Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 23.08.2021 12:11 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 44
Bydliště: Loučeň - okr.Nymburk
Ahoj kolegové,

trápím se s vyladěním uvedeného motoru.
Při přechodu na plný plyn z delšího volnoběhu chcípne. Stejně tak po delším chodu na čtvrt plynu.
Zkoušel jsem už všechno možný i nemožný dle návodu motoru, ze stránek pana Kolmana i z internetu. Ladění jehel, rychlosti serv. křivky plynu. Měnit vrtuli za lehčí. Samozřejmě v rámci doporučených.
Něco dělám špatně a nevím co. Uměl a byl byste mi někdo ochoten pomoci. Ideálně Liberec, Mladá Boleslav, Praha, nebo někde na trase?

Díky

Michal Janeček


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 23.08.2021 13:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 12.11.2008
Příspěvky: 346
Bydliště: Kralupy
Svíčku OS MAX Nr.8 máš?

_________________
Jantar 3,5m,Biglift 2,8m 80ccm,ASW28 4m,Staudacher O.S.-20ccm, Solius MPX


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 23.08.2021 15:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Řekl bych, že je zle nastavený volnoběh. :wink:
Teď ale nevím jestli je ochuzen, nebo je příliš na bohato :? .
Pokud je ten přechod do otáček rychlý, ale pak náhle zhasne, tak asi je chudý, pokud po rychlém přidání se motor zakuckává, roztáčí se pomalu, ale nakonec rozjede, tak je bohatý. Když je ale moc bohatý tak někdy se s tím nevypořádá, zalije se mu vlákno svíčky, a taky zhasne.
Ono na dálku se to těžko posuzuje, člověk to musí vidět naživo.
A taky bych zkontroloval tlakování nádrže z tlumiče a správné vyvedení tlakovací trubku v nádrži. Někdy se stane, že po prudkém přidání plynu se palivo v nádrži spění a motor taky zhasne, protože se směs bublinkami ochudí (to pozoruji někdy při letech na zádech, kdy je ta trubka ponořena do paliva a ty bublinky nepochybně produkuje).

A jak se to chová, když plyn přidáváš pomalu? Taky zhasne? Zkus vyladit plný výkon motoru a pak přidej 1/8 až 1/4 otáčky jehly víc na bohato a zkus, jestli to nepomůže. :roll: Při nastavování karburátoru se vždy vyladí nejprve spolehlivý maximální režim a teprve pak se laboruje s volnoběhem a přechody. Je to nimravá práce, někdy se motor musí nastartovat desítky-krát, než se to podaří. A taky absolvovat hodně zkušebních letů.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 23.08.2021 20:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.6.2004
Příspěvky: 501
Bydliště: Olomouc
Gaucher píše:
Ahoj kolegové,

trápím se s vyladěním uvedeného motoru.
Při přechodu na plný plyn z delšího volnoběhu chcípne. Stejně tak po delším chodu na čtvrt plynu.
Zkoušel jsem už všechno možný i nemožný dle návodu motoru, ze stránek pana Kolmana i z internetu. Ladění jehel, rychlosti serv. křivky plynu. Měnit vrtuli za lehčí. Samozřejmě v rámci doporučených.
Něco dělám špatně a nevím co. Uměl a byl byste mi někdo ochoten pomoci. Ideálně Liberec, Mladá Boleslav, Praha, nebo někde na trase?

Díky

Michal Janeček

zkus jinou nádrž...nejlépe která funguje...evidentně...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 23.08.2021 21:09 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 44
Bydliště: Loučeň - okr.Nymburk
Svíčku mám osmičku. Nádrže jsem měnil, hadičky taky. Bez efektu. Tím to nebude. Tlakovací trubičku v nádrži mám co nejvýš. Taky jsem netankoval úplně po vrch. Když přidávám plyn hodně pomalu, tak nezhasíná. Ale se zpožděním serva i 1,5 sekundy to zhasne. Zkusím ten postup podle posledního odstavce. Už jsem měl několikrát radost, že je to dobrý a pak mě to ve vzduchu vypeklo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 1:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Ono to pěnění vadí spíš tehdy když je nádrž poloprázdná, třeba lety na zadech v poslední třetinĕ před přistáním. S plnou nádrží a tlakovací trubkou nahoru by se tohle projevovat nemĕlo ani v nejmenším. :P
Spíš bych to tipoval na nejakou nečistotu v karbu. Vyndal bych obĕ jehly a zkontroloval, zda je tryska průchozí. Profouknul to palivem a vzduchem, někdy na plochem čele volnobĕžne jehly (ono je to spíš tupá tyčka) ulpívá zaschlý kousek ricinového oleje, či jiná nečistota. Když je karb správnĕ nastaven, tak zahřátý motor reaguje na jakékoli rychlé přidání plynu okamžitĕ a bez vypadků. Takže pak bych znovu vše seřidil a začal postupnĕ maximálnim režimem, teprve pak volnobĕhem a přechody.
Když ale vše selže, tak nezbývá než najit v okolí nĕkoho zkušeného, co Ti s tím pomůže. Třeba máš v okolí modelářské letištĕ, kde se scházejí modeláři a určitĕ rádi pomůžou. Ono začínat provozovat spalováky - to nebylo nikdy snadné, a každý z nás zkušených začínal pod dohledem nĕkoho zkušenĕjšího.
Ty křivky a zpoždĕni serv jsou zbytečné, ono to musí fungovat spolehlivĕ i bez toho!

