Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 12:50 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 12.11.2008
Příspěvky: 346
Bydliště: Kralupy
Taky tomu nerozumím...., 55AX je letecký motor. Měl jsem 91FX a nyní 95AX a nikdy nebylo potřeba nitro.
Jak jsem psal svíčka Nr.8 byla jistota.
Palivo 88/12 s Aerosynth2 a oba motory snad nikdy nevzdechly....
Jestli motor nikdo neupravoval nebo nezadřel, pak dle nastavení v návodu musí šlapat na 100%.
Hadičky, palivo, nebo jehla...- nic jinýho to být nemůže.

_________________
Jantar 3,5m,Biglift 2,8m 80ccm,ASW28 4m,Staudacher O.S.-20ccm, Solius MPX


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 15:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Zatím jsme se bavili o seřízení jako takovém a palivu. Kolega umístění nepopisuje, ale neplechu může udělat i blbě posazená nádrž. Její osa má být v úrovni osy jehly (při normálním či invertnim uchycení motoru), resp v ose motoru, je-li tento do boku.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 18:29 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2011
Příspěvky: 321
Obrázky: 0
Gaucher píše:
Ahoj kolegové,

trápím se s vyladěním uvedeného motoru.
Při přechodu na plný plyn z delšího volnoběhu chcípne. Stejně tak po delším chodu na čtvrt plynu.
Zkoušel jsem už všechno možný i nemožný dle návodu motoru, ze stránek pana Kolmana i z internetu. Ladění jehel, rychlosti serv. křivky plynu. Měnit vrtuli za lehčí. Samozřejmě v rámci doporučených.
Něco dělám špatně a nevím co. Uměl a byl byste mi někdo ochoten pomoci. Ideálně Liberec, Mladá Boleslav, Praha, nebo někde na trase?

Díky

Michal Janeček


Motor je nový,nebo z druhé ruky ? Co má za sebou ?

_________________
Jan Hess-MODELSPORT,RC,vrtulníky SAB Goblin-RAW,e- shop,jhess@mscomposit.com,www.modelsport.info


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 22:12 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 44
Bydliště: Loučeň - okr.Nymburk
Motor je nový. válcem šikmo dolů. Nádrž je nejníž co to jde, aby nebyla nad karburátorem Tady pes zakopaný nebude.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 22:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Gaucher píše:
Motor je nový. válcem šikmo dolů. Nádrž je nejníž co to jde, aby nebyla nad karburátorem Tady pes zakopaný nebude.

Was ist das "co nejníž, co to jde"? Jaký je rozdíl os? Malý rozdíl takové problémy nedělá, ale pokud je rozdíl už větší...

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 23:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
jirinovo píše:
zajímavý čtení kluci, tady jsem našel návod k motoru
https://www.os-engines.co.jp/english/li ... l/55ax.pdf
nitrovat palivo pro pro skoro 10ccm motor do plošníku, u vrtulníků je to jinak, snad za mých mladých let nebylo nutný. Nitrovaly se malé kubatury, vždy jsem koulel oči u Coxe, kolik ho tam musí být. Pokud je mi známo, tak nitrometan je korozivní a nechat ho v motoru třeba přes zimu není moc dobrý.
p.s. jinak jsme dávali taky trochu benzínu, kvůli volnoběhu, na životnost éra to nemělo vliv, nebo jsme to neřešili :)

Když už jsi našel odkaz na ten návod, tak se podivejme co je v něm psáno ohlednĕ paliva? :P Přečetl jsi to? :roll:
Palivo je metanol + minimalnĕ 18% ricinového oleje, kvalitniho syntetického oleje nebo jejich smési + 5 až 20% nitromethanu. Tedy ne 0%! :P A dále se píše, že karburátor je seřízen na palivo s 15% nitromethanu. Lze předpokládat, že tedy nejen karburator, ale i kompresni poměr je tomu přizpůsoben. 8)

Spekulace o tom, že jsme kdysi lítali bez nitra, ale COX-íky bez nĕj nechodily a z toho vyvozovat závér, že nitro je jen pro malé motory je úplný nesmysl, který vypovídá jen o neznalosti problematiky. Prostĕ všechny MVVS-ky byly od vyroby nastaveny na palivo FAI 80/20 a ty motory COX byly od vyroby seřízeny na jiné palivo s vysokým obsahem nitra, tedy měly tomu přizpůsoben jak nižší kompresni poměr, tak i žhavící vlákno v žhavící vložce hlavy válce. Totiž ty mrňavé motory nemaji běžnou šroubovací svičku, ale mění se celá spalovací komora se zabudovanym vláknem. Je tomu tak proto, že svičky byvají různé, liší se jak sílou a tvarem vlákna, tak i objemem komůrky ve které je to vlakno. Tyto rozdily velkým motorům tolik nevadí, ale u objemu pod 1cm3 by to vyvolávalo už značne rozdíly v kompresnim pomĕru. No a pravĕ kvuli tomu předélat COXe na palivo bez nitra je nesnadné. Navíc i kdyby se to povedlo, tak bez nitra bude ten motor mnohem problémovější.
No teď opakuji, nastaveni motoru na palivo s určitym % nitra, či bez, je dáno především tim jaky je u něj kompresni poměr. Takže defacto každý 2T motor lze upravit i na to, i na to. Něco lze korigovat tepelnou hodnotou svičky. Se zdvihovym objemem to však nesouvisí.
Nicménĕ je pravda, že větši motory jsou vždy poslušnéjši a co se tyče paliva přizpůsobivĕjší. To je dáno fyzikou, zejména hustogou a viskozitou tekutin. V podstatĕ Reynoldsovym čislem, které charakterizuje proudĕní, tedy poměr setrvačných a viskozních sil. No a pravĕ v malých motorech je to proudĕní horši než ve velkých, protože převládá viskozita a tření o povrchy. Se zvetšovánim objemu, objem roste se třetí mocninou rozměru, zatím co povrch jen s druhou, to je přičinou toho, proč jsou malé motory v nevyhodĕ, a to i ohledně mazaní - potřebuji vyšši % oleje. A jelikož nitromethan stabilizuje chod, tak proto je pro malé motory víc přinosný. To ale neznamená, že pro velké přinosný není. :wink:
A zminěná korozivnost nitra - to je víc mýtus než opravdický problém. :roll: Minimálnĕ posledních 10 let použivám nitrovaná paliva a nic mi nerezne. Důležité je před delši odstávkou motoru, ho propláchnout čistým denaturovaným
lihem a namazat parafinovym olejem. Bĕhem sezóny, když litam previdelnĕ, to nedélám a nic mi nerezne. Ložiska měním previdelně preventivně každych 30 hodin provozu.
A co se týče koroze obecnĕ, tak zbytky přepáleného zasychajíciho ricinu jsou mnohem korozivnĕjší než to nitro. A mnozi netuší, že i čistý metyl (bez oleje) způsobuje korozi hlinikovych dilů. A samozřejmĕ všudypřítomná voda, které je v motoru po provozu taky dost, jelikož je to jeden z produktů hoření paliva. Etyl korozi nezpůsobuje, tak promýt ním a nakonzervovat.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.08.2021 5:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2011
Příspěvky: 768
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
jasně že jsem si to přečetl, jinak bych psal, že plácáš kraviny :) Jinak, ty další věci máme stejně, malé kubatury se nitrují kvůli spolehlivosti a výkonu, u velkých motorů a v letadle pro rekreační létání to není nutné. U vrtulníků se nitrovalo zase kvůli spolehlivosti a výkonu, tam i malý pokles může způsobit havárii, což u letadla nehrozí. Nitrometan způsobuje korozi, jinak by jsme motory na zimu nekonzervovali.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.08.2021 7:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jistě u vrtulniků je to horší, ale i u plošniku může vypadek způsobit havárii. :wink: Kdyby nitromethan byl zbytečný tak proč by na nĕj lítali?
A co se týče koroze, tak jakýkoli zbytek paliva v motoru po létání ji způsobuje. V motoru zůstane směs zplodin, nedokonale spaleného i čerstveho paliva. Ricinový olej, který je pro mazáni nejlepší a stále nenahraditelný, při vyšší teplotě polymerizuje, a tak na rozdil od ostatních olejů jeho viskozita teplem neklesá, ale naopak roste. V důsledku procesu polymerizace se však uvolňují organické kyseliny, které spolu s vodou, vznikající hořením methanolu, způsobuji korozi. Takové ty známé neodstranitrlné mapy na ocelových dílech, často pozorovaných i v starých detonačních motorech, kde nitro nikdy nebylo, ale zato ~30% ricinu. A zkus na jednu noc nechat odmočit Al dily v methanolu a uvidiš co se stane. :P Jednou jsem to tak omylem udĕlal, protože mi došel denaturak, řekl jsem si lih jakolíh a ráno jsem skoro zaplakal. :o No není lih jako lih. :P Pak jsem si našel na wiki proč se to stalo.
Takže vzdát se nitra kvůli mýtické korozi je podle mne blbost. :D
Vymývat a konzervovat před delši odstavkou a vše bude v pohodĕ ať už s nitrem, nebo bez. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.08.2021 9:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2011
Příspěvky: 768
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
jasný, rozumíme si. K té korozi, ano je to jak píšeš, pokukuji po nějakém čtyřtaktu, našel jsem UMS sedmiválec 35ccm, na pohled krásný motorek, v návodu k němu píšou palivo metanol se syntetickým olejem, o mitru není zmínka. A v diskuzi k němu, kdosi u něho sundal zadní víko a s hrůzou zjistil, že hliník uvnitř je rezavý až hrůza. Myslím, že výrobce je bývalý německý Seidel, co se odstěhoval do Indie.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.08.2021 15:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
U 4-T je obecně problém jakkoli upravovat kompresní poměr. Jednak mnohé mají válec s neodnímatelnou hlavou (např Yamada, Saito, takže tam by se při zvyšování komprese muselo stáčet na soustruhu osazení příruby celého válce. Ale i v motorech, kde je hlava odnímatelná (např ASP nebo OS) to není snadné, protože je snazší kompresní poměr snižovat (podložkama) než jej zvyšovat. Nehledě k tomu, že jakákoli taková úprava pak vyžaduje opětovné seřízení vůlí ventilů a pod. V porovnání se 4T jsou tyto úpravy na 2T neskutečně snadné (tedy i to zvyšování kompresního poměru, když je dostupný, nebo dokonce doma soustruh).

Pokud byl ten 7-válcový motor jetý, tak nikde není jistota jaké palivo tam předešlý majitel nalil. Jinak ono ta koroze může vzniknout i bez přítomnosti nitra a ricínu. Už při samotném spalování methanolu vznikají různé meziprodukty. Ona ta chmická reakce 2CH3OH + 3O2 -> 2CO2 + 4H2O není za každých okolností tak jednoduchá, ve skutečnosti probíhá složitěji, kde jako meziprodukty mohou vznikat organické kyseliny (mravenčí a octová), po zastavení motoru tak vevnitř zůstává vzniknutá směs těchto látek, které pak reagují s hliníkem a jinými aktivními kovy (s oceli ne). Mám zkušenost, že například i s olovem, když jsem v minulosti vyvažoval některé ruské motory olověnným nálitkem, tak po letech bylo to olovo na povrchu dost sežráno. Ale olovo s cínem, tedy cínovou pájku, to nežere, takže pomohlo ty nálitky očistit a pocínovat. Pro ocel je zas horší ten zasýchající ricín.

Jinak co se týče maziva pro 4T, někteří výrobci (třeba OS) v návodech píší, že >18% lubrikantu ricínového oleje, kvalitního syntetického, nebo jejich směsi. Ale například SAITO v návodech vysloveně trvá na použití pouze syntetického oleje. Ale našel jsem na Inetu článek jedné britské firmy, která se zabývala prodejem a servisem motorů Saito a ti cistou syntetiku nedoporučují. Zde je text toho článku, se slovenským překladem.
Příloha:

Podstata sdělení je v tom, že pokud dovedeme motor seřídit správně, tak ani běh na palivo pouze se syntetickým olejem motoru neublíží, ale v praxi mnoho uživatelů ho správně seřízený nemá, a tak motor trpí, přičemž i menší díl ricínového oleje může toto eliminovat. Članek jsem si stáhl z Inetu někdy v roku 2016, nevím, zda tam ještě je.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz