vypnutí.
Pak jsem ještě zjistil, že se mi trochu vymačkala výškovka - v tom nejslabším místě uprostřed, kde je zeslabení kvůli směrovce: ve směru nahoru se ta strana kde je uchycená páka táhla hýbe výrazně víc než ta druhá strana. Tak jsem vymyslel ještě další 3D-tištěnou výztuhu.
Kdybyste někdo měli zájem o zdrojáky v OpenSCADu nebo o STL soubory, dejte vědět, já to někde vystavím.
Přílohy: |
Poznámka: Úchyt drátu podvozku
scout-podvozek.png [ 7.07 KiB | Zobrazeno 2545 krát ]
|
Poznámka: Výztuha výškovky
scout-vyskovka.png [ 4.27 KiB | Zobrazeno 2545 krát ]
|
|
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
dratek
|
Napsal: úte 07.11.2017 22:05 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 8.8.2017 Příspěvky: 996 Bydliště: JABLONECKO
|
Jak už jsem psal dříve tak křídlo jsem dělal s podelným vroubkováním,to jde ten polist až neskutečně tvarovat.udělal jsem z něho i trubku na dmychadlo ke stihačce o průměru 7cm..Ten profil je samozřejmě jen deskový ale určitě by šel udělat 3D no a tvar drží sám ,ten náběh jsem dělal přes kulatinu 6cm tenhle polistr má rád při tvarování teplo z rukou ,fotky zatím nemám ,nejde mi to ,ještě jsem se to ve svém pokročilém věku nenaučil,s tou výškovkou jsem tě předběhl v předvídavosti a vyztužil ji hranolkem 4x4 jen jsem byl dost zbrklý a celý jsem to sestavil a přilepil naruby takže estetika je fuč ale beru to jako zkušební a né výstavní.To tvoje zajištění vypadá zajimavě a i funkčně,já pro začátek zkusím gumičku.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|