RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Umístění výškovky u modelu větroně
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=84098
Stránka 1 z 1

Autor:  varok [ úte 26.06.2018 19:08 ]
Předmět příspěvku:  Umístění výškovky u modelu větroně

Dobrý večer, měl bych takový začátečnický dotaz. Zajímalo by mě, proč mají některé modely větroňů výškovku normálně pod směrovkou a jiné mají VOP až za ní. Samozřejmě myslím při klasické montáži VOP dole. Ještě jsou motýlkové a do T, ale to teď neřeším. Děkuji

Autor:  coro [ úte 26.06.2018 19:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

Voľné modely mávali časovač, ktorý výškovku vykopol aby neuleteli.
http://rcmania.cz/viewtopic.php?p=941820#p941820
Pri RC to to môže byť iný dôvod, ale môže to byť aj jednoducho prerábka pôvodného voľného.

Autor:  varok [ úte 26.06.2018 20:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

No u klasických volných kluzáků jsem takové řešení viděl, ale vídám to i u RC modelů. VOP není třeba úplně za směrovkou, ale někdy je až za půlkou směrovky. Děkuji za vysvětlení.

Autor:  Libor [ úte 26.06.2018 20:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

Vyškovka je demontovatelná.

Autor:  VTjr [ úte 26.06.2018 22:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

Nejspíš jeto z konstrukčních (jednodušší stavba) ale i z praktických důvodů (snadná demontovatelnost, jak už bylo řečeno).

Autor:  DAF [ stř 27.06.2018 8:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

Spojitost s možnou demontáži to mít bude, a zjevně i u velkých letadel. Např Blaník to má tak nějak nad sebou a VOP se skládá k SOP (odklopí se krytka na ocase a vytáhne se čep). Ovšem takový Orlík má VOP předsazenou před SOP a je to kvůli demontáži.

Autor:  HONZIK 22 [ stř 27.06.2018 16:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

Ja bych jeste do vyse uvedeneho zaradil uplav za kridlem at hladkeho nebo mechanizovaneho. Nejlepsi variantou je T -ecko,vychazi ale hmotnejsi- pevnejsi smerovka a mechanizace. Paklize nemuzes prodlouzit trup aby jsi se uplavu rozumej turbulencí zbavil musis zvolit kompromis kterou letovou osu preferujes. Predsazena vyskovka je moderni u modelu kde jde o hmotnost je blize tezisti a umoznuje smerovku vytahnout az pod trup, zaroven ji zmensit vychylky a odpor protoze ji vychylujes mene na vetsi pace. Predsazena smerovka zvysuje ucinnost vyskovky ta je mimo uplav kridla a navic ji pomaha i nasmerovany proud vzduchu z vyklopene smerovky. Mnohe modely jsou s pevnou smerovkou rizene jen kridelky tam je smerovka nizka a vyskovka vesmes vyse a navic plovouci s co nejvyssi ucinnosti v eventualni turbulenci za kridlem. Je to proste o preferencích a ucelu modelu a tech vlivu je habakuk. A konstrukcnich zameru spojenych s letovymi vlastnostmi dalsi dva habakuky.A kdyz to rozhodnout nechces tak das motylka nebo vsechno na sebe.

Autor:  varok [ stř 27.06.2018 18:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

To co jsem se ptal, to je ta předsazená směrovka? Takže tím se zvyšuje účinnost VOP, jestli jsem to dobře pochopil. Děkuji

Autor:  VTjr [ čtv 28.06.2018 7:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

HONZIK 22 píše:
... Predsazena smerovka zvysuje ucinnost vyskovky ta je mimo uplav kridla ...

No, nevím :roll: . Já si myslím, že o tom, zda ta VOP bude/nebude v úplavu křídla rozhoduje především její vertikální poloha a ne to, jestli bude před nebo za SOP.
Varianta T se jeví z tohoto pohledu jako nejlepší, i když ani to nezaručuje, že se do úplavu za žádných okolností nedostane. :o Byly popsány případy, kdy se velká dopravní letadla při malé rychlosti a velkém úhlu náběhu dostala do situace, kdy se prudce snížila účinnost výškovky, dokonce z toho byly i nĕjaké havárie. Ale už nevím přesnĕ o který typ se jednalo. :roll:
U modelů větronů má T-čko nespornou výhodu v tom, že při přistáni do trávy nebo nerovného terénu je VOP méně zranitelná :) , nevýhodou je to, že SOP musí být masivnĕjší a tudíž i tĕžší. :(

Autor:  VTjr [ čtv 28.06.2018 7:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

varok píše:
To co jsem se ptal, to je ta předsazená směrovka? Takže tím se zvyšuje účinnost VOP, jestli jsem to dobře pochopil. Děkuji

Když, tak jen nepatrnĕ. :wink:
Navíc tím, že její hmota bude vůči těžšti na delším remeni, se zas zvýší moment setrvačnosti. :o
Takže si myslím, že to zvýšení účinnosti v reálu nepocítíš. :P

Autor:  YenyaKas [ čtv 28.06.2018 16:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Umístění výškovky u modelu větroně

Ještě nepadl jeden důvod: Fusion DLG má VOP až za SOP z toho důvodu, že VOP je otočná o 90° v obou směrech, a směrovka by zavazela.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/