Jinak, jako vĕtšina nováčků na fóru, nemáš v profilu vyplnĕno bydlištĕ a to je chyba. :wink: Kdyby to tam bylo, tak se možná najde nĕkdo z okolí, kdo Ti osobnĕ poradí. Fakt nechápu, proč se mnozí zatajují, uvést mĕsto/obec nikoho identitu neprozradí, nezobrazuje se ani jmeno (jen nick) adresa, ani telefón, či e-mail, anonymita navenek je zachována. Hlavnĕ, že mnozí na FB klidnĕ zveřejni kdejake detaily ze svého života a tady nejsou schopni uvést ani místo bydlištĕ. Ber to jako radu, ne kritiku! :P

Edit: Ale ano, teď jsem si všiml, že v prvním příspĕvku zhruba definuješ lokalitu, ale lepší je to dát do profilu, ne každy čte pozornĕ celý text vlakna. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 8:42 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2020
Příspěvky: 70
Bydliště: Praha 8 - Karolinenthal
Ahoj,
kolik máš otevřené šoupátko karburátoru na volnoběh a kolik ti to točí? Velká díra a nízké otáčky = bohatý. Malá štěrbina a vysoké otáčky = je chudý (Dobře se to měří třeba stopkou vrtáků)
Najdi v manuálu nastavení jehel a dej to do původního nastavení.
Co do toho dáváš za opičí kapky? Nezlobí ti i jiné motory?
Ad svíčky pokus se sehnat něco s můstkem. Zkontroluj průchodnost filtru jestli je používáš.

Jiřin

_________________
Pořád se učím létat rovně akobatickou cochcárnu a nejpomalejší pylony.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 9:27 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 44
Bydliště: Loučeň - okr.Nymburk
Otáčky jsou malé a štěrbina taky. Z nastavení dle návodu jsem se odpichoval několikrát, ale otáčky jsem neměřil. Jsou ale tak akorát, aby letadlo na volnoběh stálo.
Kolik by mělo být šoupátko otevřené? Mám tam do milimetru.
Palivo používám od Pelikána se syntetikou 12%nitra. Provozuju ještě 7,5 ASP a to chodí jak hodinky. Lítám s tím deset let
a nikdy mi to nechcíplo. Tam jsem na volnoběžnou jehlu nešahal vůbec. Filtr jsem měl, ale vyndal jsem ho. Mám sací filtr pro
tankování z kanystru. Co je svíčka s můstkem?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 9:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Gaucher píše:
...
Kolik by mělo být šoupátko otevřené? Mám tam do milimetru.
...
Filtr jsem měl, ale vyndal jsem ho. Mám sací filtr pro tankování z kanystru.
...
Co je svíčka s můstkem?

Na to není jednoznačná odpověď, kolik??? :roll: Prostě ten volnoběh nastavuješ tak, že uděláš základní nastavení podle návodu k motoru.
Tam je důležité se odpíchnout od správného místa (ne od mechanického dorazu).
Na to je taková finta, že navlečeš na přívodní fiting karburátoru hadičku, dáš si ji do úst a foukáš. Soupátko karburátoru úplně zavřeš, volnoběžnou jehlu zavřeš nadoraz a pak ji pomalu otevíráš až najdeš místo, kdy cítíš, že se to začíná profukovat. To je bod od kterého pak otevřeš jehlu o předepsanou hodnotu v návodu. Tím máš vyřešeno její základní nastavení. Pak nahodíš motor, seřídíš spolehlivý režim chodu při maximálním otevření šoupátka, který mírně obohatíš (asi o 1/8 otáčky hlavní jehly bohatosti) a začneš přivírat plyn na volnoběh. Přivíráš do té míry dokud motor udrží spolehlivý chod. Pak asi po 15s volnoběhu zkusíš rychle přidat plyn. Pokud se motor souvisle a rychle rozjede do vysokých otáček, nemusíš řešit nic. To je ale spíš výjimka. Většinou nastanou 2 případy. Motor se rozbíhá zdlouhavě s nepravidelnostmi, ale nakonec nezhasne a přejde do vysokých otáček. To je známka toho, že volnoběh je příliš na bohato a musíš tu volnoběžnou jehlu přivřít (zásah vždy jen o 1/8 až 1/4 otáčky). Obvykle se potom otáčky volnoběhu mírně zvýší, takže budeš muset šoupátko zas kousek přivřít. Před dalším pokusem ale vždy zas kontroluješ nastavení maximálního režimu, po zásahu do volnoběhu se někdy musí mírně korigovat i hlavní jehla. A zas ten samý pokus. Druhá možnost je, že po prudkém přidání plynu se motor jakoby rychle rozjede, ale záhy se zatáhne a zhasne - to je naopak známka toho, že je ve volnoběhu příliš chudý a tak je nutno volnoběžnou jehlu trochu otevřít (zas vždy jen o 1/8 až 1/4 otáčky). No a tak si hraješ, dokud to není dobře. Nezřídka jsem takto musel motor startovat i 20x než jsem to nastavil. Prostě chce to trpělivost. :mrgreen:

Jinak já usuzuji, že při nastavování volnoběžné jehly jsi se nejspíš odpíchl od polohy mechanického dorazu, takže pak máš tu jehlu zavřenou víc než je potřeba. To má za následek, že ve volnoběhu se nedostává paliva a aby motor nezhasl, musíš mít šoupátko otevřeno víc než je potřeba, vlastně ani nepracuješ ve volnoběžném režimu karburátoru, tedy to že je dvoujehlový ani nevyužíváš.
V první řadě tedy udělej ten ústní test s tou hadičkou! Možná se budeš pak divit o kolik otáček ji musíš povolit. :o

Filtr bych v soustavě určitě ponechal. To že je v kanystru je sice dobré, ale 2 filtry jsou lepší než jeden. Ani nevíš, jak snadno se smetí do nádrže dostanou. Ačkoli mám na pumpičce taky sací filtr (ten se tedy zanáší a čistím ho dost často, to když vidím, že pumpička nesaje), ale pokaždé když rozeberu filtr v letadle, tak tam taky najdu pár smetí. A kdyby je nezachytil ten filtr, tak nepochybně vlezou do karburátoru a ulpí tam někde. :P

No a svíčka s můstkem vypadá takto (toto je ROSSI Teplá):
Příloha:
Rossi_sviecka_tepla_s_mostikom.jpg
Rossi_sviecka_tepla_s_mostikom.jpg
[ 18.36 KiB | Zobrazeno 4743 krát ]


Můstek při volnoběhu chrání vlákno před ochlazováním :roll: (tedy údajně, já jsem na svých motorech významný rozdíl nezaznamenal), takže při prudkém přidání plynu se motor rychleji rozběhne do otáček.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 24.08.2021 10:33, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 9:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2020
Příspěvky: 70
Bydliště: Praha 8 - Karolinenthal
https://www.conrad.cz/p/rossi-zhavici-s ... -ks-221652
,nebo svíčky do 4T
https://profimodel.cz/cs/zhavici/275017 ... 06300.html

Ještě mne napadá kryt motoru. Jednou jsem laboroval a dělali to měnící se tlakové poměry pod krytem v závislosti na rychlosti (sundal jsem kryt a byl klid)

Další arcikacířská myšlenka s palivem bez nitra a cmrdnout tam 1-2% benzínu. (Vím, že mne tady za to sežerou ale fungovalo to) :D

_________________
Pořád se učím létat rovně akobatickou cochcárnu a nejpomalejší pylony.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 10:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Benzín do paliva v žádném případě. :o I tak malé % nenávratně :!: poškodí veškeré silikonové části palivové soustavy. :x :cry: :cry:

Benzín jsme používali v dobách, kdy byl pro běžného smrtelníka problém sehnat metanol (o nitromethanu ani nemluvě). Tehdy jsme ním dotovali "vysušený" denaturák, aby pak tolik nesál vodu a byl spolehlivější chod v chladném počasí. Ale tehdy jsme ani neměli silikonové hadičky, používali jsme chlor-vinylové (těm to bylo jedno). Nehledě k tomu, že i v samotném motoru mohou být silikonová těsnění (tenkrát byla jen papírová, nebo kovová).

Tak se nezlob, ale za tuhle radu Tě já fakt nepochválím. :P

Jak jsem psal výše, já bych nehledal zradu ani ve svíčce, ani v palivu, ale soustředil se na čistotu palivové soustavy a dokonalou průchodnost karburátoru a pak na to jeho správné nastavení. V ničem jiném to nebude. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 11:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.7.2020
Příspěvky: 70
Bydliště: Praha 8 - Karolinenthal
Nikomu to nenutím. Létal jsem hromadu let na 78/20/2(2%benzínu). Řádově jsem vylétal cca 150l za sezonu . Hadičky byly OK. Nejlepší vyzkoušet na vzorku. Já nedávno laboroval s třiapůlkou v autíčku pro juniora, na 20 nitra se nedalo se seřídit (chtěl jsem udělat motoru pomyšlení ,když to skoro nežere). Na nejobyčejnější palivo to chodí jako hodinky. Naopak OS140RX s rourou bez nitra... utopie. Jelikož je tohle v zásadě spotřební motor pro zábavu, dal bych mu 80/20 a uvidíš. Litr paliva tě nezabije.

_________________
Pořád se učím létat rovně akobatickou cochcárnu a nejpomalejší pylony.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 11:48 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 44
Bydliště: Loučeň - okr.Nymburk
Díky za rady,
zkusím to tak. Prozatím bez benzínu. :-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 12:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Nihilák píše:
Nikomu to nenutím. Létal jsem hromadu let na 78/20/2(2%benzínu). Řádově jsem vylétal cca 150l za sezonu . Hadičky byly OK. Nejlepší vyzkoušet na vzorku. Já nedávno laboroval s třiapůlkou v autíčku pro juniora, na 20 nitra se nedalo se seřídit (chtěl jsem udělat motoru pomyšlení ,když to skoro nežere). Na nejobyčejnější palivo to chodí jako hodinky. Naopak OS140RX s rourou bez nitra... utopie. Jelikož je tohle v zásadě spotřební motor pro zábavu, dal bych mu 80/20 a uvidíš. Litr paliva tě nezabije.

To, že Ti motor nechodí s 20% nitra je tím, že byl od výroby seřízen na palivo FAI 80/20 a má pro takové vysoké nitrování příliš vysoký kompresní poměr. :wink: Musí se pak přidat podložky pod hlavu a on pak poběží na to nitrované palivo jedna báseň. 8) Navíc v tom autíčku se bude tím palivem i lépe chladit. Nitromethan má velké skupenské teplo odpařování. Proč asi se vrtulníkáři a autičkáři bez něj neobejdou? Ale takto upravený motor pak zas nebude dobře šlapat na nenitrované palivo.
Co se týče OS MAX 55AX, tak ten je od výroby nastaven na palivo, tuším s 10 až 15% nitra. Takže Tvoje rada zkusit palivo bez nitra není přenositelná ze zkušeností s tou třiapůlkou (předpokládám MVVS, které ty starší s nitrem vůbec nepočítaly). Není vůbec rozhodující, zda je ten motor spotřební, nebo závodní, rozhodující je jak je jeho komprese nastavena od výroby a tudíž jaké palivo výrobce doporučuje. A právě díky tomu, že s nirtrovaným palivem ty motory chodí spolehlivěji, tak dnešní "spotřebáky" s 10% nitra počítají, aby bězní modeláři s tím měli co nejmíň problemů.
Krom toho pro malé % nitra, do 5-10% se komprese motorů většinou nemusí upravovat, stačí dát studenější svíčku.
Navíc právě ta Tvoje rada "nedej nitro a bude to dobré" je dost nelogická, protože právě to malé % nitra sice nezvyšuje nijak významně výkon, ale velmi zlepšuje to nastavení, tedy přechody a odolnost proti zhasínání. Čili já radu: "Nedej nitro a nahraď ho trochou benzínu!", považuji za nesmyslný návrat zpět do 70.-80. let minulého století. :P

Krom toho ty hadičky degradují pozvolna, čim víc benzínu v palivu tím rychleji. Silikonová guma bobtná, a přitom ztrácí pružnost a pevnost. Nezřídka pak praskne, zejména často jako první upadne bimbas v nádrži, protože ta hadička je v tom palivu ponořena a omývaná ze všech stran, takže na ní ten benzín působí nejrychleji.
A navrhovaná zkouška nemusí hned ukázat nic, ale časem se to určitě projeví. A taky k čemu vůbec zkouška? To že benzín degraduje silikon je přece dávno známá věc. :P

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.08.2021 13:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 768
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
zajímavý čtení kluci, tady jsem našel návod k motoru
https://www.os-engines.co.jp/english/li ... l/55ax.pdf
nitrovat palivo pro pro skoro 10ccm motor do plošníku, u vrtulníků je to jinak, snad za mých mladých let nebylo nutný. Nitrovaly se malé kubatury, vždy jsem koulel oči u Coxe, kolik ho tam musí být. Pokud je mi známo, tak nitrometan je korozivní a nechat ho v motoru třeba přes zimu není moc dobrý.
p.s. jinak jsme dávali taky trochu benzínu, kvůli volnoběhu, na životnost éra to nemělo vliv, nebo jsme to neřešili :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 61 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz