Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 25.06.2018 21:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
Používáte někdo pro samokřídlo nějaká sofistikovanější nastavení mixů, letových režimů a podobně? Myslím tím kromě nutného nastavení, že se jedná o elevony.

Já jsem například vyčetl v nějakých fórech tyhle věci:

- mix kniplu pro kormidlo z nějakých 50 % do křidélek. Když člověk střídá samokřídlo se čtyřkanálovým letadlem a má tendenci dělat koordinované zatáčky, tak ať to na samokřídle reaguje na páku kormidla aspoň nějak. U mě to fakt funguje s tím, že pokud chci jemnější řízení, použiju prostě jen knipl pro kormidlo.

- letové režimy pro start, motorový let, bezmotorový kluz a přistání. Já mám své samokřídlo ITA vytrimované tak, že bez ohledu na rychlost to letí tam, kam to pošlu - i v dive testu je to neutrální, vzhůru nohama to chce jen fakt nepatrné potlačení (tady se ještě příliš bojím na to, abych to nějak detailně zkoumal v malé výšce :-). Ale zjistil jsem, že při tomto nastavení má křídlo tendenci letět na docela velké rychlosti - pokud chci aby to letělo pomalu, musím přitáhnout výškovku. Podobně při odhozu - prvních pár vteřin je fakt loterie, než si všimnu kterým směrem to letí, vybírám to mnohdy těsně nad zemí. I vyčetl jsem, že pro start a klouzavý let někdo u deskového samokřídla používá režim - v podstatě trim výškovky - cca 0.5 mm odtokové hrany elevonu nahoru, a pro přistání dokonce 1-2 mm nahoru. Vyzkoušel jsem to dát na třípolohový přepínač (motorový let, start/kluz, přistání) a fakt to docela funguje - odhoz je daleko bezpečnější, při klouzavém letu nemusím tahat za výškovku (ale přitom to nijak zvlášť nehoupe, prostě to letí pomaleji), při režimu přistání to podle potřeby "dotlačím" na zem potlačením výškovky, a jinak to samo zpomaluje a klesá, a naopak při motorovém letu v neutrální poloze to letí tam kam chci bez ohledu na rychlost. Při klouzavém letu vím, že můžu letět dost pomalu, ale přitom přidáním plynu se to "samo" zvedne.

Používáte něco takového? Dává vám to takto smysl, nebo vám to připadá jako blbost?

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 4:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
Mám dvě samokřídla (kromě halových), Toro 900 a Vantac. Toro 900 je lehoučké, Vantac s velkou baterkou je poměrně těžký. Obě dvě odhazuji ala discobolos, naštěstí lítám mód 1, takže neustále ovládám výškovku. Původně jsem používal letové režimy, nakonec jsem je zrušil. Při odhodu je problém s účiností výškovky - raději to řídím, než měním přitažení letovým režimem. Stejně tak mi nakonec nevyhovovaly režimy pro motorový let ani pro plachtění - rozsah rychlostí, a tím i účinnosti elevonů je při mém létání poměrně velký.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 6:19 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1386
Bydliště: Chocerady
Nic takového nepoužívám. Samokřídlo se musí chovat neutrálně.

Start odhození rovně aby mělo rychlost.
A přistání klouzavým letem doletím na plochu a pak jen podrovnám

Pokud musíš měnit polohu kormidel při motorovém letu a kluzu tak máš špatně vyosený motor.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 6:40 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
Mám Toro900, Maxiswift, Falcon z HK.

Používam vľavo výškovka + krídelká, vpravo plyn + krídelká. V praxi riadim vľavo iba výškovku, preto mám namixované vpravo aj krídelká.
Diferenciáciu mám nastavenú 60hore a 40/dole /ak sa nemýlim/.
Ďalej 3 letové režimy na trojpolohovom prepínači:
1. normal - s tým štartujem a je mechanicky vytrimovaný, všetky trimy v neutrále krásne na nule, ani za letu v tomto režime netrimujem
2. vietor - prepínam, pokiaľ veľmi fúka, používam trimy podľa potreby a hlavne oproti normalu je štandardne viac potlačená výškovka
3. termika - taktiež trimujem podľa potreby a oproti normalu je výškovka viac pritiahnutá
Používam MIX na prepínač - pri plyne od +50% po +100% mi do 3% trojbodovou krivkou plynule potlačuje výškovku
Používam plynulý rozbeh asi 0,5 sekundy /musel by som pozrieť presne/
Ďalej celkové stopky na prepínač, motorové stopky na páku plynu, výškomerný alarm na 400m, prijímačový alarm, alarm napätia pohonného akumulátora, alarm kvality signálu.
V každom režime mám ináč nastavené EXP, v režime normálne asi 40%, v termike okolo 50%, vo vetre okolo 30% /ostrejšie riadenie/.
Lietam väčšinou vetroňovým štýlom, takže v dive teste sa to správa ako vetroň, na chrbte mi to lieta aj s motorom aj bez motora.
Letová hmotnosť Tora 900 je 370g /mal som menej ale po jednej oprave a doplnení napäťového čidla a výškomeru trochu narástla/.
Nie je problém nalietať v hocijakom počasí od 40 min do hodiny, i keď väčšinou po 30-35 min. s kolegom pristávame.
Predpokladám, že som ešte na niečo zabudol.


Naposledy upravil automet dne úte 26.06.2018 12:19, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 8:07 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2014
Příspěvky: 451
Nic takovýho nepoužívám. Stačí klasický elevon mix, ale zato důkladně vylaďěný.
Výškovku mám nastavenou aby mi na max udělala loop o pr. cca 8-10m. Max výchylky křidýlek aby mi udělalo křídlo rychlej výkrut. Žádny dual raty natož expa. Při nízkejch průletech jsem to díky expům často zabořil - do obilí ))
Plnej knedlík mám nastavenej na velice mírný stoupání, půl plynu - tahám, nula plynu - plachtí.
Tak mi to naprosto vyhovuje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 8:34 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
D/R mi pripadá úplne zbytočná hovadina, ktorú som ešte nikdy nepoužil u žiadneho modelu. Výchylky mám vždy maximálne, ako povolí mechanika a "jemnosť okolo stredu" ladím iba EXP. V krízovke keď dám do krajnej polohy knipel tak potrebujem max. záber.


Naposledy upravil automet dne úte 26.06.2018 12:19, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 10:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
automet píše:
Diferenciáciu mám nastavenú 60hore a 40/dole /ak sa nemýlim/.

Jak se pozná, jakou chci diferenciaci? Četl jsem nějakou teorii, že se má při letu párkrát zakvedlat křidélky doleva-doprava, a když letadlo klesá, snížit dolní nebo zvýšit horní výchylky, a naopak (říkám to dobře?). Já žádnou diferenciaci nemám a při zakvedlání jsem nepozoroval ani tendenci stoupat, ani tendenci klesat. Pak jsem četl jinou teorii že se to pozná tehdy, když letadlo dělá rovný výkrut po ose a ne jako po šroubovici, ale to se dost těžko sleduje ve výškách, ve kterých si já osobně ještě dovolím dělat výkruty :-)

skybreaker píše:
Výškovku mám nastavenou aby mi na max udělala loop o pr. cca 8-10m. Max výchylky křidýlek aby mi udělalo křídlo rychlej výkrut. Žádny dual raty natož expa. Při nízkejch průletech jsem to díky expům často zabořil - do obilí ))

Video: https://www.fi.muni.cz/~kas/itube/2018-06-12-ita.html

Já mám výškovku teda ostřejší, resp. výškovka na desce je asi účinnější než na šipce. Každopádně loop to dělá tak na čtyřech pěti metrech, odhaduju (na videu okolo 0:52, ale netahal jsem za výškovku na maximum). Výkrut to okolo vteřiny (video 1:36, půlvýkrut za 31 snímků 60fps videa). Ono dost záleží na rychlosti - dneska jsem vyzkoušel odlehčenou konfiguraci s 2S baterkou (cca minus 50 gramů proti normálu), a výkrut to udělalo znatelně pomaleji, tak dvě vteřiny odhadem.

No ale nerozumím poznámce o těch expech - přece expa jsou k tomu, aby bylo ovládání kolem středové polohy daleko jemnější/přesnější (větší pohyb kniplu udělá menší výchylku než tentýž pohyb poblíž krajní polohy). Já si naopak myslím, že v té citlivosti výškovky kterou mám bych se bez expa neobešel a nebyl bych asi schopen dosáhnout kontrolovaného vodorovného letu. Chápu to špatně?

D/R taky nepoužívám, resp. jedinou regulaci max. výchylek dělám přes páky serv a elevonů. Obojí mám na nejvzdálenější díře, přičemž páka serva má tuším 11 mm a páka elevonu 20 mm.

automet píše:
1. normal - s tým štartujem a je mechanicky vytrimovaný, všetky trimy v neutrále krásne na nule, ani za letu v tomto režime netrimujem

Tohle je pro mě právě pro start nepoužitelné. V neutrálním režimu to jakýkoliv poryv větru nebo nerovnoměrnost při odhozu prostě vychýlí a letadlo letí dál v novém směru, takže zareagovat kniplem vyžaduje mít ruku na kniplu (což u mě v módu 2 znamená odhoz levou rukou; dost nepohodlné). Start s režimem "mírně přitažená výškovka" mi vyhovuje daleko víc. Levou rukou pustím motor, pravou hodím, dám si kafe zatímco letadlo mírně vystoupá :-), vypnu startovní režim a jdu lítat.

HavelAircraft píše:
Pokud musíš měnit polohu kormidel při motorovém letu a kluzu tak máš špatně vyosený motor.

Ono to spíš není rozdíl mezi motorovým a bezmotorovým letem, ale rozdíl v očekávané rychlosti. Pokud chci letět na malé rychlosti, musím se na ni nějak dostat a nějak se na ní udržet. Což se udělá přitažením výškovky. Není to tak, že po vypnutí motoru by letadlo mělo tendenci sklopit čumák a padat dolů.

automet píše:
Nie je problém nalietať v hocijakom počasí od 40 min do hodiny, i keď väčšinou po 30-35 min. s kolegom pristávame.

Hmm, to je s jakou baterkou? Já dávám s 3S 1300 mAh cca 22 minut motorového letu plus pár minut (ne moc) bezmotorového. To je letová hmotnost cca 330 g. Na 2S 800 mAh jsem dal tuším 12 minut.

Kažopádně díky všem za názory a zkušenosti, zdá se že mít režimy s různými nastaveními výškovky není až tak neobvyklé.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 10:42 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
Diferenciáciu nastavujem podľa doporučenia výrobcu, alebo všeobecných údajov, teda aby to hore chodilo viac ako dole, nejako nad tým viac nešpekulujem.
Ak by bola vyslovene zle nastavená, malo by to byť poznať v zatáčkach, že to prepadáva, alebo ide moc naplocho. Ináč tým, že dáš nulovú pozíciu elevónov tak, že ich máš dvihnuté /toro asi 5 mm/, tak už je vlastne v princípe určitá diferenciacia nastavená, nakoľko hore to chodí o to "dvihnutie" viac ako dole.
Ak mám režim "normal" v neutráloch, neznamená to, že mám elevony zarovno krídlom. Oni sú tých doporučovaných 5 mm ak sa nemýlim dvihnuté, tak viac ich dvíhať pri štarte nepotrebujem.
Baterku mám dualsky 2s 1700.
Podľa mňa Toro 900 nikdy nemôže lietať úplne súmerne ako akrobat, nakoľko nemá súmerný profil. Takže čím vyššia rýchlosť, tým viac to bude ťahať hore /vyšší vztlak/, preto musíš buď korigovať ručne, alebo mixom alebo kombináciou, čo je najideálnejšie.
Ak dávam už napr. 4 stúpanie, mix už vypínam, lebo už to potrebujem trochu ťahať hore ako po schodoch.

Celkovo mi to vychádza na plný plyn +-6 minút. To mi pri vetroňárskom spôsobe lietania stačí v pohode na 30 - 40 min. celkového letu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 11:53 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5848
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
Mám nastavené dva modely na vysílači pro stejné letadlo, abych měl jistotu, že si omylem režim třeba nepřepnu před letem nebo tak.

Jeden model je čistě závodní nastavení pro pylonové samokřídlo, druhý model je nastavený pro rekreační lítání pro zábavu (jsou tam jiné výchylky, jiná expa, jinak trimy).

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 12:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
vidím, že som namiesto EXP použil EPA, čo sú koncové polohy :lol: idem opraviť až to niekoho nemýli. :oops:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 12:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
automet píše:
Diferenciáciu nastavujem podľa doporučenia výrobcu, alebo všeobecných údajov, teda aby to hore chodilo viac ako dole, nejako nad tým viac nešpekulujem.

Nojo, ale tady jsem výrobcem já sám :-) Já mám profil PW-75, který teda symetrický není, ale pro rovný let by měl mít elevony víceméně v neutrálu. Což u mě skoro je - mám je zdvihnuté možná o milimetr (na videu je to vidět hned na začátku v 0:18), a to připisuju nepřesnostem při výrobě odtokové části křídla, která už není podle žeber.

automet píše:
Ak by bola vyslovene zle nastavená, malo by to byť poznať v zatáčkach, že to prepadáva, alebo ide moc naplocho.

To asi nic takového nedělá. Teda zaletět zatáčku tak, aby letadlo bylo před ní, během ní i po ní ve stejné výšce, je docela kumšt, ale spíš než diferenciaci bych to přičítal tomu, jestli se zrovna otáčí po větru, proti větru anebo bokem.

automet píše:
Baterku mám dualsky 2s 1700.(...)
Celkovo mi to vychádza na plný plyn +-6 minút. To mi pri vetroňárskom spôsobe lietania stačí v pohode na 30 - 40 min. celkového letu.

Tak to asi musím mít něco fakt hodně špatně. 2S 1700 mAh má jen o něco málo míň energie než 3S 1300 mAh. Vzletovou hmotonost mám asi nižší, rozpětí o kousek vyšší, povrch určitě hladší než EPP, ale přesto si neumím představit, že bych (bez termiky nebo svahu) vydržel ve vzduchu 30-40 minut. Tak dobře prostě ITA neklouže. Odhaduju, že tak těch 25 minut bude maximum, ale teda zkusím to někdy změřit. Časovač mám jen jeden, na motorový let.

Ještě mám v rezervě brzdu na ESC (založím vedle vlákno) nebo sklopnou vrtuli, a možná překrytí štěrbiny elevonů něčím aerodynamičtějším (nějaká doporučení?). Ale obávám se, že 40 minut teda nedosáhnu. Větroňářského způsobu létání asi ITA není z nějakého důvodu schopna.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 13:12 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
Vrtuľu mám jogurtovku GWS 8/4 samozrejme s brzdou, kedysi sa mi za letu resetla brzda /nebrzdila/, tak som bez motora vo vzduchu nenaplachtil takmer nič.
Samokrídlo v neutráli - nemyslím tým elevony zarovnané s krídlom, ale vyklopené tak, ako majú byť. V režime "termika" ich mám vyklopené potom viac, pri "vetre" menej ako "neutrál".
Ten režim "normál" sa dá zodpovedne urobiť iba v bezvetrí. Vo vetre všeobecne model moc nevyladíš. Vo vetre potom ladím iba nakopírovaný režim "normál" na voľnú pozíciu, ktorý premenujem na "vietor" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ináč čo sa týka Tora 900 tak to plachtí fakt impozantne. lepšie ako napr. Maxiswift, Falcon je úplne o inom, je to stíhačka.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 17:25 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6020
Bydliště: Praha ČR
automet píše:
Používam vľavo výškovka + krídelká, vpravo plyn + krídelká. V praxi riadim vľavo iba výškovku, preto mám namixované vpravo aj krídelká.


Tohle nastavení "křidélek" na oba knyply mi u samokřídla přijde jako kravina, ten model je chováním natolik specifický, že si to pak při přechodu na model s řízenou směrovkou i křidélky člověk neplete ani náhodou. Naopak to potřebuji u větroně RES, který má jen směrovku a ne křidélka, tam to takto mít musím, ale u samokřídla je to zbytečné.

Zbytek dotazu strašně záleží na typu samokřídla, je totiž obrovský rozdíl mezi modelem jako Toro/Swift a něčím pěněným do hladké formy případně navíc s větší hmotností jako třeba Reptile Shadow 800. V prvním případě je nějaké větší ladění ztráta času a hnusně řečeno projev slabších pilotních schopností, létá to skoro samo a optimum jsou větší výchylky, ať se člověk vyblbne. V druhém případě bych ale už ladění a v extrému i víc režimů tak docela neshazoval, to, co tu ve vláknu padlo, celkem hlavu a patu má.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 17:47 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
Ja nemam smerovku na oba kniple kvoli myleniu ale kvoli tomu, ze smer u vsetkych lietadiel a airboatu riadim kniplom vpravo. A vlavo som to nechal aby som ho mohol riadit aj pocas hodu.
Co sa tyka tych schopnosti, tak u mna je to v prvom rade puntickarstvo, ze ked uz mam vysielacku co aj nieco dokaze, chcem ju co najviac vyuzit. Osobne si myslim, ze vacsie umenie sa je udrzat s Torom 900 50 min. na dvojclanok vo vzduchu, ako lietat 15 min. a robit chaoticke vykruty, premety salta mortale a podobne hovadiny.
Kazdy mame ine priority. Mimochodom ten moj Falcon je peneny do formy a mam ho presne rovnako nastaveneho ako Toro. To je ale uz trosku iny level ako Reptile S800.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 26.06.2018 18:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
automet píše:
Osobne si myslim, ze vacsie umenie sa je udrzat s Torom 900 50 min. na dvojclanok vo vzduchu, ako lietat 15 min. a robit chaoticke vykruty, premety salta mortale a podobne hovadiny.
Kazdy mame ine priority.

Tak, je to vec priorit. Ja mam na vetronove letani Sky Surfera. No a se samokridlem se nesnazim delat chaoticke vykruty a tak, ale treba postupne se naucit zaletet rovny vykrut, rovny pulvykrut aniz bych si v poloze vzhuru nohama spletl smer vyskovky, zpresnovat pilotaz (treba si reknu "ted udelam zatacku tak, abych ve vysledku priletal k sobe presne ve smeru od tamhletoho stromu", "ted udelam zatacku ve ktere se budu snazit udrzet stejnou vysku"), a tak podobne. Je to proste jine letadlo, tak s nim delam jine veci.

Ale myslim si, ze technicky to samokridlo nema na to, aby se udrzelo 50 minut ve vzduchu na jednu baterku. Zatim moc nevim proc tomu tak je.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 35 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz